• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Opgelicht! Welke stappen te nemen/voorkomen van Oplichting

Wally1987

spam-meistert
Ik heb nou al een aantal keer mee mogen maken dat een vriend/kennis is opgelicht op internet.
Zelf ben ik ook al een keer de dupe geweest van oplichting. In sommige gevallen komt word het opgelost, maar vaak ook niet wegens het niet goed melden van de oplichter.
Ik heb alvast een paar tips voor die gene die toch iets willen kopen via marktplaats en/of andere veilingsites. of voor de gene die opgelicht zijn

Ik heb een beetje ervaring en kennis opgedaan en dacht laat ik een topic er over starten.
Het beste is om het te voorkomen dan te genezen!


1) de persoon:
-Ga op vertrouwen af, komt de persoon onzeker of vaag over (wilt geen informatie geven o.i.d.) ga niet mee akkoord
-Ga altijd na met wie je de deal sluit, zorg altijd dat je zoveel mogelijk informatie van die persoon hebt.
-Kijk even op Opgelicht op Internet of op Opgelicht op Marktplaats d.m.v. rekening nummer en/of naam


2) Betalen / stukje Zekerheid:
-Eventueel met/via Paypal betalen.(kans is groot dat je je aankoop bedrag terug krijgt als het mis gaat)
-rembours garandeert niet alles maar helpt soms wel(ook om af te schrikken)
-Maak een Printscreen van het aanbod of de pagina
-Sla alle gegevens op die je van die gene hebt tot de deal rond is(ook de marktplaats pagina/URL).



Is het toch fout gegaan en was de persoon toch niet te vertrouwen en je weet het zeker, neem in ieder geval de volgende stappen:

1) Waarschuwen:
-Stuur eerst een mailtje naar de persoon in kwestie met het verzoek het bedrag terug te betalen, en geef
aan dat je een melding en/of aangifte gaat doen.


2) De bank bellen:
-Bel de bank op en vraag of het mogelijk is om het bedrag te storneren.
-Meld de bank dat je (mogelijk) bent opgelicht.
In mijn geval had de bank een adviseur ingezet om tips en informatie te geven.
(De bank heeft er ook voor gezorgd dat mijn aankoop bedrag terug gestort is)

3)Melding maken:
-Meld het bij de beheerder, helpdesk of mods bij de veiling-site
-Meld je aan op op OpgelichtopInternet - Index of op Opgelicht op Marktplaats (de persoon kan al een

-Melding hebben, zoek eerst op rekening nummer en/of naam)
-Maak daar een stappen plan aan.
Op Opgelicht op Internet en Opgelicht op Marktplaats streven ze er naar om je zo veel mogelijk te helpen. Je aanmelden op beide sites heeft niet veel zin aangezien ze beide gebruik maken van het zelfde systeem, dus ook gekoppeld zijn!

4) Politie:
-Doe zo snel mogelijk aangifte op Mijn Politiebureau of eventueel naar het bureau gaan.
-Geef ze al jou informatie over de oplichter.
-Wees bereikbaar, het is mogelijk dat ze je op bellen voor inhoudelijke informatie.


Als je dat gedaan hebt is het meeste wat je kan doen, en dan is het puur afwachten of het werkt.
Heb hier veel geduld bij, want het zal niet altijd binnen een week geregeld zijn!!

Ik garandeer niet dat je, je aankoop product/bedrag terug krijgt. maar ik heb zelf de ervaring dat dit werkt..
Tips zijn welkom, heb ik een foutje gemaakt laat het mij weten.weten.
 
Goed topic!!

Het beste is om spullen te kopen van personen die bekende zijn op fora's. Via marktplaats maak je gewoon zo'n grote kans om opgelicht te worden als je van te voren betaald, dan vraag je er eerlijk gezegt zelf om.

Ik ben nog nooit opgelicht, waarom niet?

1: Ik koop nooit van onbekende, op fora's altijd de bekende personen die te vertrouwen zijn.
2: Als ik via marktplaats of zulk soort site's iets koop dan ga ik het halen, nooit zomaar een bedrag overmaken naar een totaal onbekend persoon.

Politie doet helemaal niks aan jou aangifte, of het moet een persoon zijn waar al een aantal aangiftes tegen lopen, of het moet om een zeer groot bedrag gaan. Kleine bedragen doen ze niks mee!

De bank mag nooit ter nimmer zomaar het bedrag terug storten. Dan is de bank fout bezig, anders kan iedereen wel zeggen dat hij/zij is opgelicht, goedkoop kopen wordt het dan! :) Dan moet je voldoende bewijs hebben wil je dat voor elkaar krijgen!

Als een verkoper geen rembours wil gebruiken dan kan ik dat goed begrijpen. Als verkoper zijnde heb ik een aantal keer op verzoek van de koper rembours geprobeerd. 3 v/d 5 keer ging dit fout. 2x moest ik een half jaar op mijn geld wachten en 1x was ik zelfs het gehele bedrag kwijt. Ik verstuur daar nooit meer onder!
 
Goed topic!!

Het beste is om spullen te kopen van personen die bekende zijn op fora's. Via marktplaats maak je gewoon zo'n grote kans om opgelicht te worden als je van te voren betaald, dan vraag je er eerlijk gezegt zelf om.

Ik ben nog nooit opgelicht, waarom niet?

1: Ik koop nooit van onbekende, op fora's altijd de bekende personen die te vertrouwen zijn.
2: Als ik via marktplaats of zulk soort site's iets koop dan ga ik het halen, nooit zomaar een bedrag overmaken naar een totaal onbekend persoon.

Politie doet helemaal niks aan jou aangifte, of het moet een persoon zijn waar al een aantal aangiftes tegen lopen, of het moet om een zeer groot bedrag gaan. Kleine bedragen doen ze niks mee!

De bank mag nooit ter nimmer zomaar het bedrag terug storten. Dan is de bank fout bezig, anders kan iedereen wel zeggen dat hij/zij is opgelicht, goedkoop kopen wordt het dan! :) Dan moet je voldoende bewijs hebben wil je dat voor elkaar krijgen!

Als een verkoper geen rembours wil gebruiken dan kan ik dat goed begrijpen. Als verkoper zijnde heb ik een aantal keer op verzoek van de koper rembours geprobeerd. 3 v/d 5 keer ging dit fout. 2x moest ik een half jaar op mijn geld wachten en 1x was ik zelfs het gehele bedrag kwijt. Ik verstuur daar nooit meer onder!


Politie:
De aangifte doen is sowieso altijd handig.
De genoemde site`s die vragen er meestal naar en het geeft bij de meeste oplichter`s al wat schrik.


Over het storneren:
Dat doet de bank niet zomaar, in veel gevallen komt het voor dat ze navragen of er oplichting in het spel is. in dat geval word er meestal al een adviseur op de zaak gezet

rembours:
Vandaar de zin"-rembours garandeert niet alles maar helpt soms wel(ook om af te schrikken)"
De meeste weigeren dit inderdaad

anyways, bedankt voor je reactie:D
 
Met rembours een baksteen opgestuurd krijgen, het schrikt af, maar werkt inderdaad niet altijd.

Terug storneren zou een bank niet zomaar mogen doen. Hier zou ik dus ook mijn kansen niet opgooien.
Mij lijkt het eerder uitzondering dan regel dat een bank dit doet.

Een tip van mijn kant: vaak zijn oplichters meerder malen bezig.
Ben je opgelicht, benader dezelfde persoon dan via een ander email adres (iets dat dus ook totaal niet lijkt op je originele).
Doe je voor als nieuwe 'klant' en probeer zo nieuwe vitale gegevens los te krijgen waarmee je eventueel weer naar mee naar de politie kan.
 
Een andere site waar veel info te vinden is over oplichters is BelazerdOphetNet.nl • Forumindex

Alleen moet je daar ingelogd zijn om te kunnen zoeken. Bij mij hielp naam+rek.nr invullen bij google ook om de persoon te identificeren. En die f*cker heeft dus al met meer mensen een spelletje gespeeld. Ik heb 'em nog 2 dagen gegeven, en dan ga ik aangifte doen.

Heb z'n adres in Nijmegen dus misschien ga ik ook wel een keertje langs. €155 is toch niet niks... Hier is de info over hem te vinden btw: http://www.belazerdophetnet.nl/viewtopic.php?f=14&t=3422&p=38793
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Opgelicht! Algemene Discussies 107
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan