• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Overclock P7N2

Kamuchi

Member
Hi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn P7N2
Al 100 keer geprobeert te overclocken om er eindelijk een beetje pit uit te krijgen maar blijft telkens vast lopen ongeacht wat ik doe.

Systeem:
QuadCore Intel Core 2 Quad Q9550, 2833 MHz (8.5 x 333)
MSI P7N2 Diamond (MS-7523)
Bios: 1.3 (beta performance)
4x OCZ SLI-Ready DDR3-2000 (PC3 16000) 1Gig
XFX GTX 280
Corsair 620Watt PSU



Krijg hem geboot zonder problemen op 3.2ghz met (stepping) multiplier 8 en fsb/dram 1600 en verschillende voltages, maar daar houdt het bij op.
Zodra je echt dingen wil gaan doen in xp, slaat de pc gewoon vast en moet ie gereset worden.

Ander probleem is, zelf als hij underclocked word op 2.8ghz met fsb/dram 1600 dan slaat windows al vast met large fft in prime95?

Systeem draait op WC, 500l/h pomp uit de kandalf lcs kast, radiator, cpu block en de ek-fc280 voor de gpu.
Upgrade voor het systeem zit al in mijn wishlist samen met een 1366 mb en i7 975 cpu, mja dat is even door sparen :012:

Heeft iemand mischien een idee als bios setup om dit ding een beetje te laten zweten?
(Stepping) Multiplier is maximum 8.5x dus dat houdt al gauw op, standaard draait het als een zonnetje maar daar koop je dit mb niet voor samen met de ocz geheugen

Heb nog 2 P7N2 mb`s hier liggen (don`t ask...), 1 is nog met bios 1.0 nieuw en nog een met bios 1.3 dat ik als controle 1 keer heb gebruikt voor mijn huide mb, dus als de bios gewoon waardeloos is dan heb ik nog andere als 1.3 niet wil flashen naar iets anders :)


Thanks :)


ps: n00b hier op de forums, wc en overclocken :006:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je multiplier laat je op 8.5 staan, en begint stapje per stapje te verhogen.
Je geheugen zet je iets lager als normaal zodat je met FSB omhoog kunt gaan.
Je doet dit stapje per stapje tot hij niet meer wilt.
Daarna laat je je fsb staan waarop hij niet meer wilde, en ga je Vcore lichtjes stap per stap verhogen tot hij trug stabiel is.

geheugen laat je laag staan, zodat je zeker zijt dat hij nie BSOD op je geheugen.

Als je je Clock zo behaald hebt op Mhz waar je tevreden van zijt, begin je je geheugen te verhogen tot het gewenste terwijl je je fsb houd waar hij goed op staat.

Weet wel dat sommige mobo's en QX9550 nie zo graag OCen.
Kan waarschijnlijk ook aan je mobo liggen die niet wilt terwijl je cpu makkelijk 4Ghz kan.
Normaal gezien kan een MSI Diamond toch wel iets OCen, kan dus ook bios versie zijn.
Als je wilt langskomen lol, dan zet k wel even Phase-change erop, weet je direct of je setup wilt OCen. lol hihi
Note : k ben wel van belgie.

OK?
veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Bedank voor de reply :)

10de edit: rtfm, weer terug naar de 100 lockups :)

Na een paar uurtjes rotzooien, googlen en in de forums snuffelen begin ik je advies te snappen :041:

prime95 draait nu al eventjes zonder een vast loper *afkloppen* op 2975mhz met fsb 1400 en dram op 1200, waarop ie altijd meteen vast liep op large fft ongeacht de instelling (zal wel te gretig zijn geweest) :)



update: 3058 en geen vastloper :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hale vooruit als je mijn uitleg begint te snappen lol.

lol

las eerst m`n geheugen omlaag, nou, dat had ik gedaan maar dan wel de dimm settings, todat ik een emailtje zag met je reply en na het herlezen en hoofd tegen een muur slammen duidelijk werd dat je over de dram sprak DOH (draait nu wel op 8-8-8-22, wat het ook uit mag maken precies)

nou, draai nu een tijdje stabiel op 3145, eerst prime95 en toen een game omdat ik most inloggen :D
1 bsod gehad maar zoals je zei, vcore een tickie omhoog en liep ie weer stabiel, ga zo weer verder spelen met de fsb maar loopt op nu 1480 - 1200, bijna net zo leuk als voor het eerst een complete nieuwe set kopen :D

addict: uren stabiel op 3.15ghz, wordt een vroege kerstmis, mischien aleen een sterkere pomp aanschaffen, gpu block mischien iets te veel restricties op de flow voor de standaard meegeleverde setup, maar draait rustig op maximum 51c load :)
 
Laatst bewerkt:
Heb eventjes op 3358mhz gedraait maar was niet stabiel te krijgen, ookal met de vcore flink op te schroeven hoger dan ik wou met testen (1.375vcore).

Draai nu op 1570 / 1200 (3333mhz) met 1.328 vcore en cpu temp schommelt zo rond de 60 graden.
Net een bestelling gedaan voor nieuwe 45 en 90 graden fittingen om zo op z`n minst 1 meter slang weg te halen met die achtelijke rad op z`n kop te zetten en de pomp met hdd`s te verplaatsen en hopelijk een veel beter resultaat

Nog steeds bezig om lekker heet de draaien met prime95 op random om stabiel te draaien voor dat ik de dram aan ga raken :)
Ziet er naar uit dat alle vorige pogingen zonder echt verstand crashde op het geheugen, dus stel je "Overclocking guide for the n00b" meer op prijs dan een bedankje onder een post!

Ben benieuwd wat de standaard Kandalf LCS set kan koelen, zodra dit alles klaar is en stabiel draait, maar wachten op een salaris strookje voor de volgende upgrade, heb al lekker zitten snuffelen voor onderdelen om naar een 1/2 setje te gaan met de mcp655 en de EK supreme LT cpu block :D


Die waarschuwing dat dit verslavend is was toch niets voor niets lol
 
Laatst bewerkt:
sorry hoor kamuchi maar thermaltake waterkoelings meuk is op dit forum "verboden" ;) :p

verder denk ik dat je erg opgehouden word door je moederbord (hoesnel draaide jou geheugen op die 3358 mhz?)

De kast was omdat het wel leuk uitzag en water koeling is met alle toebehoren, moet wel toegeven dat ik achter m`n oren zit te krabben over de rad, geen fittingen om te vervangen en een zwakke pomp.

Denk met een upgrade dat de zaag er in gaat en die rad eruit, zou het liefst alles vervangen in 1 keer, maar dat loopt nogal op :043:

Geheugen staat nu op 1200, probeer Chiller`s advies op te volgen en eerst een stabiele overclock te hebben voor de dram weer langzaam hoger te zetten.
Draait nu tenminste al een half uur stabiel op prime met 1570/1200, eerste keer dat ik echt over clock dus ben al gauw tevreden ;)

Of het wat uit maakt, dram settings zijn 8-8-8-22, snap er nog steeds geen bal van maar was 9-9-9-30 lol


52 minuten prime en een lockup
 
Laatst bewerkt:
Zou wel willen maar staat op auto en geen idee what het mb als voltage heeft gezet (cpu-z of everest)

NB op 1.250 gezet en maar zien :)
1 ding is zeker, moet aardig wat gedult hebben lol



Voordeel van het wachten op prime is alle tijd om rustig de build logs na te lezen, moet zeggen dat het aardig begint te kriebelen ondanks een laag budget :082:
 
Laatst bewerkt:
Begin te denken dat iets te heet wordt, hoe hoger de NB voltage des te eerder crashed en boot ie soms niet zonder cmos resetten
draait nu al even op small fft en geen problemen terwijl ie op max temp staat te draaien :017:

Ga gewoon maar kijken hoe ie onder normaal gebruikt werkt zonder prime

Loopt nu op:
fsb 1570
dram 1200
vcore 1.328
NB 1.3

Bestelling onderweg dus morgen alles verplaatsen, km slang weg halen en nog een paar fans toevoegen voor een betere airflow van voor naar achter direct over de mb en maar :pray

Bedankt voor de hulp zo ver!
 
Laatst bewerkt:
als je denkt dat je chipset te warm word moet je je sensoren een beetje in de gaten houden (en met je hand aan de heatsink voelen werkt ook goed)

doe ik constant met realtemp open en heatsink aan raken zo af en toe, zeker met een vast loper, is een beetje warm maar niet dat je je vingers eraan verbrand met een fan die er over heen blaast

cpu draait netjes 63-53-59-59, deed ie ook op 3.4ghz maar de large fft`s...

snap er geen bal meer van, staat nu volop te draaien met small fft en gaat goed, zodra large fft`s en dan loopt ie vast na een tijdje, hogere NB en hij loopt sneller vast
 
ja ik bedoelde ook je CHIPSET ;) dat is dus northbridge southbridge ed gewoon die temps ook beetje bekijken en mischien na een vastloper effe voelen (je hebt wel eens dat ze die heatsink op het moederbord slecht gemonteerd hebben)
 
ah ok, snap`m :)

domme vraag, maar wat laat een pc vast lopen met large fft`s?
draait nu al een lange tijd zonder problemen op small fft`s zonder vast te lopen en google geeft niet echt een antwoord
 
Ik heb de zelfde chipset (790i) maar dan op een asus bordje....en ook met een Q9550.
het voltage op je NB is wel laag...ik heb em nu met een fsb van 1800 op 1.42 staan en als ik de fsb hoger zet moet ie hoger...
 
Laatst bewerkt:
heb cpuid maar gedownload en als ik het mag geloven dat de TMPIN ook de NB is, dan is de hoogste waarde 49 graden met prime op de achtergrond

zal nog wel 1 keer proberen te veranderen naar 1.4volt
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dopestuff [TKA] Oldschool overclock hardware Verkocht 3
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
paco mijn 3820 overclock oke???? Overclocking 4
R Haswell CPU Batch en Overclock resultaten lijst Hardware & Software 0
Skydrone Veilige overclock i5-760 Overclocking 4
J Kan multiplier niet aanpassen na nieuwe videokaart en overclock fail Overclocking 2
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
tomasvanderpijl Overclock error Overclocking 16
canonchiel Intel 2011 socket Overclock topic Overclocking 0
N i5 3570k overclock problemen Overclocking 15
A AMD 1090T Overclock Overclocking 15
ChrisdeW Sandy Bridge E LGA2011 Overclock topic Overclocking 82
K Chiller koeling en overklok ( overclock ) Overige Koeling 5
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
P Gigabyte GTX470 Super Overclock Advies Waterkoeling Setup 3
R I5-750 overclock 4GHZ ==> Blue screen Overclocking 18
Viepert Overclock gids voor i7 950 + REX III Overclocking 28
fatal_error.be amd 1090T + crossfire 5870 overclock probleem Overclocking 3
R gruwelijkste overclock ooit helaas maar een bug:( Hardware & Software 2
Johnny Core i7 d0 overclock check Overclocking 6
Sanders Ziekste overclock ooit HD5770! Hardware & Software 8
Colossus Gigabyte HD5870 1Gb Super Overclock Hardware & Software 1
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
R Overclock probleem Overclocking 16
D EVGA overclock tool!! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
R overclock problemen Overclocking 23
Wouter Overclock Mhz Collection Cpu's Benchmarks & Scores 104
E Overclock fail ? Hardware & Software 27
L Intel E7200 Overclock Overclocking 3
Freddy Overclock BIOS Settings ASUS Rampage Extreme II Overclocking 121
P Overclock i7 940 - Asus P6t Deluxe - Mushkin MEM Overclocking 7
Freddy Overclock tools / programma's Overclocking 52

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan