• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Audiomeubel actief koelen

JeroenV

New member
Goedemiddag highflowers,

Via mijn zwager Dopestuff (zwaai :icon_biggrin:) ben ik op dit forum terechtgekomen. Hij heeft in de Coolermaster Storm Enforcer die hij won met de fotocontest een prachtige PC voor mij gebouwd.

Nu zit ik met iets heel anders. Ik heb bij mijn TV een meubel van Ikea voor de versterker, DVD en sattelite top box. Deze is afgesloten met een glazen deurtje aan de voorzijde. Nu wordt de apparatuur daarin veel te heet. Zo heet zelfs dat de versterker in zichzelf afsluit na een aantal uur. Niet handig natuurlijk.

Nu wil ik dit meubel actief gaan koelen door bijvoorbeeld een tweetal casefans in te bouwen. Zie de onderstaande afbeelding:

besta.jpg


Op de plek van de twee rode cirkels wil ik de fans inbouwen, de rode rechthoek is een uitgezaagd deel waar de stekkers van de versterker uitsteken.
De bovenzijde van de kast is voorzien van een glasplaat, aan weerskanten van de kast zitten dezelfde kastjes vast. Ik kan dus aan de bovenzijde en de zijkanten geen gaten maken.

Mijn plan is nu om het glazen deurtje zo te monteren dat er een paar millimeter ruimte zit tussen kast en deur. Zou ik dan door middel van twee grote (200mm?) casefans te monteren in de bodem en plank van de kast de apparatuur kunnen koelen?

Het liefst heb ik een systeem dat bij een bepaalde temperatuur pas inschakelt, wat zou ik daarvoor nodig hebben?

Bedankt alvast!

Jeroen
 
- het zou zeker moeten werken. Ik koel een hele pc die tegen een muur aangeplakt zit met plankjes eromheen op deze manier.
- op jouw plaatje zie ik geen outtake, waar moet de lucht heen? of zitten er bij het deurtje ea genoeg spleten :)
- automatisch aan en uit is wat lastiger. Er zijn wellicht printplaatjes voor. Wat ook kan is met een fancontroller met een temp metertje. Hoe ga je die van stroom voorzien is de vraag. (wellicht een oude kleine voeding ergens? Geldt trouwens ook voor de fans.
 
Ha Boefmans, dank voor je reactie.

Voor het overzicht heb ik even met de online planner van Ikea een plaatje gemaakt van de kast in zijn geheel:

besta2.jpg


De rode cirkels geven weer de voorgestelde plek voor de casefans aan. Het deurtje van de middelste kast ga ik zo afstellen dat er minimaal 5mm ruimte tussen de deur en de kast zit, zou dit voldoende zijn voor de afvoer van de warme lucht?

Ik zit inderdaad te denken aan een kleine voeding en een fancontroller met temperatuurmeter. Gewoon omdat het kan :)
Eén en ander wel afhankelijk van de kosten natuurlijk, het moet wel leuk blijven.
 
Ik denk dat je vast wel ergens een goedkoop tweedehands voedingkje kunt vinden, het hoeft niet veel te zijn. Mooist zou een oude fanless zijn :)
5mm moet genoeg zijn. Al zou ik persoonlijk voor een u luchtverplaatsing gaan: rechts een fan naar boven, daarboven weer een en dan aan de andere kant twee naar beneden, nog beter is uiteraard 2:1 (dus 2 intakes onderaan, 2 daarboven en aan de linkerkant steeds eentje, dan hou je overdruk.
Zal qua kosten niet veel uitmaken (140 of zelfs 120mm fans zijn genoeg, je zou zelfs nog kleiner kunnen); alleen eventuele grills robbertjes en filters (zou ik wel doen, er blijft veel stof achter merk ik). Je kunt natuurlijk ook 2 om 2 gaan en de ene een stuk langzamer zetten :)

Ik overweeg trouwens ook Ikea voor een nieuwe pc build, kastje aan de muur. Enige lastige is, hoe maak je echt mooie gaten zonder dure spullen :)
 
deurtje lekker dicht laten

midden in beide planken een gat maken (klein genoeg zodat de versterker enz er netjes overheen passen)
en dan onder het kastje zelf een 120/140mm fan zetten (low rpm met fanfilter) en die gewoon lekker makkelijk met een knop bedienen

lucht komt er dan via onder in en warme lucht gaat er dan via het kabel gat uit
 
Ha kijk, daar is hij al :)

Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het gat van de kabels heel weinig luchtruimte heeft. Ik zal het even duidelijk maken aan de hand van een afbeelding:

besta3.jpg


Wat je ziet is de achterzijde van de kast. Het rode deel is het uitgezaagde deel van de achterkant. Daar staat de achterzijde van de versterker tegenaan en alle kabels komen daar doorheen. Boven en onder in de uitstekende rand zijn kleine gaten gemaakt waar de HDMI kabels naar de TV lopen en de rest van de kabels naar beneden.

Het blauw aangegeven deel is de achterkant van de kast, waar deze strak tegen de muur hangt. Zoals je ziet is er weinig tot geen luchtstroom mogelijk door deze gaten.

@ boefmans, die U-vorm klinkt ook wel interessant, 2 omhoog en 2 naar beneden.

De versterker heeft een voedingsaansluiting naar buiten toe, ik kan dus een kleine voeding aansluiten die gelijktijdig met de versterker inschakelt. Dan draaien de fans altijd wanneer de versterker aanstaat. Het geheel moet overigens wel zo stil mogelijk zijn.
 
Beste JeroenV,

Leuk idee wat je hebt, een kennis van mij had het zelfde probleem. De oplossing is echter vrij simpel.

U neemt idd een low RPM fan zoals Dopestuff al zei, en je neemt van conrad.nl dit verdeel blok. De fan zou ik dan gewoon op een huis tuin en keuken adapter zetten (zo'n eentje die aan je router zit bijv.). Deze in één van de slave contacten drukken en klaar. :lol:

Wat de ruimte betreft voor de lucht circulatie, zoveel heb je niet nodig als je maar rekening houd dat warme lucht stijgt, ga daar niet tegen in werken. De versterker en overige componenten zijn gebouwd om passief gekoeld te worden. Dat lukt ze dus niet helemaal, je hoeft ze maar een klein beetje te helpen.

Wil je fans gaan regelen, dan zou ik deze fancontroller nemen. Deze is klein en kan toch zo'n 25w regelen.

gr. basje
 
Qua voeding zou je ook zo iets kunnen gebruiken: Innovatek external Power Supply 20W 12V

Al helemaal handig als je deze gebruikt in combinatie met het verdeelblok dat Basje aangeeft in de vorige post. Qua fancontroller zou deze ook al voldoende moeten zijn: Nanoxia FCX PCI bracket fan controller

Al vraag ik me af of je bij een 200mm fan uberhaupt wel een fancontroller nodig hebt, zoveel herrie maken deze niet. Wellicht is het zelfs makkelijker om de fan standaard op een lager voltage te laten draaien door gebruik van deze adapter(s).

Het lijkt mij dat je er met 1 fan in de middelste plank er ook al bent. Je hebt al heel veel baat bij luchtstroming in het kastje. Overigens, ik weet niet hoe oud de versterker is. Maar wellicht dat deze ook wel eens een flinke reinigingsbeurt mag hebben intern ;).
 
Morgen moet het meubel van de muur af omdat de plinten geschilderd gaan worden. Ik denk dat ik dan alvast twee keer deze jongen ga inbouwen, de BitFenix Spectre 200mm:

444467.jpg


Mijn versterker heeft een geschakelde voedingsuitgang zoals op deze afbeelding te zien is:

Avr247-1.jpg


En daar moet dus een smalle stekker in zoals deze:

stekker.jpg


Nu wil ik dus een (goedkope :p) oplossing om deze fans op deze voeding aan te sluiten. Iemand tips?
 
ik zou toch echt voor een 120/140mm fan gaan deze verplaatsen niet eens veel minder lucht als zo een 200mm fan (en geluid heeft bijna meer te maken met de fan onderdelen als formaat)

hoe meer fans je plaatst hoe meer geluid je zult hebben (je kan dus al wel beide gaten maken, maar in de middelste plank nog niet plaatsen)

verder zijn de kleinere fans meer formaat vast en kan je er nog een fan filter makkelijk op plaatsen (al is het maar een panty) want met katten in huis en actieve koeling...


verder maakt het kwa voeding niet uit zolang hij in het kastje en je versterker past en genoeg stroom geeft kan ik hem voor je solderen (ofwel je kan ook een 12V voeding die je nog hebt liggen gebruiken)
ga je wel 2 fans gebruiken koop dan effe een Y-splitter voor fankabels
 
Die fans zijn 0,1 Ampere, dus een voeding van 500mA (te verkrijgen bij vrijwel alle bouwmarkten) of een adapter van een router of zo (die ook vaak rond 0,5 / 1 Ampere zitten) is voldoende voor 2 fans.

Mocht overigens de garantieperiode van de versterker voorbij zijn, dan zou ik hem intern ook eens een goede schoonmaak behandeling geven ;).
 
Als de kast vanavond leeg gaat dan zal ik eens kijken of ik hem voorzichtig kan openmaken om schoon te maken. We hebben twee katten en als gevolg daarvan best wat stof in huis. Ik ben benieuwd!
 
Zo, het ei is gelegd.

Van het weekend bij Informatique twee casefans gekocht met een splitterkabel en verlengkabels. Vrijdagavond direct het meubel van de muur geschroefd (die moest er toch af voor het schilderen van de plinten wat voor dit weekend was gepland) en daar de decoupeerzaag in gezet. De fans zitten niet op, maar in de plank gemonteerd. De onderste plank is dikker, daar valt hij volledig in. De middelste plank is iets dunner zodat de fan daar zowel boven als onder een millimeter uitsteekt.

Ondertussen was het zondagmiddag (meer te doen in het weekend natuurlijk :icon_super:) en was het tijd voor de volgende stap.
Dopestuff bellen! Die had gelukkig zin en tijd om dezelfde middag nog langs te komen met zijn gereedschap. Wat knippen, strippen en solderen later was alles werkend aangesloten. Nadat de plinten droog waren is het meubel teruggehangen.

Toen de test! De fans schakelen netjes in met de versterker. Na 1,5 uur was voorheen de temperatuur in de kast zo'n 55-60 graden. Nu na 1,5 uur: 29 graden!
We hebben er weerstandjes tussen zitten om de toeren lager te houden voor het geluid, die kunnen er eventueel nog tussenuit.

Missie geslaagd dus! Bedankt voor jullie meedenken en dikke props voor Dopestuff voor de hulp!

We zijn vergeten om foto's te maken helaas, dus voor een idee hierbij een afbeelding van het meubel. Zowel de versterker, DVD als de speakerset zijn onlangs vervangen (Harman Kardon AVR 247, DVD 37 & HKTS11 speakers) maar dit geeft een beeld:

IMG_0313.jpg


Voorlopig is dat echter niet nodig.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30
Robin Radiator goed genoeg om 2 dikke videokaarten te koelen? Waterkoeling 7
maomanna 9600GT Magic passief koelen Overige Koeling 21
M Hoe goed koelen pads? Overige Koeling 18
RusH blitz extreme chipset koelen of niet ? Waterkoeling 7
Freddy Geheugen koelen? Hardware & Software 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan