• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De eerlijke gamer is uiteindelijk de dupe van een gehackte console

HighSpeed^

Destinasian'
img_4d379ee8bdc7a.jpg


Nog steeds staat de wereld op zijn kop, 9 januari schreef ik een blog over hoe erg de PS3-hack nu eigenlijk is en vandaag de dag, 20 januari zijn we nog steeds geen reet opgeschoten. Er is een custom firmware beschikbaar met versie nummer 3.55, gebaseerd op de allernieuwste firmware voor de PlayStation 3. De mensen die deze firmware geïnstalleerd hebben kunnen naar hartelust back-ups spelen en het erge van alles, inclusief PlayStation Network Support. Het is nog nooit zo druk geweest op Piratebay in de PS3-sectie, ik zie de meest nieuwe titels verschijnen, gewoon gratis en voor niets ter download aangeboden. Maar Sony, die houdt zich opvallend stil in de media, terwijl je toch zou mogen verwachten dat men op zijn minst met een verklaring aan zal komen al dan niet via een BBC of een IGN. Natuurlijk ben je druk met een rechtszaak, maar de persvoorlichter heeft hier naar mijn idee geen volledige dagtaak aan.

Want ik neem aan dat elke gamer op het moment af en toe met een facepalm voor de TV zit, voornamelijk met het spelen van Call of Duty: Modern Warfare 2 en Black Ops, met het idee van ‘waarom probeer ik het nog?’ Hackers waren namelijk zo handig om een update van Call of Duty te vervangen met hun eigen update, om zo jetpacks, wallhacks, nuke bullets en wie weet wat nog meer voor ongein toe te voegen. Kijk als je dit leuk vindt, hou het dan lekker offline, beoefen je cheating fetisj lekker uit op je broertje van 6 maar ga niet in lobby’s met mensen die gewoon een spelletje willen spelen, irritant lopen kloten.

Want de hackers, die hebben straks nergens last van. Die halen gewoon hun schouders op en zoeken weer naar een alternatieve oplossing als Sony met een nieuwe beveiliging komt of als ze een bepaalde back-up niet kunnen afspelen. Het is de eerlijke gamer die straks allerlei omslachtige beveiligingsprocedures moet doorstaan omdat andere mensen graag hetgeen wat je graag doet, gewoon gamen, willen verpesten. Want de hacker? Die heeft alles wat die wil, OtherOS, back-up support, homebrew, debug-functies, PlayStation Network, trainers/mods voor games en god weet wat nog meer. De eerlijke gamer? Geen OtherOS, moet al zijn games kopen, heeft last van cheaters in online lobby’s en moet straks waarschijnlijk allerlei beveiligingsprocedures doorstaan om een game te kunnen spelen.

Sony moet gaan inzien dat het op het moment geen enkele voordeel biedt om een eerlijke gamer te zijn. De mensen die geven om Sony PlayStation zijn juist nu net de mensen die de dupe zijn van hun goodwill. Als je gewoon netjes je game in de winkel koopt heb je er meer werk van dan dat je hem download, op je PS3 knalt en meteen kunt spelen, dat is namelijk nu precies wat er mis is met het gamingwereldje op het moment. Laten we kijken naar de muziekindustrie in de tijd van Napstar en Kazaa, een snel instortende industrie waarvan men dacht dat het nooit meer op poten zal komen. Het kopen van een CD was er niet meer bij, Maar laten we eens kijken hoe we er nu voorstaan, we hebben iTunes, via je iPod/iPhone/PC kun je een nummer downloaden voor gemiddeld 1 euro en een album rond de 10 euro, deze heb je direct binnen in de hoogste kwaliteit inclusief alle bijbehorende tags. Een al iets aantrekkelijker alternatief dan het kopen van een CD in de winkel, maar nog niet perfect.Illegaal muziek downloaden was echter nog steeds aantrekkelijk als je een grote muziek bibliotheek wilde, niet zo lang geleden ging men dus nog een stapje verder; Spotify werd geïntroduceerd. Een muziekservice beschikkend over een database van hier tot Tokio, Barbara Streisand tot 2Pac, Daft Punk tot aan Dj Lawless, alles is er te vinden. Kosten? 10 euro per maand, dan krijg je een ongelimiteerd aantal luisterminuten en de mogelijkheid om de muziek zonder internetverbinding te beluisteren door middel van offline opslag met de Spotify-player op computers en mobiele telefoons. Resultaat? Het is niet meer rendabel om nog langer muziek te downloaden, het legale alternatief is gemakkelijker en aantrekkelijker.

Dan hebben we nog films, een industrie waarvan het piraterijpercantage in Europa vele malen hoger ligt dan in Amerika. De reden hiervoor is Netflix, een unieke streaming service met bijna elke film ooit uitgekomen in hun database . Ze hebben alleen niet enkel films, maar ook TV-series, complete seizoenen. Kosten? 7,99 dollar per maand, ongelimiteerd gebruik. Het downloaden van een film is in Amerika dus totaal niet meer de moeite waard, het alternatief is aantrekkelijker en makkelijker. Europa beschikt helaas nog niet over zo’n service maar we verwachten dat dit niet lang meer zal duren voordat iemand de stoute schoenen aantrekt en het hier ook gaat proberen. Amerika heeft zelfs naast Netflix ook nog andere services die hetzelfde doen zoals VUDU.

want binnen 3 minuten had je via je 56k modem een liedje van de Vengaboys binnen via Kazaa of Napstar. Het was gemakkelijker en het had meer voordelen om een nummer te downloaden in plaats van een CD te kopen. Je kon duizenden muzieknummers op een CD kwijt als MP3, je hoefde de deur niet meer uit en die stoffige CD’s waren niet langer meer een onderdeel van je woonkamer. Bottomline was; illegaal muziek downloaden was gemakkelijker en aantrekkelijker dan kopen en iedereen maakte zich er schuldig aan.

Je zult nu denken dat we een beetje afdwalen, maar we zijn nu precies aanbeland bij het punt dat ik probeer te maken. Het illegaal downloaden van een game voor de PlayStation 3 is, op het moment van schrijven, aantrekkelijker dan er één te kopen in de winkel. Volledige games zijn nog altijd niet met grootte aantallen beschikbaar in de PlayStation Store en de laadtijden van games op schijfjes zijn tergend, neem bijvoorbeeld GTA IV, de back-up laadt vele malen sneller dan de disc en heeft veel minder last van texture pop-up. Dat is nu precies wat er mis is en wat Sony moet oplossen willen ze de PlayStation 3 redden van de ondergang, maak het betalen voor games aantrekkelijker. Desnoods kom je met een service van 30/40 euro per maand waarbij je toegang hebt tot elke PS3-game beschikbaar voor de console die je dan kunt downloaden op je PS3 en vervolgens meteen kan spelen. Of kom in ieder geval met iets waardoor het weer aantrekkelijker is om een game te kopen, het afsluiten van PlayStation Network voor gehackte consoles is een begin, maar niet de oplossing. Veel games als Uncharted 3 worden gekocht om hun singleplayer, hier is geen PlayStation Network voor nodig en trophies worden we al helemaal niet warm van.

Het is dan ook moeilijk om altijd maar te zeggen “Die kuthackers verpesten die console” terwijl dit eigenlijk maar gedeeltelijk de waarheid is,want er moet gewoon een aantrekkelijkere oplossing worden gevonden om een leegte op te vullen. Mensen willen gewoon veelal lui en gemakkelijk zonder het huis te hoeven verlaten, snel een game naar keuze spelen. In plaats van dit negatief te bestempelen, kan er ook van geleerd worden en naar gekeken worden van ‘kunnen we het aantrekkelijker maken zodat mensen het minder snel doen?’ Dit in plaats van het cliche achtige ‘lets block it’. Ik zeg niet dat ik respect heb voor de mensen die een back-up downloaden, maar enigszins begrip is er wel, behalve voor de mensen die online cheats gebruiken, dat is in mijn ogen het laagste van het laagste en bij zulke mensen kun je de hoop wel opgeven.

Laten we hopen dat Sony een innoverende stap neemt op het gebied van ‘piraterij tegengaan’ net als men in de muziek en filmindustrie heeft voor elkaar gekregen, dat zal de (gamers)wereld een stuk vrediger maken.
_________________________________________________

LOL, ik ga proberen mijn PS3 zsm om te bouwen :p
 
Welkom in de wondere wereld die OnLive heet. Het probleem is dat de PS3 niet te redden is. Het apparaat is duur om te maken en om uit de kosten te komen moeten er veel games verkocht worden, iets wat in een spotify/netflix achtige oplossing niet gaat lukken.
 
We zijn inmiddels bijna een jaar verder. En spotify heeft (nog) niet gebracht wat het zou moeten zijn.

De hele wereld is aan het veranderen. De techniek gaat sneller dan wat de maatschappij en auteursrechten organisaties aan kunnen.
Natuurlijk als je het vanuit het perspectief van de beurs van de consument bekijkt, is het allemaal prachtig:
-muziek, films en games kan je kopieren en downloaden
-voorwerpen kan je met een 3D printer zo namaken

Maar niemand denkt vanuit het andere perspectief merk ik. Hoe komt de artiest/bedenker aan zijn verdienste?
 
We zijn inmiddels bijna een jaar verder. En spotify heeft (nog) niet gebracht wat het zou moeten zijn.

De hele wereld is aan het veranderen. De techniek gaat sneller dan wat de maatschappij en auteursrechten organisaties aan kunnen.
Natuurlijk als je het vanuit het perspectief van de beurs van de consument bekijkt, is het allemaal prachtig:
-muziek, films en games kan je kopieren en downloaden
-voorwerpen kan je met een 3D printer zo namaken

Maar niemand denkt vanuit het andere perspectief merk ik. Hoe komt de artiest/bedenker aan zijn verdienste?

Tsja, over wat voor artiesten / producers praat je dan? Er wordt bij lange na nog niet zoveel gekopieert dat er geen verdienste meer zijn. Kijk maar naar de grote namen in de muziekindustrie of gameindustrie. Daar gaan geldbedragen in om waar je gewoon misselijk van wordt. Daar hoeven we echt geen medelijden mee te hebben.

De kleinere, tsja, die overleven niet. We hebben al heel wat kleine maar wel steengoede game producenten zien afsterven de laatste jaren. Dat is zonde, maar hoe kunnen we ooit zoiets tegen houden?
 
Wat voor artiest/producer/game-ontwerper/kunstenaar/schrijver/filmproducent maakt wat mij betreft niet uit. Het gaat mij om het principe.

De vraag is namelijk niet: "verdient iemand er al genoeg aan, zodat ik het eerlijk vind dat ik het dus daarom mag kopieren."

De vragen zijn denk ik meer:
"iemand ontwikkelt iets tot iets succesvols, mag je het daarna gratis kopieren?" en

"met de huidige techniek kan je alles kopieren; wat is dan de toegevoegde waarde om maanden aan iets te werken wat daarna toch gekopieerd kan worden?"

Zoals je het zelf al aangeeft zullen de kleintjes niet overleven. Dan zullen, net als in het bank en verzekeringwezen alleen de groten overleven die daarna de dienst uitmaken.
Het verschil met bank en verzekeringszaken is alleen wel dat om iets te bedenken heb je een creatieve geest nodig. Want op een gegeven moment zullen alle grote huidige creatieve geesten die nu nog wel geld verdienen, oud en versleten zijn. Wat dan?
En wie gaat er nog games ontwikkelen als alles bv in handen is van Sony, Microsoft en Nintendo? Dan kunnen ze gezamenlijk de prijs van games hoog houden.

Ik zeg dus niet dat je het kan tegenhouden. Ik vraag me alleen wel af waar dit toe zal leiden, want er is niemand die de oplossing heeft met de huidige mogelijkheden.

Noemen ze zoiets niet Pandora's Box?
 
Het is wel een goed punt: als het makkelijker is om dingen hackersgewijs of illigaal te downloaden dan te kopen...

Het is alsof je voor 2 euro een hele tas met boodschappen thuis kan laten bezorgen, in je koelkast kan laten zetten, en ze koken meteen een goede maaltijd voor je (illegale versie) tegenover: je moet met de fiets door de kou, betaald 100 euro voor diezelfde tas, je mag 3 uur in de rij staan, je wordt afgebekt door de cassiere en je kunt enkel via een abn-amro pinpas betalen en niet cash of via een andere bank....

Voorbeelden: Steam: vrij makkelijk, je klikt en het werkt, geen gedoe.
Spel van egosoft (x-serie, ruimtesimulatie): via steam, via hun website, of je besteld de cd, net wat je wilt. Zonder drm en al dat gedoe. Het is een offline spel ook nog, maw als ik dat spel aan een vriend geef of op internet zet, kan die het gratis spelen. Dat spel heeft een goede fanbase, mensen ontwikkelen er vanalles voor en blijkbaar kopen genoeg mensen dat om het illegale gedoe te compenseren.
- spore: spel van ea dat stijf stond van de beveiliging. Ik had hem netjes gekocht en kon na een update niet spelen, was eeuwen bezig voor een goede install en was bovendien verplicht zooi op mijn pc te zetten die ik neit wil (vereglijk origin en battlelog trouwens). GEvolg: dat spel was het snelst gekraaktse spel ooit en stond in 3 dagen met ruime voorsprong op de 1e plek van meest illegaal gedownloade spellen.

Mensen pikken het gewoon niet.

Ander feitje: mensen die de meeste muziek 'illegaal' downloaden (pas op : in nederland is dat niet eens illegaal, Brein, die zijn illegaal bezig want die tracken mensen en zetten zelf spul op internet om downloaders te vinden) geven ook verreweg het meeste geld uit aan muziek (CDs of via itunes of whatever). Ik ben daar ook een van: ik download best veel (vroeger meer dan nu, collectie is aardig groot), ik heb een spotify account, ik heb 1000 cds van mijn pa in mijn eigen itunes gezet, ik koop cds als ik ze snel wil hebben of zeker weet dat ik ze de moeite waard vind (en in de auto kan draaien) etc.

Weer veel te lang verhaal geworden. Bottom line: muziekindustrie koopt (zeker in amerika) de politiek (heeft een van die gasten laatst voor het eerst openlijk toegegeven: hen die tegen die vage wet stemden, zullen minder geld krijgen). Via dat systeem wordt innovatie tegengegaan (al is het in amerika idd wel zo dat, door de grootte van de markt, er betere films/series etc. in goede kwaliteit te zien zijn, in nl moet je dik bijbetalen voor een semi-hd kanaal met veel reclames).
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan