• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

MSI Afterburner 2D/3D Profiles Tutorial

Lakigucci

Junior Member
top.jpg



Aangezien ik opzoek was naar een goede vervanger voor de inmiddels verouderde Rivatuner waar ik profielen kon instellen voor 2D en 3D kwam ik uit bij MSI Afterburner. Mijn doel was om als ik een game startte dat tevens mijn overclock in werking trad. Op het moment dat ik uit de game ging om te surfen/downloaden, dat deze overclock uitgezet werd zodat in mijn geval mijn 5870 automatisch terug clockte naar 157Mhz en stock voltages.
Na heel veel getest en geprobeer is het mij eindelijk gelukt het ook op deze manier voor elkara te krijgen en wilde dit voor diegene die dit nog niet wisten uitleggen en met jullie delen.
Ik zal dus een stap voor stap uitleg posten met screenshots zodat jullie het in 10min werken hebben, waar ik er 2 nachten over heb gedaan.



benodigdheden.png





*MSI Afterburner&MSI Onscreen display server
*GPU-Z


Stap 1: Installeer MSI Afterburner & Kombustor(optioneel)

stap1g.png

stap12.png

stap13.png

stap14.png

stap15.png




startqp.png





Hier zie je het standaar scherm van MSI Afterburner waar je de grafische kaart kan overclocken. Dit is zeer simpel en door iedereen te doen die wel eens een gpu heeft overgeclocked.
Ik ga hier niet uitleggen hoe en wat, want daar hebben we andere topic voor, dus snel verder met de instellingen!

stap2x.png




2dprofiel.png





Voor ons 2D profiel willen we dat de kaart stock draaid, en zichzelf dus terug clocked in het geval van ATI (of dit bij nVidia ook zo werkt weet ik niet). Als het goed is draaid jouw kaart nu stock voltage/clock's. Om er voor te zorgen dat MSI deze instellingen kiest als deze terugschakeld naar 2D slaan we dit op.
Dit werkt als volgt:

Klik op "SAVE" waarna de sloten ernaast gaan knipperen, klik vervolgens "1" aan en deze instellingen zijn dan opgeslagen op profiel 1.
Deze gaan we later gebruiken voor de 2D clocks.

stap21.png




overvoltenenclocken.png





Om er voor te zorgen dat we kunnen overvolten en overclocken moeten we eerst wat settings wijzigen. Zoals je ziet overvolten standaard uitgeschakeld. Tevens zal een 5870 niet verder clocken dan 900Mhz omdat dit zo is ingebakken in de bios van de kaart. Gelukkig kan dit programma dit omzijlen, en dat gaan we nu dus ook doen.

-Overvolten
Ga naar "Settings", vink vervolgens "Unlock voltage control" en "Unlock voltage monitoring" aan. Vink tvens "Start with windows" en "Start minimized" aan. Druk vervolgens op "OK" en MSI Afterburner zal melden dat het past is toegepast als deze is herstart. Sluit MSI Afterburner af.

stap3.png




-Overclocken
Om hoger te kunnen overclocken dan ATI's 900Mhz barriere duiken we de config file in van MSI.

Ga naar de map waar MSI is geinstalleerd, voor 64bit gebruikers is dit standaard: (C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner). Voor 32bit gebruikers is dat (C:\Program Files\MSI Afterburner) en open "MSIAfterburner.cfg" alszijnde kladblok bestand en zet "EnableUnofficialOverclocking = 1" ipv 0 waar deze standaar op staat. Sla vervolgens het bestand op en sluit het af.


stap31.png



stap32.png



Vervolgens gaan we onze Gpu overclocken voor het gewenste 3D profiel. Met andere woorden, we gaan het programma zo instellen dat deze een overclock gebruikt op het moment dat we gaan gamen.

Start MSI Afterburner. Zoals je nu al kunt zien kunnen we nu wel overvolten door het schuifje te gebruiken. Aangezien ik mij stabiele overclocks al weet stel ik deze direct in en sla deze op onder profiel "2".


stap33.png



stap34.png




proefieleninstellen.png





De volgende simpele stap gaat als volgt.
Ga naar "Settings", vervolgens naar het tabblad "Profiles". Onderop zie je "Automatic Profiles Management" staan waaronder je jouw profielen kan instellen voor 2D en 3D clocks.
Druk eerst op de balk voor de 2D clocks en selecteer hier "Profiel 1" wat ons standaar/stock profiel was met standaard voltages en clock's.
Voor 3D kiezen we dan "Profiel 2" waar we onze overvolt en overclock op hadden opgeslagen en druk vervolgens op "OK". Afterburner zal je nu trakteren op 2 pop-ups die de nodige info melden.
Het belangrijkste is eigenlijk dat ze melden dat "MSI On-Screen Display server" in de achtergrond moet blijven draaien om dit te laten werken. Geen probleem dacht ik zo.


stap4.png



stap41.png





msionscreen.png




Om ervoor te zorgen dat alles werkt is er nog 1 optie die we moeten aanvinken en dat is dat On-Screen Display opstart zodra windows start.
Rechts onderin je taakbalk zie je een icoontje hiervan. Dubbelklik erop en vink "Start with windows" aan.

stap5.png




Reboot je systeem, en kijke met GPU-Z en Kombustor of een game of alles werkt.

Tot zo ver mijn tut over het gebruik van profielen in 2D en 3D modus. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! ik iniedergeval wel!

Happy Gaming :D
 
Laatst bewerkt:
Nice tut :D

Wist alles al, maar dat maakt niet uit :schaam

Zal binnenkort eens proberen met 2x5770, die kunnen allebei nog wel lekker overgeklokt worden :066:

keep it up
 
Ja dat weet ik wel maar mensen die 32bit draaien hebben dat niet maar die mensen hebben een gewone Program Files nu lijkt het wel op een tutorial die is gericht op x64 gebruikerrs

Zie hier, het is aangepast!
"Ga naar de map waar MSI is geinstalleerd, voor 64bit gebruikers is dit standaard: (C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner). Voor 32bit gebruikers is dat (C:\Program Files\MSI Afterburner) en open "MSIAfterburner.cfg" "

En ik heb zeld inderdaad Win7 64bit, vandaar die link ;). Stond er even niet bij stil dat mensen nogsteeds 32bit gebruiken haha :p.
 
Waarom zou je dat willen doen? Om de belasting van je hele pc te meten?
Dan denk ik dat een Gamma/Karwei/Handyman etc zoiets wel heeft.
Maar volgens mij heb je ook zon stekker die je in het stopcontact prikt met een display erop die het verbruik meet. Of bedoelde je dat :p

BS-EM230.JPG
 
Waarom zou je dat willen doen? Om de belasting van je hele pc te meten?
Dan denk ik dat een Gamma/Karwei/Handyman etc zoiets wel heeft.
Maar volgens mij heb je ook zon stekker die je in het stopcontact prikt met een display erop die het verbruik meet. Of bedoelde je dat :p

BS-EM230.JPG

ja precies zo eentje bedoelde ik tenzij er meerdere zijn die beter zijn, maar heeft dat geen invloed op mijn voeding? aangezien het dan via-via gaat
 
Ik vind het allemaal erg omslachtig gedaan. Ik heb ook afterburner geinstalleerd staan, schuif de voltage naar 1.25, core op 1000, mem op 1275 en opslaan als 1e profiel en laden tijdens windows aangevinkt. Vervolgens in ati catalyst manager schakel ik overdrive uit en klaar; hoge clocks voor spellen en zodra ik weer op het bureaublad ben schakelt de kaart weer automatisch op 2d profiel van 157/300 met standaard voltage.
 
Ik vind het allemaal erg omslachtig gedaan. Ik heb ook afterburner geinstalleerd staan, schuif de voltage naar 1.25, core op 1000, mem op 1275 en opslaan als 1e profiel en laden tijdens windows aangevinkt. Vervolgens in ati catalyst manager schakel ik overdrive uit en klaar; hoge clocks voor spellen en zodra ik weer op het bureaublad ben schakelt de kaart weer automatisch op 2d profiel van 157/300 met standaard voltage.

Kan jij wel vinden, maar op het moment dat ik dat op die manier doe, clocked de kaart niet terug in 2d. Dus helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op. Vandaar een uitgebreide uitleg met instellingen zodat het zeker werkt. Tevens is ook niet iedereen bekend met overvolten en unofficial overclocking.
Maar toch bedankt :sarc:
 
Blijft hij dan altijd in 3d modus staan bij jouw? Als dat het geval is klopt er iets niet want normaal gesproken moet hij altijd terug klokken. Ik heb dit probleem ook gehad met afterburner dat me 2e 5870 altijd op 3d stand bleef staan en de eerste kaart in 2d. Dit kwam pas nadat ik de "EnableUnofficialOverclocking = 1" tweak deed. Ik heb dit opgelost door de bios van de kaart te flashen naar de asus bios die een hogere overklok aankan, vervolgens afterburner weer opnieuw geinstalleerd zonder de tweak en overdrive uitgezet.
 
Blijft hij dan altijd in 3d modus staan bij jouw? Als dat het geval is klopt er iets niet want normaal gesproken moet hij altijd terug klokken. Ik heb dit probleem ook gehad met afterburner dat me 2e 5870 altijd op 3d stand bleef staan en de eerste kaart in 2d. Dit kwam pas nadat ik de "EnableUnofficialOverclocking = 1" tweak deed. Ik heb dit opgelost door de bios van de kaart te flashen naar de asus bios die een hogere overklok aankan, vervolgens afterburner weer opnieuw geinstalleerd zonder de tweak en overdrive uitgezet.

Dat zal het inderdaad zijn. Mijn kaart blijft dan vrolijk 1.35v 1000/1200 draaien ook in 2D. Aangezien ik mijn kaart niet heb geflashed, en voor veel mensen dit ook niet willen/kunnen etc het op deze manier opgelost.
Mijn huidige bios gaat niet verder dan 900/1300 official OC. Vandaar een apart 2D profiel, zodat de kaart toch terug clocked. Dan neem ik inderdaad aan dat die unofficial overclock = 1 daar de oorzaak van is. Maar de bios flashen is ook een optie inderdaad. Misschien dat jij daat een tut voor wilt maken? Bios flashen incl. eventueel nieuwe clocks?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K 5870 V2 en MSI Afterburner Hardware & Software 0
Jason EK-Quantum MSI MPG Z590 CARBON EK X + Kinetic FLT 240 D5 PWM D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
jesse20 msi rtx 2080 gaming x trio 11gb HighFlow Computer Cooling Shop 4
Bl4ckj4ck666 MSI Z97 GAMING 9 ACK Hardware & Software 2
Bl4ckj4ck666 MSI Z97 GAMING 9 ACK LIQUID COOLED DESKTOP Hardware & Software 7
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
P GPU waterblok voor MSI RTX 2080 Super gaming X trio Waterkoeling 3
M Ledstrip vervangen msi RTX 2080 Seahawk EK Waterkoeling 2
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
A Msi radeon rx470 gaming x 8gb waterblock? Waterkoeling 1
L [Waterkoeling] 500,- EU i7 8700K, MSI GTX 1080Ti Advies Waterkoeling Setup 6
V Waterkoeling NZXT H440 razer edition, msi z170A I5, 6600K, Gigabyte 1080TI Aorus Advies Waterkoeling Setup 18
I Waterkoeling set voor i7700k+1080GTX ti+MSI Z270 SLI PLUS+Carbide Series Air 540 Advies Waterkoeling Setup 1
DBRichard [VERKOCHT] MSI GTX 980 Ti GAMING 6G (compleet met garantie) Verkocht 3
A msi rx470 8gb met riser in carbide 540 kast? Handleidingen en Installatie Tips 0
A Msi 990FXA gaming met fx 8350 Hardware & Software 6
Sw333t [TKA Diversen] Stroomkabel, rubber, MSI stickers, Silverstone MFP51 Verkocht 3
J Msi n770 tf 4gd5/oc HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Sw333t [verkocht] AMD set met A6-7400K, MSI A88XI AC, RAM, SSHD en W10 Home Verkocht 1
Bas9466 MSI GTX 980 2 X 8 PIN verloop stukje van 6 naar 8 pin of gewoon nog 1 8 pin kabel kan Problemen & Oplossingen 0
Q EK-FC Titan X Backplate, MSI logo? Waterkoeling 1
Bas9466 Thermaltake Pacific M3 Motherboard Water Block voor msi z170a gaming 5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
G msi 85i gaming Hardware & Software 0
K GPU water koelblok R9 280X MSI OC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Backplate voor MSI GTX 970 Gaming HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Ubbidude [Waarde bepaaling] MSI GTX 980 Gesloten 7
vincent [VERKOCHT] Nivdia 690gtx msi sniper g1 1300watt enermax Verkocht 12
Tath Bitspower MSI GTX 970 Gaming Design VGA Card. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower "NEW" Nickel Plated (Clear) voor de 1. MSI X99S SLI PLUS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower Nickel Plated Full-Covered-Block Black and Clear for MSI X99S SLI PLUS HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mukkel [VERKOCHT] MSI GTX670 (N670GTX-PM2D2GD5/OC) met EK fullcover blok Verkocht 6
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
melchiortheijs [VERKOCHT] Msi gtx670 oc met ek waterblok Verkocht 7
stigma [VERKOCHT] MSI GTX680 (asic 90%) Verkocht 4
U MSI N760 ITX waterblock Waterkoeling 1
D waterblock voor MSI Z87I Gaming AC Waterkoeling 2
P Waterkoeling 4770K (ASUS MAXIMUS VI HERO MOBO) w/ GTX 670 (MSI N670GTX-PM2D2GD5/OC) Advies Waterkoeling Setup 9
A waterblock voor deze grafische kaart MSI N660-TF-2GD5/OC Twin Frozr III GeForce GTX HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A MSI nvidia gtx 660 Waterkoeling 4
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
Singular1ty [REFUSED] MSI GeForce GTX780 3GB SLI set Verkocht 6
X MSI N580GTX overklokken. Overclocking 10
P [Waterkoeling]€900, i5 3470 2x 7970 MSI-Z77A-GD45 Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan