• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b.

Squawk

New member
Beste mensen, nog in dit jaar wil ik mijn eerste watergekoelde pc gaan bouwen.
De reden is dat ik het stof in mijn pc dat altijd door fan's binnen wordt gezogen zat ben, en dank dat het beter kan.. :icon_smile:

Ik ben geïnteresseerd in de Hailea Chiller als koelings bron voor mijn te bouwen pc. De componenten die water gekoeld moeten worden zijn:
1x Asrock ASRock Fatal1ty X79 Champion MoBo, 1x Intel Core i7 4960X CPU, 2x NVideo 7800GTX GPU, 8x Corsair Dominator CMT32GX3M4X1866C9 DDR, 2 radiatoren (niet ter verkoeling van de vloeistof, maar ter verkoeling van de lucht die er door stroomt, omgekeerd dus).

Alles componenten zullen gemiddeld overclocked worden.
Het hele systeem wordt in een bureau tafel ingebouwd, iets zoals bij de welbekende “L3p's D3SK”.
Mijn bedoeling is totaal geen gebruik te maken van buitenlucht voor de koeling. De MoBo zal op een “thermo pad” geplaatst worden op de onderkant van de aluminium bureautafel die op dat stuk aan de onderkant uit koelribben bestaat.
Verder zullen er 1 of 2 radiatoren in het bureau geplaatst die de lucht in de closed-loop koelen die over het gehele systeem gevoerd wordt zodat de overige componenten ondanks het gebrek aan toegevoegde buitenlucht toch koel gehouden kunnen worden.
(De reden voor een “closed-loop” watergekoeld systeem is het dus niet willen verzamelen van stof.)

1. Nu jullie een overzicht heeft van het te bouwen systeem, hoop ik dat men mij zou kunnen vertellen aan welk koelvermogen ik moet denken. Oftewel, kan ik met een HC-500A - 790 Watt uit de voeten, of moet dat een HC-1000A - 1650 Watt worden?
2. Hoe veel geluid produceren de HC-500A - 790 Watt en de HC-1000A - 1650 Watt respectievelijk?
3. Denken jullie dat het haalbaar is de closed-loop gecirculeerde lucht m.b.t. 2 radiatoren koel genoeg te houden is om de, niet door waterkoelers gekoelde, componenten koel genoeg te houden?
4. Er staan vrij hoge eisen aan de waterflow bij gebruik van deze waterchillers (1200-300 l/h en 2000-4000 l/h respectievelijk). Welke pomp kan dit aan (adviseren jullie)? Of moeten er meerdere pompen in serie of parallel om dit te bereiken?
5. Hebben jullie advies over de combinatie van te gebruiken waterkoelers i.v.m. de opbouwing van elektrolitisch potentiaal, erosie en chemische interferentie? Ook in combinatie met bepaalde koelvloeistoffen?

Ik hoop dat er wat lezers zijn die mij hier een beetje op weg kunnen helpen..

Dank alvast voor de reacties!
 
Geluidproductie is best hoog en goed hoorbaar vanaf de HC-500A.
De HC-1000A kan je het beste in een aparte kamer plaatsen, wil je een zo stil mogelijke werkomgeving.
De chiller hoeft niet persé bij de PC te staan en kan je dus gewoon elders plaatsen, je hebt dan natuurlijk wel de meters slang nodig :)

De NB, SB en mosfets van de mobo hebben toch wel enigzins airflow nodig om goed af te koelen.
Ik denk dat het risicovol is om het systeem helemaal luchtdicht te maken, ondanks dat je een thermalpad/koelribben onder het mobo plaatst.
Om stof te voorkomen kan je stoffilters plaatsen voor de intake fans, dat houdt de meeste stof al buiten.

2 of meer MCP655, PMP-500 pompen in serie is aan te raden met deze chillers.

Qua koelvloeistof is het makkelijkst om kant-en-klare te nemen, daarin zit alle toevoegingen zoals anti-corrosie al bij.
Tegenwoordig zijn bijna alle componenten van koper en hoef je verder geen zorgen te maken over corrosie etc.
 
Dank je voor je bericht Freddy.

Misschien moet ik mijn vraag over het geproduceerde geluid van de waterchillers anders stellen.
Mijn andere optie is om een sandwitch constructie te maken met van links naar rechts 4x 12cm fans boven elkaar - radiator - 4x 12 cm fans - radiator - 4x 12 cm fans. Een soort dubbele push-pull constructie dus. In dat systeem zouden er 12x 12 cm fan's het systeem moeten koelen.
Wat zal meer geluid produceren? De HC-1000A water chiller, of de fan-radiator sandwitch constructie?

V.w.b. de interne koeling. Er is zeker luchtstroom. zie het als een bureau in de vorm van een aluminium bak. Aan de linker kant van de bak zo'n 10 cm van de kant ben ik van plan radiator met een rij van 4x 12 cm fan's te plaatsen die lucht naar rechts zuigt en over het systeem heen blaast door de bak. Aan de rechterkant van de bak, weer een radiator met 4x 12 cm fans, zo'n 10 cm van de rechter kant af, die de lucht uit de bak zuigt en via zijkanalen weer terugvoert naar de linkerkant van de bak, waar de eerstgenoemde radiator met fan's de lucht weer aanzuigt en over de componenten heen naar rechts blaast. De twee radiatoren in de bank (aan de linker en rechter kant) hebben in deze setup niet de functie de vloeistof te koelen, maar omdat de vloeistof koeler is dan de lucht die er doorheen gaat, juist de lucht te koelen die zo door de bak gecirculeerd wordt.
Mijn vraag is of dat voldoende koeling opleverd.
(i.c.m. met de thermal pad en koel-ribben aan de onderkant van de bak waar het moederbord op gemonteerd wordt.

Verder moet ik opmerken dat pompen in serie geen hogere water snelheid zullen bewerkstelligen, maar een hogere water druk.
Denk aan electrische stroom in serie of parallel. Door een serieschakeling loopt per stroombron altijd evenveel ampere, maar het voltage (stroomdruk) neemt per voedingsbron toe. Hetzelfde werkt het zo met water.
Dus als ik meerdere pompen zou gebruiken, dan is een paralelle setup gewenst. Dan zou het waarschijnlijk raadzaam zijn dus met meerdere loops te werken die samenkomen in het resevoir dat naar de waterchiller leidt. Dat zou een hogere flow opleveren.

Voordat ik besluit een water chiller te gebruiken, of te kiezen voor de sandwich constructie van fan's en radiatoren wacht ik eerst even op jouw antwoord en (hopelijk) de feedback van wat andere forumleden die ervaring hebben met waterkoeling.

Dus spui jullie ideeen maar! :)
 
De HC-1000A, tenzij je al jouw fans op 2000+RPM laat draaien :)
Een fan controller erbij nemen is daarom aan te raden, kan je de fans zachtjes laten draaien wanneer je het systeem niet zwaar belast met games bijvoorbeeld.

Ow zo, dat moet denk ik wel voldoende zijn, als er maar wat lucht langs de heatsinks van de moederbord gaat, zodat deze warmte kan afgeven.

Hogere druk is belangrijker dan het aantal liter per uur.
Met zo'n chiller of meerdere radiatoren heb je best veel restrictie, om alles soepel doorheen te pompen heb je waterdruk nodig.
Daarom is naar mijn idee pompen in serie een betere oplossing.
 
Hadden radiators van tegenwoordig niet of nauwelijks nog restrictie?
Tenminste zo kom ik dat tegen in tests en reviews etc.
Meestal zijn het eigenlijk alleen nog de waterblokjes en als je super veel 90 graden bochtjes heb.
Een chiller daar en tegen zou ik niet weten, geen ervaring mee.
Voor de rest ben ik het wel eens met Freddy hoor ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan