• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[waterkoeling]€500,- 2x hd5850, Phenom II X4 965 @3.4 GHz

Hallo,

Ik zit sinds vorige week met het idee om een waterkoeling set aan te schaffen. Ik zit al dagen te lezen wat ik nodig heb, maar word er niet echt wijzer van. Hopelijk kunnen jullie mij zeggen welke dingen ik moet aanschaffen.

Dit lijstje kan je afwerken:
- Wat is jouw budget?

€500,-
- Wat is jouw hardware?
systeem.png

+ nog een 2e hd5850
- Welke behuizing heb je?
Zie de vraag hierboven
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
De videokaart en de proccesor
- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Puur voor het geluid en de looks. Ik kan/ga niet overclocken.
- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Daar waar mogelijk is?
- En overige informatie die van toepassing kan zijn
Mochten er foto's of andere info nodig zijn, dan zal ik die maken :)

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en alvast bedankt voor de hulp :)
 
Welke waterkoeling producten je kiest voor jouw setup, is veelal jouw eigen smaak en wat past in jouw systeem.
We raden daarom mensen altijd aan om eerst zelf een setup samen te stellen en dan hier te plaatsen.
Eventuele fouten of verbeteringen kunnen we dan aangeven.
Zo voorkom je teleurstelling achteraf ;)

Als je helemaal nieuw bent met waterkoeling, is het aan te raden om het volgende aandachtig te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?


Je kan ook andere topics bekijken in dit subforum waar andere mensen ook om advies hebben gevraagd.
Daar kan je ook veel info uit halen.
 
Er is maar 1 groot voordeel aan Highflow, hier word aleen verkocht wat goed is ;) ondermeer 99% A merken.

Enige uitschieter kwa prijs/kwaliteit is Bitspower! alles daarvan is duur :p maar de kwaliteit is gewoon UBAHHH.
Wil je een goedkoop maar toch dik setje in elkaar zetten neem dan EK.

Maar dit is puur mijn mening ;)
 
Even een vraagje. Kan je meerdere radiatoren hebben, maar dan niet naast elkaar? En hoe ga ik 2 videokaarten koelen gezien er vrij weinig ruimte tussen zit?

je hoeft niet tussen elk waterkoelblokje in de set een radiator te plaatsen. Al het water in de set is na een tijdje overal van nagenoeg dezelfde temperatuur.

Zie ook:
http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-1287/

Het water dat uit de radiator komt is gemiddeld 0.3c in temp gedaald. Hetzelfde geld voor de koelblokjes. Dit heeft te maken met de snelle doorstroming van het water.

De keuze voor meerdere radiatoren wordt meestal gemaakt om meer koelvermogen te krijgen of omdat de ruimte in de kast het afdwingt. (wanneer er bijvoorbeeld alleen maar twee of drie 120mm radiatoren passen)
 
Je hardware heeft te samen een TDP van 440Watt. Dat is dus wanneer alles voluit staat te knallen. :p Een goeie 480 radiator kan die warmte met goede fans op 1000rpm wel dumpen voor gemiddeld goede wc temps temps.
TFC480-Thermal4.png

Twee radiatoren van 240mm kunnen de boel dus ook goed koelen. Met bv de XPSC RX radiatoren of de Black Ice SR-1 serie icm met Gentle Typhoon fans zit je zeker wel goed. Beiden zijn goed geschikt voor fans met lagere draaisnelheden.

Wat pomp betreft kan ik je zeker de MCP35X aanraden. Op lagere toeren is dit een van de stilste en krachtigste pompjes op de markt.


Wat koelblokjes, slangen, fittingen en het reservoir betreft kan je het beste kijken naar wat je het mooiste vind. :)
 
Aah, het is me eindelijk helder. Heel erg bedankt daarvoor.
Ik vraag me alleen af waar ik die andere 2 radiotoren ga plaatsen. Ik vind het niet echt mooi om mijn voeding eruit te laten steken. Ik zou een 240 aan de achterkant kunnen plaatsen, maar of dat er mooi uitziet is een 2e.

Edit: Ik heb daadwerkelijk geen idee hoe ik erbij kom dat ik er 2 op de achterkant kan gaan plaatsen.

2e EDIT: Ik zit even helemaal verkeerd. Ik dacht dat op een radiotor een fan moest. Maar dat was dus niet zo. Vandaar dat ik zei van meerdere radiotoren. Een vraag nu dus is, heb ik genoeg fans om de boel koel te houden?

Sorry voor alle misverstanden, is laat geworden gister :p
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt idd een beetje lastig om er twee 240 radiatoren in te plaatsen. Net keek ik eigenlijk alleen naar het koelvermogen en niet naar de plaatsing.

Op de bodem zou je eventueel een 360mm radiator kwijt kunnen.

img9712u.jpg


Alleen daarvoor zal je dan wel een gat in de bodem moeten maken en die drivebays weg halen...
Dan nog ergens een 120mm rad :017:

armor_mx_016.jpg


think_smiley_46.gif



Met externe plaatsing zou je dit probleem snel op kunnen lossen, maar dat moet je dan wel mooi vinden natuurlijk.
Mits goed uit gevoerd kan externe plaatsing wel heel erg mooi zijn. Zie bv Sanders zijn build

100_1325.JPG





Zonder het modden van de bodem voor het plaatsen van een 360rad lijkt de armor-mx mij een moeilijke case om voldoende radiator erin te krijgen.
 
't Gaat om de hoeveelheid ruimte tussen de onderkant van het mobo en de bodem. In de build van die eerste pic (met die witte slangen) wordt zo te zien een dunnere radiator gebruikt. Gezien de ruimte die er nog boven ligt, lijkt mij dat voldoende voor een dikkere radiator van een cm of zes dik. (die XSPX RX en die SR-1 die ik noemde). Totaal inclusief fans heb je dan tussen de bodem en de onderkant van het mobo 8.5 tot 9 cm ruimte nodig voor de hoogte.
Dit alles natuurlijk als je wel bereid bent om een gat in je nieuwe case te maken. :p Veel mensen laten hun kast nl liever ongeschonden.
 
Ik vind het eigenlijk wel een stoer idee om de boven eruit te halen. Vraag me alleen af of dat wel voldoende koelt? En komen die fans dan aan de onderkant? Want dan zou ik van die led fans kunnen doen zodat er blauw/rood licht uit de onderkant komt.

Is er eventueel nog een andere oplossing? Of is dit de enigste oplossing zou ik waterkoelling willen?
 
Mogelijke oplossingen:

360 rad op de bodem, 120mm rad extern achterop ---> nadeel: drive bays eruit. Alhoewel je aan je winkelmandje te zien één hdd hebt. Die zou je dan eventueel in een 5.25" bay kunnen stoppen icm met een geluiddempend bevestiging dingetje. (zoals Nexus DiskTwin Black, Scythe Hard Disk Stabilizer 2 SCY-HDS2, Scythe Himuro SCH-1000 of Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2)

Een 120 rad intern lijkt me erg lastig. Het zou waarschijnlijk eventueel in de 5.25" kunnen, maar dan hou je niet veel ruimte meer over om daar nog hardware in te plaatsen.


Misschien ook een mogelijkheid is om een 240 rad op de bodem te zetten en ee 240 rad eztern achterop te doen. Voordeel daarvan zou zijn dat je dan de keuze hebt om de drive bays te behouden.
in deze opstelling zou je de drive bays kunnen opofferen om plak te maken voor de plaatsing van de pomp. Op die plek zou je de pomp met een shoggy sandwich kunnen bevestigen. In dat geval is de pomp vrijwel zeker :eusa_shhh:.
 
een HDD en een SSD, of zit die SSD weer ergens anders dan de HDD?

Maar ik zou dus een gat in de bodem moeten zagen en 3 drive bays eruit zagen? En zo'n pomp, kan je dat gewoon tegen plexi bevestigen? Lijkt me mooi om hem te kunnen zien.

Ben alleen benieuwd of ik dan in totaal nog wel op die €500,- blijf of dat ik meer kwijt ben. Is niet zo heel erg hoor, maar €500,- zou wel een mooi bedrag zijn.

Added after 23 minutes:

Ik zou 2 drive bays weg kunnen halen. en ik heb een vinger lengte tussen de bodem en de videokaart. Dus rond de 10 cm. Maar dan zit je er wel tegen aan.
 
Laatst bewerkt:
Hier een mandje voor een indicatie waar de prijs ongeveer zal komen. Om in de buurt van het budget van 500 te blijven heb ik wel een paar aanpassingen moeten maken. Die MCP35X gaat denk ik niet lukken. Daarvoor in de plaats een MCP350. Dat is ook een vrij stil pompje. Iets om de pomp mee aan de kast te bevestigen heb ik er nog niet bijgedaan. Zover zijn we volgens mij nog niet. :)

Alles van het mandje kan natuurlijk nog gewijzigd worden. Aan de hand van je vragen en opmerkingen komen we er vanzelf wel uit. Dus vraag er maar op los. ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan