• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Z68XP-UD5 problemen of i7 2600K?

Nou, er is nieuws! Ik heb de Celeron CPU zojuist ontvangen van mycom en direct ingebouwd.

Wat heb ik gedaan:
- uitgebreide macrofoto's gemaakt van de socket. Zo te zien is er gewoon niks aan de hand met de socket.
- celeron G530 geinstalleerd
- prolimatech mega shadow (+MX4) erop gezet, zonder schroefjes aan te draaien (om moederbord-buiging uit te sluiten)

Op de aan-uitknop geramd en toen kwam het moment: wordt het GD2 ledje uit/groen, OF blijft ie oranje...
Helaas: oranje :(
Alles boot wel gewoon zoals het hoort zonder problemen.
Toen alles uitgezet en het nog eens met de Tagan geprobeerd. Hetzelfde resultaat. (alleen de tagan geeft 11.96V aan en mijn corsair 12.17). De vcore is een stuk lager bij deze celeron (1.12V t.o.v. de 1.22V van de 2600K).

Maar goed. Hier nog wat foto's:
310738_1505606335949_1707991775_749452_1554350799_n.jpg


305223_1505606495953_1707991775_749454_271832759_n.jpg


297193_1505606775960_1707991775_749455_893997996_n.jpg


318308_1505607215971_1707991775_749457_2049108555_n.jpg


302179_1505607415976_1707991775_749458_319355936_n.jpg


310918_1505607615981_1707991775_749459_205550129_n.jpg


304742_1505606175945_1707991775_749451_1404112216_n.jpg


Dus ik denk dat ik bij deze de CPU heb uitgesloten. (iemand een G530 kopen? :p)
Aangezien de socket in orde is, kan ik me nog maar 2 dingen bedenken die het kunnen zijn:
- powerphases (of de distributie ervan naar de CPU toe)
- wederom een slecht bios (maar ik kan geen andere gebruikers vinden die problemen hebben met het F4 bios)
Het kan natuurlijk zijn dat ik toen die artifacts en random shutdowns/reboots had van de slechte bios, want het F1 bios schijnt idd crap te zijn.

Dus ik denk dat de kans zeer miniem is dat highflow nu nog wat vindt bij het testen.

Ik zou graag de geruststelling horen van Gigabyte, dat het lampje gewoon kapot is en verder niks aan de hand, maar ik wil geen andere onderdelen verrekken door gewoon door te gaan.

Dus als iemand nog ideeen heeft wat ik nog meer zou kunnen proberen....graag! In ieder geval wacht ik een stukje geruster nu tot 10 oktober ;)
 
Nou ik heb weer nieuws!! En ik hoop goed nieuws!! Ik heb vanmorgen nadat ik de post had gemaakt eens memtest aangezet. Ik kom NET thuis, zijn alle ledjes uit!!! GD2, maar ook het groene GD1 ledje was uit!!!
Ook de powerphase ledjes zijn uit by the way!

Ik heb nou dus geen idee hoe dat komt. Ik zal zometeen de pc eens rebooten en kijken of het opnieuw gebeurt. Misschien blijft dat ledje de eerste x-minuten aan. De reden dat ik dit niet eerder gezien heb, is omdat ik niet langer de PC aan durfde te laten, maar ik had dus niet erbij nagedacht dat voor memtest de pc ook langer aanstond. Dus een beetje een geluk bij een ongeluk dat ik er nu achter kom.

Nou als het straks echt blijkt dat die ledjes gewoon uitgaan na x-minuten, dan kan het niks anders zijn dan een kut bios (F1). Geen idee waarom ik dan wel 2x een spontane aan-uit actie kreeg direct nadat ik het nieuwe bios (F4) erin geflashed had. Maar daarna is het niet meer gebeurd.
En dan valt me nu dus ook in dat het GD2 ledje gewoon een oranje ledje is, dat niet optioneel groen of oranje kan worden. Het gaat gewoon aan of uit, en wanneer het aan is is het gewoon oranje. Naar het schijnt gaan dus na verloop van tijd gewoon alle ledjes uit. Maar of dit nu tijd-gebonden is, of activiteit-gebonden, dat weet ik nog niet.

Ik durf nu tenminste een windows install te doen. Dan zal het ook wel uitgaan. Maar dit ga ik even testen.
Als het idd zo is, dan voel ik me behoorlijk stom eigenlijk....want dan ligt het gewoon aan de werking van de ledjes zelf: alles gaat altijd volledig aan, totdat er een bepaalde status bereikt wordt waardoor alles weer uit gaat.
Maar goed, in my defence: niemand van gigabyte die me de werking van de ledjes heeft kunnen uitleggen.

Als ik niet per ongeluk zo lang de pc had laten aanstaan voor memtest, was ik er nooit achter gekomen, omdat ik mijn pc niet langer had aan laten durven staan.
Maar goed, nog even niet te vroeg juichen. Ik laat wat horen!
 
Laatst bewerkt:
jah zo van die ledstuff kan soms verwarrend zijn :)
hier op mijn asus p6t6ws revolutions gaat ook per component tijdens de boot een led branden die erna gewoon terug uitgaan (is natuurlijk ietsje anders dan overvoltstatus led (dacht dat die ook ergens op mijn mobo zit))
hopelijk is het nu eindelijk allemaal opgelost
en eigenlijk wel erg dat niemand van gigabyte dit zo eventjes had kunnen toelichten...
Greetz B0B0
 
Ik wil geen partyspoiler zijn maar heb er een hard hoofd in. Leds die branden tot post is een ding, leds die een kwartier aanblijven klopt niet. Bios probleem is niet uit te sluiten, maar je hebt et probleem met F1 en f4 toch? aangezien er niet heel veel over te vinden is op internet, lijkt me et geen sta daar probleem dat alle borden hebben. Je hebt ook in het begin veel gedoe gehad...
Zelfs als het met die f5 beta opgelost lijkt: dat zou ook een ' we lezen dat overvoltage maar ff niet uit' workaround kunnen zijn.
is het met rebooten nog steeds aan, hoe lang duurt et voordat die uitgaat?
 
nou 1 pass in memtest duurt blijkbaar 52 minuten. kep al 4 passes met 0 errors, dus ik denk dat dat wel goed zit.
Als ik nou met de 2600K gewoon die memtest gedaan had, had ik me dat geld van de Celeron kunnen besparen, maar goed. Ik ben allang blij dat dit het kan zijn.

Nou, ik heb een reboot gedaan tot aan het bootdisk failure tekstje en de leds zijn uit. Dit was dus niet zo bij de 2600K :(
 
nou, ik zit nu nog steeds met de celeron en zodra hij klaar is met de POST, dan gaat hij proberen een bootrecord te zoeken en dan gaan de ledjes dus uit. Ik weet bijna zeker dat dit bij de 2600K niet het geval was, maar nu twijfel ik een beetje....

Wat ik ga doen: ik heb net de M4 geflashed van 0002 -> 0009 en ik ga w7 64bits enterprise installeren en proberen de cpu te testen in windows.

Daarna systeem uit, 2600K erin en opletten wanneer die ledjes uitgaan. Gaan ze niet uit, kan het nog steeds zijn dat ik gewoon verder kan gaan. Gaan ze wel uit, dan heb ik me blijkbaar vergist, gaan ze uit, maar later dan de post, maar ergens met het starten van windows dan weet ik het ook even niet meer.

Ik ga dan de 2600k ook maar even testen. We kunnen dan in de volgende situaties terechtkomen
1: Celeron test = OK -> moederbord en CPU zijn OK
2: 2600K ledjes gaan uit na post en ik kan gewoon verder gaan zonder issues en de cpu test gaat dus ook goed -> Geen RMA
3: 2600K ledjes blijven aan, CPU test OK -> Mobo RMA???
4: 2600K ledjes blijven aan, CPU test NOK -> 2600K RMA
5: 2600K ledjes blijven aan, maar gaan later uit dan bij de celeron, CPU test OK -> Mobo RMA ???
6: 2600K ledjes blijven aan, maar gaan later uit dan bij de celeron, CPU test NOK -> 2600K RMA

Dus situaties 3 en 5 hoop ik niet dat gaan gebeuren.

Maar Thierry, ik kreeg nadat ik wat settings wijzigde in de bios met de nieuwe celeron, weer een spontane poweroff-poweron. Hoort dat dan zo?
 
Nou ik heb mijn nieuwe PC met de celeron geinstalleerd en de crucial M4 128G.

Ik heb met AS-SSD deze speeds:
315095_1508240321797_1707991775_751600_977984279_n.jpg


Dit is mijn WD2002FAEX, de snelste caviar black van 2TB die er is:
294791_1508239921787_1707991775_751598_517141581_n.jpg


Ik kan wel nu zelf be-amen dat een SSD wel echt de grootst merkbare performancebooster is :)
Maar goed dit ter zijde. Ik heb alle benchmarktooltjes geinstalleerd en begin straks met prime95 testen op de celeron.

Daarna gaat het gebeuren: celeron swappen met 2600K en dezelfde tests doen ook de ledjes checken natuurlijk.
Dan heb ik echt zeker weten de CPU uitgesloten en dan hoop ik inderdaad dat alle shit gewoon door dat F1 bios veroorzaakt werd en dan zijn we een les rijker qua LED-werking en de zgn spontane reboots.
 
Nou ik heb dus de celeron getest met Prime95 zoals de moderators op het Gigabyte forum me aangeraden hadden. Ongeveer een uur en een kwartier de testen van prime95 doorstaan en daarna de pc gewoon aan laten staan. Niks aan het handje. Ledjes blijven gewoon uit. Ik ga vandaag de celeron eruit halen en de 2600K erin en dan de hele riedel opnieuw testen en natuurlijk goed op de ledjes letten.

Dus ik hoop vanavond definitief te weten of het nou een bios issue is geweest of dat de 2600K stuk was. Zoals het nu erop lijkt, lijkt het moederbord OK, maar ik moet gewoon die laatste 2600K test nog doen en dan heb ik dus echt alles uitgesloten en was het gewoon een slecht bios. De spontane reboots zijn ook verklaard dus met een beetje geluk hoef ik niks te RMA'en.
 
Welke bios draai je nu? Fingers crossed dat het nu goed gaat. Anders is het wellicht toch de CPU, al is zelfs dan het mobo nietuit te sluiten (2600 vraagt meer van het mobo natuurlijk en heeft meer spanning nodig...).

In dat geval zou ik dus het mobo Inc processor naar hf sturen.
 
@wwwicked, idd. Daarom straks eerst ff flink 2600K testen. Maar ja als ik DAN problemen heb, dan weet ik natuurlijk niet of het de CPU only is of de combinatie van mobo+cpu en dan zou ik dus ook niet weten wat ik nog verder kan uitzoeken. 1 ding is zeker, ik heb niemand hier te beschikking met een moederbord om deze cpu op te testen.

maar goed Ik draai nu bios F4 en het mobo werd geleverd met bios F1. Op hun site staat ook dat alles pas vanaf F2 ondersteund wordt. Waarom ze in godsnaam dan die F1 erop laten staan weet ik niet. Maar ja, ik lees niet echt berichten van mensen die problemen hebben met het F1 bios helaas...
 
nou goed nieuws! Ik heb vandaag de celeron eruit gehaald en de 2600K erin gedaan.
Gepost -> LED = UIT!!!

Daarna 1,5 uur prime95 stresstest gedaan en zie het screenshotje:
297601_1510329254019_1707991775_753072_1733044787_n.jpg


Conclusies:
- 2600K niet stuk
- mobo niet stuk
- GD2 led is gewoon een oranje led die aan of uit kan. NA de post tijdens windows starten gaat het uit, alsmede de rest van de leds.
Voltages in bios omlaag schroeven zorgt er niet voor dat ledjes veranderen. Dat verandert pas bij het starten van windows.
- spontane reboots die ik ervoer was normaal en geen instabiliteits-teken. Naar het schijnt doen veel Gigabyte mobo's een nieuwe power-off-power-on na het flashen en na het setten van nieuwe waardes in het bios.
- strepen in beeld en het niet verder gaan tot aan de bios kwam uiteindelijk door het bios. F1 was hier een slecht bios. De website van Gigabyte laat zien dat pas vanaf bios F2 alles ondersteund wordt: GIGABYTE TECHNOLOGY Socket 1155 - Intel Z68 - GA-Z68XP-UD5 (rev. 1.0)

Ik heb nu toch echt ALLES uitgesloten wat het zou kunnen zijn. Voor degene die het willen vragen: nee ik ga niet terugflashen naar F1 :) Ik vind het genoeg geweest.

Maar goed. Nog even een paar dagen aankijken en daarna een nette mail naar Highflow sturen met een link naar dit topic.
 
ja daar zit dan tenminste nog een oorzaak aan. Het heeft mij achtergelaten met een gevoel dat er toch iets niet goed zat. Leuk dat je er dan later pas achter komt dat het normaal is, maar goed, schrikken doe je natuurlijk wel even. Maar goed, ik ben blij dat dat niks ernstigs is.
Ik heb overigens gisteravond nog het X.M.P. geheugenprofiel aangezet (DDR3-1600 @1.65V @9-9-9-27) en blijkbaar klokt de 2600K vanzelf over, want in AIDA64 gaf hij aan dat de multiplier 38x was. Torture test gedaan voor een half uurtje en nog steeds alles stabiel. Dus voorlopig: YAY
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [VERKOCHT] Gigabyte GA-P67A-UD5-B3 Verkocht 1
N [waterkoeling] €500-€700 I7920, 5870,GIGABYTE -EX58-UD5 Advies Waterkoeling Setup 11
S verkeerde voltage uitlezing Gigabyte X58 UD5 Hardware & Software 0
U Gigabyte X58 UD5 / Core i7 , PCI-e frequentie verhogen? Overclocking 2
Robin Gigabyte x58 UD5 / xtreme Liquid blocks. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Robin Waterblokken Gigabyte X58 UD5 S1366 Waterkoeling 8
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
P problemen met de kraken x51 Waterkoeling 1
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
R Problemen met waterkoeling en Aqua-computer Waterkoeling 29
D problemen met pc op starten geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 1
D Problemen met ratelende fans? Overige Koeling 11
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
W gtx 780 3way problemen Problemen & Oplossingen 0
D Problemen videokaart (waarschijnlijk) Problemen & Oplossingen 3
D Problemen met internet explorer Hardware & Software 28
B Keuze problemen watercooling Advies Waterkoeling Setup 2
K Opstart problemen met nieuwe videokaart (GTX670) Hardware & Software 1
sir serial Shout problemen. Problemen & Oplossingen 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
N i5 3570k overclock problemen Overclocking 15
arwin74 Feser One mixen met Feser VSC, problemen? Waterkoeling 6
DjangoSoe 5870 Crossfire problemen, te lage framerate na Windows herinstallatie Problemen & Oplossingen 10
S Problemen met Aqua-Computer Aquastream XT 1046 12v usb Waterkoeling 3
X schroef / bevestiging problemen rad + shroud + fan + 1 of 2 mm metaal + fan gril Waterkoeling 4
R i5 2500K OC problemen Overclocking 17
M Problemen met flow Watercooling Waterkoeling 8
Wouter Problemen die bekend zijn. HighFlow Forum 2
E Problemen met LED achter het plexiglas..... Cases en Modding 4
T BSOD Problemen met nieuw buildt PC Problemen & Oplossingen 3
E Wie heeft ervaringen/problemen met Asus p8p67 moederborden? Hardware & Software 17
D Problemen met CFx + 2e scherm. Problemen & Oplossingen 26
B Waterdruk problemen Overige Koeling 2
Freddy Problemen met Forum + Internet Explorer? HighFlow Forum 29
CrUzEr problemen met mijn XFX Radeon HD 5870 Hardware & Software 10
Wouter Problemen gevonden? Meld ze hier!! Report bugs! HighFlow Forum 387
J Problemen met HighFlow site HighFlow Computer Cooling Shop 7
Yil Problemen Raid0 setup REXII Problemen & Oplossingen 13
Don_Holio Problemen met vullen van loop Waterkoeling 6
R overclock problemen Overclocking 23
Exeon Problemen met Rampage II extreme en geheugen Problemen & Oplossingen 47

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan