+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Droogijs Guide: Overclocken met Droogijs

Junior Member Ries is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Mon 16-Mar-09
    Credits
    728
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11

Droogijs Guide: Overclocken met Droogijs

Overklokken met droogijs.

Droogijs is de vaste vorm van koolstofdioxide en heeft een temperatuur van -79 graden Celcius.
    Het gaat van vaste vorm direct over naar gas, dit heeft dus als voordeel dat je geen smeltrestanten hebt. Zoals je met normaal ijs water als restant hebt. Bij droogijs is het restant koolstofdioxide wat dus gelijk als gas in de omgevingslucht opgenomen wordt.
    Daarom is het belangrijk om de ruimte waarin je droogijs gaat gebruiken goed moet ventileren!!!!!!

Wat heb ik nodig om mijn processor te koelen met droogijs?
    Buiten je normale hardware, om een computer te laten draaien, een droogijs tube.

En isolatiemateriaal om condensvorming tegen te gaan.

Om de processorsocket heb ik kneedgum gebruikt, dit is makkelijk weer te verwijderen en herbruikbaar.
    Ik heb ook Aceton gebruikt in de tube om meer contact met de buitenwand te krijgen, want droogijs komt in “pellets” van 3 of 5 mm. Let wel op dat de aceton borrelt als je er droogijs bij in gooit. Ik had de hoeveelheid aceton tot net onder de bovenste rand van het kopen gedeelte gedaan. Op de volgende foto kun je zien dat het allemaal kleine stukjes zijn.

Er zijn mensen die zeggen dat ik misschien wel teveel isoleer omdat het maar droogijs is.
    Maar ik vind het een kleine moeite om alles te isoleren en neem liever het zekere voor het onzekere.
    Maar foto’s zeggen vaak meer dan woorden:
    Het moederbord:

De processor:

Zoals je op de volgende foto kunt zien heb ik de processor al in het moederbord geplaatst. Om tijdens het afplakken niet per ongeluk 1 of meerdere socketpinnen te verbuigen/breken.
    Ik had in de lege ruimtes naast de processor als de sluitklep nog open is, kleine reepjes neopreen gelegd om te isoleren en tegelijk te voorkomen dat daar overal kneedgum terecht zou komen. Hier heb ik jammer genoeg geen foto van genomen.

Daarna heb ik met gewone schilderstape alles rondom de socket waar eventuele kneedgum tussen kan komen afgeplakt. Zodat ik later niet de kneedgum overal tussenuit moet peuteren.

En daarna was het opvullen van het moederbord met kneedgum.

Ik heb jammer genoeg geen foto genomen dat het helemaal gevuld was. Maar ik denk dat iedereen wel weet dat het helemaal vol moet zijn.
    Daarna ga je beginnen met het plaatsen van de tube inclusief backplate en isolatie. Ik heb met een breinaald eerst de gaten van achteruit het moederbord voorzichtig doorgedrukt zodat de kneedgum goed bleef zitten. Daarna de backplate met schroefpinnen er voorzichtig doorheen gedaan.

En de isolatie aan de bovenkant.

Na het eerst passen of de tube overal de processor raakt ivm overtollig kneedgum, breng je koelpasta aan, zet je de tube erop en draai je de holddownplate aan met bijgeleverde moertjes. Ik vind persoonlijk handvast vast genoeg en draai ze altijd kruislings vast.

En als alles goed is komt het er zo ongeveer uit te zien.

Dan begin je met het installeren van je overige hardware en krijg je deze plaatjes.

Daarna begint het opstarten van de pc en hoop je dat alles werkt.

Dit ziet er al veelbelovend uit.
    En het werkt allemaal.

In actie.

Tot zover deze korte uitleg over hoe ik het heb gedaan.
    Voor ik begon met droogijs kende ik dit systeem redelijk goed en wist ik dus al wat de maximale fsb van het moederbord was en het max van het geheugen. Zodat ik dat niet hoefde te zoeken met een droogijssessie. En dan is het constant proberen wat kan er wel en wat kan er niet.
    Geduld is een schone zaak bij het uivinden van een maximale waarde/score.

Bedenk wel dat overklokken altijd een risico met zich mee brengt.
    En mocht er onverhoopt iets fout gaan ben ik daar niet voor verantwoordelijk.

Hier nog een paar droogijsverkooppunten.
    Deze heeft 5 mm pellets
    Yara Gas B.V.
    Sales / Business Development
    Lorentzweg 35
    3208 LJ Spijkenisse
    Tel. 0181-600.800

En deze heeft 3 mm pellets maar bezorgd niet.
    Icebitzzz
    Rhoneweg 38
    1043AH Amsterdam
    020-5811211
    Bij icebitzzz heb ik toen 25 kg gehaald en was ongeveer 75 euro ervoor kwijt , inclusief houdbaarheidsbox en btw.

Hier heb ik toen een heel weekend van smorgens vroeg tot savonds laat kunnen benchen.
    Have fun en als je nog vragen hebt stel ze gerust.
    Als ik het antwoord weet zal ik je die geven.

Greetz Ries

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    10.800.043
    Mentioned
    239 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Thanks voor de informatieve topic!
    Maakt de boel een stuk toegangkelijker

TheMOD
    Guest
    Idd, heel duidelijk! Maar nog twee vraagjes:

- Voordelen/Nadelen tegenover Stikstof?
    - Hoe lang kun je dat spul bewaren?

Moderator dopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to all dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Credits
    468
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    22
    ziet er goed uit ries!

gebruik je daar nu speciale thermalpaste bij of je normale favoriete?? (volgens mij had ik een keer gelezen dat bij dat soort dingen bijv artic ceramic het beste was)

perfectly imperfect Thierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond repute Thierry's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 21-Jan-09
    Credits
    2.953
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    59
    Bedankt voor deze uitleg... zelf zit ik er ook aan te denken om een beetje met dice te gaan spelen...

Moet je tijdens het benchen vaak het ijs bijvullen??

bartklaasse Fall3n has a spectacular aura aboutFall3n has a spectacular aura aboutFall3n has a spectacular aura about Fall3n's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 24-Dec-09
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    waarom heb je nog zon soort holddown ding aan de bovenkant geplaatst?

Steam: BarthasFall3n

0x00000019 ChrisdeW will become famous soon enough ChrisdeW's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 21-Apr-08
    Credits
    739
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Als je voor lange tijd gaat benchen kan je nog stukjes/reepjes armaflex tussen de condensators duwen die worden vrij warm en wil altijd wel vocht onstaan als je daar met een schroevendraaier wat armaflex tussen prop is er ook geen lucht dus weinig tot/geen vocht..kan je iets langer door

Bedoelde bij deze foto:

En als je ook nog grafische kaarten gaat koud maken zoals ik bij de hme..
    Helemaal kneedgum.. sloten die je niet gebruikt afplakken en in de pcie sloten die je wel gaat gebruiken vaseline zodat het niet via je kaart in je pcie komt..

intel i5 - 6600K 4.7 Ghz | Asus VIII Hero | GTX 970 Strix

Junior Member Ries is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Mon 16-Mar-09
    Credits
    728
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheMOD Bekijk Berichten
    Idd, heel duidelijk! Maar nog twee vraagjes:

- Voordelen/Nadelen tegenover Stikstof?
    - Hoe lang kun je dat spul bewaren?
    Nedeel tov stiksof is de temperatuur.
    Stikstof is zo uit mijn hoofd rond de -192 graden celcius. En droogijs -79
    Voordeel tov stikstof is dat je er geen dure dewar (opslagtank) voor nodig bent.
    Maar hoelang je het zou kunnen bewaren zou ik echt niet weten.
    Ligt ook aan je omgevingstemp en hoe je het wilt bewaren.
    Ik draaide er 25 kg door in 1 weekend.
    Maar het is niet zoals stiksof dat je het een maand kunt bewaren in een dewar. Dit vervliegt zodra het smelt en zo'n koeldoos sluit natuurlijk nooit helemaal goed af.
    Ik heb wel een tip gehad van x-tripiot om de koeldoos te omwikkelen met een branddeken om het zo langer te kunnen bewaren.

Verder heb ik ceramic thermalpaste gebruikt voor alle processors die ik heb gebruikt. En dat werkte goed.
    En je moet de hele tijd je droogijs bijvullen om zoveel mogelijk een constante temperatuur te proberen te houden.
    Ik probeerde ervoor te zorgen om de tube de hele tijd zo vol mogelijk te houden.
    En die bovenste holdownplate had verder geen functie behalve het eventueel misscheppen iets te voorkomen zodat als je iets ernaast gooit het niet gelijk op je moederbord terecht komt.

Als ze mij 2 jaar geleden hadden gezegd van je gaat 25 kg droogijs wegscheppen met een eetlepel in een computer had ik ze voor gek verklaard.

0x00000019 ChrisdeW will become famous soon enough ChrisdeW's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 21-Apr-08
    Credits
    739
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Als kleine toevoeging als ik zo vrij/brutaal mag zijn ries..

Met stikstof zit je ook meestal met een coldbug en coldboot omdat je veel kouder gaat.
    Coldbug is waneer de setup stopt doordat het te koud is..(cpu/mobo meestal)
    Coldboot is de temp waar die weer kan opstarten..
    je kan dus een cpu/mobo hebben die stopt bij de -160 en pas weer opstart bij de -130..
    Dus je moet ook een tempratuur meter hebben met een k-type temp probe..

En over de houdbaarheid van stikstof.. Ik heb een nieuwe deware gekocht deze kon het +/- 365 dagen koud houden en daarna was alles vervlogen.. dus na half jaar heb je nog maar 50% van de inhoud na een jaar is het allemaal weg..ligt een beetje aan de ouderdom van de tank.. Maar meestal is het wel meer als 2 maanden als je een 2dehandsje koop van 5 tot 10 jaar zolang die maar niet lek is intern..

Ohjah en ceramic is the only way to go als pasta.. Er zijn andere pasta's die beweren ook onder 0 te kunnen maar werken gewoon minder..
    intel i5 - 6600K 4.7 Ghz | Asus VIII Hero | GTX 970 Strix

Oldscool. k.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond repute k.3nny's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    81
    Zeer handige thread voor mij !

Thnks mensen!
    Long time lurker

Senior Member Bullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the rough Bullus's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 03-Sep-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    15
    Ik ga binnekort ook experimenteren met droogijs

Ik ga ze denk ik halen in Nieuwbergen (half uurtje rijden)

Prijs valt wel mee
    Droogijspellets
    ø 3 mm x 3-10 mm
    12,-/12kg+8,50verpakking
    24,-/24kg+10,-verpakking
    excl.btw

Derckx Opticare Reiniging - Droogijs, Iceblast, IJsstralen, Industrile Reiniging, Gevelreiniging en Hogedrukreiniging

Nu nog ff cpu/gpu tube vinden.
    Welke cpu-tube zou geschikt zijn voor de 980X?
    En wat voor laagje vloeistof kan ik het beste in de tube gooien? Aceton?
    i7 2500K|Maximus Gene-Z|RipJawX 4GB 2133 7-9-7-27-1T|HD 7950 |2x SSD 60 GB OCZ V2|CM 1000M|Samsung T240|

perfectly imperfect Thierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond reputeThierry has a reputation beyond repute Thierry's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 21-Jan-09
    Credits
    2.953
    Mentioned
    8 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    59
    Leuk bullus.. ik wil de resutaten met de 980X wel zien...

Senior Member Nils will become famous soon enoughNils will become famous soon enough Nils's Avatar
    Ingeschreven
    Sun 05-Oct-08
    Credits
    830
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    13
    @ Bullus Aceton ja, dat is het beste icm droogijs.
    Tube moet je iets uitzoeken dat voor droogijs het beste is, weet niet of je uiteindelijk ook met stikstof wilt werken?
    Weet niet meer precies hoe het zat met massa, dacht dat bij LN2 meer massa effectiever was en met droogijs je een wat lichtere tube meer eruit kan halen! Maar nogmaals ik weet dat niet zeker, ben al tijden niet meer bezig met overclocken!

Oldscool. k.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond repute k.3nny's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    81
    Topic bump ftw !
    Long time lurker

Moderator dopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to all dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Credits
    468
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    22
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k.3nny Bekijk Berichten
    Topic bump ftw !
    ik dacht nog ik houd het voor me

Senior Member Bullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the roughBullus is a jewel in the rough Bullus's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 03-Sep-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    15
    Beetje laat maar heb inmiddels maanden terug al gebenched met droogijs en heb aceton gebruikt
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nils Bekijk Berichten
    @ Bullus Aceton ja, dat is het beste icm droogijs.
    Tube moet je iets uitzoeken dat voor droogijs het beste is, weet niet of je uiteindelijk ook met stikstof wilt werken?
    Weet niet meer precies hoe het zat met massa, dacht dat bij LN2 meer massa effectiever was en met droogijs je een wat lichtere tube meer eruit kan halen! Maar nogmaals ik weet dat niet zeker, ben al tijden niet meer bezig met overclocken!
    i7 2500K|Maximus Gene-Z|RipJawX 4GB 2133 7-9-7-27-1T|HD 7950 |2x SSD 60 GB OCZ V2|CM 1000M|Samsung T240|

Senior Member Nils will become famous soon enoughNils will become famous soon enough Nils's Avatar
    Ingeschreven
    Sun 05-Oct-08
    Credits
    830
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    13
    ahaha wat erg ik kom hier bijna nooit meer op het forum !

Ik had helemaal niet naar die datum gekeken joh! ahaha:p
    en idd epische topic bump dit maarja jammerdan dat het beetje laat is;P hebben anderen misschien profijt van!

Challas

Ingeschreven
    Wed 03-Sep-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    15
    Hier nog een how-to voor het isoleren van je mobo

+ Plaats een Reactie

LinkBacks (?)

1. FAQ
    Refback This thread
    26-12-10, 16:23

User Tag List

Forum Rechten