+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: TV, PC, Laptop en GSM leiden tot slapeloosheid

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.542
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126

TV, PC, Laptop en GSM leiden tot slapeloosheid

Televisie, gsm en laptops gebruiken vlak voor het slapengaan zorgt voor een slechtere nachtrust, zo blijkt uit onderzoek.

Het kunstmatige licht van de tv en laptops leidt tot meer alertheid.
    Dat onderdrukt het vrijkomen van het slaaphormoon melatonine, stelde Charles Czeisler van de Harvard Medical School maandag.
    Van de onderzochte personen zei 95 procent dat ze een of andere vorm van elektronica gebruikten in het uur voor het slapengaan. Ongeveer twee derde gaf toe dat ze te weinig slapen.

''De gsm's en computers die ons leven productiever en aangenamer maken, kunnen zo worden misbruikt dat we niet genoeg slapen. Miljoenen Amerikanen functioneren daardoor slecht de volgende dag'', concludeert vicevoorzitter Russell Rosenberg van de Amerikaanse National Sleep Foundation (NSF) in Washington.

Gewekt
    Vooral 46- tot 64-jarigen kijken 's avonds laat veel tv. Jongeren spelen nogal eens videospelletjes voor bedtijd. En zelfs mensen die daarna in slaap vallen, worden nogal eens gewekt door hun telefoon of mails.
    ''Eén op de tien kinderen meldde dat ze wakker worden van sms'jes nadat ze naar bed waren gegaan. Mensen doen hun BlackBerries niet uit'', zei Czeisler.
    De groep 13- tot 18-jarigen komt zo het meeste slaap tekort. Zo'n 22 procent omschrijft zichzelf als slaperig, vergeleken met 9 procent van de babyboomers tussen de 46 en 64 jaar oud.

Tieners
    Slaapexperts adviseren dat tieners 9 uur en 15 minuten slapen per nacht. Voor volwassenen is dat 7 uur en 26 minuten doordeweeks. ''Ik ben het bezorgdst over hoe weinig de tieners krijgen'', zei Czeisler. ''Kinderen slapen nu 1,5 à 2 uur minder per nacht dan ze een eeuw geleden deden. Dat betekent dat ze zo'n vijftig uur slaap per maand verliezen''.

Het slaapgebrek verstoort het werk, humeur, rijgedrag, seksleven en de gezondheid, waarschuwt de National Sleep Foundation.

''Ouders moeten de technologie uit de slaapkamers van hun kinderen verwijderen, als ze voor hen het beste willen.''

DataCenter LightStar will become famous soon enough LightStar's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Jan-10
    Credits
    132
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10
    Goed dit probleem ervaar ik niet ik knoei altijd savonds nog ff met me iPhone en moet zeggen dat ik altijd als een blok slaap !

Senior Member Sparky has a spectacular aura aboutSparky has a spectacular aura aboutSparky has a spectacular aura about Sparky's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 15-Oct-09
    Credits
    2.009
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    toevallig op tweakers gekeken??

De onderzoekers stellen verder dat passieve elektronica zoals televisies en mp3-spelers minder impact hebben op de gemiddelde nachtrust dan 'interactieve' apparaten zoals mobieltjes en laptops. In het onderzoek wordt het vermoeden uitgesproken dat deze laatste categorie de hersenen meer prikkelt, waardoor het langer duurt voordat iemand in slaap valt.
    bron:'Displays kunnen oorzaak van slechte nachtrust zijn' | Core | Tweakers.net Nieuws

tv`s zijn dus iets minder erg

grtzzz pLaSmA
    Formally known as pLaSmA.

Dutch Fire Rangers

Okkii*Eskii Okkii will become famous soon enoughOkkii will become famous soon enough Okkii's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 02-Sep-09
    Credits
    533
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    PC gaat uit als ik naar bed ga en Alle telefoon's om me heen op stil, Sommige uit en Iphone met een rustige liedje via me oordopjes en ik slaap als een roos

Senior Member marksw has a spectacular aura aboutmarksw has a spectacular aura about marksw's Avatar
    Ingeschreven
    Sun 04-Apr-10
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    hmm pc blijft meestal gewoon aanstaan,mijn telefoon staat altijd aan nooit op stil,en ik slaap altijd heel goed,soms wel iets te laat naar bed.

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.542
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Hier nog een artikel:

Slaaptekort voor jongeren bij mediagebruik in de avond

Uitgegeven:19 maart 2011 23:33Laatst gewijzigd:21 maart 2011 09:32
    AMSTERDAM - Jongeren die 's avonds nog gaan gamen, internetten of met hun gsm bezig zijn, gaan later naar bed, liggen langer wakker en hebben een kortere slaapduur. Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel onder 1.298 personen van 14 tot 20 jaar.

© Thinkstock

De algemene vaststelling is dat de helft van de jongeren (49,7 procent) aan slaaptekort lijdt.
    Ruim 30 procent kampt met veel tot heel veel slaperigheid tijdens de les. Pas in het weekend gaan jongeren langer slapen.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat slechts 11 procent uitgerust is in de week, tegenover 63 procent in het weekend. In het weekend haalt men de slaapschuld van de week in.
    Uit de studie kwam verder naar voren dat vier op de tien jongeren een televisie op de kamer heeft, vijf op de tien een computer, acht op de tien een gsm, drie op de tien een Playstation en ten slotte zeven op de tien een mp3-speler.

Belangrijk

De studie is door de VUB uitgevoerd naar aanleiding van de Internationale Dag van de Slaap, die plaatsvindt op maandag 21 maart. Voor jongeren is slaap belangrijk voor het leren, het geheugen en regulatie van emoties.
    Slaapproblemen kunnen vertaald worden in verminderde schoolprestaties.

Member aadje93 will become famous soon enough aadje93's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 31-Jul-09
    Credits
    753
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    hier staat PC dag en nacht lekker aan, GSM staat wel op stil snachts, als ik gebeld word bellen ze maar naar huis als het dringend is (neemt moeders wel op) en SMS is volgende ochtend vroeg genoeg om het te lezen

Kapitein Sanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant future Sanders's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Credits
    509
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Bijna jubileum van dit topic, jij kicked hem even?

Jij krijgt van mij:

Vergeet niet dat ik van jullie hou.

Member aadje93 will become famous soon enough aadje93's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 31-Jul-09
    Credits
    753
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    wat is het probleem, hij stond op nummer 5 in het lijstje. Wist ik veel dat het hier een dode boel is.

Senior Member Hyperion is a glorious beacon of lightHyperion is a glorious beacon of lightHyperion is a glorious beacon of lightHyperion is a glorious beacon of lightHyperion is a glorious beacon of light
    Ingeschreven
    Sat 03-Apr-10
    Credits
    1.028
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    Niets is dood enkel anders :p

Sent from my LT18i using Tapatalk

Kapitein Sanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant futureSanders has a brilliant future Sanders's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Credits
    509
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Wat maakt het uit? Het is gewoon melig om mensen de Kicker Award te geven

Moderator coolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond repute coolfris's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Feb-08
    Credits
    3.477
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    90

Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Credits
    509
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Kicker Award incomming!