• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling, i7 3770k GTX680 (first timer)

Mapster

New member
Beste forumleden,

Ik ben van plan om voor het eerst een PC te gaan bouwen op watercooling. Menig forum afgestruind en zie nu tussen de bomen het bos niet meer of beter gezegd..... tussen de tubes het water niet meer.

Dit is de setup voor mijn nieuwe PC, de hardware ziet er als volgt uit;

  • Case:Caselabs Magnum M8
  • Mobo:Asus Sabertooth Z77 socket 1155
  • CPU: Intel i7 3770k
  • GPU: MSI GTX 680 lightening of de ASUS GTX 680 DCII (aangezien ervoor MSI nog geen waterblock is)
  • Mem: Corsair 16 of 32 gb dominator
  • SSD: 2 x OCZ Vertex 4 256gb + 1 x Intel 80GB (uit oude PC)
  • HDD: 3 x SATA (uit oude PC)
  • Voeding:Corsair AX850 modulair
  • Fans: Corsair AF en SP120 Quiet


Wat ik van plan ben om te gaan waterkoelen is in ieder geval de CPU en GPU.

De volgende waterkoeling setup heb ik in gedachten;


  • EK-Kit H30 240 HFX
  • EK Multioption RES X2 250 Adv.
  • Feser Tube UV High flow 3/8 ID / 1/2 OD White (3 meter)
  • EK-FC680 GTX DCII Acetal + Nickel
  • EK coolstream RAD XT 240
  • EK PSC schroeffitting 6 stuks extra
  • Feser Aqua Ultra Pure Water 2 x 1 liter
  • Fans: ik dacht om ook hiervoor de Corsair SP120 Quiet te gaan gebruiken

Onderstaande schets heb ik in gedachte;

(Excuses voor de slechte drawing, heb hier op mijn werk alleen Paint tot mijn beschikking)

Waterkoeling setup.png


Note: De twee radiatoren kunnen beide in de top van de case, naast elkaar.

Ik wil gaan waterkoelen voornamelijk voor de stilte, de looks en de uitdaging. Ik ben niet echt van plan om te gaan overclocken of iets dergelijks.

Graag zou ik jullie advies over de producten en setup willen weten en eventuele tips en trics.

Alvast bedankt!

Greetz Mapster

EDIT

Oke ik heb de samenstelling aangepast;

  • 1x Swiftech MCP35X
  • 1x XSPC Raystorm CPU block
  • 1x EK-FC680 GTX DCII
  • 2x XSPC DDC 5.25 Dual bay reservoir One
  • 3x Feser Tube UV 3/8 ID - 1/2 OD White (per meter)
  • 5x 10mm Bitspower Schroeffitting Matt Black (2 stuks)
  • 2x XSPC RS360 Black
  • 3x Feser VSC - Heat Carrier 500ml

Met deze setup ben ik van het advies uitgegaan om 2x 360 Rad te monteren voor een stillere cooling. Aangezien de kant en klare kit van EK dan geen zin meer heeft alles maar meteen veranderd.

Vraag1: Klopt het dat de pomp Swiftech MCP35X direct op de XSPC DDC Reservoir gemonteerd kan worden, zonder tubes?

Vraag2: De XSPC RS360 Rads; is dit een goede keuze?

Vraag3: Wat is jullie advies voor de fans? Welk merk en type? Vanuitgaande dat deze goed koelen en stil zijn.


Note: Mijn vraag lijkt een beetje dubbel op maar ik ben dan ook echt een starter met waterkoeling en wil graag zeker weten dat ik de juiste keuzes maak.

Doelstelling van de waterkoeling is: stillere kast t.o.v. luchtkoeling - de looks - de uitdaging

Graag jullie advies voor deze setup, mijn dank is bij voorbaat groot.

Met vriendelijke groet,

Mapster
 
Laatst bewerkt:
Om voldoende water te laten lopen door de loops en radiators dacht ik eraan goed te doen om een extra reservoir erin te zetten. Daarnaast leek het mij wel leuk voor de looks. Heeft het invloed (nadelig of voordelig) voor de setup qua cooling?
 
als je het doet om de volume te vergroten, dan zou ik ze of in serie boven elkaar zetten(zodat de ene in de ander overstroomt) of de reservoirs parallel laten lopen aan elkaar op gelijke hoogte(en grootte het liefst)

maar zoals freddy zei: eentje is al voldoende;)

enig voordeel die ik kan bedenken uit twee reservoirs is de grotere volume waardoor je bij vullen van de loop minder snel hoeft aan te vullen. verder zodra het gevuld is, is het meer een persoonlijk kwestie. na het vullen is een enkele res meer dan voldoende om de pomp te voorzien van vocht;)
 
Oke bedankt, dan ga ik gewoon voor 1 reservoir.

Is de pomp sterk genoeg voor de setup? Er moet namelijk best wat componenten voorzien worden van water?

Daarnaast ben ik benieuwd of de gekozen onderdelen en merk goed is, wellicht dat er tips zijn voor een betere keus.

Greetz,

Mapster
 
dat van andere merken enzo: allemaal afhankelijk van je budget;) maar ik hoor dat EK gewoon een degelijk merk is.
het is inderdaad geen monster loop dus zal je inderdaad met de mcp350 kunnen voldoen.

die 2 x 360 kan ook inderdaad maar dan zal die EK wc setje moeten worden ingewisseld en zal het kostenplaatje ook weer stijgen.

oh en boefmans: heb jij zelf de corsair SP120 fans gebruikt? ik hoor namelijk anders dat het wel degelijk goeie fans zijn.

kortom mapster: het is een mooi setje en ik denk dat je er tevreden mee zult zijn. mocht je echt de centen nog voor over hebben dan je 2x360 doen, maar is niet noodzakelijk!
 
Over die fans: daarom zeg ik ook 'persoonlijk'. Ze zijn niet slecht ofzo, maar ook niet top :)

En als je toch voor een dik systeem gaat en een dure case importeert, dan zou ik er zoveel mogelijk rads inhangen. Maar ieder zijn ding :)
 
Oke ik heb de samenstelling aangepast;


Met deze setup ben ik van het advies uitgegaan om 2x 360 Rad te monteren voor een stillere cooling. Aangezien de kant en klare kit van EK dan geen zin meer heeft alles maar meteen veranderd.

Vraag1: Klopt het dat de pomp Swiftech MCP35X direct op de XSPC DDC Reservoir gemonteerd kan worden, zonder tubes?

Vraag2: De XSPC RS360 Rads; is dit een goede keuze?

Vraag3: Wat is jullie advies voor de fans? Welk merk en type? Vanuitgaande dat deze goed koelen en stil zijn.

Vraag4: Ben ik onderdelen vergeten voor de setup?


Note: Mijn vraag lijkt een beetje dubbel op maar ik ben dan ook echt een starter met waterkoeling en wil graag zeker weten dat ik de juiste keuzes maak.

Doelstelling van de waterkoeling is: stillere kast t.o.v. luchtkoeling - de looks - de uitdaging

De flow is nu als volgt:

RES > Pomp > CPU > RAD > GPU > RAD > RES

Flow setup.jpg

Graag jullie advies voor deze setup, mijn dank is bij voorbaat groot.

Met vriendelijke groet,

Mapster
 
Laatst bewerkt:
Vraag1: Klopt het dat de pomp Swiftech MCP35X direct op de XSPC DDC Reservoir gemonteerd kan worden, zonder tubes?
Klopt

Vraag2: De XSPC RS360 Rads; is dit een goede keuze?
Prima keuze

Vraag3: Wat is jullie advies voor de fans? Welk merk en type? Vanuitgaande dat deze goed koelen en stil zijn.
Check even welke je mooi vindt en post het lijstje van jouw keuzes, dan kunnen we je adviseren welke van deze lijst stilst zijn.

Vraag4: Ben ik onderdelen vergeten voor de setup?
Je hebt zo alles, je kan wel handige toebehoren overwegen:

 
Bedankt voor de tip Freddy;

Toebehoren toegevoegd aan het winkelmandje.


Wat betreft de 120mm fans voor de radiatoren;

Akasa 120mm Fan APACHE Black AK-FN058
Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 1450RPM CO-9050005-WW
Scythe 120MM Gentle Typhoon 1450RPM D1225C12B4AP-14
Scythe 120MM S-FLEX SFF21E 1200RPM

Ik begreep uit menig review dat de Scythe aardig goed zijn. Geen idee hoe de andere fans zich verhouden tot de Scythe. De fans dienen in ieder geval de RADS goed te koelen en zo stil als mogelijk te zijn. Zolang de kwaliteit van de koeling maar goed blijft.

Is het verstandig om met deze setup een push/pull op de rads te zetten of alleen pull of push?

Wat zou jouw advies hierin zijn?
 
Laatst bewerkt:
Als je ruimte hebt voor push pull en geld: gewoon doen. Scythe is prima.
Met een fancontroller kun je dan lekker inregelen (push op ander kanaal dan pull) dan kun je, ook afhankelijk van die situatie (gewoon gebruik, gamen, stressen bij oc) de lekkerste balans zoeken qua herrie en prestatie (8 fans op 50 procent of 4 of 70 etc).
 
Ik denk dat ik voor de Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 1450RPM CO-9050005-WW ga.

Met name omdat de gehele build zwart-wit gaat worden. De witte ringen geven dan een nice look.

In combinatie met een fancontroller Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels - Touchscreen - Black kan ik toch de RPM naar beneden bijstellen zodat deze stiller draaien????? Bijvoorbeeld op 900 RPM.

Indien ik met 2 x 360 RAD een pull opzet van 2 x 3 fans op lage RPM en alleen een CPU en GPU block om te coolen is dit dan afdoende of heb ik meer fans nodig om de boel koud te houden?????
 
Inderdaad.
Maar als het qua geld weinig uitmaakt zou ik meteen push pull gaan, kun je lekker inregelen. Wel push apart fancontroller van de pull dan.

Ik doelde meer op rad ruimte: meer rad oppervlak is stillere koelingsopties
 
Nog een laatste vraagje betreffende de pomp in combinatie met een reservoir;

De pomp die ik gedachte heb: Swiftech MCP35X Pump

Nu wil ik óf een TUBE reservoir óf een BAY reservoir.

Kan de volgende TUBE reservoir rechtstreeks op de pomp worden aangesloten doormiddel van een koppelfitting????

Dit is wat ik in gedachte heb;

EK-Multioption RES X2 - 250 Advanced

met als koppelstuk ter bevestiging aan de pomp;

Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Mini Matt Black BP-MBWP-C42

Zo komt de TUBE strak bovenop de pomp. Kan dit?? Of is dit niet aan te raden?? Wat zou anders een goede oplossing zijn om de Tube op de pomp aan te sluiten?

Thanks alvast

Mapster
 
Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Rotary Matt Black BP-MBRG

ga dan voor deze, dan weet je zeker dat je de res zo kan draaien zoals jij hem wilt.

anders twee normale fittings/schroef fittings en een stukje slang, dan kan je ook nog een marge hebben voor een metingsfout.

daarnaast helpt dat stukje slang ook gelijk een beetje de trillingen dempen die de pomp eventueel aan de res door kan geven, maar eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen of dat zo is of niet. niet al te veel ervaring hier met pomp en res koppeling.

hoop dat je er wat aan hebt.
 
Je zou ook voor een EK pomptop met ingebouwt res kunnen gaan EK-DDC X-RES 140 - Acetal - DDC Series - Reservoir Pump Combo - Reservoirs & Accessories

Koolance heeft ook zo'n soort oplossing, Koolance COV-RP400 Top/Reservoir base for PMP-400/MCP350/MCP355/DDC
Hier bij moet je dan nog wel een res zelf bij kiezen, Koolance Reservoir Body 60x80mm (WxL), 157ml BDY-TK080 In de shop staan er maar 2 maar je kan een aanvraag voor een langere doen als je een hier een aanvraag doet, HighFlow Product Suggesties en Nieuws

Swiftech heeft ook een mooie oplossing voor, Swiftech MCP35X Reservoir with 2 inlet ports
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Waterkoeling i7 3770k 7970top dcu2 corsair 900D ongeveer 500 euro Advies Waterkoeling Setup 40
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan