• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

BitFenix Shinobi Window Case Review

acefentur

Junior Member
[user review] BitFenix Shinobi Window Case

Shinobi%2003-1.jpg


Met een vriendelijk verzoek van Highflow ben ik ingegaan tot het beoordelen van de Bitfenix Shinobi window case. Deze case behoort tot de budget lijn van Bitfenix. Een nieuwe speler op de hardware markt. Naar onderzoek ongeveer iets meer dan een jaar.

Even naar de specs kijken.

Materials : Steel, Plastic
Color : (Int/Ext) Black/Black
Side Panel : Solid Steel
Dimensions (WxHxD) : 205 x 460 x 490 mm (ATX Mid Tower)
Motherboard Sizes : Mini-ITX, mATX, ATX
5.25" Drive Bays x 3
3.5" Drive Bays x 8 (1 x external, using 5.25” adapter)
2.5" Drive Bays x 1 (using 5.25” adapter)
Cooling Front : 2 x 120mm (optional)
Cooling Rear : 1 x 120mm (included) or 1 x 92mm (optional)
Cooling Side Panel : 1 x 120mm
Cooling Top : 2 x 140mm or 2 x 120mm (optional)
Cooling Bottom : 1 x 120mm (optional)
PCI Slots x 7
I/O 4 x USB2.0, Audio

Wat zeker in het oog springt voor een mid-tower zijn de 8 interne 3.5 inch plaatsen en de 4 maal front USB aansluitingen. Helaas geen USB 3 hier. Er is veel ruimte voor ventilatoren. Zeven in totaal. Waarvan de top-fans er van 140mm kunnen zijn. Twee ventilatoren van 120 mm zijn reeds meegeleverd. De front fans geven een directe koeling op de interne 3.5 bays. Mocht je de volle capaciteit benutten, dan zijn deze fans geen overbodige luxe voor de koeling van de harde schijven. Veel ruimte is er niet tussenin, waardoor zonder luchtstroom de harde schijven warm kunnen worden.

Shinobi%2004-1.jpg


Het is een budget case, en dat merk je aan een aantal zaken.

- De filters zijn onhandig opgesteld. Gewoon een velletje dat zich losjes positioneert tussen inkepingen. Ben je hier wat te bruut mee, dan heb je deze omgeplooid waarbij deze niet meer proper vasthecht.

Shinobi%2002-2.jpg


- Het kliksysteem voor de bay's zijn niet voldoende om een toestel vast te zetten. Bij een harde schijf heb je nog vrij veel speling waardoor de schijf te los is vastgeklikt.

Shinobi%2002-1.jpg


Mocht Bitfenix een nieuwe versie maken van de case, dan stel ik voor om het kliksysteem niet in te voeren. Vastschroeven is naar mijn visie beter, omdat de schijven beter in de case blijven omdat ze er niet langs opzij uit kunnen. Het systeem nodigt ook niet uit om regelmatig te veranderen. Het budget dat vrij komt kan men dan investeren in een ladesysteem voor de filters. Deze lade zou ik dan zo ontwerpen dat de filters langs opzij kan geledigd worden.

Opbouw van de case.

Als je gebruikt maakt van een uit de kluiten gewassen CPU cooler, dan voorzie je best eerst de ventilatoren.

Bovenaan de case heb ik voor noiseblockers gekozen van 140mm. De overige 120mm fans zijn er van zalman, die met de groene Led's. Bedoeling is om de case niet voor gaming te gebruiken, maar voor opslag. Ze moet stil zijn, maar mag een beetje opvallen door de sfeerverlichting. Je kan de top- en front fans monteren door de panelen van de kast te klikken. Om de fans rustig te laten spinnen heb ik eveneens gekozen voor een fancontroler, een in Line Multi Power Port voor 12 Fans. Je kan hier fans laten draaien op 5V, 7V en 12V. Telkens 4 ventilatoren.

shinobi%2007-1.jpg


Als tweede kan je dan het moederbord installeren.

Zelf had ik nog een Gigabyte P55A-UD4 bordje met een intel core I5 661 @ 3.33Ghz en een coolermaster Hyper 212 Plus luchtkoeler. Volledig gemonteerd laat dit zich vlot in de kast plaatsen. Eveneens had ik een POV nvidia 9600GT kaartje ergens op de zolder liggen. OK, een 661 processor heeft een GPU on board, maar het moederbord ondersteund dit niet. 8 GB DDR3 1600 geheugen is denk ik het minimum voor een systeem als dit.

shinobi%2008-1.jpg


Het moederbord zelf heeft 3 opslagcontrollers aan boord en ondersteund SATA3 en USB3. Een intel chipset welke RAID 0,1,5,10 ondersteund, een marvel 9128 chip voor intern SATA 3 opslag en een Jmicron JMB362 controller voor de 2 externe SATA 2 aansluitingen. Op de intel plaats ik zes schijven van 2 TB. 6 maal een samsung 204UI in RAID 5. De jmicron mag een 2 TB samsung 204UI en een WD 500 GB bleu edition aansturen. 8 Schijven in het totaal die in de kast plaats mogen nemen. Zoals eerder aangehaald zijn de plastiek beugels niet monteer-vast voor een schijf, dus is vastschroeven aan te raden. Heb je een kleiner model van videokaart, dan kan je 8 schijven monteren. Anders moet je rekening houden met de plaatsbeperking in de kast.

shinobi%2011-1.jpg


Andermaal kan je vlot een voeding instaleren onderaan de kast. In mijn geval een corsair TX650W. Wil je gebruik maken van de achterwand voor kabels weg-te-werken, dan heb je een verlengstuk nodig voor de 8-PIN CPU aansluiting. Eveneens kan je deze bij Bitfenix verkrijgen. De SATA en voedingen voor de harde schijven moet je langs de binnenkant van de kast vastmaken.

Nu door omstandigheden heeft het maken van deze case even geduurd.
Ik som ze even op.

1. Er ging een vertex 3 van 120 Gbyte inkomen, maar door het niet combatibel zijn met het moederbord. Veel blauwe schermen en een fout gelopen firmware update. Dus heb ik besloten het bij de gewone harddisk te houden. De SSD is gelukkig in garantie en ik wacht nu op een nieuwe.

2. Door de wet van murphy ben ik bij de eerste maal opstarten 2 harde schijven verloren van 2 TB. Deze maakte deel uit van een vroegere RAID 5, waardoor deze gegevens niet meer te herstellen waren. Met één schijf was dit nog mogelijk geweest, maar twee defecte schijven :eusa_naughty: .Een groot deel van mijn blu-ray verzameling stond hierop. Dus ben ik nu genoodzaakt deze weer opnieuw te rippen en te back-uppen.

3. De fancontroller heeft dus 4 uitgangen van 7 Volt. Mijn bedoeling was om deze te gebruiken voor sommige fans, maar door de hoge stroom zijn er enkele weerstanden warm geworden en beschadigd.

shinobi%2009-1.jpg
shinobi%2010-1.jpg


4. De oorspronkelijke videokaart was een POV GT430, maar de fan maakt zo een herrie dat ik deze er heb uitgegooid. Gelukkkig had ik een oudere 9600GT nog op de zolder die dienst kon doen.

Op de foto's is ook te merken dat er een chieftec backplane is geplaatst. Deze liet zich vlot installeren, maar je moet wel oppassen dat je de draden niet uit het top-paneel haalt. Zoals je op de foto kan merken zijn deze witte stekers er snel uitgeduwd.

shinobi%2012-1.jpg
shinobi%2013-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb deze case en vind 'm niet bijzonder makkelijk om wat stuff in te monteren. Ik heb gisteren 3 x 140mm fans en een 80mm fan + fan bay controller geplaatst, en het was wat eh, puzzelen :) Maar uiteindelijk lukt't wel.

Deze case ziet er aan de buitenkant erg mooi uit, maar intern is ie helaas niet zo handig.. Nou ja, het oog wil ook wel wat natuurlijk...

Kleine tip, indien je bovenaan 2 x 140mm fans voor intake wil steken, kies fanframes die niet hoger zijn dan 25mm, want anders wordt het moeilijk plaatsen als je een cpu cooler met relatief grote heatsink (en ev. fan erop) hebt. Mijn koeler is een Noctua NH-C12P SE14 dus dat was wel even spannend. Eigenlijk is het nog makkelijker als je eerst die fans plaatst natuurlijk.. :)

All in all best een leuke case hoor. De meshes (stalen zijkantjes) kun je kiezen in verscheidene kleurtjes, alsook het logo.
Mijn mesh is rood/ logo wit. Ik post hier morgen wel wat pics van :)
 
ik heb deze case en vind 'm niet bijzonder makkelijk om wat stuff in te monteren. Ik heb gisteren 3 x 140mm fans en een 80mm fan + fan bay controller geplaatst, en het was wat eh, puzzelen :) Maar uiteindelijk lukt't wel.

Deze case ziet er aan de buitenkant erg mooi uit, maar intern is ie helaas niet zo handig.. Nou ja, het oog wil ook wel wat natuurlijk...

Kleine tip, indien je bovenaan 2 x 140mm fans voor intake wil steken, kies fanframes die niet hoger zijn dan 25mm, want anders wordt het moeilijk plaatsen als je een cpu cooler met relatief grote heatsink (en ev. fan erop) hebt. Mijn koeler is een Noctua NH-C12P SE14 dus dat was wel even spannend. Eigenlijk is het nog makkelijker als je eerst die fans plaatst natuurlijk.. :)

All in all best een leuke case hoor. De meshes (stalen zijkantjes) kun je kiezen in verscheidene kleurtjes, alsook het logo.
Mijn mesh is rood/ logo wit. Ik post hier morgen wel wat pics van :)


In welke winkel heb jij deze andere kleuren mesh en logo gehaalt ? ik kan het nergens vinden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Blokmeister LED mod op Bitfenix Shinobi XL white Cases en Modding 0
M bitfenix shinobi XL HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
volcom Bitfenix prodigy m windowed side panel zwart HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Hightower bitfenix kabels levertijd? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Ianovski Bitfenix ["Inspired by Nature"] Gamescom build Gallery & Build Logs 19
F BitFenix PWM fan extension 30 cm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B BitFenix PSU 8-Pin - 8-Pin PCI-E Verleng Kabel 45CM Sleeved Red/Black Cases en Modding 4
D Bitfenix losse sleeved psu kabels verleng stuk op corsair ax760i of ax860i Hardware & Software 2
U BitFenix Hydra Pro modden in 5.25inch lege optical drive casing Cases en Modding 2
Evanix Bitfenix Recon (white) Fancontroller HighFlow Product Reviews 0
gerjanlubbers Bitfenix project silver. Gallery & Build Logs 1
R [VERKOCHT] BitFenix Merc Alpha Verkocht 2
D WC in een Bitfenix Prodigy Advies Waterkoeling Setup 28
Cygnitr0n Bitfenix Custom front panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R Bitfenix Prodigy Windowed Side Panel White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Cygnitr0n Bitfenix Alchemy Multisleeved Cables HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
NAVYVIPER Bitfenix 4-Pin 12V Verlengkabel - 45 cm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
M Watergekoelde Bitfenix Prodigy Gallery & Build Logs 21
l3p [VERKOCHT] 5 x BitFenix Spectre Pro Led Red 120mm Verkocht 4
l3p [IN-ACTIVE] Compleet BitFenix Alchemy Premium modding series pakket Verkocht 4
R Bitfenix Spectre pro led fans - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
psyduck170 Bitfenix Recon White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
tomasvanderpijl Bitfenix verleng kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J BitFenix Spectre PRO 230mm Fan/ White led HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Thierry Bitfenix 200mm Spectre Pro LED White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Thierry BitFenix M-ITX Prodigy HighFlow Product Suggesties en Nieuws 29
Besje BitFenix Recon fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
psyduck170 BitFenix extension cables HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
7 BitFenix Alchemy LED Strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 17
K BitFenix Spectre Pro Led Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
J Bitfenix Outlaw HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Sw333t Bitfenix spectre™ all white - 200mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
S Internal USB 3.0 Adapter bitfenix HighFlow Product Suggesties en Nieuws 19
P Bitfenix Alchemy Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 88
R BitFenix Survivor HighFlow Product Suggesties en Nieuws 36
G Mod Shinobi Gallery & Build Logs 41
Jason Terug op voorraad! Lian-Li PC-O11 Dynamic Midi-Tower - Black Window HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Viepert Thermaltake Core V21 window Cases en Modding 12
E Fractal Design Define S window HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H [IN-ACTIVE] Corsair 600T Plexi glass door or Window. Gevonden 4
tomasvanderpijl Phantom Window Panel white HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
D window 7 installatie. Hardware & Software 36
Sw333t Monteren van plexiglas window: Welke kit heb ik nodig? Cases en Modding 8
M Corsair 400R: Window in sidepanel maken? Cases en Modding 9
R Window maken Cases en Modding 3
X-Tripiot [IN-ACTIVE] Coolermaster Elite 330 All-Black version Met window Verkocht 1
7 Corsair 650D/800D: side panel size & window Cases en Modding 1
hesselcandea Haf 912 Side panel (window) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
W [VERKOCHT] Corsair 700D inc. 800D window Verkocht 14
L Window panel gezocht voor Lian Li PC-8FIA (silver) Cases en Modding 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan