• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

5970 bios flashen

fasster

New member
ik wil mijn 5970 bios flashen maar ik wil graag zekerheid of het maar een bios is (lijkt me het meest waarschijnlijke) of dat er twee biosen zijn wat bij ik geloof de 9800x2 zo was.
ik heb trouwens al vaker ati kaarten geflasht met custom biosen dus dat is niet het probleem.
 
ja lastige vraag maar dat kan je als het goed is zien in gpu-z toch? ben zelf niet helemaal van de videokaart overclocken maar bij mijn oude 7950gx2 waren het inderdaad 2 biosen, maar of het bij een single pcb ook zo is durf ik niet te zeggen.
 
ik heb op diverse fora al gelezen dat het een ,master en slave bios betreft maar hoe ik die moet flashen en hoe ik er uberhoud aan kom. als het nou een goedkoop kaartje was was ik lekker gaan experimenteren maar dat is dus niet het geval.
 
ik heb op diverse fora al gelezen dat het een ,master en slave bios betreft maar hoe ik die moet flashen en hoe ik er uberhoud aan kom. als het nou een goedkoop kaartje was was ik lekker gaan experimenteren maar dat is dus niet het geval.

dat begrijp ik duur experimentje dan,

trouwens waarom wil je je bios flashen? je hebt toch ook iets van msi afterburner ofzo? daar kon je toch ook je voltage en alles mee doen?
 
Je hebt 2 BIOS'en voor de HD5970, een Master en een Slave. Ikzelf gebruik RBE om de bios te kolkken, en dan Atiflash om de bios'en op de kaart te flashen. Elke bios heeft zijn eigen 'code' (zie je goed in RBE), zoals 0x500 voor master, en 0x550 voor slave. zoiets, kan bij jou anders zijn. Deze moet je even opschrijven, en dus onthouden bij welke core welke (OC) bios en code hoort.
Dan doe in in dos (gebruik liever atiflash dan winflash)
Code:
atiflash -cb 0
, en dan geeft hij je alle info over core 0, oftewel de master core. Daar zie je ook weer zo'n code, en dan weet je welke vios je naar welke core moet flashen. Als je de info van core 1 wilt weten, verandere je die 0 in een 1. Vervolgens kun je met
Code:
atiflash -p 0 [naam].rom
de core flashen. het mag ook een .bin bestandje zijn, en die nul is dus voor core 0.

Dit was even heel; kort, zie voor de uitgebreide documentatie: techPowerUp! :: Tutorial on how to use RBE (Radeon BIOS Editor)
 
Nou, je hebt dus 2 BIOS'en. Één MASTER, en één SLAVE. In RBE (Radeon BIOS Editor) Zie je welke BIOS je MASTER BIOS is, en de BIOS Checksum (ook die van Winflash, staat eronder). Die dingen moet je weten.

Je kunt het originele BIOS van je kaart halen met bijv. GPU-Z, en dan zie je in RBE welke BIOS dat is. (Schrijf dat op!). Dus je haalt de twee BIOS'en m.b.v. GPU-Z naar je HDD, overklokt ze, en slaat ze op onder een nieuwe naam. (bijv. OCBIOS0.ROM, en OCBIOS1.ROM, .bin mag ook). Als het goed is heb je van elke oc-bios het volgende opgeschreven: master/slave? bios checksum? winflash bios checksum? En eventueel nog wat details.

Dan ga je naar Atiflash, dus in DOS, met een diskette respectievelijk USB-stick, met daarop atiflash en de BIOS'en. Dan type je in:
Code:
atiflash -cb 0
atiflash -cb 1
Dan zie je voor core 0 en core 1 hun checksum, die moet je onthouden. Stel: je hebt in RBE gezien dat de BIOS checksum (winflash) 0X500 is van de MASTER bios. wanneer je atiflash -cb 0 intypt, zie je de checksum: 0X500. Dit betekent dat de MASTER bios naar core 0 geflasht moet worden. komt de checksum overeen met die van core 1, dan moet de desbetreffende BIOS naar core 1 geflasht worden.

Flashen doe je zo:
Code:
atiflash -p 0 OCBIOS0.ROM
atiflash -p 0 OCBIOS1.ROM
Hier vervang je natuurlijk OCBIOS0 door de naam die jij aan je MASTER BIOS gegeven hebt, en OCBIOS1 de naam van je SLAVE bios. Start de computer tussendoor NIET opnieuw op!! Pas als je ze alle 2 (twee) geflasht hebt, mag je opnieuw opstarten!

Dit is het hele flashen gebeuren. Over RBE kan ik ook nog wat vertellen, maar dat kun je ook in die tutorial vinden. Voor een HD5970 is het wel belangrijk dat je het voltage aanpast door middel van de VTT registers!!

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
nu snap ik het al een stukje beter, maar gpu-z zegt als ik de bios wil extracten dat "bios reading not supported on this device" dat doet hij bij gpu 1 en 2. weet je mischien nog meer programma's waar je de bios mee kan extracten?
bedankt alvast v d tips
 
[ATIFLASH]

Ik ben alleen bang dat 0 voor de eerste slot staat en 1,2,3,4 Voor sloten daaronder ik heb al vele kaarten geflashed in me leven.. De getallen staan voor device's per slot.. Probeer eerst eens de readings uit gpu 2 te krijgen.. Want als hij die niet herkend is je flash al een directe fail.. En zit je met een 2 kg baksteen..

En daarbij.. waarom een hd5970 over de 1000Mhz.. Die 20/30 Mhz eroverheen krijg je weinig score uit.. op een i7 @ 4.5 bijv Als je nu een gulftown op ln2 6ghz heb draaien ja dan gaan de punten op die 30 mhz mee.. Echter GPU power genoeg.. wil je meer punten zorg dat je cpu hard loopt..
 
atiflash -p 0 OCBIOS0.ROM
atiflash -p 0 OCBIOS1.ROM

Dit is volgens mij niet goed.

Je hebt Gpu 0 en gpu 1 met flashen moet je dit ook doen

dus
atiflash -f -p 0 OCBIOS0.ROM
atiflash -f -p 1 OCBIOS1.ROM

Welke nu master en slave is weet ik niet meer precies, dit kan je met rbe nachecken(master heeft opties voor de fan)

Met atiflash kun je ook je originele biossen opslaan, als gpu-z niet werkt.
 
Die 0 en die 1 geeft geen gpu aan..maar slot 0 en slot 1

Om dat te veriferen moet je dus ff kijken of je uit slot 1 de info krijg..Of dat die zegt dat er geen kaart in zit..

Ik kreeg op hme de eerste 2 HD5970's van nl in me hand..Ik heb nog gemailt met ati software man Mika,maar die begon meteen over amd software.. en de kaart nog niet te flashen was.. maarja dat is alweer dec 2009..
 
hier daar ook een vraag over, heb zojuist mijn 2de 5970 binnen gekregen bleek het een oc edition te zijn, deze heeft een totaal andere bios waardoor ik conflicten krijg met afterburner en ccc, nou zou ik de oc willen flashen naar de reference bios maar heb totaal geen idee hoe dat moet zijn beide sapphire kaarten.
 
hier daar ook een vraag over, heb zojuist mijn 2de 5970 binnen gekregen bleek het een oc edition te zijn, deze heeft een totaal andere bios waardoor ik conflicten krijg met afterburner en ccc, nou zou ik de oc willen flashen naar de reference bios maar heb totaal geen idee hoe dat moet zijn beide sapphire kaarten.

Nou, opzich is het niet zo moeilijk. Lees het verhaal van mij hierboven eens goed. Eigenlijk is dat alles wat je moet doen. Zorg dat je een reference bios te pakken krijgt, (Master en Slave) en flash die naar de juiste kaart met Atiflash. Waar je goed op moet letten in dit geval is dat je dus in plaats van adapter 0 en 1, WAARSCHIJNLIJK (CONTROLEER DIT ZELF!!!!) adapter 2 en 3 moet hebben.

Ik kan je eventueel mijn Powercolor reference bios'en geven, dat zou opzich net zo moeten werken als elke andere BIOS.
 
ik heb dus 1 reference kaart van sapphire en 1 oc edition van sapphire hierdoor krijg ik conflicten met ccc van me fan instellingen de fan van de oc edition pakt hij dus niet met ccc maar ook niet met afterburner tray tools rivatuner etc. ik wil dus de bios van mijn oc edition kaart flashen naar me ref bios zodat dat wel werkt ik heb de bios al van gpu 1 en gpu 2 maar ben totaal niet bekend met het flashen van videokaarten met in dos enzo en snap er allemaal niks van:p en ik ga zoieso kaart voor kaart doen, dus eerst de bios van de ref af plukken en daarna pas de oc edition erin steken om geen fouten te maken maar als ik de bios opsla slaat hij hem standaard op als cypress.bin en dat bij beide gpu's is er niet iemand omgeving rotterdam die er ervaring mee heeft en het wil doen voor tegen een kleine vergoeding?
 
haha, helaas. maar het kan toch wel gewoon flashen naar die andere bios iedereen zegt dat ik het niet moet doen maar wil van de problemen afzijn

Flashen is geen probleem, en het risico is niet erg groot. Maar voor je het doet: heb je al geprobeerd of je met de OC alleen WEL de fan enzo kunt aansturen?
 
ja ik heb de oc versie erin gehad en dan werkt alles net zo soepel als met me normale kaart, echter zodra ik ze er beiden in stop kan ccc me temps niet aflezen van me oc versie fan kan ik niet instellen en ccc zegt dat de clock snelheid 000 is echter in afterburner leest hij wel correct af en daarin kan ik tevens mijn fan niet instellen en hij reageerd ook niet temperatuur gestuurd dus als ik ga benchen met furmark word gpu 1 warm met fan op vol vermogen omdat hij geen frisse lucht krijgt door die 2de kaart en kaart 2 word ongelofelijk heet en dan stop ik furmark zat tegen de 90 graden aan en fan ging niet harder draaien.

tevens had ik vroeger 2 gtxen en als ik dan in evga precision( msi afterburner van evga) iets veranderde clocksnelheid mem snelheid en fan speed pakte de 2de kaart het ook op dat werd door precision gesynced nu met afterburener pakt hij wle me clocks maar niet de fan speed:S
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Alex [VERKOCHT] HD 5970 + ek fc5970 Verkocht 6
Johnny [CLOSED] Asus Rampage II Gene, Core i7 920 D0, Club3D 5970 6GB ocz-xtc Gesloten 4
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
Lqd [IN-ACTIVE] 5970 liefste met nickel waterblock. Gevonden 0
l3p [VERKOCHT] Asus EAH 5970 2GB + EK-FC5970 Nickel + EK-FC5970 RAM Backplate - Nickel Verkocht 6
Viepert i7 950 + REX3 + 5970, nieuwe setup gemaakt voor WC Advies Waterkoeling Setup 37
V PSU voor 2 x 5970 Hardware & Software 15
fasster 5970 icm ek block = artifacts and random freeze! Waterkoeling 2
l3p Ati 5970 Artifacts Hardware & Software 8
dess 5970 blokjes Waterkoeling 14
A [Waterkoeling] 300-400€, i7 930 & 5970 Advies Waterkoeling Setup 7
B Arctic Cooling Accelero 5970 Xtreme installatie en resultaten Overige Koeling 10
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
Draecko Accelero XTREME 5970 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
B waterkoeling voor i7 920 + 5970 Advies Waterkoeling Setup 9
Slader Radeon HD 5970 Ready to Offer Massive Overclocking Headroom Nieuws en Sport 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Hightower Bios updaten Asus X99 E WS Hardware & Software 5
Hightower bios update lukt niet Problemen & Oplossingen 0
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
A Bios flash xfx 7970 DD voltage unlock? AMD / ATI 1
Arniebomba EEPROM / Bios GTX680 NVIDIA 4
T 7950 nieuwe bios, of zelf overclocken? AMD / ATI 1
arwin74 BSOD, daarna geen beeld meer, ook niet de BIOS Problemen & Oplossingen 7
tomasvanderpijl BIOS updaten Asus Mximus IV gene-Z Problemen & Oplossingen 7
T Bios update? Hardware & Software 6
K Langzame boot door bios Problemen & Oplossingen 6
M OCZ Vertex3 niet herkend bios. Problemen & Oplossingen 8
A Hoe kan ik mijn pc toch overclocken als de BIOS geen opties hiervoor bevat? Overclocking 7
soppy Geen beeld, bios ledje @ mobo blijft branden Problemen & Oplossingen 6
D bios locked van ibm thinkpad r52 Hardware & Software 1
D Acer aspire 8942G herkent in de bios 2 gb geheugen niet maar in cpu-z wel Hardware & Software 0
D Help! Laptop dood na (mislukte) BIOS update! Hardware & Software 14
Dustyrick SPOED HELP AUB! Zwart beeld na BIOS post!? Problemen & Oplossingen 42
k.3nny Hulp nodig met: EVGA Classified e759 BIOS updaten. Hardware & Software 5
Freddy Asus P6T Probleem: Kan BIOS niet zien, maar Windows opstartscherm wel :S Problemen & Oplossingen 2
ChrisdeW GTX460 Overvolt Bios.. Overclocking 38
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
Vannos PC start niet op, foutmelding: Chassis intruded (geen optie in BIOS hiervoor) Problemen & Oplossingen 10
M Temperatuur CPU, anders in Coretemp dan in BIOS Overige Koeling 20
A boot fail bij vga bios Hardware & Software 10
Joren DFI Bios. Hardware & Software 1
88Gamer88 Tutorial Nvidia Bios Tweaken & Flashen. Overclocking 30
Edtje LET OP! ASUS Rampage Extreme II Bios update 1306= No Keyboard Hardware & Software 27
Freddy Overclock BIOS Settings ASUS Rampage Extreme II Overclocking 121
P Bios ziet HD maar Windows Vista niet... Hardware & Software 16
S BIOS Settings voor Q9450 op Asus P5E Overclocking 6
Joren mijn bios * Hardware & Software 3
maomanna P5E WS PRO flashen naar andere bios Overclocking 9
maomanna BIOS vergeet instellingen?? Hardware & Software 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan