• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Acrylic buizen of PETG buizen?

marcelmaria

New member
Beste mede forumliefhebbers

Ik heb al een tijdje de EKWB acryl buizen liggen voor me build. Nou dacht ik vandaag laat ik eens beginnen met bouwen.

Alleen hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze buizen ? Zie namelijk dat er ook nog hardere varianten aangeboden worden.

Heb dit filmpje gezien op YouTube. Nu was ik niet van plan om met een hammer op me buizen te gaan slaan.

https://youtu.be/KPa6lAC0jTs

Schrok alleen wel van het verschil. Graag verneem ik jullie reactie hierover.

Ben ik veilig met de EKWB buizen of moet ik toch echt die hardere aanschaffen ?
 
Je bedoelt denk ik Acryl of PETG buizen (bijne elke fabrikant biedt beide varianten aan).

Acryl is hard en breekt als je met een hamer erop slaat, maar wie doet dat nou :sarc:
PETG is zachter en slagvast, daardoor veel sterker, maar vervormd sneller.
Mocht bijvoorbeeld jouw pomp uitvallen en de boel wordt heet, dan heb je met PETG sneller kans dat het gaat vervormen, uit een fitting schiet en met lekkage als gevolg.
Voordeel van PETG is dat het makkelijker te buigen en bewerken is.

Acryl is lastiger buigen, breekt als je te lomp met een figuurzaagje aan de gang gaat, maar het geeft een veiliger gevoel als het eenmaal is ingebouwd.
 
Je bedoelt denk ik Acryl of PETG buizen (bijne elke fabrikant biedt beide varianten aan).

Acryl is hard en breekt als je met een hamer erop slaat, maar wie doet dat nou :sarc:
PETG is zachter en slagvast, daardoor veel sterker, maar vervormd sneller.
Mocht bijvoorbeeld jouw pomp uitvallen en de boel wordt heet, dan heb je met PETG sneller kans dat het gaat vervormen, uit een fitting schiet en met lekkage als gevolg.
Voordeel van PETG is dat het makkelijker te buigen en bewerken is.

Acryl is lastiger buigen, breekt als je te lomp met een figuurzaagje aan de gang gaat, maar het geeft een veiliger gevoel als het eenmaal is ingebouwd.


Dank je Freddy

Ik bedoel inderdaad acryl vs petg. Ik heb de juiste keuze gemaakt als ik het goed begrijp kwa betrouwbaarheid.
Kwa inbouw ja het is wat lastig maar eenmaal goed gebogen en inelkaar zit hoef je er ook niet meer aan te komen. Heb liever dat ik iets langer bezig ben met buigen en het is vertrouwd dan snel klaar en later misschien problemen
 
EK heeft nu iets simpels, maar effectief hulpstukje bedacht voor het betrouwbaar maken van PETG bij hogere temperaturen:







Met dit hulpstukje voorkom je dat het gedeelte in de fittingen gaat vervormen en zo eruit gaat springen.
Het blijft zo stevig en hoef je dus hierover geen zorgen meer te maken :)

Geschikt voor 10/12mm PETG tubes:
EK-HD PETG Insert 10/12mm (10pcs)

En natuurlijk ook voor 12/16mm PETG tubes:
EK-HD PETG Insert 12/16mm (10pcs)




ek_hd_petg_insert_12_16mm_tube_1_1.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B PMMA acrylic coolant HighFlow Forum 1
B PMMA acrylic coolant HighFlow Forum 1
ShockRaver [Te Koop] BarrowCH Boxfish series Acrylic Square Digital RGB Tank Reservoir 150mm - Black Verkocht 1
C Acrylic tube gaat moeilijk in fittings Waterkoeling 1
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
the_cyberspace Bitspower DDC TOP Reservoir Adaptor Digital RGB (Acrylic) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
A Kan iemand mij helpen met acrylic tubing Waterkoeling 9
M Overstappen acrylic hulp Waterkoeling 1
T Bitspower VGA SLI/Crossfire Bridge For 3 Slots Application - Acrylic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
C Gezocht: Acrylic side panel 600T Cases en Modding 0
l3p 12/10mm Acrylic/PETG Deburrer/trimmer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
M Aquacomputer Kryographics GTX 980 Acrylic Glass edition, Nickel plated version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
H Bitspower acrylic tube clear 12mm OD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
P Advies Acrylic tube 12/10mm, welke fittingen? Advies Waterkoeling Setup 9
Tath Bitspower waterblock Acrylic voor EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower Water Tank Z-Multi Compact 150/200/250/300 (Black Acrylic Version) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Slader Water Tank Z-Multi 150 (Acrylic Version) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p [TKA-RADGUARDS] Bitspower Rad / Fan Guards Aluminum/Acrylic 120/140/240/360/480 Verkocht 0
Freddy Bitspower Colored Acrylic / Rigid tubing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
JaPeMo JP[0] by JaPeMo (Acrylic Pc Case) Gallery & Build Logs 22
A Welke fitting het best gebruiken voor acrylic tube Waterkoeling 5
Zwelgje Bitspower VG-NGTX780TI Nickel Plated ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D Vraag flowrestrictie flexible tubing icm acrylic Waterkoeling 2
fatal_error.be Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) Clear Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
coolfris kryographics for GTX 780 acrylic glass edition, nickel plated version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
parvumsystems Acrylic ITX by Parvum Systems Gallery & Build Logs 22
P [Gezocht] Bitspower Water Tank Z-Multi 250 - Full Clear Acrylic Version BP Gevonden 0
Sw333t Bitspower VG-NGTX680 ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P [VERKOCHT] Bitpower Black Freezer VG-NGTX480 Acrylic-Black/Clear Panel BP-VGNGTX480AC Verkocht 0
arwin74 Acrylic tube 12 / 10 mm en accesoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 25
S Acrylic tubes Waterkoeling 32
H Levertijd Bitspower Black Freezer VG-NGTX690 ICE Black Acrylic Top BP-WBVGNGTX690ACIB HighFlow Computer Cooling Shop 3
k.3nny HOWTO Acrylic tubing maken voor je waterkoeling! Handleidingen en Installatie Tips 41
Zwelgje VG-NGTX690 ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
tahsin Bitspower VG-NGTX580MLT Acrylic Top With Stainless Panel HighFlow Product Reviews 5
tahsin Bitspower VG-NGTX580MLT Acrylic Top With Matt Black Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
Cygnitr0n [VERKOCHT] MCP350 + XSPC Acrylic Top Verkocht 9
Thierry Microcool Banchetto 101 black acrylic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
M Black Freezer HD-S350 Acrylic Top With Stainless Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
K XSPC Laing DDC Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
K vraag over XSPC : dual 5.25´ acrylic bay reservoir Waterkoeling 3
N XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir: Hoogte met pomp? Waterkoeling 6
B [VERKOCHT] Swiftech MCP350 + XSPC Acrylic Verkocht 9
D Cooler Master CM 690 II Transparent Acrylic Side Window Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Flipmode Hoogte DCC + XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 4
S XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir, fittingen meegeleverd? Waterkoeling 7
D XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 10
B Gezocht iemand die petg buizen eil buige. Gezocht 6
cablegunmaster gelige buizen Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan