+ Plaats een Reactie
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 33 van de 33

Onderwerp: Beginner casemod en waterkoeling

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.038
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Heb je de PWM kabel van de pomp op de CPU_FAN aansluiting op jouw moederbord aangesloten?
    Je moet in de BIOS ff de PWM instellingen op "performance" o.i.d. zetten, zodat het voluit draait.

Anders de PWM kabel van de pomp niet aansluiten, dan zou de pomp standaard voluit moeten draaien.

Member foxbuster is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    Het systeem is bijna af, maar het draait weer gelukkig. Ik zal deze post gebruiken om mijn project een flinke UPDATE te geven, foto's toe te voegen en alle dingen die fout zijn gegaan te benoemen.

Allereerst wil ik Freddy en Nathalie bedanken voor hun eeuwige geduld. Heb hen overspoeld met vragen en emails en inmiddels was ik al drie lollies verder, voordat ik eindelijk de build tot een goed einde kon brengen. Heb hiervoor altijd zelf mijn PC's gebouwd, maar had zelf nog nooit een waterkoeling gebouwd, dus zat met een heleboel vragen, ook na het lezen van het forum. Ben wel van mening dat je voor zulk specifiek spul echt wel bij Highflow moet wezen. Normaal gezien haal ik al mijn spullen bij alternate, maar deze leveren lang niet de spullen die Highflow wel op voorraad heeft

Dit is de oude kast, Antec 1200 hij lijkt op de foto veel stoffiger dan die was, maar om hem nou schoon te noemen is weer een ander verhaal. Hier zie je dat ik destijds ook totaal niks aan kabelmanagment heb gedaan, maar de PC draaide altijd goed, voldoende koeling met deze kast. Kast staat nu tevens te koop TEAB

De eerste bestelling binnen gekregen van HighFlow en netjes alles uitgestald op bed, er toen al snel scheldend achter gekomen dat ik de verkeerde radiator had besteld. Ik had een 240mm besteld met de in- en uitgang aan de zijkant, maar ik had een 360mm nodig met uitgangen aan de zelfde kant, omdat de rechterkant geen tubing onder de fans te monteren is vanwege mijn aanwezige blueraybrander die ik gewoon weer wilde monteren.

MSI Geforce 1070 Gaming X gedemonteerd en wat bleek: Ik ben een sticker eraf vergeten te halen bij montage, maar de kaarttemperatuur is altijd goed gebleven, omdat de fan gewoon rond kon draaien (voel me best wel dom)

Bij het monteren van de nieuwe backplate erachter gekomen dat de schroeven van de bracket voor de Intel CPU niet meer pasten. Er werd ook niks bij de backplate of de koeler geleverd wat hierop paste. Daarop zelf maar naar de formido gegaan om het probleem op te lossen

De schroefjes die het probleem hebben opgelost!

De nieuwe Aerocool Quartz Pro Case. Hierbij heb ik de RGB fans die erin zaten eruit gehaald en allemaal vervangen voor Corsair LL120mm fans (7 stuks). Dit leverde later nog een probleem op...

MSI Geforce 1070 Gaming X samen met EKWB waterblock en backplate klaar om gemonteerd te worden.

MSI Geforce 1070 Gaming X gedomonteerd en alles netjes schoongemaakt en ontstoft.

MSI Geforce 1070 Gaming X samen met het EKWB waterblock

Eerste testopstelling om te passen en meten. Hierbij bleek dat de extra USB hub die ik boven de videokaart gemonteerd had, in een ander PCI slot moest, vanwege de tubing die richting de videokaart zou gaan. Heb hem dus naar onder geplaatst.

Zo zag de overloop eruit tijdens de build

Bij de montage van het reservoir kwam ik erachter dat er toch wel heel weinig ruimte overbleef tussen het reservoir en de stekkers van de blueraybrander. Maar het paste...

Hier was hij klaar voor de eerste test. Dit was inmiddels de na de derde levering van onderdelen van HighFlow. Ik was in de veronderstelling dat ik alle bochten wel kon buigen, maar ik kwam hier later achter dat dit totaal niet mogelijk was. Dus heb een aantal bochten moeten halen. Het kraantje lijkt wat op een rare plaats te zitten, maar hij zit op de ingang pomp (uitgang reservoir) en ik kan aan het uiteinde een fitting monteren met een plexiglas buis en vervolgens in een trechter / slang / fles als de kast op de tafel staat.

Hier zie je de bracket van de SSD drivers op de Aerocool kast. Er zou plaats zijn voor drie SSD drives, maar door de vorm van mijn voedingskabel is de derde SSD-schijf niet te monteren vanwege de beugel die in de weg zit. Gelukkig heb ik maar twee SSD drives, dus heb hem aan de buitenkant gemonteerd.

Uiteindelijk heb ik de loop rond gekregen, gevuld en toen de PSU-bridge geplaatst om hem te ontluchten. Echter de pomp ging niet hard rond en ik ben meer dan 20 minuten aan het draaien geweest met de kast om de lucht eruit te krijgen. Daarna heb ik besloten om alles gewoon aan te sluiten en te kijken wat er gebeurde als ik de PWM stekker aansloot. Wat bleek? Als je de PWM stekker aansluit en de computer opstart draait de pomp harder, waardoor hij bijna in 1x ontlucht was. Ik had maar één lekkage op de videokaart, deze aangedraaid en voor de rest geen problemen meer gehad. Hij draait nu al twee uur zonder problemen, rest alleen nog stresstest en een aantal andere dingen.

Things still to do:

- Ik heb momenteel geen voedingkabel voor 3e harde schijf (dit is mijn opslag), dus kan daar momenteel niet bij (bestellen)
    - PWM regeling instellen (momenteel is het zo dat op de CPU_FAN output een splitter zit, eentje gaat naar de PWM_POMP ander gaat naar de PWM hub. Van hier uit worden 7 fans aangestuurd)
    - LED verlichting 7e fan, de Corsair node pro heeft maar plaats voor 6x LED van de fans, hier nog oplossing voor vinden
    - Pomp + tubing vastzetten (momenteel staat de pomp nog los, moet deze nog vastschroeven [rubber onder voor trillen] en de onderste tubing nog vast monteren
    - Kabelmanagment (kast is momenteel nog helemaal open voor inspectie lekkage en kabelmanagment)
    - Audio front regelen (audio front werkt nog niet goed en raar genoeg staat er op de kast niet welke MIC / AUDIO OUT is
    - Prime95 stresstest (heb al een test van de vorige setup gedaan (NOCTUA DH-14) en screenshot gemaakt van temps
    - GPU stresstest (heb hier geen vergelijkings materiaal)
    - Overclocken? (dit is voor latere zorg)

Heb een hoop geleerd, heb ook geleerd dat ik nog steeds goed kan vloeken als het niet lukt en weer iets moet bestellen als ik iets te kort kom. Moet voortaan meer zelf uitzoeken van te voren en meer plannen kwa inbouwen.

Rest mij nog het af te ronden en nogmaals HighFlow te bedanken voor snelle respons en leveringen materiaal.

Foxbuster
    Laatst gewijzigd door foxbuster; 03-03-18 om 01:01.

Junior Member anub1s18 will become famous soon enough anub1s18's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 10-Apr-10
    Credits
    1.309
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10
    had al over de LL fans gehoord maar damn....must resist urge to spend 100 bucks on purely cosmetic upgrade (heb opt moment corsair ML's)

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    Ach, ik heb mijn vorige hobby stop moeten zetten (motor rijden, heb een Yamaha R1 2009 straat en Yamaha R1 2012 circuit), vanwege geen baan. Dus het is maar hoe je het bekijkt, dit is mijn troost
    Laatst gewijzigd door foxbuster; 03-03-18 om 01:56.

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2

Prime95 luchtgekoeld - CPU i4790k met Noctua DH-14 koeler ; verkeerde screenshot, heeft 84 graden gepiekt!

Prime95 watergekoeld - CPU i4790k met Alphacool Eisblock XPX ; heeft hier 69 graden gepiekt!

Basicly een winst van 84 - 69 = 15 graden. Had meer verwacht eigenlijk. Echter tijdens het gamen kom ik voor zowel de CPU als de GPU nu niet boven de 50 graden uit en idle loopt hij zelfs onder de 30 graden.

Net nog even een baseline gedraaid van PerformanceTest

Junior Member anub1s18 will become famous soon enough anub1s18's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 10-Apr-10
    Credits
    1.309
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10
    ik ken het "ik had meer verwacht gevoel" is mede met dank aan intel (sinds de... geloof 3xxx serie TIM tussen de chip en IHS ipv soldeertin wat naast de bekende silicon lottery ook nog eens de tim application lottery brengt (sommige cpu's zijn redelijk goed gedaan sommige hebben flinke schommelingen tussen de core temps ) moet je een beetje geluk mee hebben (heb hier ook een cpu die zich op water tot 77 graden omhoog kan knokken ((i5 4670k @ 4.2)) en een gpu die niet verder komt dan 53)

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.038
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Het resultaat mag er wezen en knap gedaan voor de eerste keer, want je het hebt wel gelijk goed aangepakt met hard tubing, buigingen, CPU en GPU etc.

Senior Member XenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant future XenoMorpH's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.828
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Mooi werk voor de eerste keer! En die pwm hub, is die gevoedt? Niet dat je straks teveel van je moedrbord aansluiting vergt......
    INTEL 8700K
    ASUS ROG Strix Z370-F Gaming
    16GB Corsair Vengeance 3200MHzC16
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB
    Crucial p1 M.2 SSD 1000GB

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    Het resultaat mag er wezen en knap gedaan voor de eerste keer, want je het hebt wel gelijk goed aangepakt met hard tubing, buigingen, CPU en GPU etc.
    Yes thanks, ben er ook blij mee! Nu afronden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XenoMorpH Bekijk Berichten
    Mooi werk voor de eerste keer! En die pwm hub, is die gevoedt? Niet dat je straks teveel van je moedrbord aansluiting vergt......
    De pwm hub is gevoed met een molex

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door anub1s18 Bekijk Berichten
    ik ken het "ik had meer verwacht gevoel" is mede met dank aan intel (sinds de... geloof 3xxx serie TIM tussen de chip en IHS ipv soldeertin wat naast de bekende silicon lottery ook nog eens de tim application lottery brengt (sommige cpu's zijn redelijk goed gedaan sommige hebben flinke schommelingen tussen de core temps ) moet je een beetje geluk mee hebben (heb hier ook een cpu die zich op water tot 77 graden omhoog kan knokken ((i5 4670k @ 4.2)) en een gpu die niet verder komt dan 53)
    Ok, dankjewel voor de info!

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    Freddy,

Hebben jullie nog spul om tubing vast te zetten? Heb wat clips voorbij zien komen volgens mij, maar weet niet wat voor maat ik moet hebben... Dat is het enige wat mij kwa waterkoeling nog resteert te doen!

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.038
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Er zijn geen nog geen tubing "houders" die fabrikanten produceren.
    In de meeste gevallen is dat ook niet nodig.
    Kan je een foto plaatsen van waar en hoe je een houder wilt hebben?

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2

Het onderste stukje na de pomp met de bochten en het kraantje. Dat weegt zwaar en beweegt wanneer ik de kast beweeg. Daarnaast moet ik wel de pomp nog vast zetten, maar dat is niet het probleem.

Heb iets gevonden op het internet, zijn zwarte veerklemmen voor elektriciteitsbuizen, moet alleen de buitendiameter van de fittings nog opmeten om te kijken welke maat ik moet kopen. Deze klemmen kun je monteren met 3M dubbelzijdig tape

Ik wacht momenteel nog op een Corsair Commander Pro en Corsair expansion pack met ledstrips. Dan kan ik de 7e Corsair LL fan aansluiten en werkt alles in zijn geheel. Dan kabelmanagment afronden en dan is het klaar. Ben zeer tevreden met het resultaat!

Ingeschreven
    Sat 17-Feb-18
    Credits
    641
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    Allen,

To-do-list:

- Ik heb momenteel geen voedingkabel voor 3e harde schijf (dit is mijn opslag), dus kan daar momenteel niet bij (bestellen) done
    - PWM regeling instellen (momenteel is het zo dat op de CPU_FAN output een splitter zit, eentje gaat naar de PWM_POMP ander gaat naar de PWM hub. Van hier uit worden 7 fans aangestuurd) CPU_FAN regelt de fans van de radiator CPU_CHAN1 regelt overige fans
    - LED verlichting 7e fan, de Corsair node pro heeft maar plaats voor 6x LED van de fans, hier nog oplossing voor vinden. Commander PRO aangeschaft, samen met LED expansion kit. Moet alleen de volledige LED-strip nog werkend krijgen
    - Pomp + tubing vastzetten (momenteel staat de pomp nog los, moet deze nog vastschroeven [rubber onder voor trillen] en de onderste tubing nog vast monteren vast gezet met zwarte schroefjes
    - Kabelmanagment (kast is momenteel nog helemaal open voor inspectie lekkage en kabelmanagment) kabelmanagment done
    - Audio front regelen (audio front werkt nog niet goed en raar genoeg staat er op de kast niet welke MIC / AUDIO OUT is gefixt
    - Prime95 stresstest (heb al een test van de vorige setup gedaan (NOCTUA DH-14) en screenshot gemaakt van temps done
    - GPU stresstest (heb hier geen vergelijkings materiaal) to-do
    - Overclocken? (dit is voor latere zorg) to-do

Dan nu de foto's van het afmaken:

Montage van de nieuwe pompdrain

Pompdrain close-up

Pompdrain geverft, haha

Begin kabelmanagment

How to fill the PC with liquid?

Einde kabelmanagment

PC build done!

PC build done!
    Laatst gewijzigd door foxbuster; 23-03-18 om 01:00.

+ Plaats een Reactie
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

User Tag List

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten