+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Acrylic buizen of PETG buizen?

Senior Member marcelmaria is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 12-Jan-17
    Credits
    1.297
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    3

Acrylic buizen of PETG buizen?

Beste mede forumliefhebbers

Ik heb al een tijdje de EKWB acryl buizen liggen voor me build. Nou dacht ik vandaag laat ik eens beginnen met bouwen.

Alleen hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze buizen ? Zie namelijk dat er ook nog hardere varianten aangeboden worden.

Heb dit filmpje gezien op YouTube. Nu was ik niet van plan om met een hammer op me buizen te gaan slaan.

https://youtu.be/KPa6lAC0jTs

Schrok alleen wel van het verschil. Graag verneem ik jullie reactie hierover.

Ben ik veilig met de EKWB buizen of moet ik toch echt die hardere aanschaffen ?

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.038
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Je bedoelt denk ik Acryl of PETG buizen (bijne elke fabrikant biedt beide varianten aan).

Acryl is hard en breekt als je met een hamer erop slaat, maar wie doet dat nou
    PETG is zachter en slagvast, daardoor veel sterker, maar vervormd sneller.
    Mocht bijvoorbeeld jouw pomp uitvallen en de boel wordt heet, dan heb je met PETG sneller kans dat het gaat vervormen, uit een fitting schiet en met lekkage als gevolg.
    Voordeel van PETG is dat het makkelijker te buigen en bewerken is.

Acryl is lastiger buigen, breekt als je te lomp met een figuurzaagje aan de gang gaat, maar het geeft een veiliger gevoel als het eenmaal is ingebouwd.

Senior Member marcelmaria is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 12-Jan-17
    Credits
    1.297
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    Je bedoelt denk ik Acryl of PETG buizen (bijne elke fabrikant biedt beide varianten aan).

Acryl is hard en breekt als je met een hamer erop slaat, maar wie doet dat nou
    PETG is zachter en slagvast, daardoor veel sterker, maar vervormd sneller.
    Mocht bijvoorbeeld jouw pomp uitvallen en de boel wordt heet, dan heb je met PETG sneller kans dat het gaat vervormen, uit een fitting schiet en met lekkage als gevolg.
    Voordeel van PETG is dat het makkelijker te buigen en bewerken is.

Acryl is lastiger buigen, breekt als je te lomp met een figuurzaagje aan de gang gaat, maar het geeft een veiliger gevoel als het eenmaal is ingebouwd.

Dank je Freddy

Ik bedoel inderdaad acryl vs petg. Ik heb de juiste keuze gemaakt als ik het goed begrijp kwa betrouwbaarheid.
    Kwa inbouw ja het is wat lastig maar eenmaal goed gebogen en inelkaar zit hoef je er ook niet meer aan te komen. Heb liever dat ik iets langer bezig ben met buigen en het is vertrouwd dan snel klaar en later misschien problemen

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.038
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    EK heeft nu iets simpels, maar effectief hulpstukje bedacht voor het betrouwbaar maken van PETG bij hogere temperaturen:

Met dit hulpstukje voorkom je dat het gedeelte in de fittingen gaat vervormen en zo eruit gaat springen.
    Het blijft zo stevig en hoef je dus hierover geen zorgen meer te maken

Geschikt voor 10/12mm PETG tubes:
    EK-HD PETG Insert 10/12mm (10pcs)

En natuurlijk ook voor 12/16mm PETG tubes:
    EK-HD PETG Insert 12/16mm (10pcs)

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Forum Rechten