+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Interesse in Custom waterkoeling

Junior Member Hollpick is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 28-Mar-19
    Credits
    390
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0

Interesse in Custom waterkoeling

Hey allemaal,

Ik zit al een zeer ruime tijd tussen de pc's maar ik heb me nog maar sinds 2015 durven wagen aan waterkoeling.
    Begonnen met een AIO kitje van Corsair,120mm eens geupgrade naar NZXT, 280mm dacht ik en ondertussen terug naar corsair 280mm.

Nu hoor ik dikwijls zeggen dat zo'n AIO eigenlijk speelgoed is en een degelijke luchtkoeler zelfs beter kan koelen.
    Voor mij was het vooral om het gewicht te doen dat aan het moederbord hangt.
    Maar nu is de interesse er toch om voor een bescheiden custom loop te gaan.
    Natuurlijk enkel en alleen als er 'winst' uit te halen valt.
    Stiller, koeler en betere looks. Die looks, dat is persoonlijk, akoestiek en temperatuur is meetbaar.

Momenteel lopen de temps op tot een dikke 70 graden bij echt werken en tot 80 graden in syntetische benchmarks.
    Gamen kan tot 60C.
    Dit met een vcore van 1.295V.

Daarom de vraag, welke 'beginners' custom loop raden jullie aan?
    CPU wel te verstaan.
    GPU laat ik nog even voor wat hij is tenzij er echt veel te winnen valt.

Soft tubing lijkt mij het goedkoopst en gemakkelijkste, om mee te beginnen.

Setup:
    NZXT 340 Elite
    I7 8700K (4.9Ghz) niet delidded
    Asus Z370F
    RM650X
    Huidige koeler H115i pro
    1080Ti Asus

Alvast bedankt

Senior Member XenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant future XenoMorpH's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.828
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Wellicht dat deze sticky post kan helpen:
    https://forum.highflow.nl/f40/ehbw-e...koeling-13767/

En deze ook graag even bekijken:
    https://forum.highflow.nl/f40/advies...ng-setup-1653/

1. Kies jouw Radiator:
    2. Kies jouw Fans:
    3a. Kies jouw CPU block
    3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
    (check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
    4. Kies jouw Reservoir
    5a. Kies jouw Pomp
    5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
    6. Kies jouw Koelvloeistof
    7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
    8. Kies jouw Fittingen

Je zou ook kunnen beginnen met een Zelfbouw kit van EKWB.
    INTEL 8700K
    ASUS ROG Strix Z370-F Gaming
    16GB Corsair Vengeance 3200MHzC16
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB
    Crucial p1 M.2 SSD 1000GB

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Wat hierboven wordt geschreven
    Als je simpel wilt houden, ga voor een kant-en-klare set:
    https://www.highflow.nl/watercooling...complete-sets/

Maar als je meer naar eigen smaak wilt, dan de links even goed doorlezen en proberen zelf een set samen te stellen gebaseerd op wat jij mooi vindt (en past in budget).
    Als je dat hier plaatst, kunnen we met je nagaan wat er eventueel beter kan (of niet).

Ingeschreven
    Thu 28-Mar-19
    Credits
    390
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Wel, veel gelezen en geluisterd naar ervaringen en blijkbaar zou een Custom loop voor enkel de CPU een beetje absurd zijn.
    De H115i pro die mijn 8700K nu koelt doet dat goed en ik verwacht enkel temp stijging tijdens de warmere zomermaanden.

Als ik alle onderdelen apart koop ben ik een klein fortuintje kwijt en er zijn er hier in huis die daar geen begrip voor hebben.
    Ik dus wel en een prefab custom kit als EKWB's P360 lijkt me wel wat dan.
    Softtubing is minder strak, maar kan, denk ik wel best mooi gemonteerd worden.

Waarom de 360? Ik hoopte op een combi met een GPU block voor mijn 1080TI.
    Of gaat de rad en reservoir niet voldoende koelmogelijkheden bieden voor deze warmere grafische kaart en de (ondertussen gedelidde) 8700K.
    Ook zijn die waterblokken niet 'dik te vinden'. Betreft een Asus Rog Strix 1080TI OC.
    Een universele gpu block lijkt me niet zo'n slim idee, aangezien de VRM's toch wel behoorlijk warm kunnen lopen.
    En een nieuwe GPU speciaal voor een custom loop vind ik helemaal erover. Trouwens, de 1080Ti kan best nog een tijdje mee.

Dus idee is een 360 rad met een degelijke pomp, softtube en CPU en GPU block.
    P360 kit+GPU block en enkele presfittings extra en een drain kraantje.
    Goed idee of centen op zak houden en wat wachten tot ik 'betere/duurdere of andere onderdelen kan aanschaffen?

Hardtubing, kleurekes en andere fittings zou pas zijn als ik wat bedrevener wordt in het onderhouden van mijn custom loop.

Momenteel loopt de GPU (standaard clock) gemiddeld op 60C (1440P 144Hz monitor) en de CPU tussen de 30C en 55C aan 4.9Ghz.
    GPU door middel van de airflow door mijn NZXT H700 (voorheen s340elite welke iets minder ruim was) en de CPU dus door de H115i pro.

Wat zouden de temps zijn die ik mag verwachten?

Extra tips zijn welkom.

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Waterkoeling is inderdaad niet voor iedereen, een simpele luchtkoeler is voor het grote gros voldoende.
    Maar hier, mensen op dit forum, zijn een beetje apart

De P360 kit is een hele goede keuze, zowel voor als instap als voor de gevorderden.
    Met de 360 radiator heb je ruim voldoende koelcapaciteit voor 1 en zelfs 2 videokaarten erbij.

Soft tubing is ook prima hoor, het is ook veel makkelijker met monteren en onderhoud.
    En wat je mooier vindt, dat is een kwestie van smaak.

In de meeste gevallen (eigen ervaring) ga je met een goede waterkoeling kit (radiator die groot genoeg is met goede fans) minimaal 10 graden lager zitten dan een goede luchtkoeler of AIO koeler.

Ingeschreven
    Thu 28-Mar-19
    Credits
    390
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Bedankt Freddy voor de reactie.
    Mijn keuze voor, in het eerste geval de AOI, was het extra gewicht aan het moederbord door bijvoorbeeld mijn vorige Noctua NH D15.
    Dan liever een compacte blok met pompje.

Ik heb het gevoel dat de AIO snel 'verzadigd' geraakt.
    Ik ben geen ingenieur maar het lijkt mij dat elke graad hoger dan pakweg 31C koelwater temp resulteert in stijging van CPU temp.
    Het stabiliseert zich een tijdje maar zodra de temp in de kast oploopt en de rad zijn warmte niet zo goed meer kan afgeven aan de passerende lucht zie ik een stijging van CPU temp.
    Nu moet ik wel zeggen dat sinds de delid dit wel een pak minder is dan daarvoor (55C tegenover +80C op 30min AIDA stresstest van alle componenten).

Een idee welke GPU blok nodig is? RGB is niet zo zeer vandoen, gewoon een degelijk (zie er bij Tweakers pricelist staan met, lijkt mij backplate inclusief).
    Extra fittings waarschijnlijk ook. Tube gaat volgens mij voldoen lang zijn voor een volledige loop.

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Je kan hier controleren welk waterblok (van EK) past op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com

Vrijwel alle waterblokken van EKWB zijn te vinden in onze webshop:
    https://www.highflow.nl/watercooling...blocks/nvidia/

Slang zal voldoende zijn uit de kit, je hebt dan alleen twee extra fittingen nodig voor het CPU blok:
    https://www.highflow.nl/watercooling...g-10-13mm.html

Ingeschreven
    Thu 28-Mar-19
    Credits
    390
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Hey Freddy, na veel research en navraag bij custom loop eigenaars ben ik tot de conclusie gekomen om:
    De P360 kit aan te schaffen met een 1080TI GPU block n een extra slim 360 radiator.
    Blijkbaar heeft de P360kit het toch lastig om zowel een 8700k en een 1080Ti koel te houden.

-Nu, met de aangekondigde korting zou ik alles willen bestellen alleen staan de backplate en gpu block in 'niet voorradig'.
    Enig idee hoelang deze achterwege blijven?
    EAN: 3830046995407
    EAN: 3830046995964

-Softtube zal de way to go worden, met enkele 2*45 en 45 koppelingen lijkt die tubing redelijk strak te kunnen worden.
    Welke is de exacte 'maat' van (ekwb)koppelingen?
    Gewoon G1/4" zoals bijvoorbeeld EAN: 3831109845325

-De liquid die bij de kit komt zal vermoedelijk niet voldoende zijn om de extra GPU block en radiator te voorzien van vloeistof.
    Wat is de minimum inhoud die hier voor nodig is en welke vloeistof (kant en klare mix krijgt de voorkeur in plaats van mengen met gedistileerd water) kan ik nog gebruiken?
    Niet doorzichtige vloeistof zoals de cryofuel solid neon green, spreken mij enorm aan.

-Ik lees overal nog problemen van algvorming door zonlicht.
    Mijn pc staat onder het bureau maar krijgt smorgens en in de late namiddag toch wel wat (onrechtstreeks) zonlicht op zijn glas.
    Kan ik dit verhinderen door bepaalde additieven toe te voegen?
    Of zal ik dat probleem niet kunnen vermijden tenzij ik de PC verplaats? Dat is echter een lastigere opdracht.

Nogmaals bedankt

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Wat niet voorradig is, wordt direct bijbesteld (als het nog niet onderweg was naar ons).
    EKWB levert minimaal 2x per week bij ons, levertijd is 2 tot max 5 werkdagen bij spulletjes die een rood icoontje hebben.

Alle fittingen hebben tegenwoordig G1/4 schroefdraad (EKWB heeft zelfs geen andere maat).
    Je moet wel op letten dat je de juiste slangmaat besteld, je moet voor de P360 kit fittingen nemen uit de volgende categorie:
    https://www.highflow.nl/watercooling...tting-10mm-od/

Bij de P360 kit wordt 100ml concentraat meegeleverd, daarmee kan je 1 liter koelvloeistof maken (met gedistilleerd water).
    Dat is met een extra radiator misschien net te weinig.
    Je kan dan inderdaad gewoon kant-en-klare mee bestellen.
    Aan 2 liter zal je voldoende hebben.

Algen krijg je alleen als er algen aanwezig zijn in de onderdelen, met zonlicht erbij kan het een flink probleem worden.
    Algen kunnen in de onderdelen komen als het bijvoorbeeld in contact is gekomen met kraanwater.
    Daarom nooit kraanwater gebruiken, beperken tot gedistilleerd water.

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Forum Rechten