• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Tutorial Nvidia Bios Tweaken & Flashen.

88Gamer88

The Black Mozart Restyle
Tutorial mady by 88Gamer88 ®

Hallo Highflow Leden en Gasten, Ik heb deze tutorial gemaakt en op een ander forum's geplaatst. Hier waren positieve reacties op, Dus dacht ik zal hem ook op Highflow plaatsen :D.

In deze tutorial wilde ik vertellen hoe je een Bios Tweak en Flash van een Nvidia Videokaart.
Het voordeel van een gemodde bios is dat je OC settings voor altijd op de kaart vast geflasht zijn.
Hier door hoef je geen overklok programma meer op de achtergrond te draaien, en ben je niet de OC settings kwijt als je PC crasht. Maar dit niet alleen, Je kan de Voltage, Timing, Speed fan voor goed vast flashen op de kaart.

Zo als hier boven genoemd dat je ook de Voltage kan aanpassen betekent dat je hoger kan overklokken als normaal. Dit is te vergelijken als de Vcore verhogen tijdens het overklokken van een CPU. Het nadaal van het tweaken is dat er risico’s aan verbonden zijn en dat je mogelijk je GPU kan slopen.

Het is natuurlijk niet verstandig om zo maar te gaan overklokken, En het flashen van de Bios helemaal niet. Dus weet daarom waar je mee bezig ben, en ken je hardware. Zorg er voor dat je een goede koeling op de kaart heb zitten. Deze willen nog wel is flink op lopen.

Wat hebben we nodig ? {Alles werkt op Windows 7)
• Nvidia videokaart.
• Rivatuner. (Of een ander OC programma)
• GPU-Z.
• NiBiTor.
• NVFlash.
• FurMark
• Bootable Floppy of USB Stick.

Stap 1: Overklokken in Windows.
We starten RivaTuner of een andere OC programma, met dit programma overklokken we de videokaart vanuit Windows. Hier mee kunnen we snel de OC settings invoeren en testen of deze stabiel is.

Open RivaTuner -> Systeem settings -> Vink Enable Driver-level… aan -> Perfomance 3D.
Nu kan je de gewenste OC settings invoeren let er op dat je iederkeer 5% doe. Stress deze met stap 2 en herhaal stap 1 tot om op de gewiste OC setting bent gekomen. Neem aan dat ik hier geen verdere uitleg hoeft te geven.

1241898140-620.jpg

Stap 2: Stabiliteit TEST.
Nu je de videokaart overklokt heb is het natuurlijk belangrijk dat het ook stabiel is, en er geen rare Artifacts komen. Dit doen we met FurMark, hier mee kunnen we kijken of er Artifacts te voorschijn komen en of de tempratuur redelijk is om verder te overklokken. Wat de max tempratuur is van je GPU is te vinden op Welcome to NVIDIA - World Leader in Visual Computing Technologies maar persoonlijk zou ik nooit boven de 90C’ komen.

Start FurMark -> Stability Test -> Xtreme Burning Mode & Log GPU Tempe aan.
Voor de rest kan je alles wel zelf instellen. Als er geen rare Artifacts komen en de temperatuur goed is kan je stap 1 weer herhalen tot dat je de gewenste snelheid bereikt heb.
Als tip zou ik ook nog mee willen geven om even een goed zwaar GPU belastend spel te spelen om zeker te zijn dat de OC Stabiel is.

1241898162-810.jpg

Stap 3: Videokaart Informatie bekijken.
Als je stap 1 en stap 2 gedaan heb om op de gewenste snelheid bent gekomen
Kan je nu GPU-Z open, nu zie je dat er een nieuwe snelheid bijgekomen is.

Default Clock is de stock snelheid van de kaart. {Rood}
GPU Clock is de nieuwe ingestelde OC snelheid. {Groen}

1241898179-320.jpg

Stap 4: Bios opslaan.
In GPU-Z hier kunnen we niet alleen de informatie over de GPU vinden maar we kunnen ook de Bios van de Videokaart op opslaan. Nu weten we zeker dat we de juiste bios hebben voor de GPU.
We save de bios ergens waar we hem makkelijk kunnen vinden.

1241898479-130.jpg

Stap 5: Bios laden.
Nu open we NiBiTor, Dit is de Bios editor hier bewerken we de Bios naar onze smaak.
Open NiBiTor -> File -> Open Bios -> Bestandstype (.Bin) -> laad de Bios die we opgeslagen hebben met GPU-Z.

1241898488-140.jpg

Stap 6: Tab Clockrates.
Nu de Bios geladen is moet je opletten dat het rondje groen is, als je de Bios via GPU-Z hebt zou deze altijd op groen moeten staan. Zo niet moet je een nieuwere versie van GPU-Z downloaden.

Je sta nu op het tab Clockrates, hier moeten we de gewiste snelheid die we uitgezocht hebben met RivaTuner invoeren. Het ga natuurlijk om de 3D settings. Maar als je Change amount of active …. Aanvinkt kan je ook de overige Boot en 2D snelheden veranderen.

1241898497-430.jpg

Stap 7: Tab Voltage.
Als je nu tab Voltages aanklikt zie je dat je hier de Voltage kan veranderen van de GPU waar door je hoger & stabieler kan overklokken. Dit is een beetje het zelfde als Vcore van een CPU. Alleen moet de GPU / Bios dit wel ondersteunen. Zo als je hier bij mij kan zien worden niet alle Voltages ondersteunt. Als je de Voltage ga veranderen moet je ieder geval je Hardware kennen en weten wat de max voltage is. Je kan niet zo maar een voltage er op gooien voor de levens duur van je hardware, en je moet natuurlijk een hele goede koeling hebben.

Bij tab Exact Mode kan je de 2D, 3D voltage aanpassen.
Zo als bij mij te zien staan hier 2 standaard profielen.


1241898693-420.jpg

Bij tab VID Mode staat Voltage 1: & Voltage 2: Dit legt er maar net aan hoeveel Voltage profielen er ingesteld zijn.

1241898857-220.jpg

Stap 8: Voltage profiel aanpassen.
Zo als je bij mij kan zien staat er bij 3D Voltage maar 2 Voltage profielen.
Een van 1.2V en een van 1.32V Maar als dit niet voldoende is willen we natuurlijk de Voltage verhogen.

We gaan naar Tools -> Voltage Table Editor..
Hier kunnen de Voltage profielen aanmaken en aanpassen.
Bij Label kunnen de Voltage van de Profiel aangeven.
Bij Vid kunnen we de nummer van de profiel aangeven.

Als deze profielen aangemaakt en bewerkt zijn kunnen ze ingesteld worden zo als bij stap 7 aangegeven is.

1241898930-20.jpg

Stap 9: Tab Timing.
De tab Timing is verstandig om deze stock te laten staan, dit is meer voor ervaren tweakers.
Misschien ga ik dit nog bespreken in een volgende update.

Stap 10: Tab Temperatures.
Als we de tab Temperatures aanklikken zien we verschillende tempraturen en fan snelheiden staan. Het is verstandig om eerst met een programma zo als Speedfan de gewenste fan snelheid te bepalen. Voor dat je deze op de kaart flasht. Maar hier heb je niks aan als je bijvoorbeeld waterkoeling gebruikt :D. Je kan ook de temperatuur beveiliging veranderen maar dit is niet gewenst.

1241898709-030.jpg

Stap 11: Boot Settings.
De tab Boot Settings, Hier kunnen we de boot tekst die je te zien krijgt tijdens het opstarten van de PC wijzigen. Zo kunnen we een andere tekst er neer zetten, andere kleur geven, Boot tekst aan / uit schakelen. TV Mode veranderen in NTSC / PAL. Maar dit heeft natuurlijk niks met overklokken te maken maar is wel leuk :D.

1241898717-50.jpg


Stap 12: Bios save.
Als je de Bios naar je zin getweakt heb sla je deze ergens op waar je hem eer makkelijk kan vinden.
Uiteraard sla je de Bios niet over de originele Bios heen.

File -> Save Bios -> Opslaan als .ROM -> File.rom.

Stap13: Voor bereiding flashen.
Het flashen van de bios kan in Windows zelf met het programma NVFlash voor Windows.
Persoonlijk ben ik hier niet van en vind ik het risico te groot bij Videokaarten.
Zo doende leg ik het uit met NVFlash for Dos.

Als je NVFlash gedownload heb unzip je deze in een map waar je makkelijk bij kan.
Als je de map open zie je 2 verschillende bestanden. NVFlash is het programma waar mee je de Bios flasht naar de videokaart en dit is ook het gevaarlijkste deel. Als er tijdens het flashen iets fout ga is het mogelijk dat videokaart stuk is. Ook al gebeurd dit weinig als niet maar de mogelijkheid is er zeker.

Plaats de Bios in mijn geval Bios.rom in de map NVFlash zo als hier te zien.
Kopieer deze bestanden naar een Bootable Floppy of USB Stick.
Niet de map kopiëren, maar alleen de bestanden naar de Root van de floppy of USB Stick.

1241899134-20.jpg

Stap 14: het Flashen van de Videokaart.
Nu gaan we beginnen aan het gevaarlijkste stuk van alles !!!.

Start de PC vanaf het Floppy of USB Stick.
Nu krijg je het volgende te zien. Dit is het gevaarlijkste deel, Als er hier iets fout ga is er een mogelijke kans dat je videokaart sloopt. De kans is klein maar is aanwezig.

1241899145-10.jpg

Bij A:\> of C:\ type je het volgde
A:>NVFLASH -5 -6 file.rom
Als je de Bios een andere naam gegeven heb bijvoorbeeld Nvidia.rom
Moet het natuurlijk zijn C:\> NVFLASH -5 -6 Nvidia.rom

Er zijn natuurlijk meer commando mogelijkheden.
Deze staan in het programma zelf, A:\>NVFLASH HELP

1241899296-990.jpg

Na alles door gelezen te hebben krijg je de vraag of je door wilt gaan of wilt afbreken.
Hier komt het gevaarlijkste stuk van alles. Als je 2 maal op Y gedrukt heb ga hij beginnen met het flashen van de nieuwe Bios. Dit duurt ongeveer een paar seconde, het is geen uren proces.

Nu het moment van de waarheid is alles goed gedaan ??
Als je weer beeld krijg bij het opstarten van de PC kan je gerucht zijn dat alles goed gegaan is.

Als je nu GPU-Z opent zou je zien dat er nu een nieuwe Default Clock stock snelheid is.
En betekent dat dit de nieuwe snelheid van de kaart is voor goed. Tot dat je weer een andere bios flash :D.

1241899305-480.jpg

Bootable USB stick maken:
Hier is een mooie tutorial hoe je een bootable USB Stick maak. aangezien er nog maar weinig mensen floppy gebruiken Link

Ik hoop dat jullie er iets aangehad hebben
88Gamer88 :D
 
Laatst bewerkt:
Thanks,

Kan je veel leuks uit halen :D.
Had me 8800 GTS op de snelheid lopen van een 8800 Ultra.
Ultra bios gedownload, en hier me informatie uit gehaalt en me 8800 GTS Bios bewerkt.

Voltage verhoogd enzo..
Alleen me cooling liet het afweten.

Draai nu GPU: 600 MHz, RAM: 1000 MHz, Shader 1500 MHz.
Tijdje terug was me GPU 630 MHz + Maar dit werd te warm en daarom onstabiel.
 
Laatst bewerkt:
Haha precies wat ik nodig had! Handige guide! Eindelijk mn kaart op acceptabele snelheden :woot

Wat me wel op viel is dat de memory niet hoger dan 1050 gaat...alles gaat meteen gek doen.

Op het moment de 1.1voltmod erop, 62C load ( met een DuOrb cooler ). Lijkt stabiel. Geen artifacts met AtiTool, 3dMark06 verliep prima ( 12505 3dMarks met q6600 4GB PC6400 op stock )

Alleen Guild Wars flipt af en toe. Zal ff kijken of een wat lagere clock 't helpt.

Zou jammer zijn als ik hem niet stabiel kon krijgen zoals ik nu heb...beetje verspilling van de voltmod anders :009:

Enige tips om het stabiel te krijgen?

Ik raad trouwens mensen aan eerder ATItool te gebruiken ipv FurMark, het stresst je temperaturen meer en de artifacts zijn heel duidelijk zichtbaar als ze er zijn.

Daarnaast is een run van 3dMark06 geen slecht idee. ATItool en FurMark deden het prima met 800/2000/1050 maar in 3dMark06 zorgde het voor crashes.

*EDIT*

Ik zit net op die website van FurMark te kijken. Volgens die comparative table zou mijn 8800GT een GTX 260 896Mb eruit performen...hmmm
 

Bijlagen

  • vgaclock.JPG
    vgaclock.JPG
    62,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Ik raad trouwens mensen aan eerder ATItool te gebruiken ipv FurMark, het stresst je temperaturen meer en de artifacts zijn heel duidelijk zichtbaar als ze er zijn.

Ben ik niet geheel mee eens, FurMark heeft vele male meer optie's om te stressen tot vergelijking ATI-Tool.

Als je alles instelt zo als Burning Mode, AA, Res, kom je hoger uit als ATI-Tool.

Ik zit net op die website van FurMark te kijken. Volgens die comparative table zou mijn 8800GT een GTX 260 896Mb eruit performen...hmmm

Dit zal nooit gaan lukken voor 24/7 gebruik.

Je zal een stuk verder komen als gewoon uit de OS,
Maar zo erg ook weer niet :D
 
Hmmmkay. Wat is de stock voltage normaal dan? 1.1V lijkt namelijk nogal te veel. Ik dacht dat ik maar een wat minder grote voltmod dr op gooi. Als ik met ATITool voor artifacts scan wordt mn core namelijk 90+ graden, daarna stop ik 'm maar omdat ie dan te heet wordt :p

Dus wat zou t kleinste stapje zijn om eerst te zetten? Wil hem niet UNDERvolten natuurlijk :p
 
Als je er ook bij zeg welke gpu / kaart je hebt.

1.1 Volt valt mee,
Gemiddeld is de voltage rond de 1.3 / 1.4.
wat ik tot nu toe tegen gekomen en gezien heb.

Maar als je al rond de 90 C´aan loop.
Zou ik eerst een betere koeler nemen.
En dan pas verder proberen.
 
Laatst bewerkt:
Als je in de post boven had gekeken had je t kunnen zien :p XFX 8800 GT Alpha Dog 640/1650/950 stock.

Ik heb al een after market cooler. Zonder de voltmod op 700/1750/950 wordt ie niet warmer dan 53 graden. Daarom snap ik ook niet helemaal waarom hij dan met de voltmod ineens 90C wordt. Hij begint dan ook een vaag geluidje te maken...

Dus wat is de stock en wat zou de volgende kleinste stap daarom zijn?
 
Heb dit geprobeert maar krijg voor geen goud een bootable USB stick.. :(
Wat ik ook lees en download het wilt gewoon niet..
Heb hier dus een EVGA GTX275 SC die ik naar een FTW wil flashen..
Iemand die mij daarmee kan helpen eventueel?
 
Even google op Bootable USB stick.
Ander's met een floppy als je die nog gebruikt.

Ander's eeven als je het opstart scherm krijg van je bois kijken naar bootable -> HDD -> USB Stick.

Want als je dat niet hebt, kan je ook moeilijk iets flashen :p
 
Laatst bewerkt:
Kan je het voltage altijd verhogen?

Mijn 285GTX wil wel hoger lopen dan 715 MHz maar dan krijg ik linder punten in de benches, ik vermoed dus dat het voltage hoger moet? Echter lukt me dat niet zonder voltmod (pencilmod).

Lukt dat altijd via deze manier? Of werkt dit enkel voor "oudere" kaarten?
 
linkje naar ati variant is dood :schaam

Heb hem weer gevonden op HWI, k ga het eens proberen :D
Jammer dat k me totaal niet kan concentreren vanavond :|
 
Laatst bewerkt:
@ Don_Holio.

Voltage kan je inderdaad gewoon probleem loos verhogen.
Alleen zou ik met een GTX 285 eerder de gehackte OC versie van evga downloaden.
Deze heeft ook een voltage tweaker aan bord.

@ Sanders.

Klopt de ATI tutorial staat alleen op HWI.
 
@ Don_Holio.

Voltage kan je inderdaad gewoon probleem loos verhogen.
Alleen zou ik met een GTX 285 eerder de gehackte OC versie van evga downloaden.
Deze heeft ook een voltage tweaker aan bord.

@ Sanders.

Klopt de ATI tutorial staat alleen op HWI.

werkt niet... kan instellen wat ik wil in de bios mijn gtx gaat kwa core niet omhoog... Ze heeft geen voltage regulator en zou enkel via voltmod omhoog kunnen gaan.

evga gtx 285 2gb FTW trouwens...

zOU DAT MET DIE GEHACKTE BIOS WEL GAAN,

Heb nu wel goede settings op stock ;)

23kqc7b.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N [Tutorial] Kabels sleeven Cases en Modding 9
HighSpeed^ [TUTORIAL] Bouw je PS3 om! Gaming 6
L MSI Afterburner 2D/3D Profiles Tutorial Overclocking 23
Baloo.be [Tutorial] RADIATOREN Waterkoeling 0
Freddy Nvidia RTX 4090 Waterblocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6
Bl4ckj4ck666 Bitspower waterblock nvidia rtx3090fe Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Nvidia rtx 3090fe NVIDIA 6
Jason Barrow Nvidia RTX 3080/3090 LRC 2.0 RGB Graphics Card Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nvidia rtx 3090fe Hardware & Software 0
HighFlow Nvidia RTX 30-serie (3070, 3080, 3090): specificaties en adviesprijzen NVIDIA 13
Hightower Bitspower nvidia titan x pascal rgb ledstrip Waterkoeling 15
R [Waterkoeling], €300 euro, i5-8600K, nVidia GTX-1080ti Waterforce Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy NVIDIA RTX 2080 Waterblocks / Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Nvidia introduceert GeForce RTX-videokaarten: RTX 2080 Ti, RTX 2080 Ti en RTX 2070 NVIDIA 32
iSP Oud low-end test pci-e kaartje AMD/Nvidia Gevonden 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
kier NVIDIA MbK Gallery & Build Logs 0
l3p [VERKOCHT-GPUS] 2x GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB + Nvidia 2 Slot 40mm SLI HB Verkocht 5
Freddy NVIDIA GTX1080 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
vincent [GEVONDEN] nvidia 690GTX waterblocken Gevonden 8
stigma [CANCELLED] Nvidia GTX680 SLI (cherry picked) (water gekoeld) asic89,8 Verkocht 9
Sw333t [CLOSED] Nvidia PCI-e videokaart, maximaal 190mm lang Gevonden 1
T NVidia / CUDA kaarten voor een reken-PC NVIDIA 2
A MSI nvidia gtx 660 Waterkoeling 4
iSP [GEVONDEN] Nvidia midrange kaart Gevonden 1
Stephan---pro Nieuwe Nvidia GeForce TITAN videokaart !! Algemene Discussies 59
G Fan vervangen op NVIDIA® GeForce GT 640 1 GB DDR5 grafische kaart Overige Koeling 4
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
JeanPaul [VERKOCHT] Nvidia GTX 590 Verkocht 2
Das Experiment [GEVONDEN] Nvidia 9800GTX of hoger Gevonden 1
Cygnitr0n Welke GPU, Nvidia of AMD? NVIDIA 29
k.3nny [IN-ACTIVE] Nvidia single GPU (wc prefered) Gevonden 7
Robin 7850 tegen hanger van nvidia Hardware & Software 3
Sw333t Op zoek naar een gpu, bij voorkeur Nvidia Hardware & Software 9
Vissa Nvidia GTX600 NVIDIA 18
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
M [CLOSED] NVidia TNT2 Gesloten 9
R [GEVONDEN] nVidia GTX580, GTX 570, 2x GTX560TI Gevonden 4
U NVIDIA driver 295.73 WHQL NVIDIA 0
bundymania [Bundymania Review / Test] Der große Nvidia GTX580 Fullcover Wasserkühler Check ! HighFlow Product Reviews 0
Legendary1985 [GEVONDEN] Nvidia 2xx/4xx/5xx inclusief water block Gevonden 1
U NVIDIA driver 285.62 WHQL NVIDIA 0
A [CANCELLED] Nvidia GTX 580 of 590 Gevonden 1
M Goedkoop uw Nvidia GTX videokaart stiller maken Overige Koeling 21
X NVIDIA Driver 285.38 Beta - Battlefield 3 NVIDIA 5
X NVIDIA Driver 285.27 NVIDIA 4
X NVIDIA Driver 280.36 NVIDIA 12
dark viper zwolle [IN-ACTIVE] nvidia gtx 480 en 295 Gevonden 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan