• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling of Luchtkoeling? Waterkoeling budget: 200 euro

Daantjuhh14

New member
Hey,

Ik heb een paar vragen over waterkoeling.

1- Is het echt veel beter dan luchtkoeling?
2- Is het beter om een kant en klare set te kopen, of om zelf samen te stellen?
3- Kunnen jullie een goede set samenstellen/kiezen voor mij? Budget 200,- (liefst rond de 150, maar als jhet niet anders kan..)
3- Hoe is de installatie?

Greetz Daan

EDIT:
Ik ben een overclocker. Ik weet niet of dat belangenrijk is bij WC?
En ik wil graag de CPU/GPU North/southbrigde gekoeld hebben.. Het hoeft niet allemaal in 1x, zolang ik maar kan uitbreiden
 
Laatst bewerkt:
hey daan,

het is beter als luchtkoeling alleen pas vanaf een bepaald "moment" bijvoorbeeld voor 5 tientjes kan je beter voor air gaan :)

je kunt bijna altijd beter zelf samenstellen (eigenlijk net als met je pc zelf op jou wensen en behoeften)

mijn mening is altijd dat je eerst zelf de wc guide moet lezen dan zelf wat jij denk dat een mooi setje is samenstellen en dan voor eventueel "aanpas advies" vragen (zo leer je er zelf ook van en dan ben je niet gewoon een of andere stomme rukker met een wc set ;) )

de instalatie is blokjes en alle andere onderdelen monteren, slangen op maat maken en erop zetten (met slangklemmen oid) en dan vullen en lektesten (het beste is de heele nacht en dan zonder stroom op iets anders als je pomp) en dan gaat ook meteen de lucht uit je water
 
Oke, En kan ik gewoon samenstellen op deze site?
En is 150 euro max 200 een goed budget voor zoiets?

EDIT:

NEt even gekeken in de shop maar ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen..
 
Laatst bewerkt:
Oke, Eventjes doorgelezen en zou dit bij elkaar passen:

Radiator :Black Ice GT Xtreme Lite 240
CPU Block:EK-Supreme Plexi
Reservoir : EK-Multioption Reservoir 150 rev.2
Pomp : Aqua-Computer Aquacover Dual DDC Top G1/4

Maar kan ik dan niet beter zoiets als dit nemen:

Asetek Water Cooling kit 10mm [KT12-L20] | Hardware.Info Nederland

of dit:

Thermaltake Big Water 780e [CL-W0169] | Hardware.Info Nederland

Want ik zie het eigenlijk niet zo zitten om iets samentestellen..
Ik koop liever een kant en klare set, die alleen de CPU kan koelen, en uitbreidbaar is tot de GPU/Bridges..
 
ik zou je ipv dat aanraden:

xspc RX240 ( dikker, geschikt voor low rpm fans )
Heatkiller 3.0 LT ( een van de beste blokjes voor een lage prijs )
Laing MPC350 + XSPC reservoir top.

maar vergeet niet dat slang en fittingen al snel 50 euro kosten.

Ik had zelf ook een budget van 200 eur, ik heb toen xspc delta setje gekocht, met een xspc RS360 erbij. koelde wel netjes, maar ik raad het je niet. Misschien ook handig om te vermelden wel hardware je wilt koelen.
 
Hier een voorbeeld van een custom set voor €200

2iiir7d.jpg

2q1s67t.jpg

nx46ch.jpg


Pompje zou je nog kunnen vervangen door een Swiftech MCP350 en dan heb je een set die je later kan uitbreiden met GPU en mosfets. Dan wordt de set wel duurder, want de pomp uit de bovenstaande set is ingebouwd in een reservoir. Die moet je er dan weer los bij kopen.

Afhankelijk van je hardware kan je er misschien beter nu al een grotere radiator bij doen als die ik erbij heb gedaan. Of je doet er later wanneer je gaat uit breiden een extra radiator erbij/ertussen.


Edit: Oh ja, nog een fles koelwater :D Je kunt kant en klaar mixen kopen in diverse kleuren. Om het goedkoper te maken zou je ook voor gedestilleerd water kunnen kiezen. Dat is bij de meeste bouwmarkten, garages en drogisterijen wel te koop voor minder dan €2. Dan doe je er een drupje PTNuke door tegen algengroei en je hebt het perfecte koelwater. ;)
 
Laatst bewerkt:
zoizo die thermaltake is troep (je kan beter een goeie luchtkoeler nemen)
als je persee een kant en klare set wilt kan je op de highflow site een cpu setje nemen...
maar voor 200 euro kan je niet een setje hebben waarmee je later ook je gpu er nog bij kan nemen (nb/sb eventueel wel)
ik heb net even gekeken en een setje waarmee je je cpu fatsoenlijk kunt koelen (en later ook je nb/sb bij kunt doen) en kwam met alles (zonder verzenden) al op 215 euro uit

als je de beste prijs/performance wilt kan ik je adviseren gewoon bij luchtkoeling te blijven

als je graag al wilt waterkoelen is de enige set die ik aan zou raden de corsair hydro H50 (die koelt net iets beter als een thermalright ultra extreme), maar deze is niet uit te breiden..
 
Heey,

Na een tijdje niet actief te zijn geweest, wil ik het toch weer ff proberen. Ik heb nu een nieuwe baan, en een stuk meer inkomsten:D dus mijn budget ligt nu rond de 350 tot MAXIMAAL 400 euro.
Zouden jullie wat moois kunnen samenstellen? En zou alles in mijn midi tower passen. of moet ik een bigtower aanschaffen?
 
Je kan het voorbeeld van Coolfris aanhouden, maar dan een grotere radiator en betere fans nemen.

Bijvoorbeeld de TFC Xchanger 360 of XSPC 360 radiator.
Qua fans zou je kunnen gaan voor 3x Noctua P12-1300 of 3x de Scythe Gentle Typhoon 1850.

Qua slang kan je gaan voor Tygon, wat een stuk flexibeler is dan Masterkleer.

Dan zit je al gauw weer tegen jouw nieuwe budget :)
 
is mooi setje, maar die pomp en top actie geld volgens mij niet meer.. totaal van dat is 50 eur en dat klopt niet:)

je moet anders even allebei appart doen.
we gaan freddy hier niet zitten naaien he :023:
 
Wat?!? Gaan we Freddy niet oplichten?!? :icon_eek:

Lol, klopt. Maar als nog. Dan neem je ipv een XSPC RX een Swiftech MCR320. Kom je op ongeveer zelfde prijs uit.

Edit: heel vreemd. Wanneer ik in de winkelwagen zelf kijk staat er gewoon 76 euro (prijs van pomp + res). Maar in de geladen winkelwagen staat 50 :eusa_eh:...

Edit:edit: Okee, vreemd. Het totaal bedrag klopt wel (dus pomp + res voor 76), maar de weergave niet...
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan