• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

TV kiezen/beoordelen in de winkel, hoe doe je dat?

iSP

Active member
Hoi techneuten :p

Nu we wat groter zijn gaan wonen is er ook een excuus om een grote tv te kopen, maar hoe doe je dat?
Natuurlijk wil je de laatste snufjes zoals zoveel mogelijk Hz voor een rustig beeld, 3D, etc etc.
Maar aan de andere kant moet het er natuurlijk wel goed uit zien.

Buiten dat de een met nog andere en betere specs rond gooit heb ik voorlopig een probleem van een simpelere aard;
de kleuren.
Echt, dan sta je in de winkel en dan staan daar een TV of 50.
Voor mijn gevoel staan die dingen altijd verkeerd afgesteld want overal mis ik wel wat aan.
- de kleuren zijn te blauw (extreem blauwe luchten)
- groen van bomen is nep (mogelijk weer te veel blauw)
- kleuren in het algemeen zijn veel te fel, leuk voor tekenfilms maar niet om James Bond te kijken.
- Vaak zie je dan wel weer het verschil met contrast maar:
- ik heb het idee dat sommige te donker staan afgesteld en/of er een donkere waas over hebben.

Iets anders wat me vaak opvalt is dat het beeld vaak schokt, kan aan de bron liggen maar dan nog.
Kijk als vrouw zeg je gewoon van, die ziet er goed uit en heeft een mooi prijskaartje!
Maar hoe beoordeel je zoiets als kritische man wie veel moeite steekt in het kiezen van het voor jou perfecte setup van TV/Versterker/Speakers/Blu-ray spelert etc...
Vertrouwen jullie op bijvoorbeeld de consumentenbond, kijken jullie bij vrienden en collega's thuis? koop je gewoon het duurste in de hoop dat dat goed is?
Zo is mijn ervaring dat het duurste lang niet altijd het beste is, de goedkopere Samsung TV's zagen er vaak beter uit en/of stonden beter afgesteld, iig waren de kleuren vaak niet nep.

Dus hoe doen jullie dit? Mijn keuze zou nu zijn de Samsung ES7000 met zeer goede kleuren en een mooie dunne bezel... maar kan totaal niet beoordelen wat deze keuze nu eigenlijk waard is.
 
Tja, voor die keuze stonden wij thuis ook. Wij zijn verschillende winkels langs geweest om alleen maar naar beeldschermen te kijken, kleur etc en zien wat echt lijkt.
Toen een beslissing gemaakt wat te doen, Led of Plasma. Want dat maakt je zoektocht al een stuk makkelijker.
Het werd LED bij ons. Het blijft natuurlijk persoonlijk een tv keuze, maar voor mij was het idd ook duidelijk, het was een SAMSUNG tv die bij ons eruit sprong.Voor een midden model gegaan, aangezien camera etc niet echt noodzakelijk was; UE46ES3800.

Maar recensies op tweakers en andere electronica sites, mede als kieskeurig.nl doen wonderen.
 
Het liefste heb ik ook gewoon een middenklasser.
Zou niet weten waar die camera goed voor is, en een spiegelende bezel wil ik ook niet, liever neutraal zwart.
Maar het lijkt wel alsof ze de top modellen wel goed afgesteld hebben staan omdat ze daar meer provisie op pakken, ofzo.

Ik kijk zelf via een mediacenter dus al die extra functies gebruik ik toch niet op de TV zelf.
Ook dingen als 3D zie ik niet zitten (buiten dat ik er koppijn van krijg zie ik het echt niet doorbreken).
Grappig feit was dat alle verkopers het daar wel met mij over eens waren, dat sowieso of er een betere variant nog gaat komen of het compleet uit het straatbeeld gaat verdwijnen.
Daarom leek mij het dus verstandig om op plaatje (2D) te controleren, maar juist dat blijkt moeilijk te zijn.
Felle kleuren wat ik tekenfilm kleuren noem (b)lijkt om te verkopen gewoon het beste te gaan, en niet bij mij.

Overigens is led wel de opvolger van plasma zover ik begreep, als in plasma is een oude techniek maar wel zeer goed beeld en led begint nu ingeburgerd te raken. Alleen helaas de Led tv's stonden nu zo vaak afgesteld.
Ik weet wat led kan, want ik heb nu tijdelijk een 24" zeer goede dure monitor (5 jaar oud(!)) als tv aangesloten welke elke tv die ik tot toe nu heb gezien doet verbleken kwa plaatje.
Dus ja waarschijnlijk zoek ook ik een led, en die van Samsung zijn niet alleen zeer goed (zelfs als ze verkeerd afgesteld staan zie ik meer kwaliteit nog dan andere duurdere modellen, hoe kan dit?) maar ook passen deze prima binnen budget.
 
Over smaken en kleuren valt niet te redetwisten maar ik heb ondertussen al 3 sony's gekocht voor hier omdat ik de kleuren een pak neutraaler vind dan bv samsung.
Ik zeg altijd koop wat je denkt dat voor jezelf goed is

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
 
Ik heb me afgelopen week suf gelezen over welke TV ik moest nemen :p

Mijn tactiek is dus vooral veel info opzoeken op het internet.
De modelnummers van de mogelijke kandidaten had ik in mijn telefoon gezet en afgelopen vrijdag was ik naar de Mediamarkt gegaan om ze in het echt te bekijken en te beoordelen.

Ik was overigens in het begin op zoek naar een 50" LCD TV.
Maar na veel lezen denk ik dat ik toch maar voor een 60" ga, omdat ik +/- 4 meter van de TV af ga zitten.
Als je dan HD films kijkt, komt het met een 60" beter tot zijn recht.
Ik wil persé LCD o.a. ivm stroomverbruik.
Dan heb je in de 60" klasse niet echt veel keuze (met 55" véél meer mogelijkheden).
Denk dat ik ga voor de Samsung UE60ES6100, tis wel echt een rib uit mijn lijf, maar ik ben dan ook niet van plan om het op korte termijn weer van de muur te halen, dus wel investering voor lange termijn.
 
@ isp: led is niet de opvolger van plasma.maar wordt in redelijke wijs nu de vervanger van LCD. Plasma is een compleet andere techniek.maar daar zijn complete website met info voor te vinden.

En 3D...tis en blijft een keuze.maar de meeste tv's worden er nu mee uitgerust.persoonlijk vind ik het wel grappig en heb er een aantal films gezien en mwt plezier. Wel moet je weer kiezen uit 2 types: passief of actief,dat bemoeilijkt ook weer de keuze overigens...
Tevens telt het aantal hertz ook mee met de beeldkwaliteit.de mijne is 800hz...
Maar goed,keuze van de grootte van je scherm ligt aan je woonkamer.er zijn een aantal criteria geloof ik.maar das elders ook wel via inet te vinden.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Wat ik heb gedaan om een tv uit te kiezen is eerst een lijst maken met verschillende tv's die je interesse op wekken.
Vervolgens de spec list van die tv's opzoeken en kiezen wat jij belangrijke specificatie's vind.
Vervolgens weer een lijst maken met overgebleven tv's en even op youtube kijken wat andere gebruikers ervan vinden. (uitpakken, reviews, etc)
Als je dat hebt gedaan ga je naar een winkel met zo veel mogelijk tv's waar je de verschillen tussen de tv's op je lijstje kunt zien en uittesten. (in mijn geval mediamarkt)
En dan een keuze maken en nog eens heel specifiek naar dingen kijken zoals de accesoires, verbruik etc.
En nu kun je je favo tv bestellen :D

Let wel goed op de prijsverhoudingen.
Ik heb een LG 42' (42LM620s) 3d tv en die was bij de mediamarkt ongeveer €150,00 duurder dan bij plasma-discounter.nl
Misschien kun je die €150,00 weer gebruiken voor een andere 'betere' tv of lekker in je broekzak steken ^^
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan