• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wederomkoelingsproblemen bacterie / algen

foxbuster

Member
Allen,

Half jaar geleden heb ik het waterkoelingssysteem van mijn pc uit elkaar gehaald om het grondig te reiningen, want ik had een koelingsprobleem. Bleek dat er een bacterie in zat, doordat ik per ongeluk een van mijn leidingen met water had gespoeld na het op maat maken van de lengte (er zat iets in). Vervolgens heb ik het systeem gereinigd met de reininigskit die ik hier op de site heb gekocht. We zijn inmiddels nu een half jaar verder en vorige week viel me op dat mijn flow opeens veel minder was. Ben toen naar de BIOS gegaan en heb de pomp op maximaal gezet, maar wederom weinig flow. Nu draait het systeem nog steeds, maar ik merk dat mijn CPU heel warm wordt, omdat mijn games laggen. Dus het systeem zit hoogstwaarschijnlijk weer verstopt (even daar van uitgaande).

Nu heb ik een financiele meevaller gehad, dus zit er nu sterk over te denken om zowel het CPU blok, het GPU blok en de radiator te vervangen met een nieuwe. Daarnaast ga ik alle leidingen vervangen, maar zal wel alle koppelingen gewoon gebruiken. Na aansluiten zal ik het systeem vervolgens eerst weer reinigen en dan maar hopen dat de bacterien wegblijven.

Kunnen jullie mij graag uitleg geven of dit een goed idee is (niet kijkende naar het financiele plaatje) of is het eventueel nog mogelijk dat ik het systeem bij jullie langsbreng en dat het systeem op een andere manier intern gereinigd kan worden?

Alvast bedankt :icon_exclaim:

Foxbuster
 
Als tijd belangrijker is dan geld (en geld speelt geen rol), dan zou ik alles vervangen met nieuwe onderdelen, zodat ik een werkende PC heb zonder problemen en frustratie.
De oude onderdelen kan ik dan op mijn gemak een keer schoonmaken als ik tijd en zin heb.
Dat kan ook beter en gemakkelijker, omdat ze uit het systeem zijn, met name de radiator.
Als ze schoon zijn, als reserve houden of verkopen.

Als je de fittingen wilt hergebruiken, deze ook grondig schoonmaken en doorspoelen.
 
Toch wel raar hoor, ik gebruik Mayhems pastel white, maar heb nog nooit algen groei gehad. Voor dat betreft heb ik in 10 jaar dat ik nu waterkoel nog nooit algengroei gehad in mijn systeem. Misschien maar over op andere type koelvloeistof.

Voor het schoonmaken betreft, goed met kokend (demi)water alles uitspoelen.
 
Al mijn rads worden gespoeld met leidingwater dan blijft er ook altijd wat restwater in zitten maar nog nooit problemen gehad met eender welke verstopping zelfs 3 jaar tfc red vloeistof gebruikt, dan overgestapt naar EK.
Nu ik er aan denk is mijn hele loop eerst met leidingwater gevuld geweest en dan gedrained en gevuld met koelwater.
Toch bizar, maar zoals freddy aangeeft kan je altijd alles vervangen.
En ik zou van koelmiddel dan overstappen.
 
Allen,

Na 2 maanden zonder problemen te hebben gedraaid is het algenprobleem wederom terug. De flow in het reservoir begint weer minder te worden en heb nu de pomp weer vol uit gestuurd, zodat ik alsnog voldoende flow haal. Ben bang dat het CPU block weer is dicht gegroeid met algen. Nu moet de PC toch deze week uit elkaar, omdat er nieuw mobo, geheugen en proc inkomen, maar dit gaat allemaal weer extra tijd kosten en het begint ondertussen vrij vervelend te worden.

Wat ik de afgelopen keer heb gedaan.

- Nieuw CPU-block gekocht, aangezien deze erg vervuild was
- Nieuwe radiator gekocht, omdat deze moeilijk intern schoon te maken was
- GPU block ultrasoon laten reinigen
- Wat nieuwe leidingen gemaakt die slecht waren
- Alle fittingen gespoeld in demiwater diverse malen + alle rubbers vervangen
- Daarna het geheel in elkaar gezet
- Het geheel gespoeld met de blitz-kit volgens procedure (spoelen met demiwater etc)
- Daarna het geheel weer gevuld met Liquid.cool CPX White ghost

De vragen waar ik mee zit:

- Zou overstappen op een ander koelmiddel helpen (zo ja welke)?
- Overzie ik misschien iets?
- Ik heb temperatuursensors gekocht, dacht deze aan te kunnen sluiten op het mobo, maar was niet mogelijk. Waar deze op aan te sluiten (aan de hand van de temperatuur kan ik sneller zien of het systeem dicht gaat zitten)

Wat er op mijn planning staat:

- Ander koelvloeistof op aanraden van jullie
- Ultrasoon reiningen van CPU block, GPU block en radiator
- Spoelen (ultrasoon reinigen van alle fittingen)

Eventueel langs brengen bij Highflow als dit tot één van de mogelijkheden behoort!?

Dankjewel voor de hulp tot dusver! ;)

Mvg Een geirriteerde waterkoeler :p

ps kan men de topictitel bacterie veranderen in algengroei?
 
Heb je er aan gedacht om je spullen te koken?
Letterlijk.... Kokend water werkt het beste, met een beetje schoonmaakazijn.

En je spullen een poosje spoelen met Ant-Alg (voor zwembad of vijver) is ook nog wel een optie.
Die algen-sporen moeten dood. That's it.
 
Maak eens een aantal foto's van je open gehaalde componenten en post deze eens. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit ziet namelijk.
Heb algengroei binnen 2 maanden nog nooit voor zien komen.

Er gaat wat mis, dat is duidelijk. En net wat Das Experiment zegt: je pomp nakijken; ergens zit een bron en die moet weg. Maar ik snap eigenlijk niet hoe het kan groeien, die kant en klare vloeistoffen zijn zo giftig als wat.....
 
En staat jouw systeem in de zon?
Met volop zonlicht dat op jouw systeem geef je de aanwezige algen superkracht.
Het is daarom aan te raden om een systeem zoveel mogelijk uit zonlicht te houden.
 
Heb je er aan gedacht om je spullen te koken?
Letterlijk.... Kokend water werkt het beste, met een beetje schoonmaakazijn.

En je spullen een poosje spoelen met Ant-Alg (voor zwembad of vijver) is ook nog wel een optie.
Die algen-sporen moeten dood. That's it.

Oké ik heb toevallig schoonmaakazijn vanmiddag gehaald, omdat ik dat ergens anders voor nodig heb. Dankjewel voor de tip

Heb je de pomp ook al nagekeken? zit alles beetje zo te lezen maar zie dat niet voorbijkomen.
Pomp heb ik ook opengemaakt en deze is helemaal schoon. Voornamelijk het CPU blok groeit als eerste dicht en je ziet ook groene resten in het GPU blok. Radiator heb ik de laatste keer vervangen voor de zekerheid.

En staat jouw systeem in de zon?
Met volop zonlicht dat op jouw systeem geef je de aanwezige algen superkracht.
Het is daarom aan te raden om een systeem zoveel mogelijk uit zonlicht te houden.
Nee, er hangen gordijnen voor mijn raam, wanneer de zon 's ochtends de kamer in schijnt. Mijn kast staat tevens ook onder mijn bureau, denk niet dat het probleem de zon kan zijn, staat ook haakt op de zon zelf...

ps zou je deze vraag kunnen beantwoorden: Eventueel langs brengen bij Highflow als dit tot één van de mogelijkheden behoort?

Maak eens een aantal foto's van je open gehaalde componenten en post deze eens. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit ziet namelijk

rDXgkA4.jpg


Heb heel veel foto's van het schoonmaken, maar heb geen andere foto's van het GPU-blok of de pomp. GPU blok zaten wel wat kleine groene delen in, maar de pomp was intern zo goed als schoon. Ter info, dit was van een kleine twee maanden draaien, heb hem daarvoor al schoon gemaakt en nu zit er een nieuw CPU blok in...
 
Laatst bewerkt:
Wow....dat is heel veel shit wat erin zit. Er gaat echt wat mis, zeker wanneer het block na 2 maanden draaien al zo verstopt zit. Kan het niet goed ziet op de foto of het alg is, of dat het stof deeltjes lijken...Maar dan nog, dit heb ik nog nooit gezien.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je voor het eerst waterkoeling doet en je dit krijgt na 2 maanden, je snel weer terug wilt naar lucht.
Maar ik kan je verzekeren dat dit echt niet normaal is.

Dit kan ik alleen toewijzen aan de koelvloeistof, hoe gek het ook klinkt.

Maak alles eens goed schoon met kokend water+azijn. Radiatoren gewoon halfvol doen met heet water/azijn en dan goed schudden.
Daarna alles goed uitspoelen met gedestilleerd water (van kruidvat ofzo).

Koop andere koelvloeistof (ik gebruik Pastel White van Mayhems). Voor dezekerheid een killcoil in je loop plaatsen.

Anders weet ik het ook niet meer.
 
Wow....dat is heel veel shit wat erin zit. Er gaat echt wat mis, zeker wanneer het block na 2 maanden draaien al zo verstopt zit. Kan het niet goed ziet op de foto of het alg is, of dat het stof deeltjes lijken...Maar dan nog, dit heb ik nog nooit gezien.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je voor het eerst waterkoeling doet en je dit krijgt na 2 maanden, je snel weer terug wilt naar lucht.
Maar ik kan je verzekeren dat dit echt niet normaal is.

Dit kan ik alleen toewijzen aan de koelvloeistof, hoe gek het ook klinkt.

Maak alles eens goed schoon met kokend water+azijn. Radiatoren gewoon halfvol doen met heet water/azijn en dan goed schudden.
Daarna alles goed uitspoelen met gedestilleerd water (van kruidvat ofzo).

Koop andere koelvloeistof (ik gebruik Pastel White van Mayhems). Voor dezekerheid een killcoil in je loop plaatsen.

Anders weet ik het ook niet meer.
Dankjewel voor je respons!

Wat op je op de foto ziet is puur groen / donkergroen, dus alg.

Ik ga over op de vloeistof die jij gebruikt, ik ga die killcoil in mijn loop plaatsen en ga deze week alles grondig reiningen op de manier die jij beschrijft! Bedankt, ga het morgen uit elkaar halen en zal van alles foto's maken.

Kan trouwens pure schoonmaakazijn kwaad, of richt dit schade aan, aan de rubbers?
 
Eventueel langs brengen bij Highflow als dit tot één van de mogelijkheden behoort?
Momenteel is het erg druk met opdrachten en projecten, de komende maanden kunnen we geen nieuwe opdrachten inplannen.
Maar wat wij zouden doen is hetzelfde als wat hier al wordt beschreven, het is daarom aan te raden om met de tips (weer) aan de slag te gaan.

Kan trouwens pure schoonmaakazijn kwaad, of richt dit schade aan, aan de rubbers?
Azijn bijt, zou niet puur doen en ook niet te lang.
Een thee lepeltje mengen met gedistilleerd water en daarmee spoelen moet geen schade aanrichten.
Maar niet te lang (enkele uren) en goed doorspoelen.
 
Heb de pc tijdelijk luchtgekoeld gemaakt en ga met flexslangen en aparte voeding een testopstelling bouwen om het geheel te spoelen. Werd het zat om in de computer te sleutelen en alles nat te maken. Heb alles schoongemaakt en zal het eerst met demiwater + natuurazijn spoelen
 
Jeetje, nog nooit zo snel en zoveel gezien. Weet je zeker dat het alg is? Gebruik je geen verschillende type metaal door elkaar? Zijn al je componenten van koper of alu?

Zelf gebruik ik ook Pastel White. Heeft drie jaar in de pc gezeten zonder problemen. Net ververst na de afgelopen Lanparty.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan