• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

xspc of ek kit?

bebbet

New member
Hallo,

Ik ben van plan mijn systeem te koelen met waterkoeling, gewoon wat stiller en koeler!

Nu zit ik al 2 dagen me blind te staren en het internet af te zoeken naar het verschil tussen de EK en xspc kits, welke is beter? EK staat iets beter met pomp en xspc iets beter met radiator en blok, voor zover ik kon vinden.

Dan ook nog binnen het merk zelf, zit er (super) veel verschil tussen de LTX en de HFX, of RS en RX? Zoveel dat het de initiële aankoop direct zou moeten beïnvloeden?

Wat gekoeld zal moeten worden is een
i7 2600k
huidig haal ik ~27 idle/60 load (4ghz/) met een mugen2 revB. Is het dan ook wel nodig waterkoeling te doen? En hoeveel geluid zou ik 'verliezen'?
Het systeem trekt onder prime95 ~220W uit het stopcontact. (de stekkerdoos vol, geluid set en al dus meegeteld).

Is een 120mm rad dan afdoende of toch een 240mm? Ik ga niet benchmarken maar zo nu en dan overclocken vind ik wel leuk. Een stabiele overclock (zoals 4ghz nu) zal wel blijven staan.

GPU zal gewoon luchtgekoeld blijven, heel misschien op den duur water (als het goed bevalt 2+ jaar in de toekomst).

Alvast bedankt voor de informatie!

Bebbet
 
Hallo Bebbet,

Even mijn mening: Het maakt eigenlijk niet uit welke koelset je wilt hebben. Highflow heeft ze al voor je kant en klaar.
CPU (Processor) Sets

Leuk EK Setje: EK-KIT H3O 120 LTX
Leuk XSPC Setje: XSPC X2O RASA RS120 WaterCooling Kit

Daar zitten best mooie bij. Je kan het natuurlijk ook los kopen en bepaalde producten combineren.
Ik heb alles van EK, omdat ik het wel mooi vind. Niet omdat het misschien het beste is. Ieder zijn smaak.

Het verschil van LTX en de rest is de mounting op het moederbord/Cpu. Dit maakt weinig uit in de prestaties. Voor alsnog zijn het de looks (naar mijn mening). De HF mount van EK vind ik het mooist.
Alles van EK EK Waterblocks
Alles van XSPC XSPC

Ik heb zelf ook een Mugen2 Rev. B gehad op een i5 2500K deze draaide net iets koeler dan die van jou. 55°C-58°C.

Alleen CPU op water draaide ik rond 22°C Idle en 32°C load (Kamertemp)

Het lawaai ligt meer aan de keuze fan. Je hebt hele stille, zoals Scythe Gentle Typhoon en Be Quiet.
Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15

Dat is een keuze. Want als je maar 1 Fan op de Mugen hebt. En je plaatst er 2 dan kan het inderdaad meer lawaai geven. Vandaar de keuze van de Fan belangrijk is.

Een 120 Rad is ook voldoende. Als je overkill wilt kies je voor een 240 Rad. Naar mijn mening heb je hier meer aan als je ook gaat overclocken, ook ivm met je Hyperthreading.

De GPU volgt vanzelf wel :) Had ik namelijk ook. :D haha

Anderen zullen waarschijnlijk een andere visie hebben. Dus pin je niet op de mijne vast. :eenhoorn:
 
In elk geval bedankt voor de informatie! Blijf ik alsnog twijfelen over welke set ik nou zal nemen, een 240 rad had ik zelf ook al in gedachten..

Vind van xspc de bay reservoir wel erg mooi, maar qua levertijden hoor ik allemaal (spook-)verhalen. En over EK hoor ik dat de pomp erg goed is, al met al blijf ik in het midden hangen..

En dan naast de keuze voor EK/XSPC de keus om direct wat extra te investeren in een betere rad (de 'duurdere' serie) zodat ik klaar ben voor 'de toekomst'.
 
Vanmiddag maar even meten of een dikker rad in mijn case past. Daar van af laten hangen of ik (direct) voor de betere performance ga of niet. In elk geval bedankt eerst voor alle hulp.

Ga ik nu weer even verder zoeken en kijken!
 
Toch maar gekozen voor een xspc kit met universal brackets om hem boven op de kast te monteren. Meer airflow/minder restrictie voor minder geluid lijkt mij. Ook zal het vast mooi staan :026:.

Direct ook andere slang, vloeistof, killcoil en schroeffittingen meebesteld. Dan lijkt me dat ik alles wel heb! Nog suggesties wat ik nog nodig heb?

Erg bedankt voor alle hulp Cyngitr0n!
 
Ja die ziet er inderdaad mooi uit bebbet! :)

De XSPC CPU vind ik ook erg mooi (beter dan die van EK nu).

Killcoil is lekker goedkoop. Ik gebruik het zelf ook icm Demiwater. Vooral omdat ik een handje heb van veranderen is dat wel de goedkoopste oplossing. :)

Welke kit heb je besteld en welke fittingen e.d.?

Graag gedaan :) Maar je bent me wel een foto verschuldigd :eenhoorn:
 
Gister was ik bij mijn vriendin en kon niet even een stuk typen op de mobiel, geen tijd/zin.. Je weet wel, als je bij je vriendin bent zijn er belangrijkere dingen ;)

XSPC 750 rs360 kit
tygon 3/8 ID - 1/2 OD - Clear
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting - G1/4
XSPC 120mm Universal Radstand
Silver killcoil
K-Ekoolant CLEAR premix 1000mL (2 flessen)
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting - G1/4

Direct maar voor andere fittingen en slang gegaan aangezien tygon erg goed aangeschreven staat daar voor gekozen. Ook vind ik persoonlijk schroeffittingen mooier (en heb er meer vertrouwen in dan barbs).
Kost in het begin wel even meer, maar hoef ik eerst ook niet weer!
En gaat natuurlijk wel om mijn pc, het moet dus wel goed ;)

Fotos zal ik vanmiddag even maken tijdens het bouwen, pakketje komt straks (rond 12 uur) binnen volgens track and trace.
Dan werkdag even afmaken, naar huis en bouwen !!

Ontzettend veel zin in, en volgens mij wordt het ook een ontzettend lange dag.. Hele tijd wachten.
 
Ja, dat kan ik begrijpen dat het wachten lang duurt! Spannend! Ben benieuwd naar de foto's!

Je gaat voor het grote werk! Mooi hoor! Toch maar een 360 Rad. Ben je ook gelijk klaar :)
 
Wou eigenlijk een rx240, maar een rs360 was (net) goedkoper, en op voorraad. Dan direct maar een grotere :)
Met beugels vast boven op mijn kast, meeste (koele) airflow. Volgens mij een concept voor succes, nu nog kijken of het echt werkt !
 
Net het pakket binnen gekregen, alles zit er in (zoals verwacht). Natuurlijk even uitgepakt, collega's waren ook erg nieuwsgierig ;)
Begint steeds meer te kriebelen om aan de slag te gaan!
 
Die 360 pretpakket is echt goed gekozen. Met visie op de toekomst Nice. Haha niet iedereen heeft waterkoeling. Mijn collega's geloven hun ogen ook nooit en me ouders van wtf. Water en.pc? Maar os echt supernice. Welkom in de wereld van waterkoeling. :)

Succes met bouwen. :thumbup::D:D

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 
De beloofde foto:
IMG_20120628_165736[1].jpg

15:30 begonnen met kast van mijn kamer halen naar de garage
15:45 cpu blok er op =]
16:00 alle fittingen er in
16:15 reservoir/pomp er in
16:30 rad bovenop en de slangen aansluiten
16:45 water er in
17:00 geen bubbels meer
17:15 geen lekken
17:30 youtube, prime95, forum =]

Even een ruwe weergave van mijn (eind)middag.

Draait nu (24 graden op mijn kamer) ~49/50 graden full cpu load (i7 2600k @ 4ghz).
Minimum temp volgens hwmonitor 32 voor package.
(tmpin2 cpu..) 19 min, 39 max!

Ongeveer 20 graden vooruitgang op scythe mugen 2 rev. B!!!

Is het ook stiller? Nee, gelijk of iets luider. Ondertussen (zit te veel te doen) al een dik kwartier prime aan, en zelfde temperaturen! :)

Laat het even lekker aan staan, straks maar kijken of het water ook 'warmer' wordt of dat het zo blijft..

Voorlopige conclusie: SUPER BLIJ!
 
Kijk dat ziet er goed uit. Netjes hoor. Echter zou ik eerst een 24 uur lektest doen. Zonder je moederbord op stroom te zetten. 1 druppel is finest. Niet om je bang te maken. Maar zou jammer zijn. Je kunt het doen door je Atx 24 plug los te halen van je mobo en dan in de plug van.je psu de groene draad met de zwarte te verbinden. Dan papier om alle fittingen en 24 uur laten draaien.

Het is maar een tip :thumbup:

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 
Eerst al met de meegeleverde PSU activator tijdens het vullen goed gekeken, nergens lek, nergens kouder (of vochtiger)..
Als ik het nu niet vertrouw wordt het hem niet.. Ook tijdens het vullen/ontluchten hier en daar in de slangen geknepen, begint de pomp direct meer te brullen. Ook zie ik nergens slang bewegen o.i.d. zit wel goed.. Hoop ik =]

Toch bedankt voor de top-tip!
Zal morgen nog even wat fotos maken hoe het op de kamer staat ;)

(na meer dan een uur prime95, nog steeds 50 graden!!)
 
Ich bin gespänt! :D

Ja, de waterkoeling doet het altijd top! :)

Hier mijn 6 uur prime met en zonder OC: http://forum.highflow.nl/f34/obsidian-carnage-12019/index5.html#post227594

Hier een leuk grafiekje van gemaakt:
Prime95.PNG
 
Nice :D

Ben alleen de hele omgeving aan het opbellen om een fancontroller =] de standaard fans zijn niet de meest stille, en moederbord regelt niets bij naar beneden.. 1650 toeren per minuut geluid :p niet meest prettige om bij te slapen.

Vannacht trouwen min temp (tmpin2, cpu) 15 graden !!

Straks diplomering van vriendin, druk vandaag =] misschien vanavond.. Had zelf vanmorgen gesprekken enzo.. Druk Druk Druk laatste stukje voor de vakantie...
 
Zo weer even wat van me laten horen, blijkbaar is het erg moeilijk om in Friesland een fancontroller te bezetten =]
Dus maar weer besteld bij highflow !! Dit keer via GLS (scheelt €2..) alleen vrijdag besteld, en nog niets binnen.. Volgens de track en trace is het zelfs nog binnen het rotterdam depot (sinds zaterdag ochtend 6.00)..

Hopen dat het morgen komt...
Beetje overclocken is nu ook makkelijker.. Zat op 4.0ghz @ 40 graden idle ofzo, draai nu 4.5ghz onder de 60 graden load. Alleen zo nu en dan een bsod, volgens internet een driver issue, hier en daar maar wat updaten dus :eek:)

Zodra fancontroller er is, zal ik (weer) fotos maken, al heb ik er niet de mooiste kast voor ;)
 
Haha, tjah HF heeft het spul wel.

Weet niet hoe ervaren je bent met OC. Maar BSOD kan ook je geheugen zijn. Die schakel ik altijd van 1600 terug naar 1333. Geeft je meer ruimte om met je FSB/BLCK te verhogen. Mijn i5 2500k gaat maar tot 105.5MHz daarna is het klaar.

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M XSPC waterkoelings kit? Wacht nog even tot januari! Waterkoeling 2
C XSPC X2OKIT750 RASA Dual WaterCooling Kit/ rasa of raystorm? Waterkoeling 7
M Juiste slangen voor XSPC X2O RASA RS120 kit Waterkoeling 3
D XSPC X2O RASA RS120 WaterCooling Kit Advies Waterkoeling Setup 6
brazen XSPC X2O RASA RS120 WaterCooling Kit vs Noctua NH-D14 Advies Waterkoeling Setup 13
M XSPC Rasa 750 RS360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit vragen. Waterkoeling 2
M WC (XSPC Delta Kit) upgraden, maar met welke componenten? Waterkoeling 33
T Waterkoelingset XSPC kit, defect pompje Hardware & Software 5
dark viper zwolle XSPC X20 Delta 450 WaterCooling kit HighFlow Product Reviews 18
S XSPC Delta V4 Kit/Set Advies Waterkoeling Setup 24
MonsterEnergy Slang grootte/formaat XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit Waterkoeling 1
M XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit review HighFlow Product Reviews 6
R Handige/mooie case in combi met XSPC X2O Kit Advies Waterkoeling Setup 14
Joren xspc X2O delta V3 Kit HighFlow Product Reviews 8
R Geen vloeistof bij XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit Waterkoeling 9
J Nieuweling heeft XSPC Delta V3 kit vraagje Waterkoeling 1
I XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit vragen Waterkoeling 5
Vissa XSPC X20 Delta V3 Watercooling Kit HighFlow Product Reviews 9
Jason Nieuw! XSPC PURE Premix Distilled Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P XSPC valve aan fitting ? Handleidingen en Installatie Tips 1
Freddy XSPC TX Series, de dunste radiatoren ter wereld HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy XSPC RayStorm NEO CPU waterblokken, met RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy XSPC verlichting (RGB) modules, RGB controller etc. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy HighFlow Super Mega SALE! Alphacool, EKWB, Bitspower, XSPC tot 99% korting! HighFlow Computer Cooling Shop 7
R [VERKOCHT] Diverse WC Onderdelen XSPC/Bitspower/Thermaltake Verkocht 8
Freddy XSPC Ion Pompen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
TinusB XSPC Razor GTX 780 Backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Ludwig Waterkoel set uitbreiden met XSPC onderdelen. Waterkoeling 18
Bjorn@demichiel.nl [TKA] XSPC Memory Waterblock | XSPC X79 Rampage IV Waterblock set Verkocht 1
TinusB XSPC EX420 Triple rad Low Profile HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Freddy XSPC Razor Fury en Razor 980 Ti HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
F XSPC Photon 170 res niet schoon te krijgen Waterkoeling 6
Bjorn@demichiel.nl XSPC GPU Waterblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
88Gamer88 [REFUSED] D-Tek FuZion v2 en XSPC RS240 UV Blue Verkocht 1
F Xspc pomp reservoir of tube.....? Waterkoeling 6
F Aansluiten xspc RX 240 en leeg pompen Waterkoeling 4
Source XSPC (D5) Photon Tube Reservoir Waterkoeling 4
Pharlap [VERKOCHT] 4x XSPC Fitting G1/4 19/13mm Verkocht 1
Pharlap [VERKOCHT] 4x XSPC Fitting G1/4 19/13mm Chrome Verkocht 2
Bart D XSPC RAystorm haarscheurtjes in koperen blok Waterkoeling 12
Sparky xspc raystorm aluminium bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
P [VERKOCHT] xspc rx360 v3 Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan