• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

WC Setup voorzet. € 300

maajelvv

New member
Hallo allemaal,

Ik heb mijn pc nou een tijdje en wil hem nou ook 's nachts aan kunnen hebben omdat hij op mijn slaapkamer staat. (ik heb een hekel aan licht als ik slaap, zelfs standby lampjes kan ik niet tegen.... ) nou heb ik een antec 1200 kast dus met blauwe led fan's maar die maakt ook teveel lawaai. nou denk je nou dan verander je toch de fan's, maar ik ga liever voor watercooling i.v.m. future proof, geluid en overclocken.

Mijn systeem:

Antec 1200 case
scyte 800 watt voeding
Asus px58d-e Mobo
Core i7 950 cpu
2 x MSI gtx275 twin frozr OC

Mijn cpu heeft nog stock fan.
aangezien ik niet heel veel ruimte meer heb in de case was ik van plan om het resevoir aan de buitenkant te monteren. heb slanggaten in de kast zitten.

Ik wil nu dus eerst mijn cpu koelen maar later uitbreiden naar sli koeling. maar ik wacht op Nvdia 600 series.

Ik heb al rond gekeken naar kant en klare sets maar dat weet ik niet zo goed.
Mijn "eisen" of voorkeuren gaat in ieder geval uit naar een 2 x 120 mm radiator. maar met push-pull configuratie dat ik uiteindelijk 4 fans heb op laagste snelheid. ik wil hem zo stil mogelijk.
dan kan ik al mijn huidige fans uitzetten.

Ik wil mijn rad dan aan de achterkant buiten de kast vastmaken bovenaan achter de 2x120mm fans.(die vervang ik dan door stillere)

Alvast bedankt
 
Hier is een handig topic om even door te nemen, stel een setje samen aan de hand van het lijstje en post je winkelwagen hier op die manier kunnen wij je het beste helpen en verbeteren.

http://forum.highflow.nl/f40/advies-nodig-voor-een-waterkoeling-setup-1653/


pc073vq2.jpg


Dat is zomaar even een voorbeeldje, als er ruimte is zou je ook voor een 5,25 bay reservoir kunnen kiezen.
 
O my... 2 mensen met een 1200 heb me server in een 1200
Geen rare wc voor dat soppy.

@maajelvv: ik tel maar 6 schijven.. de 1200 heeft heel veel meer ruimte toch? of heb je ze verdeeld over meer dan 2 drivebays?
heb er ook 6 in de mijne zitten maar heb nogsteeds de helft van de voorkant over
 
O my... 2 mensen met een 1200 heb me server in een 1200
Geen rare wc voor dat soppy.

@maajelvv: ik tel maar 6 schijven.. de 1200 heeft heel veel meer ruimte toch? of heb je ze verdeeld over meer dan 2 drivebays?
heb er ook 6 in de mijne zitten maar heb nogsteeds de helft van de voorkant over

ehm ja ik was nog 1 500 gb backup hdd vergeten. en dan nog een dvd drive....
het zou wel kunnen maar dan moet ik 1 drive bay eruit slopen en mn backup hdd bij mn dvd speler doen. dan moet ik nog uitvogelen hoe ik mn fancontroller er nog bij plaats.
ik zeg niet dat het niet kan maar het is veel werk. en dan nog weet ik het niet 100 % zeker.
 
Voor wat meer stilte en met oog op een toekomstige SLI aan grakawarmte in het water kan je denk ik beter een 360mm radiator overwegen.

Zie hieronder bv een prestatiegrafiekje van een Swiftech MCR220
jac3gg.jpg

Bijna alle fans zijn pas redelijk stil wanneer ze 1000 rpm draaien of minder. Push pull zal daar niet heel veel aan toevoegen.
Tenminste niet aan wat je wilt gaan koelen met een eventuele overklok van de CPU erbij.
Ik weet niet welke 600 serie kaarten je wilt gaan kopen (high end of mid-end), maar gezien je huidige kaarten denk ik dat je hardware waarschijnlijk rond de 400 en 500W in het water zal gaan dumpen. Dit wel met alles volop draaiend.

Hieronder de een prestatiegrafiekje van een 360mm radiator van hetzelfde type:

hv4gvn.jpg


Dat is nog vrij krap om 400W of meer weg te blazen voor redelijk goede temps met de fans rond de 1000 rpm. De MCR valt nog wel onder wat we "de dunnere radiatoren" noemen. Een dikker rad, zoals bv de XSPC RX kan op dezelfde fanspeeds zo rond de 50 tot 70 W meer aan warmte dumpen.
Je kan er met een 360mm radiator in ieder geval voor kiezen om voor overklokken, benchen of gamen de fans wat omhoog te zetten, (maar weer minder hoog als met een 240mm rad) en voor wanneer de PC s'nachts aan blijft staan de fans in de fluisterstand te zetten.
Op zich is die fluisterstand met een 240mm rad ook wel mogelijk als de PC zo goed als idle draait. Het is niet dat je PC direct zal ontploffen.;) Maar met een 360 mm radiator heb je meer speling voor de warmte die gedumpt zal moeten worden.



Dus met een 360 rad denk ik meer stilte. Goede fans zoals de Gentle Typhoons kunnen wat dat betreft ook meehelpen om met minder geluid veel te koelen. Op het moment zijn dit wat geluidsprestatie verhouding de beste keuze fans voor op een radiator. (alhoewel "het beste" in het koelwereldje een groot woord is. De verschillen zijn in de meeste gevallen erg klein)



Stille pompen zijn: de MCP655 of D5 en de MCP35X. Beiden zijn in snelheid regelbaar. In de laagste stand is imho de MCP35X een toefje stiller dan de MCP655/D5.
De MCP35X is ook een stuk kleiner dan de MCP655/D5 wat in je kast misschien een voordeel kan zijn.



Pomp, fans, radiator gericht gekozen op stilte en performance.


Nu nog een koelblokje, een reservoir, slangen en fittingen. Daar help ik je graag morgen mee verder als je dat op prijs stelt. :)
Omdat ik uit je posts niet aflees dat het er heel erg mooi uit moet zien, zou je op die dingen aardig wat kunnen besparen.
 
ehm ja ik was nog 1 500 gb backup hdd vergeten. en dan nog een dvd drive....
het zou wel kunnen maar dan moet ik 1 drive bay eruit slopen en mn backup hdd bij mn dvd speler doen. dan moet ik nog uitvogelen hoe ik mn fancontroller er nog bij plaats.
ik zeg niet dat het niet kan maar het is veel werk. en dan nog weet ik het niet 100 % zeker.

Dan neem je toch een single bay reservoir? Eentje die dus net zo hoog is als je dvd.
Staan er genoeg van in de shop ;)

En coolfris geeft ook goede advies in zijn post.
Ik heb zelf de dcc35x en die is idd goed still op lagere snelheid.
 
Dan neem je toch een single bay reservoir? Eentje die dus net zo hoog is als je dvd.
Staan er genoeg van in de shop ;)

En coolfris geeft ook goede advies in zijn post.
Ik heb zelf de dcc35x en die is idd goed still op lagere snelheid.

okey. zit er nog veel verschil in een single bay of dual bay kwa warmte ofzoiets?

Voor wat meer stilte en met oog op een toekomstige SLI aan grakawarmte in het water kan je denk ik beter een 360mm radiator overwegen.

Zie hieronder bv een prestatiegrafiekje van een Swiftech MCR220
jac3gg.jpg

Bijna alle fans zijn pas redelijk stil wanneer ze 1000 rpm draaien of minder. Push pull zal daar niet heel veel aan toevoegen.
Tenminste niet aan wat je wilt gaan koelen met een eventuele overklok van de CPU erbij.
Ik weet niet welke 600 serie kaarten je wilt gaan kopen (high end of mid-end), maar gezien je huidige kaarten denk ik dat je hardware waarschijnlijk rond de 400 en 500W in het water zal gaan dumpen. Dit wel met alles volop draaiend.




Pomp, fans, radiator gericht gekozen op stilte en performance.


Nu nog een koelblokje, een reservoir, slangen en fittingen. Daar help ik je graag morgen mee verder als je dat op prijs stelt. :)
Omdat ik uit je posts niet aflees dat het er heel erg mooi uit moet zien, zou je op die dingen aardig wat kunnen besparen.

en wat als ik 2 radiatoren neem? ik heb bovenin de kast nog veel ruimte boven mijn mobo. want 360 gaat niet passen denk ik. en daar zit een grote 200mm fan dus als ik daar nog een extra radiator voor zet zou dat veel schelen?
ik heb nou nog eens goed naar de kast gekeken. ik denk dat als ik het bovenste gedeelte (lees 1 van de 3 fan's) bovenaan uit laat steken boven de kast dat het dan wel goed gaat.dan kan ik met 5 fan's uit de voeten en heb ik een mooie stille en vooral goede radiator.

Die videokaarten gaan zeker wel richting 670/675 dan kan ik nl weer een tijdje mee. en als ik die dan overclock net als mijn cpu dan helemaal.

Dat stel ik zeker op prijs :D

Ik heb even naar die pomp gekeken. dat reservoir wat er bij zit is niet heel groot of wel?
 
Die pomp zou je bv kunnen ook kunnen koppelen aan XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir One. Als je twee 5.25" bays over hebt, is dat een redelijk ruimtebesparende oplossing.

Even snel uit m'n hoofd gerekend, denk ik dat je dan wel over je budget gaat.

Een veel goedkoper alternatief voor een reservoir is een T-line. Een tweede voordeel van een T-line is dat het minder ruimte in beslag neemt. Enige nadeel ervan is dat het vullen en ontluchten wat meer tijd in beslag neemt.

(een T-line is een T of een Y fitting op de plek waar normaal een reservoir zit, dus voor de inlet van de pomp. Aan die fitting koppel je een stukje slang. Dat is dan de vulopening en ontluchtingspunt van de waterkoelset geworden. Precies dezelfde functies als een reservoir, alleen door de kleine opening van de fitting duurt het minstens een paar uurtjes voordat de set ontlucht is. Op zich geen probleem, want dat is tevens een mooie tijd voor een degelijke lektest. ;) )


Hieronder een voorbeeld van een T-line met een Y fitting:

01.JPG


Of je moet natuurlijk graag een reservoir in je kast willen zien. Dan valt er waarschijnlijk nog wel iets binnen je budget uit te persen. Maar omdat het uiterlijk van de set niet hoog in je vaandel staat, lijkt een T-line me een mooie besparing welke weer ten goede kan komen aan de kwaliteit van de rest van de set. :)


Twee radiatoren kan uiteraard ook. Een 240 icm een 120 mm. Zolang je maar op minimaal 360mm uitkomt. Ik zal morgen wel even speuren naar eventueel een voorbeeld van je kast icm intern geplaatste radiatoren. Het is nu een beetje laat aan het worden. ;)
 
Ik zag deze laatst voorbij komen, dat is een 200mm rad boven in je case.
antec_1.jpg


Deze variant heeft een 240mm rad met beugels voorin de drive bays gehangen.
11.jpg


En hier zie je een 240mm rad bovenin hangen.
324669913.jpg


En als je de bovenste 5,25 bay vrij laat past er ook wel een 360 rad in, maar dan moet je waarschijnlijk wel zelf een aantal bevestiging punten boren/tappen.
102_1246.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie hulp :)
Ben de hele ochtend bezig geweest en heb nou ruimte gemaakt voor een bay reservoir
wat ik tot dusver heb:
1* Swiftech MCP35X Pump
PSU Bridging Tool 24 pin
Spuitfles - 1000ML
1* EK-Supreme HF - Full Copper
5* Scythe 120MM Gentle Typhoon 1450RPM D1225C12B4AP-14
1* Alphacool Repack-Cooling Slot-In (
2* Tygon R3603 - 6.4MM ID - 9.6MM OD - Clear
2* 6MM (8-6MM) Schroeffitting 90 graden - G1/4
6* 6MM (8-6MM) Schroeffitting - G1/4
1* XSPC RX360 BLACK

totale kosten ± ver over mijn budget.....
 
Die hele dunne slangen kan je denk ik beter niet nemen. Vanaf 10mm@3/8 binnendiameter is zeker aan te raden. Zeker al omdat je de pomp op de laagste stand het dan een stuk gemakkelijker heeft dan met de extra restrictie van de 6mm slangenroute.
12mm@1/2" binnendiameterslang is extreem gezien het beste voor de waterdoorstroom.

Mocht je die dikke slangen niet mooi vinden, zijn de 3/8" binnendiameterslangen een heel mooi alternatief zonder dat je merkbaar prestatie verliest. Als je denkt veel krappe bochten te moeten maken, is de 3/8" binnendiameter slang met een buitendiameter van 5/8" de beste keuze. Een mooi all-round formaat slang is de 3/8"binnendiameter / 1/2" buitendiameter. Niet te dik, niet te dun en met de meeste soorten slang goed buigbaar.


Wat je budget betreft zou je op het CPU block €20 kunnen besparen zonder al te veel aan koelprestatie in te hoeven boeten:

https://highflow.nl/water-blocks/cp...pu/watercool-heatkiller-rev-3-0-s1366-lt.html

Dat zal hoogstens twee graden schelen. Voor waterkoelblokjestesters is dat natuurlijk een schokkend verschil in prestatie die elke grafiek tegen het plafon of bodem zou laten schieten, maar imho liggen de meeste eindgebruikers niet zo wakker van dit soort prestatieverschillen.

Nog goedkoper is een EK-Supreme LTX - Acetal
Wat prestatieniveau ligt die vermoed ik dicht tegen de bovengenoemde heatkiller LT aan. Nadeel van de Supreme LTX is wel dat het de vraag is of het blokje op toekomstige sockets gaat passen. De heatkiller en de door jouw uitgekozen Supreme copper zullen waarschijnlijk nog wel een tijdje ondersteuning krijgen voor toekomstige afwijkende sockets. De LTX is een vast blokje waar weinig aan veranderd kan worden. Maar de prijs is wel erg scherp.
 
Die hele dunne slangen kan je denk ik beter niet nemen. Vanaf 10mm@3/8 binnendiameter is zeker aan te raden. Zeker al omdat je de pomp op de laagste stand het dan een stuk gemakkelijker heeft dan met de extra restrictie van de 6mm slangenroute.
12mm@1/2" binnendiameterslang is extreem gezien het beste voor de waterdoorstroom.

Mocht je die dikke slangen niet mooi vinden, zijn de 3/8" binnendiameterslangen een heel mooi alternatief zonder dat je merkbaar prestatie verliest. Als je denkt veel krappe bochten te moeten maken, is de 3/8" binnendiameter slang met een buitendiameter van 5/8" de beste keuze. Een mooi all-round formaat slang is de 3/8"binnendiameter / 1/2" buitendiameter. Niet te dik, niet te dun en met de meeste soorten slang goed buigbaar.
deze? Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / BLUE

eh ja watdan?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
jerome2710 2011 setup nieuw leven inblazen Advies Waterkoeling Setup 4
S Mora setup Advies Waterkoeling Setup 14
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T Fitting nodig voor EKWB setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
iSP Vraag over ripple en/of werkt de voorgestelde setup? Electronica 6
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
Enola m.2 raid setup probleemp Hardware & Software 3
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
J Ontleden setup Waterkoeling 3
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
E Nieuwe setup Hardware & Software 5
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
BrownMuffin [Waterkoeling] €700 euro i7 X99 setup Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan