• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Apples G5 casemod: Ipple i5

Ja dat klopt helemaal, ik begrijp ook niet hoe het daar komt, ik heb feser vloeistof. :120:



Ook dat klopt, ik denk datik nog een cursus fotograferen nodig heb

Fotograveren is niet moeilijk. Camera stilhouden en voldoende verlichting hebben wel. Als je foto's van dingen dichtbij moet maken, gebruik je de macro modus (dat bloemetje). Daarnaast moet je altijd eerst focusen (knopje voor foto schieten half in drukken).
 
Fotograveren is niet moeilijk. Camera stilhouden en voldoende verlichting hebben wel. Als je foto's van dingen dichtbij moet maken, gebruik je de macro modus (dat bloemetje). Daarnaast moet je altijd eerst focusen (knopje voor foto schieten half in drukken).

Ohh, daar is het bloemetje voor, ik zal het gaan proberen! ThanX:icon_weed:
Ik dacht echt dat die stand bij zonlicht/buiten moest worden gebruikt.
 
Ohh, daar is het bloemetje voor, ik zal het gaan proberen! ThanX:icon_weed:
Ik dacht echt dat die stand bij zonlicht/buiten moest worden gebruikt.

Btw, ben nog 1 ding vergeten. Probeer te vermijden dat je flitst. Foto's worden er onrealistisch van. Als het dan toch echt moet neem je foto dan van een grotere afstand en zoom in. Daarna snij je de rest bij op je PC.
 
Luchtafweergeschut

BlackWhizz; THANX:055:

Revisie 2.6

Luchtafweer geschut

Ik ben nog steeds niet toegekomen aan het omzetten van het Moederbord. Te bang, te eng en ik had nog wat ideeen.

Het moederbord is eigenlijk het warmste gedeelte nu de Ipple al zo'n maandje draait. De temps van de GPU en CPU tikken onder load niet eens de 50 graden aan. De vrm's en northbridge op het moederbord willen af en toe wat hoger uitkomen. Dat lijkt mij ook wel begrijpelijk omdat er bijna geen fatsoenlijke airflow is in zo'n open kast. Het ventileert voldoende maar lucht neemt de weg van de minste weerstand en danst gewoon door alle gaatjes weg. Daar ga ik eens even verandering in brengen.

Het moederbord heeft het ook wel zwaar omdat de voorste radiator ook al warme lucht verspreidt in de kast. Nu ik toch bij de voorkant bezig ben kan ik kijken of ik een soort fanduct kan maken. De voorste radiator zat ongeveer uitgelijnd in het midden van de voorkant. Maar om plaats te maken voor de nieuwe pomp en het reservoir moeten de fans meer ( vanaf de voorkant gezien ) naar links. Oké we beginnen weer met wat fotoos.
Met, nogmaals dank aan BlackWhizz over de tip van "het bloemetje" op het fototoestel iets scherpere foto’s zijn er nu.

We beginnen eerst met wat loze ruimte opvullen met foam, scheelt geluid en ook "tocht of valse lucht"

De kast licht lekker op z'n zij en nu kan ik aan de bovenkant onder de dvd speler wat foam plakken.

IMG_4756.jpg


Heerlijk dik foam van een millimeter of 15. (je neemt weleens wat mee van je werk als ze met een grote airco bezig zijn en het anders toch weggooien)

IMG_4757.jpg


Zo, dat ziet er weer goed uit:

IMG_4758.jpg


Apple had zo'n mooie fanmount aan de voorkant die ik al in de vorige sessie wat had aangepast, nu moet ik nog verder de zaag erin gaan zetten. Eerst de voorste radiator maar een beetje grijs spuiten. Die is namelijk met invallend zonlicht door de gaatjes aan de voorkant te zien

Dit is overigens de binnenkant waar de fans tegen aankomen;

IMG_4759.jpg


Dit is de bestaande fanmount;

IMG_4760.jpg


Dit is er nu van over, de radiator heeft ook het grijs gezien;

IMG_4766.jpg


Een soort fanduct is bewaard gebleven;

IMG_4767.jpg


Nu zorgen dat ik de anti resonantierubbers van de fans kan blijven gebruiken. Vlak boven de rubbers gaatjes geboord; ps. wat zijn de foto’s SCHERP!!!!

IMG_4768.jpg


De binnenkant van de "fanduct" afgeplakt met foamtape;

IMG_4769.jpg


Ik heb bijna alles in huis maar geen korte M4 schroefjes, die dan maar inkorten;
Nog even een tip voor "afkorters": Draai er moertjes op zodat de moertjes het beschadigde schroefdraad weer heel maken. ( vandaar de moertjes)

IMG_4770.jpg


Zo zie zitten en zijn verzonken;

IMG_4771.jpg


Zo, alles weer in elkaar en klaar straks voor montage, zijkant;

IMG_4773.jpg


achterkant;

IMG_4772.jpg


voorkant;

IMG_4774.jpg


Even terug naar het foamproject. De bovenkant is nu gedaan. Ik wil de kabels ook wegwerken en meteen een plaats hebben om de radiator op te bevestigen. Daar komt het aluminium weer aan te pas, daar moet het dus komen. Voordeel; draden weg en geen tochtplek meer;

IMG_4761.jpg


IMG_4762.jpg


Vastgemaakt met 2 inbusbouten op de bestaande aansluitingen;

IMG_4764.jpg


Kabels zo goed als weg en een kleine puntje van de aluminiumplaat houdt ook de extra witte HD led vast;

IMG_4765.jpg


Nu kan de radiator een plekje vinden, hoog boven in de kast;

IMG_4775.jpg


Het reservoir kan er precies voor, dat heb ik weer mooi uitgemeten;

IMG_4776.jpg


Nu gaan we een fanduct maken tussen de slag, radiator en voorkant;

een stuk 3 mm piepschuim of iets van hardschuim, verkrijgbaar bij de modelbouwzaak, mag dienst gaan doen als fanduct. De grijze kabelgeleider van de Apple kan misschien nog dienst doen;

IMG_4778.jpg


Na wat snij en knipwerk het volgende verzonnen;

IMG_4779.jpg


IMG_4780.jpg


Zo moet het dan komen, weer wat minder "tocht" in de kast.

IMG_4781.jpg


Maar toch ben ik het er nog niet mee eens. Ik kan het wel grijs spuiten maar het is zo fragiel, misschien gaat hert wel klapperen en na 2 keer uithalen scheurt het alweer. Eerst maar goed over nadenken.

Oké dan. ik heb nog de plexiglas (verbouwde) zijkant van de Apple liggen. Is daar niet wat mee te doen?

IMG_4782.jpg


De rondingen kan ik misschien prima gebruiken;

IMG_4783.jpg


De grote ijzerzaag er maar in. Na veel passen en meten de zaag er in. Even een kleine blik op de "3"puntszaag. 3 punten in een keer zagen;

IMG_4785.jpg


Het grove werk is gedaan..... &#^$@#*&^$@!&$# . Nu lagen er nog aluminiumsplinters op de theedoek, die hebben allemaal kleine krasjes gemaakt in het afgeronde plexiglas;

IMG_4786.jpg


Na veel Dreft en een spons de boel een beetje weg gekregen, ik had al een lamme arm maar nu helemaal. Gemonteerd ziet de binnen voorkant er wel goed uit. De fanduct is klaar;

IMG_4787.jpg


Ook met de nieuwe camera instelling is het nu voor iedereen te zien dat de Ipple wel de moeite van het bekijken waard wordt.

IMG_4788.jpg


Tot de volgende keer maar weer;

knutselsmurf.jpg
 
Semi Finale

Afgelopen nacht bezig geweest om de kast om te bouwen. :zzz

Het meeste is al besproken dus ik laat het aan de foto's over. :101:

De naam Semi-finale komt omdat ik nog wat mooie foto's wil schieten met goed licht, of juist geen licht en de laatste fine tuningen aan de Ipple wil doen als ik weet dat het systeem netjes blijft werken.

Komen ze; :icon_anal:

de bestaande kast leeg;

IMG_4790.jpg


het moederbord, Evga P55 micro mag even de krant lezen;

IMG_4789.jpg


Kabels van Pci-e, usb en aan/uit knop weggewerkt onder stuk aluminium;

IMG_4791.jpg


IMG_4792.jpg


Het moederbord in de kast en de I/O poorten aangesloten;

IMG_4793.jpg


Voeding erin dat paste maar net, ik kon de draai niet maken;

IMG_4794.jpg


Het beugeltje van het reservoir past net voor de videokaart;

IMG_4795.jpg


Kabels netjes weggewerkt;

IMG_4796.jpg


de kast is voor deze setting eigenlijk net te klein, het kan allemaal net aan;

IMG_4797.jpg


Aluminium afdekplaatje op de pci sloten;

IMG_4798.jpg


Je ziet er wel niets meer van maar ik hou van afwerking, hier het raampje van de videokaart;

IMG_4799.jpg


Genoeg slangen die aangepast moesten worden, antiknik veer, sleaving en krimpkous;

IMG_4800.jpg


De pomp mag op zijn uiteindelijke plaats. kan ook weer net, de pomp komt tijdesn het monteren tegen de voorste fans aan, dus passen en meten;

IMG_4801.jpg


Zo, klaar om te vullen via het reservoir, ik kom handen tekort, alles hangt aan de slangen;

IMG_4802.jpg


Vullen maar, aangesloten op een extra nippel in het reservoir. Jammer dat een 6 mm slang op geen enkele wijze doorvoer heeft. Met een half uur knijpen in de slang kon ik het systeem vullen. De lucht moest er namelijk uit en daarvoor in de plaats; vloeistof;

IMG_4803.jpg


Zo, systeem aan zonder schijven omdat ik nog twijfels had of ik de kabels wel goed had aangesloten. Het licht doet het in ieder geval; om 3.00 uur het eerste levensteken en de slang is vanaf de voorkant te zien!

IMG_4805.jpg


IMG_4806.jpg


ook via de zijkant is er een lichtspel;

IMG_4807.jpg


IMG_4808.jpg


Zelfs overdag is de met vloeistof gevulde slang veel beter belicht dan zonder vloeistof;

IMG_4809.jpg


IMG_4810.jpg


Zoals je kan zien zijn er nog wat kleine dingen te doen, er zijn nog wat kiertjes en de plexi fanduct wil ook ineens niet meer passen. Diekomen in de Finale.

IMG_4811.jpg


tot smurfs

knutselsmurf.jpg
 
trug sturen zou ik eggen ;)
maar wel een beetje vervelend idd, wat voor pomp was dat dan?? (een aquariumpomp?? :p )
maar vooral met zo een mooi kijk reservoir is dat sonde ;)

en bedoel je dat het feser ultra pure is of een ander??
als het feser ultra pure is moet je er nog wel anti alg (PT nuke) oid bij gooien anders krijgt je uiteraard algvorming :(
 
trug sturen zou ik eggen ;)
maar wel een beetje vervelend idd, wat voor pomp was dat dan?? (een aquariumpomp?? :p )
maar vooral met zo een mooi kijk reservoir is dat sonde ;)

en bedoel je dat het feser ultra pure is of een ander??
als het feser ultra pure is moet je er nog wel anti alg (PT nuke) oid bij gooien anders krijgt je uiteraard algvorming :(

Het was een 2e hands XSPC pomp met res.

Aha, dankje voor de tip, ik zal anti alg gaan kopen, vandaar dat het groen wordt :103:

ziet er goed uit....

alleen vind ik het jammer dat de slang van je pomp naar het cpu blok niet helemaal door naar de pomp gesleeved is.... je mod is erg mooi, en die slang haalt em een beetje naar beneden...

ThanX, ik kan het niet helemaal sleeven omdat ik anders de aluminiumplaat niet kan optillen om bij de pomp te komen.. :eusa_shhh:
 
The Battle off the PWM fans

Mijn doel met de Ipple i5 was vooral een stille pc te creëren, dat wilde maar niet lukken. Niet met de standaard Delphi fans, die in een server niet zullen misstaan.
De belangrijkste fan in het systeem is in mijn ogen de fan die op de 120 mm radiator zit. De voorste 92 mm fans zorgen gewoon voor een frisse lucht en de achterste 92 mm fans zorgen met de 120 mm fan dat de warme lucht uit de case verdwijnt.

De 120 mm fan zit ook vlakbij de spanningsregelaar van de CPU, die overigens in turbomode lekker op 3.06ghz zijn werk doet. De spanningsregelaar had echter geen luchtstroom, de 120 mm fan zit er namelijk vlak naast en zuigt lekker al de lucht weg voordat het over de spanningregelaar komt. Hier moet ik dus even wat aan doen.

Ik had nog een mooie Enermax "twister" 4 pins PWM fan liggen. Deze kan ik dus mooi op de PWM aansluiting van het moederbord zetten. Het voordeel van de PWM fan is dat de fans veel langzamer kunnen draaien en als het nodig is op full throttle kunnen. Er staat namelijk met een PWM aansluiting altijd 12 volt op de fan maar de 4e draad stuurt een frequentie naar de fan waardoor die op bijvoorbeeld 20%, 50% of 100% kan gaan draaien.

Laten we eerst maar 2 vliegen in één klap maken. De fan aanpassen zodat de spanningsregelaar van de CPU ook een briesje heeft en ik meteen een PWM fan.
Dit is/was de Enermax;

IMG_4812.jpg


De "mooie" aluminium zij paneeltjes waar Enermax op staat zal ik aanpassen, ik laat gewoon een 1/4 weg;

IMG_4813.jpg


IMG_4814.jpg


Met plakband en spuitwerk vallen de logo's van Enermax niet meer op;

IMG_4815.jpg


De Enermax fan heeft zelfs schakelbare ledverlichting in de goede kleur;

IMG_4830.jpg


En de spanningsregelaar ( oftewel het gedeelte waar de Mosfet's onder zitten wordt nu ookl gekoeld);

IMG_4831.jpg


IMG_4841.jpg


The Battle starts.

Nu heb ik een hele mooie EVGA P55 Micro met PWM aansluiting. Na het aansluiten van de fan draait ie op 2200 rpm, een föhn is stiller. In het bios allerlei methodes geprobeerd maar niets werkte. Heb ik een aansluiting verkeerd gesoldeerd? Is de fan stuk? Of is er iets anders aan de hand. Zelfs Speedfan kreeg geen grip op de fan. Al zette ik alles op 10% hij bleef maar spinnen. Na veel gegoogle blijkt dat het EVGA moederbord het probleem geeft. Het Forum van EVGA blijkt vol te staan met problemen over de PWM aansturing.... De hoop is dat met de eerstvolgende bios update hier iets aan gedaan is.
Dan maar een paardenmiddel gebruiken; een Zalman fanmate ertussen. Nu werkt het wel:

De fan draait op ongeveer 1000 rpm, is onhoorbaar en regelt zichzelf als de temperatuur boven de 50 graden komt. De voorste fans draaien in het begin niet eens die starten bij 40 graden. Kijk dat is nog eens een stil systeem;

IMG_4843.jpg


IMG_4844.jpg


Ook weer opgelost.

In de tussentijd ben ik ook maar bezig gegaan met het tussenstukje tussen de 2 kijkvensters, is het zo wat?

IMG_4832.jpg


Overigens heb ik jullie nog niet de front aansluiting laten zien met mijn eigen gefabriceerde 3 mm HD led;

1 gaatje boven de "aan" led zit ie verscholen, gezien?

IMG_4834.jpg


dan maar aan, dan zie je hem wel;

IMG_4837.jpg


Het was afgelopen week meer googelen dan bouwen, maar het eindresultaat komt in zicht.


tot smurfs
knutselsmurf.jpg
 
semi finale 2

Even weer wat nieuwsgierigheid proberen te verzachten door een overzicht met wat foto's te plaatsen. De Ipple i5 is nu bijna klaar.

Alleen nog even de radiator opnieuw wat met grijze lak bijtippen en het i5 logo in Myrad pro lettertype op het plexiglas maken.

Ik weet namelijk nog niet wat het mooiste staat op/in het plexiglas. Ik zat zelf te denken aan het uitdremelen van de letters/cijfers of een stuk uit aluminium maken en opplakken. Ik kan het ook nog verzinken in het plexiglas. Maar.... misschien wil ik het ook nog wel netjes uitlichten. Dus hier nog even geduld uitoefenen. Tips zijn welkom.

De Ipple i5 by night;

IMG_4940.jpg


IMG_4941.jpg


IMG_4942.jpg


IMG_4943.jpg


IMG_4944.jpg


IMG_4948.jpg


IMG_4950.jpg


en langzaam wordt het licht...

IMG_5021.jpg


Het systeem is nu uit;

IMG_4952.jpg


IMG_4953.jpg


IMG_4955.jpg


IMG_4956.jpg


IMG_4957.jpg


IMG_4958.jpg


aanzetten maar;

IMG_4959.jpg


IMG_4960.jpg


IMG_4962.jpg


IMG_4963.jpg


IMG_4964.jpg


De modvolgers zal opvallen dat de plexiglas fanduct rond de aanvoerslang is verdwenen. Er zaten teveel krassen op en mijn oplossing om het plexiglas maar mat te schuren werkte helemaal niet;

IMG_4967.jpg


Van een andere Apple kast een nieuwe plexiglas fanduct gemaakt, alvast gemonteerd in de kast;

IMG_4968.jpg


IMG_4969.jpg


IMG_4970.jpg


ergens moet dus nog het nieuwe logo komen;

IMG_4971.jpg


IMG_4972.jpg


IMG_4973.jpg


IMG_4974.jpg


mooi overzicht van de binnenkant en mijn tuin.... :?

IMG_4975.jpg


IMG_4976.jpg


IMG_4979.jpg


vooraanzicht, 's avonds een lichtspel;

IMG_4984.jpg


detail plexiglas fanduct;

IMG_4985.jpg


midden gedeelte met reservoir en kijkvenster GPU

IMG_4986.jpg


IMG_4987.jpg


IMG_4995.jpg


van achter naar voren;

IMG_5001.jpg


kijkvenster GPU

IMG_5003.jpg


reservoir

IMG_5004.jpg


zicht op cpu

IMG_5012.jpg


zicht op cpu met "spook" op de achtergrond >:)

IMG_5014.jpg


detail slang en front fans;

IMG_5016.jpg


IMG_5017.jpg


IMG_5018.jpg


Dat was even een overzicht van hoe de Ipple er nu bij staat. De komende periode ga ik een Macally usb/firewire HD drive aanschaffen om daar een card reader en mijn VLS M-play monitoring display in kwijt te kunnen. Daarnaast nadenken over het logo.

MetGimp.jpg


IMG_5023.jpg


g_s350su_title-1.jpg


tot smurfs

knutselsmurf.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A [CaseMod] Copper Pyramid - Azza 804 - Designed by Vogd Gallery & Build Logs 7
foxbuster Beginner casemod en waterkoeling Waterkoeling 32
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Freddy The Party 15: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 20
L casemod vraag Cases en Modding 1
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
V Comsom 2 casemod Gallery & Build Logs 2
alain-s [VERKOCHT] Custom casemod watergekoelde game pc Verkocht 3
Freddy The Party 13: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 47
Freddy The Party 12: HighFlow Casemod Compo, doe nu mee! Lan Party 56
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
k.3nny ModWithMe: Nederlandse Casemod/Designing onderneming Algemene Discussies 8
NaabJ Casemod als profielwerkstuk Cases en Modding 28
kier Maximus VI Formula Show Casemod MbK Gallery & Build Logs 15
Cygnitr0n [Casemod] Raspberry Pi "Silent 4 Twin Cooler" Gallery & Build Logs 8
Sw333t [VERKOCHT] Addonics STMPC-B Storage Tower (gemod, casemod "siNAS" Verkocht 20
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
Freddy TP11 HighFlow Casemod Compo Lan Party 5
k.3nny [VERKOCHT] LianLi PC-7HX Casemod INCL voeding + more Verkocht 11
H [Casemod] GAME HARD, FOLD HARDER Gallery & Build Logs 162
k.3nny K.3nny's "Classy" LianLi Pc-7HX Casemod Gallery & Build Logs 148
S nieuw bureau voor smiley(casemod) Gallery & Build Logs 33
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
T1mmy Eerste casemod project, frame of niet? Cases en Modding 0
gerjanlubbers pc onderdelen voor mijn 1ste casemod Hardware & Software 4
gerjanlubbers mijn eerste casemod ideen. White and orange Cases en Modding 5
mierenking Xbox360 Casemod Saints Row theme Gallery & Build Logs 17
Freddy TP9 HighFlow Casemod Compo Lan Party 42
MrGiorgio Highflow'ers in de casemod compo van CM Cases en Modding 15
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
focus08 First Casemod HAF932 Gallery & Build Logs 28
G Welk moederbord voor mijn casemod; Ipple I5 Hardware & Software 2
Celly M'n nieuwste awesome casemod Cases en Modding 7
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
E even better then the tubberware casemod Cases en Modding 1
vincent leuke antec 900 casemod Waterkoeling 6
G Guardian's casemod log Cases en Modding 64
D ward0 casemod log Gallery & Build Logs 69

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan