• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

oc phenom2 940be

fatal_error.be

Junior Member
hallo ,

ben net nieuw op het forum hep mijn eerst bestelling gedaan en ben w8 op de 2de had al een topic bij het waterkoeling gedeelte en daar heeft "freddy" mij de tip gegeven dat er hier wel een paar mensen zijn die weten hoe je deftig moet oc hep momenteel did in mijn pc steken

case: TT armor +
psu : be-quiet 1200 watte
mobo: gigabyte GA-MA790GP-DS4H
cpu : AMD phenom2 940
gpu : point off vieuw 9800GX2
ddr : 2x OCZ ddr2 2x1gig XTC extreme edition 1066 MHZ
HDD : 2x 150 gig velocity raptor raid0
1x 1T samsung 32mb

liquid cooling
TT bigwater 760i
TT aquabay M1
TT radiator TMG1

cpublok: D-tek FuZion V2
gpublok: inovatek cool-matic 9800 gx2 double S
tube : tygon 3/8
rad : Black Ice GT 240 (chrome)
fan : silverstone 1100rpm
fancont: zalman ZM-MFC1+

graak stabiel naar 3.905 mhz 252 x 15.5 VOLt +0.225
test op prime95 1h en intelburn

de 4ghz is gehaald op 250 x 16 volt +0.275 did was niet stabiel heb een 3dmark06 score kunnen doen en wat game maar geen prime of burn test en de volgende dag kon ik zelf niet meer game kan iemand mij vertellen hoe en wat

bedank fatal_error.be
 
tip schroef altijd alle andere instellingen een stuk terug als je je cpu gaat overclocken, want dan weet je zeker dat die je overclock niet beinvloeden (dat hij bijvoorbeeld niet stabiel is door te hoge oc op je geheugen)
 
hep de ddr's van 1066 naar 800 gezet en de rest sta op standaard

edit zou Ln2 het verschil maken en hoe begin je daar aan mss een volgende stap na de waterkoeling upgrade
en is die 6.4 niet met Ln2+ vloeibaar helium behaald ??
 
Laatst bewerkt:
die 3900 mhz op 1.725?? lijkt me nogal veel... moet als het goed is met minder voltage kunnen...
houd je er rekening mee dat je op een gegeven moment ook de (bij mijn moederbord heet het dan HTT multiplier) een klikje moet verlagen?? :)
 
de 3900 is op 1.580 4 ghz was op 1.725 maar totaal niet stabiel HTT staat nu op auto draaid op 3900 is de htt 2250 an north bridge ook zou het kunne dat ik daar volt moet op bijgeven ??


feeest juist nieuwe bios gedl en hep mijn ganged mode terug terug testen en spelen :)

nu aan het testen op standaart volt ddr op 533 de rest op auto 3524mhz 1.344 v(235x15)
 
Laatst bewerkt:
Waarom OC je eerst niet met de mulitplier? Hierdoor kan je geheugen mooi op 1066MHz blijven draaien waardoor je een eventuele instabiliteit vermijdt.
Tevens hoef je minder voltages aan te passen (NB en NB-cpu).
Bij het verhogen van de ref.speed, moet je ook je cpu-nb voltage verhogen, 1.35V zou bij een 235MHz geen slecht idee zijn.
 
xeno zo werkt dat niet met amd ;)
met amd werkt het in combinatie van multiplier en welke geheugensnelheid je instelt door hoeveel hij je cpu snelheid deelt voor je geheugen ;)

voorbeeld:
normaal is amd fsb 200
multi 14
14X200=2800 je stelt 800mhz in (ofwel 400mhz X2) 2800/400=7 dus dan is je geheugen devider /7 ;)
 
xeno zo werkt dat niet met amd ;)
met amd werkt het in combinatie van multiplier en welke geheugensnelheid je instelt door hoeveel hij je cpu snelheid deelt voor je geheugen ;)

voorbeeld:
normaal is amd fsb 200
multi 14
14X200=2800 je stelt 800mhz in (ofwel 400mhz X2) 2800/400=7 dus dan is je geheugen devider /7 ;)

Hoezo zo werkt dat niet?...zo werkt dat juist wel met AMD.
De devider heeft niets meer te maken met het overclocken zoals dat gewend was bij de Athlons.
Ik heb mijn 940BE op 3700MHz draaien. 200x18.5 = 3700MHz. Mijn geheugen heb ik ingesteld als 533 in de BIOS, met timings 5-5-5-15-20. En aangezien dit ddr2 is => 1066MHz.

ALs je idd gaat overclocken en bvb de ref.clock (fbs heeft alleen intel :eusa_angel:, maar als je het zo wilt noemen...mag ook ;)) op 205 zet krijg je: 205*18.5 = 3792.5MHz. Je geheugen snelheid daarentegen gaat evenredig mee omhoog.
De devider wordt dus niet afgerond naar beneden (cpu kiest de kleinste devider) waardoor je geheugen langzamer gaat lopen in de praktijk. Bij de Phenoms wordt er gebruik gemaakt van de FSB : DRAM (eigenlijk ook devider, dat ter zijde). 533 = 3:8 en 400 = 1:2.
Dus met een FSB van 205=> (205/3)*8=546.66MHz en dat x 2 geeft: 1093.3MHz.
Dus een zolaag mogelijke verhouding is niet meer noodzakelijk.

Ik kan met mijn mobo (en volgens mij met elk willekeurig ander AMD board voor Phenoms) de geheugensnelheid handmatig instellen, het zij 800MHz of 1066MHz. Bij opschroeven van de ref.clock om te oc-en, is het verstandiger om eerst een max stabiele ref.clock te vinden met het geheugen op een lager standje omdat dus het geheugen ook mee gaat, en bij een re.clock van 235 zit je dus al op: ((235/3)*8)*2 = 1253MHz en reken maar dat dat instabiel is wanneer je er niet genoeg voltage op zet (ala 2.2-2.3V).

Maar daarom zeg ik, gebruik de cpu-multi, aangezien de 940 een Black Edition is en dus een unlocked cpu-MP heeft ;)...
Wil je je geheugen ook mee klokken, ja, dan moet je een middenweg zien te vinden icm multie en ref.clock).

Daarnaast hebben we het ook nog niet over de NB-clock en HTT-Link welke je ook beïnvloedt met de ref.clock, maar dat terzijde)

(is wel vel leesvoer, lol, sorry daarvoor)

@fatal_error.be: Hoe snel draait de NB-freq bij jou? Misschien verstandig om deze dan wat multi omlaag te doen. BTW, hoeveel volt heb je op de NB en NB-cpu staan?

Max wat ik uit de mijne kan halen:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=544107
En dat op 1.565V. Niet stabiel voor P95 of OCCT, maar wel stabiel genoeg om te valideren en om een Super Pi run mee te draaien
 
Laatst bewerkt:
NP Dopestuff :023:...
En het klopt dat de meeste hun max hebben bereikt bij 4GHz. De meeste 940BE's die ik heb gezien is 3.7-3.8 echt wel het maximale wat eruit gesleept kan worden. En dat zit jij met een stabiele 3.9GHz vrij goed.
 
Die toppen echt wel op 4GHz...geloof me.
Phenom II steppings and max OC database - Overclock.net - Overclocking.net
Al die runs die jij aankaart zijn extreme OC's met extreme koeling die in de meeste gevallen nog niet eens P95 of OCCT stabiel te noemen zijn.
Die op air zal in dat geval gedaan zijn met een airconditioner gemonteerd op de inlet. (zo is er een topic op overclock.net waar iemand een kartonnen doos heeft genomen en er een airconditioner erop aan heeft gesloten welke koude lucht van buiten zuigt en een ambient temp heeft van 9C ofzo. Deze haalt de 4.2GHz. Project: Phenom II 920 @ 4Ghz & Beyond - 4214.66Mhz!! - Overclock.net - Overclocking.net)

Dus ja, als je in de OC lijst kijkt, zie je dat de meeste OC's ophouden bij 3.8GHz. En dan stabiel. De mijne kan ik klokken op 4.14GHz, maar is niet stabiel te krijgen. En voor 24/7 gebruik is 3.7GHz na mijn mening ook het veiligste op 1.45V die ik erop moet zetten.
 
het ligt niet alleen aan de cpu, maar ook mobo en ram, en zeker het manneke wat de instellingen doet.

En jij zegt al die CpuZ verificatie links die k je gaf, niet stabiel zijn?
Kijk dan eens goed op hwbot op welke speeds ze alle bench programma's draaien.


Ze gaan hoger als 4 Ghz stabiel, maar de rest rondom moet ook juist zijn wat het aankan, heel veel ligt in je chipset ook.

En die lijst wat je geeft van k maar amateuristisch.
Hwbot.org is de ENIGE OOFICIELE overclock database ter wereld,
waar alle wedstrijden rond draaien enz.....
Word in boeken magazines vermeld enz enz enz ....

dus top van 4Ghz ? geloof t maar niet.

En als er hier ene is die iets van overclocken weet, (jij bent nieuw en kent mij niet),
zal k wel de extreemste zijn, en dit is niet gezegt voor dikke nek te krijgen.

Mijn prestaties op wereld vlak : hwbot.org - Chiller's benchmark profile

En k zeg, met deftige air koeling, krijg je die cpu hoger als 4Ghz stabiel.
(mits je goed mobo en ram ervoor hebt vo te OCen)
 
Maar daar gaat het toch niet om?
Ik weet best dat ze hoger gaan dan 4GHz, en dat alle componenten meespelen in een OC, maar dan praat je wel over extreme OC gevallen, met extreme koeling en welke in de meeste gevallen ook nog niet eens 24/7 kunnen draaien. Voor de normale OCer is 3.9-3.8 dan ook het max wat je uit deze chip trekken kunt.
 
ok eerste wat ik wil zeggen en dat is echt geen kont likken of iemand afzeiken maar denk dat het in mijn geval ECHT wel het manneke is da erachter zit ben nu al wel tot de conclusie gekomen (DENK IK) combi warmte en ddr's zijn maar j we zullen wel nog meer lezen en testen zeker

@ chiller die h2o cpuz score met hoeveel V zou dat gedaan zijn en tegen welke temps
en welke ddr's raad jij dan aan om te oc ??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan