• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

voltages

carsten

Member
Hallo,

ik ben nog niet zo lang actief met overclocken heb er al een hoop over gelezen maar sinds ik een nieuw moederbord heb en dus ook andere bios.
heb ik best wel wat vragen omtrend voltages.

wat betekenen de volgende voltages:

cpu voltage
cpu gtl reference (weet effe niet zeker of dit iets met voltage te maken heeft)
cpu pll voltage
fsb termination voltage

wat ik ook nog tegen kwam maar waar ik denk ik beter vanaf kan blijven:

cpu clock skew
NB clock skew
cpu margin enhancement

ik hoop dat men mij hier kan helpen en mij wat duidelijkheid kan geven over het een en andere.

Q6600 asus p5q moederbord
 
Ik zal de onderdelen stuk voor stuk uitleggen, als je gedetailleerdere info wilt zal je ze toch echt ff moeten googlen, er is genoeg info over te vinden.
Dat is dan wel vaak in het engels.

CPU voltage.
Je meest belangrijke en tegelijk meest gevaarlijke overclock 'tool'.
Dit is de juice die de CPU nodig heeft om sneller te kunnen werken. Standaard zal dit voltage rond 1,1 of 1,2 liggen.
Je hebt waarschijnlijk al gelezen dat bij het verhogen van de FSB je CPU op een gegeven moment instabiel wordt.
Dit kan simpel opgelost worden door iets meer voltage te geven. In de regel verhoog je FSB tot instabiliteit, en dan doe je voltage 2 stapjes omhoog.
Neem dit als grove richtlijn.
Waar je hiermee goed op moet letten is dat voltage ook veel warmte met zich meebrengt. Zet voor een permanente overclock het voltage nooit hoger dan 1,45 V, maar let voor dat voltage al goed op dat je temperaturen niet boven 70 graden stressed uitkomen.

CPU gtl reference.

Deze zou je voor alle vier de cores apart in moeten kunnen stellen met + en - zoveel V of %.
Dit is een handige functie voor de instabiliteit tussen de 4 cores op te lossen. Niemand kan je precies zeggen waar deze op moeten staan, en ze worden ook pas echt belangrijk bij FSB;s van 500/600.
Ik heb zelf gemerkt dat + 2 tot 3 stapjes meestal een positief effect heeft, maar dit kan dus net wat anders liggen met jouwn mobo/CPU combo.

CPU pll voltage.
Een lastig uit te leggen en te begrijpen waarde. Ik kan hetn iet anders interpreteren (en uitleggen) als een controle waarde, waar een signaal ingaat, en aan de uit zijde het signaal gemeten en gecontroleerd wordt met de beginwaarde (kan dat ik dit fout heb :p )
De waarde is in ieder geval niet heel erg van belang bij een milde overclock, maar ergens tussen 1.8 (standaard) en 1,85 zou je goed moeten zitten.
Wederom moet je zelf proberen wat het optimaalste is voor jouwn systeem.

FSB Termination Voltage.
Kan ik me niet echt meer herinneren :p
Meen dat ik deze rond 1,4 had staan.


CPU en NB clock skew.
Naarmate de frequenties door het bord hoger en sneller worden, kunnen de verschillende onderdelen hun signalen in onbalans raken.
Deze clock skews versnellen of vertragen de signalen zodat alles een beetje gelijk loopt.
Ik heb zelf altijd Delay 500 en Delay 200 voor respectievelijk de CPU en NB gebruikt, bij een FSB van tussen de 500 en 600.
Wederom is dit een functie die pas belang krijgt bij deze hoge FSB's

CPU margin enhancement.
Nog nooit van deze functie gehoord :p


Het moraal van dit alles is eigenlijk dat als je voor een leuke dagelijke overclock genoeg hebt aan CPU voltage en FSB.
De andere functies worden belangrijk als je voor het maximale uit je systeem gaat, wellicht voor een bench sessie.
En dan nog is het een kwestie van spelen ermee, elk systeem is anders, zelfs wanneer deze uit dezelfde onderdelen bestaat.
Je kan een aantal richtlijnen vinden als je zoekt op de verschillende termen, maar pin je daar niet op vast. Ga vooral zelf finetunen ermee.
Je zal dan een leuke overclock neer kunnen zetten.

Succes :)
 
Hallo Sanders,

in ieder geval alvast heel erg bedankt hiervoor wordt al een heel stuk duidelijker.

Maar toch blijf ik met nog een paar vragen.

is bij het overclocken van het ram geheugen de spanning erg van belang of kan ik deze gewoon op auto laten staan?

fsb termination voltage is kan ik dat op auto laten staan of hoe bepaal ik de waarde hiervoor?

richtlijn voor mijn overclock is ongeveer 3,6 (watergekoeld) dit als dagelijkse overclock.
 
De Q6600 processor heeft een basis FSB van 266 met een maximale miltuplier van 9.
Ik raad je aan om energiebesparende functies zoals EIST en Speedstep uit te zetten, aangezien het schakelen tussen low en high profielen voor instabiliteit kan zorgen bij een overclock.
Zet de multiplier vast op de maximale 9 vervolgens.
Voor een overclock van 3,6 Ghz moet je een FSB hebben van 400, dat is natuurlijk peanuts voor je moederbordje, en ook je processor zou hier niet al te veel problemen mee moeten hebben.

Voor een dergelijke overclock kan je de wat ingewikkeldere voltages ook gewoon op auto laten staan.
Of nog beter: zet ze vast op hun standaard waarde. Op deze manier gaat het moederbord er geen gekke dingen mee doen.

Op je geheugen modules hoort een stickertje te zitten met daarop de timings en het bijbehorende voltage. Stel deze ook vast in je bios.
Bij s775 is het nog mogelijk om het geheugen voltage te verhogen om ze over te clocken, maar dat zal voor jou nu niet nodig zijn, dus gewoon die standaard waarden handhaven. Verdeel de RAM divider zo dat je geheugen het dichst bij z'n rated waarde loopt.

Nu kan je zelf je processor op de juiste manier gaan overclocken, door telkens 10 Mhz fsb toe te voegen, en als het nodig is wat voltage.
Op deze manier heb je er wel het meeste plezier van en leer je het meeste.

Voel je je vandaag een beetje lui, zet dan je FSB gelijk op 400 en verhoog CPU voltage naar 1,25. :D
Ga vervolgens voltage verlagen en stressen, totdat hij instabiel wordt. Dan je voltage weer verhogen tot de laatste stabiele waarde.
 
Hallo,

nou het volgende,

eerst even mijn systeem:

prossesor : Q6600 (g0)
moederbord : asus P5Q
mem : 2x kingston 667Mhz
grapics : nvidia gtx260
psu : recom 550w

custom build cpu wc :

pomp : hydor L30 (1200L/ph opvoerhoogte 1,95m)
tube : tygon 9,5 id
cpu block : ek supreme hf full copper
rad : 2x 120mm merk onbekend met 2x 120mm fans merk onbekend

temp op fsb 333 (3,0Ghz bij 1,225Vcore) ongeveer 40 graden onder load (prime95)

ik loop nou tegen het volgende probleem aan en ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen om op 3,6 te komen( liefst als het mogelijk is voor dagelijks gebruik)

Na fsb 333 met prime getest te hebben en stabiel leek te zijn. Besloot ik de fsb met 15 te verhogen, dit lukte met een kleine hoeveelheid extra vcore weet niet meer precies hoeveel. Ook dit leek stabiel.

Alles wat ik dan probeer geeft mij geen stabiliteit meer vrijwel binnen een minuut een error.
Ik heb geprobeerd het geheugen sneller te zetten maar gaf geen verschil ook niet om iets meer volt te geven.

als ik fsb 400 stabielwil krijgen met het geheugen op 801Mhz met 1,440 vcore(in windows ai suite max temp in core temp59c) kan het nou werkelijk zo zijn dat ik boven de fsb van 350 nou werkelijk zoveel meer vcore moet geven om het stabiel te krijgen?


Het moet toch mogelijk zijn om een lagere vcore stabiel te krijgen?
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan