• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Slang gaat dicht zitten

Gekko90

New member
eey ff een probleempje waar ik graag hulp bij wil :icon_wink:

Ik ben sinds april 2010 in bezit van een zelf samen gestelde Waterkoeling set van EK waterblocks.
ik heb de set ook via EKWB aangeschaft omdat hun op dat moment alles direct konden leveren.

De set bestaat uit:
:055:
EK Supreme HF (Acetal+Nickel), EK-FB RE2 ver.2 (Acetal+Nickel),EK MOSFET Asus X58 KIT (Acetal+Nickel), EK-FC5870 (Acetal+Nickel), EK-FC 5850/5870 RAM Backplate, EK-Bay Spin Reservoir (Acetal), EK DCP 4.0 12 DC Pump, EK-Coolstream Rad XT 360,10/13mm Screw on Fitting G1/4
:055:

Tube MasterKleer 12,7/9,5 Clear(doorzichtig)

Nu heb ik een klein probleem met deze waterkoeling.
De slangen worden op sommige plekken redelijk dicht gezogen.
Met name tussen de GPU en de Pomp.zie foto's foto dsc1105-1 is wanneer de pomp net aan staat en foto dsc1119-1 is als je 5 minuten wacht
Ik ben er wel van bewust dat de slang daar niet helemaal goed zit kwa bocht en koppels langs de voeding.
Ook de slang naar de GPU is niet helemaal goed, denk dat hij net iets te lang is.
Wat is de reden/oorzaak dat de slangen dicht/plat gezogen worden. Oorzaak nu duidelijk: slechte slangen en goede zuigkracht van me pomp.

Hoe kan ik dit oplossen?
ik had zelf het idee om de standaard rechte koppels te vervangen voor een model met een hoek van 45graden om zo de slang deels van bochten te ontzien. Of kan ik beter een ander type Slang kopen voor de 10/13mm fittingen?
Is het ook mogelijk dat als de Waterkoeling beter opnieuw kan worden ingebouwd?

Indien alles opnieuw gebouwd moet worden dan zou ik ook graag nog advies willen krijgen over een eventuele nieuwe Radiator.
Heb namelijk in een aantal test gelezen dat de EK rad niet een top radiator is.
De Rad moet het aan kunnen om het hele systeem te koelen op 4,4+ ghz en de graka op 1,1+ ghz (voeding ligt al een nieuwe voor de M1000 W aangezien ik het idee heb dat de 700w niet voldoen de is voor deze snelheden)

Het systeem dat gekoeld wordt heeft deze onderdelen:
ASUS R2E
Intel i7 920
ATI Radeon HD 5870 ref design
 

Bijlagen

  • DSC01105-1.jpg
    DSC01105-1.jpg
    225,7 KB · Weergaven: 47
  • DSC01106-1.jpg
    DSC01106-1.jpg
    201,6 KB · Weergaven: 48
  • DSC01107-1.jpg
    DSC01107-1.jpg
    242,2 KB · Weergaven: 44
  • DSC01109-1.jpg
    DSC01109-1.jpg
    232,4 KB · Weergaven: 43
  • DSC01113.JPG
    DSC01113.JPG
    236,1 KB · Weergaven: 36
  • DSC01119-1.jpg
    DSC01119-1.jpg
    232,6 KB · Weergaven: 33
  • DSC01120-1.jpg
    DSC01120-1.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
als het mogelijk is, je pomp langzamer laten pompen. Dat moet ook een oplossing zijn.
Dit is typisch een geval van, slechte slang.

Niet wat je wil horen, want dat betekend dat je je hele slangroute opnieuw zou moeten leggen. Waarschijnlijk klopt dat ook wel. Want wat je ook doet: slangroute aanpassen, knikveren, nieuwe slangsoort, het zal allemaal los, en allemaal weer vast moeten.

Waarom heb je niet getest met gewoon water? Dan had je namelijk niet meteen je dure koelwater hoeven af te tappen

Goede rads zijn uiteraard Thermochill, en Feser.
 
Je tubingroute kan veel strakker. Ik weet dat het veel makkelijker is wat speling te houden, maar als je de route wat strakker maakt zal de slang veel minder snel geneigd zijn te knikken.

Ook is masterkleer niet de stevigste slang. Beter kan je dat voor Tygon gaan, of Feser, die slangen zijn redelijk stevig.

Zelf zou ik Primochill LRT slangen aanraden, maar die heeft Freddy jammer genoeg niet in de winkel ;).
 
Het is nu omdat je met die compressie fittingen zit, maar ik ben naar de doe-het-zelf gegaan. Ik zit nu met slang 8/14, goed 3mm wand dus.
Die kan ik in een radius van 5cm buigen tot een u en geen knik te zien.

Maar inderdaad, je slangen zijn niet zo je-van-het.
Tevens, die EK rads maken niet het verschil tussen een veel duurder ander exemplaar ten op zichte van de winst die je zal maken.
Echter als geld je geen zorg is, dan doen! Ik zweer nog altijd bij Thermochill, zeer goed in low RPM segment, en bij hoge RPM presteert hij marginaal slechter dan andere rads.
Kortom, je hebt veel koeling bij lage RPM en hoge RPM terwijl dat bij andere rads in het lage RPM gedeelte maar zielig te noemen is.
 
Als je besluit nieuwe slang te halen neem dan geen tygon 3/8 id-1/2 od R3603...

Dat spul knik net zo als de masterkleer die je nu hebt.
Laast ook een paar meter van die maat gekocht omdat ik over de dikkere Tygon maten altijd zeer te vreden was...

Maar het meters die ik hier nu heb knikken aan allekanten.
Met de feser slang van die maat kan ik veel betere bochten maken.. de wand dikte van de feser is ook dikker dan die van de Tygon.

Mijn schuifmaat kan ik ff niet vinden zo dat ik het op kan meten...
 
Het is nu omdat je met die compressie fittingen zit, maar ik ben naar de doe-het-zelf gegaan. Ik zit nu met slang 8/14, goed 3mm wand dus.
Die kan ik in een radius van 5cm buigen tot een u en geen knik te zien.

Maar inderdaad, je slangen zijn niet zo je-van-het.
Tevens, die EK rads maken niet het verschil tussen een veel duurder ander exemplaar ten op zichte van de winst die je zal maken.
Echter als geld je geen zorg is, dan doen! Ik zweer nog altijd bij Thermochill, zeer goed in low RPM segment, en bij hoge RPM presteert hij marginaal slechter dan andere rads.
Kortom, je hebt veel koeling bij lage RPM en hoge RPM terwijl dat bij andere rads in het lage RPM gedeelte maar zielig te noemen is.

Hoewel ThermoChill goeie radiatoren maakt zit je ernaast door te zeggen dat ze zo geweldig zijn op lage RPM. Dit kan in de volgende grafiek goed gezien worden.

triples-v2_OC920_deltaT.jpg


De RX 360 verslaat hem op 600RPM (wat laag is voor een radiator), en de MCR 320 zit er maar 0.04C boven, wat dus eigenlijk niks is.

Als je dan naar het andere uiteinde (2800RPM) kijkt, zie je dat de Thermochill hier wel degelijk een voordeel heeft, waarbij hij alleen verslagen wordt door de TFC XC360 en de GTX360.

Wat je echter wel moet beseffen dat beide uiteindes eigenlijk gestoorde waardes zijn. 600RPM ga je niet snel draaien, net als 2800RPM. Als we alleen naar de RPM daartussen kijken, en de vreemde GTX negeren (die helemaal gericht is op 2000+RPM), dan zien we dat het verschil tussen de rads op gelijke RPM gemiddeld minder is dan 0.5C, wat geen subliem hoge waarde is. Zelf ben ik een voorstander van de MCR320, simpelweg omdat hij een stuk goedkoper is dan de meeste andere rads zonder al te slecht te presteren. Hij is ook net iets beter dan de EK Coolstream XT 360, die even duur is. Daarbij is hij ook 13mm dunner ;).
 
Hoewel ThermoChill goeie radiatoren maakt zit je ernaast door te zeggen dat ze zo geweldig zijn op lage RPM. Dit kan in de volgende grafiek goed gezien worden.

...Afbeelding...


De RX 360 verslaat hem op 600RPM (wat laag is voor een radiator), en de MCR 320 zit er maar 0.04C boven, wat dus eigenlijk niks is.

Als je dan naar het andere uiteinde (2800RPM) kijkt, zie je dat de Thermochill hier wel degelijk een voordeel heeft, waarbij hij alleen verslagen wordt door de TFC XC360 en de GTX360.

Wat je echter wel moet beseffen dat beide uiteindes eigenlijk gestoorde waardes zijn. 600RPM ga je niet snel draaien, net als 2800RPM. Als we alleen naar de RPM daartussen kijken, en de vreemde GTX negeren (die helemaal gericht is op 2000+RPM), dan zien we dat het verschil tussen de rads op gelijke RPM gemiddeld minder is dan 0.5C, wat geen subliem hoge waarde is. Zelf ben ik een voorstander van de MCR320, simpelweg omdat hij een stuk goedkoper is dan de meeste andere rads zonder al te slecht te presteren. Hij is ook net iets beter dan de EK Coolstream XT 360, die even duur is. Daarbij is hij ook 13mm dunner ;).

Fair enough, de markt is inderdaad aardig wat veranderd. Hebben die MCR's dan een nieuwe revisie? Aangezien ik goed met WC begon toen Thermochill pas uit was, was ik nog niet zo op de hoogte als deze grafiek. Maar je ziet wel dat de waardes allemaal zéér kort bij elkaar liggen. Dat beargumenteert mijn redenering dat het geld om up te graden niet waard is ten op zichte van zo een EK rad.
 
3 anti knikberen eromheen doen (wel van de goede maat)
of een (paar) tie wraps om de slang doen in het probleem gedeelte (als hij uitstaat en de slang rond is en niet te strak aantrekken gewoon tegen de slang)[/QUOTE]

Ik heb in de eerste week al gedraaid met een aantal grote wasknijpers op de slang zo dat deze rond zou blijven. hielp jammer genoeg niet.
Tie warps ga ik deze week nog proberen aangezien de HAF tog nog op de werkbank ligt.

Wat je echter wel moet beseffen dat beide uiteindes eigenlijk gestoorde waardes zijn. 600RPM ga je niet snel draaien, net als 2800RPM. Als we alleen naar de RPM daartussen kijken, en de vreemde GTX negeren (die helemaal gericht is op 2000+RPM), dan zien we dat het verschil tussen de rads op gelijke RPM gemiddeld minder is dan 0.5C, wat geen subliem hoge waarde is. Zelf ben ik een voorstander van de MCR320, simpelweg omdat hij een stuk goedkoper is dan de meeste andere rads zonder al te slecht te presteren. Hij is ook net iets beter dan de EK Coolstream XT 360, die even duur is. Daarbij is hij ook 13mm dunner ;).

Heel erg bedankt voor het vermelden van deze info.
Vooral het feit dat de MCR320 13mm dunner is vind ik erg handig om te weten.
Dat viel me achteraf wel erg tegen van me EK rad waardoor ondanks het hebben van de HAF 932 toch het hebben van een push pull lastig is kwa ruimte.
 
Als je er:icon_karu: anti-knikBeren :icon_karu: overheen doet vergeet je ze dan niet te voeren:icon_karu:

:081::005::081::lol:
hij is leuk.

Added after 41 minutes:

Waarom heb je niet getest met gewoon water? Dan had je namelijk niet meteen je dure koelwater hoeven af te tappen

tjah duur.... een fles met destilleert water was even duur en daar bij was dit makkelijk met het bestellen van de hele set. Heb ook nog een extra fles staan voor het geval dat.
 
Laatst bewerkt:
Beste lezers van dit topic.

My conclusie die ik tot nu toe uit de info kan halen is:
Pomp langzamer laten draaien indien mogelijk.
heb ik nagekeken maar de EK pomp wil niet langzamer gaan lopen.
Andere slangen gebruiken.
Dat is een optie die ik ook gewoon ga doen. De slangen die ik nu op oog heb zijn de Feser UV tube van maat 3/8 ID 1/2 OD of moet ik deze nemen http://www.primochill.com/primoflex-pro-lrt-clear-tubing-3-8in-id-x-1-2in-od.html . Ik heb zelf het idee dat de Primochill de beste is klopt dat?
Verder komt er tussen de GPU en Pomp een 45 graden koppel aan beide kanten.
Is deze set goed? : TFC - High Flow 45 Angle Rotary Adapter M/F G1/4 (4 pack)
of kan ik beter deze nemen: Bitspower G1/4" Silver Shining Rotary 45 Degree IG1/4" Adapter

volgorde van de orginele loop zie foto

is dit de meest handige volgorde of kan ik voor de slangen beter een andere volgorde aannemen. Met beter doel ik hier vooral op een mooiere loop die niet nadeliger is dan dat ik al had of het liefst beter
 

Bijlagen

  • X58-ALL-12.jpg
    X58-ALL-12.jpg
    234,3 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Ruud Fitting en slang compatibiliteit 3/8 1/2 Waterkoeling 5
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
D Juiste fitting bij slang Waterkoeling 2
S Compatibiliteit Coolant & Slang Waterkoeling 0
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
J probleem primochill slang icm ek fitting Waterkoeling 2
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
AQuAKiNG primochill slang 15,9/11,1 mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S Vraag over slang en fitting. Waterkoeling 2
T 'metalen slang' Waterkoeling 1
Thierry Bitspower C47 en 13mm slang. Waterkoeling 3
H welke 3/8 slang? Waterkoeling 4
Freddy TFC-Feser Slang Actie: 3/8ID-1/2OD 2 Meter voor 2 Euro! OP = OP HighFlow Computer Cooling Shop 10
R Welke (merk) 3/8 slang zal ik nemen? Waterkoeling 3
R Blood Red kleur, welke koelvloeistof met welke slang? Waterkoeling 1
M Past de slang met deze fittingen? Waterkoeling 2
B Lichte knik waterkoeling slang Waterkoeling 7
Thierry Tygon E-1000 slang "plasticizer free" HighFlow Product Suggesties en Nieuws 22
W Probleempjes: CPU FAN, Slang, Waterflow meter, troebel water Waterkoeling 1
Marcel2102 kleinere slang op me wc Advies Waterkoeling Setup 5
D Eerste WC-Build help nodig bij fitting/slang keuze etc Advies Waterkoeling Setup 6
Betrayedcover [IN-ACTIVE] fittingen+slang+klemmen+antiknik veer 1/2] Verkocht 1
C kan iemand mij helpen een slang voor mijn ek waterkoeling set uit te zoeken Waterkoeling 1
P Waterkoeling slang vervangen of niet Waterkoeling 4
M EK-DCP 4.0 pomp incl. met 1/2" slang? Waterkoeling 4
D Aanslag in slang Waterkoeling 9
k.3nny Feser Tube / Slang 1/2 ID - 3/4 OD Orange HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
J Brakke fittingen/Slang? Waterkoeling 10
D Welke slang en fittingen voor nieuwe setup WC? Advies Waterkoeling Setup 3
M [INACTIVE] Slang klemmen Verkocht 0
Sw333t [INACTIVE] 1/2" slang, circa een halve meter Gevonden 17
mistervis007 Waterblok voor Zotac GTX 260 + fittingen voor 8 mm slang Waterkoeling 15
Woozy Slang wordt "platgezogen" Waterkoeling 44
M5rvii welke slang route ..? Waterkoeling 8
M wc slang upgrade vraagje Waterkoeling 16
O Welke slang past op 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting? Waterkoeling 2
Ctrl suggesties slang aansluiting. Waterkoeling 3
kier Verschillende diameters slang Waterkoeling 11
focus08 Welke slang? Waterkoeling 12
Mobomonster Tygon 7/16" - 5/8" clear/zwart slang HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
P Vraagje: (3/8 ID -1/2 OD) fittingen met (3/8 - 1/2) slang? Waterkoeling 4
B slang keuze Waterkoeling 2
MonsterEnergy Slang grootte/formaat XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit Waterkoeling 1
J Slang komt tegen videokaart/heatsink/heatpipe, is dat een probleem? Waterkoeling 3
XenoMorpH Anti Knikveer "11MM (7/16)" geschikt voor Tygon 8-11mm slang? Waterkoeling 2
Mobomonster Tygon 3/8 ID - 5/8 OD slang Zwart (niet UV!) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
M EK-FC280 GTX SLI Acetal Slang aansluitingen? Waterkoeling 1
E Slang monteren op Swiftech MCP655 Waterkoeling 8
Xtrafresh knikveer voor 8mm OD slang? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Freddy Verschil koelprestaties met grote of kleine slang formaten Waterkoeling 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan