• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling i7 2600k, advies gevraagd.

Nielz1990

New member
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn PC van waterkoeling te voorzien. Ik ben helemaal nieuw op dit gebied, ik hobby graag en ik vind het ook echt een uitdaging. Het gaat mij voornamelijk om de looks, al vind ik prestaties ook belangrijk.

Momenteel heb ik een Aerocool Sixth Element behuizing (Midi-Tower). Hierin heb ik 1x een 140mm en 2x een 120mm Aerocool Shark Blue Fan. Verder heb ik mijn kast gemod met een UV-reactief(blauw) window en heb ik 4 CCFL UV lampen gemonteerd.

Gisteren heb ik de GTX680 Lightning van MSI besteld, en daarom ik wil alleen mijn CPU (i7 2600K @stock speeds) watergekoeld maken. Deze wordt nu gekoeld door een Scythe Mugen 3. Idle is mijn CPU ±30 graden en onder load komt de CPU niet boven de 60 uit.

Nu ben ik aan het puzzelen geweest en ik denk dat ik eruit ben en wil hierover graag jullie advies/kritiek.

- Als pomp/reservoir heb ik de XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2 in gedachten.

- Als CPU-koelblok kwam ik uit bij de EK-Supreme LTX - Nickel EN. Hier wordt zo te zien geen backplate/bevestigingsmateriaal bijgeleverd, daarom denk dat ik deze EK-Backplate CPU Universal - AMD/i5/i7 en deze EK-CPU Easy Mount HF - Black nodig heb.

- De radiator die ik uitgezocht heb is de Black Ice GT Stealth 240 Black.

- Over de fans ben ik nog niet uit. Ik heb 3 types uitgezocht waaruit ik een keuze wil maken.
Ik heb 2 CPU (PWM) fan aansluitingen op mijn MoBo (AsRock Z68 Extreme3 Gen3) en mogelijkheid tot het aansluiten van 3 casefans. Via de software van mijn moederbord kan ik de fan-snelheid regelen (waardoor ik dus geen fancontroller nodig heb?!). Welke fan raden jullie aan (mbt. UV/PWM)?

- Als slang dacht ik aan 2 meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear genoeg te hebben. Niet UV-reactief omdat denk ik alleen de vloeistof hiervoor al voldoende is?!

- Als koelvloeistof EK-Ekoolant UV BLUE premix 1000mL. Hoeveel heb ik daarvan nodig voor bovenstaande pomp, reservoir en slang?

- Volgens mij heb ik aan 3 sets 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black genoeg. 2 voor reservoir/pomp, 2 voor het CPU-blok en 2 voor de radiator.

Zou bovenstaande setup voldoende zijn? En presteert dit beter dan bijvoorbeeld een Corsair H100? Het zal er allicht beter uitzien, ikzelf zie de meerwaarde van een H100 ten opzichte van mijn Scythe Mugen 3 namelijk niet.

Op- en aanmerkingen, kritiek en/of verbeterpunten zijn welkom.

Groeten,

Niels
 
Laatst bewerkt:
Ik zal met je onderste vraag beginnen:

gewone waterkoeling is geen wondermiddel. Als je met een mugen 30/60 haalt (zeer mooie temps voor airkoeling denk ik zo) dan zal je daar met 'gewone' waterkoeling geen hopen meer vanaf doen onder normale omstandigheden. Wat idle betreft is er het feit dat er zowel voor lucht- als voor waterkoeling (je rad is tenslotte lucht gekoeld) een temperatuurs-verschil nodig is. De betere prestaties van een goede rad zouden dit een mogelijks ietsje doen zaken, maar zoveel zal het niet zijn. Onder load geld dan weer dat het voornamelijk van je CPU afhangt, hoe snel die zijn warmte afgeeft. als hij maar 60 doet onder full load dan heb je een goeie CPU en een net mobo te pakken (de mijn geraakt zelfs zo laag niet met waterkoeling :'(). Mogelijks zou je er daar wel wat graadjes kunnen afschaven met een goeie rad/fans combinatie. Zelf heb ik die rad niet gehad dus ik kan er niet veel over zeggen hoe die zich tot de mugen 3 verhoudt.

Wat betreft de pomp kan ik ook niet veel zeggen, veel specs staan er niet op, maar voor zo'n simpele loop is ze meer dan voldoende.

CPU block dan, daar zit je een supreme LTX met een HF mounting kit te mixen, ik weet niet hoe verstandig dat is. Eerlijk gezegd zou ik gewoon de LTX/ HF bestellen, normaal gezien zit al het nodige er bij.

Fans: alle drie volstaan.

slang, 2 meter zou voldoende moeten zijn.

Vloeistof, in je loop zal er niet veel gaan, je bay res is moeilijker te zeggen. Ik zou aanraden 2 flessen te nemen. Beter te veel dan te moeten wachten op meer.

fittingen: 3 paar is genoeg ja.

extra advies, als je nog nieuw bent en je moet toch je hele set nog installeren dan is het aan te raden een drainpunt te maken. Hoe dit precies moet kan je hier op het forum vinden ( 't is een sticky dacht ik)
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb even een winkelwagentje aangemaakt. Het CPU-blok heb ik vervangen voor een complete kit van XSPC. Ik ga waarschijnlijk voor de GELID WING fans. Ze zien er mooi uit, volgens de specificaties moeten ze stil zijn en hebben ook nog eens goede prestaties zo te zien. Iemand nog ervaringen/advies over de radiator?
Winkelwagentje
 
Dat ziet er goed uit, alleen wordt je drainpunt op die manier wel zeer duur (55 euro :O). verder zit je dan met je 'kruispunt' ergens in je slangenroute, wat ik persoonlijk niet echt mooi vind.

Ik zou dit: Bitspower G1/4 Matt Black Q-Rotarary Adapter nemen, en dat op de IN van je res plaatsen. De slang van je rad komt er dan 'recht' op toe, en je kan je drain-slangetje naar beneden laten gaan en met een beetje geluk zelfs achter je drives ofzo verstoppen want die in zit dicht bij je mobo-tray. Als je dan moet laten leeg lopen kan je je CPU block eerst lossen en wat hoger houden, en je case lichtjes kantelen zodat nagenoeg alles eruit zal lopen. Je moet dan wel zien dat je een plugje hebt voor de derde G 1/4 aansluiting. De rest ziet er goed uit
 
Ik heb mijn setup nog wat aangepast en ik denk dat het hem zo gaat worden. Ik heb al 8 fittingen besteld, volgens mij heb ik er maar 7 nodig dus heb ik er 1 reserve. Ik heb ook gekozen voor een slimline radiator van XSPC en een andere slang, toch maar UV-reactief.
Heb ik hier voldoende aan?
In ieder geval al bedankt voor het advies tot nu toe :D!
 
Ik heb inmiddels besteld :)! Heb een andere temp display gekozen, als de temp sensor toch vastzit, heb ik daar een prachtig kniptangetje voor :icon_lol:. Komt wel goed, wordt lekker hobbyen deze week :D! Bedankt voor je hulp tot zover al :)!
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F.West98 Advies waterkoeling, i7 2600K Advies Waterkoeling Setup 9
D Waterkoeling advies; 2600k + 2x6970 Advies Waterkoeling Setup 4
G [Waterkoeling] CPU I7-2600k / GPU R9 290 Advies Waterkoeling Setup 50
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] €300- 500 euro, i7 2600K Advies Waterkoeling Setup 10
Sw333t [Waterkoeling] €1000 euro, i7 2600K, 1x GTX660Ti, 4x HDD Advies Waterkoeling Setup 38
I [Waterkoeling] €500 euro, i7 2600k Advies Waterkoeling Setup 13
M [Waterkoeling] €1000 euro, I7 2600K, 2x Gtx580OC edition Advies Waterkoeling Setup 3
J [Waterkoeling] i7 2600k, HD7970, Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 13
J 1e waterkoeling - GTX570 SLI phantom + 2600K Advies Waterkoeling Setup 1
P [Waterkoeling} €330, HD6950, i7 2600k, chipset Advies Waterkoeling Setup 14
X [Waterkoeling] €900 I7 2600k, HD6950 2GB en AsRock p67 Extreme 6 Advies Waterkoeling Setup 19
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
H [Waterkoeling] €500, i7 2600K, GTX580 Advies Waterkoeling Setup 2
P [waterkoeling] CM690II i7 2600k 2x 6950's CFX Advies Waterkoeling Setup 7
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan