• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ATI HD4890 & EVGA N68 (Nvidia 680i)

HailBaal

Junior Member
Goedendag,



- Wat is jouw budget?

Ik wil, als het kan, een set van rond de 200/250 euro. Als het echt nodig is kan ik er overheen gaan, maar ik wil niet 350/400 euro gaan uitgeven. Dan kan ik beter een nieuwe processor kopen. Gezien de rest van mijn set-up, wil ik wel graag iets dat niet vele lawaai maakt (ik heb al zo'n 300 euro uitgegeven aan geluidsdemping). Ik wil, als het kan, een set van rond de 200/250 euro. Als het echt nodig is kan ik er overheen gaan, maar ik wil niet 350/400 euro gaan uitgeven. Dan kan ik beter een nieuwe processor kopen. Gezien de rest van mijn set-up, wil ik wel graag iets dat niet vele lawaai maakt (ik heb al zo'n 300 euro uitgegeven aan geluidsdemping).

- Wat is jouw hardware?

Mobo: EVGA N68 (680i chipset van Nvidia)
Nforce Fan: IBL Fan met schroeven door de CPU koeler gemonteerd.
CPU: E6600
CPU Koeler: Scythe Ninja 2 (met IBL fan)
Videokaart: Sapphire HD 4890 Vapor-X (blauw uit mijn hoofd)
Geheugen: 4GB Kingston Hyper-X
Primaire HDD: Western Digital Raptor 74GB
Secundaire HDD's: 3x Western Digital Green 1TB
Voeding: 520 Watt Coolermaster modulair
Fans: 6x IBL (5x 120MM, 1x 80MM)
Fan Controller: Zalman ZM-MFC1 Plus Zwart
HDD Brackets: 2x IBL HDD Box 20
Noise Isolation: IBL Maxiset

- Welke behuizing heb je?
Case: Antec P182

Omdat het misschien belangrijk is hoeveel ruimte er in mijn kast is (geen idee), hierbij een foto van de binnenkant van mijn kast:

photonj.jpg

Er zit nu een andere videokaart (de Sapphire die ik hierboven heb gemeld) in mijn kast. Op de foto zit mijn vorige videokaart er nog in.

Ik wil graag iets wat betrouwbaar is, en later te upgraden (Core i7 komt er wel aan binnen een half jaar denk ik). Als ik dan een nieuw blok voor op de CPU moet kopen dan is dat maar zo. Het is niet erg als een gedeelte extern is. Er zitten twee gaten in mijn kast die speciaal voor waterkoeling zijn bedoeld.

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?

CPU
VGA
moederboard chipset.

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?

Ik wil graag waterkoeling in mijn PC, omdat mijn CPU over de 70 graden heen gaat als ik SuperPI gebruik. Op dit moment heb ik luchtkoeling, maar een verfrissend drankje voor mijn CPU (over de 70), chipset (over de 90) en mijn videokaart (90 precies na 2 uur) is niet verkeerd in mijn ogen. Ik ben niet zo heel erg bang uitgevallen. Het eerste wat ik deed toen ik mijn kast kocht was een boormachine er op zetten om popnagels te doorboren, en op de foto is ook te zien dat mijn nforce fan door het CPU koelblok zit geschroefd.

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Waar het het beste is.

Hopelijk heeft iemand de tijd om hier naar te kijken. Als er meer informatie nodig is graag melden. Ik heb al flink lopen zoeken, maar ik weet helaas niet veel van waterkoeling af. Luchtkoeling heeft mijn specialiteit en dat zou ik graag willen verbreden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi HailBaal, welkom op het forum!

Voor waterkoeling ben je hier aan het juiste adres :)

Het beste is dat je zelf alvast probereert een setje samenstellen, zodat je bekend wordt met de onderdelen voor waterkoeling.

Dan kan je ook zelf alvast bepalen welke radiator grootte, kleur en formaat slangen en fittingen.
Dat zijn namelijk persoonlijke keuzes gebaseerd op smaak/wat je zelf mooi vindt.

Had je ook al een idee hoe je de radiator wilt plaatsen?
Dat kan namelijk achter of op de kast.

Zie hier voor voorbeelden:
Radiator Montage Mogelijkheden

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
1. Kies jouw Radiator:
Black Ice GT Stealth 360 zwart:
Black Ice GT Stealth 360 Black

Ophangbeugel (kwijl!):
Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P

2. Kies jouw Fans:

IBL Blauw PE 1050
http://www.ikbenstil.nl/Fans/IBL-Fan/IBL-Fan-120mm/IBL-Fan-PE-12-1050-Premium-Edition::2393.html

3a. Kies jouw CPU block

EK Supreme LT Acetal 775 1366
EK-Supreme LT - Acetal (775 - 1366)

3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)

Geen idee....

4. Kies jouw Reservoir

XSPC Black Ball Front 5.25 Dual Bay Reservoir
XSPC Black (Ball Front) 5.25 Dual Bay Reservoir


5a. Kies jouw Pomp

Geen idee...

5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)

zie 5a.

6. Kies jouw Koelvloeistof

nog geen idee...

7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)

PUR Slang - 6MM ID - 8MM OD - Clear
(liever een iets betere kwaliteit maar die zie ik niet staan).

8. Kies jouw Fittingen

geen idee...

9. Kies jouw toebehoren en accesoires

Koelpasta
Ik heb nog diamantpasta liggen.

Trechter
Dit kan toch een keuken trechter zijn?

Slangknipper
Kan dit met een schaar?

UV lampen
Is dit voor het mooie of is dit, net zoals bij een vijver, om de algen te doden? Als het om het eerste gaat dan liever niet.

Sleeving Kits
dat moet ik eerst van mijn voedingskabels gaan afhalen. dat gaat nog een leuke klus worden. Die maken de kabels zeer stug en moeilijk om weg te werken (zie foto).


Airflow:

photoum.jpg



als iemand een idee heeft voor een betere setup, het liefst met dikkere slangen, dan houd ik mij zeker aanbevolen. ik mis ook nog heel wat onderdelen waarvan ik niet weet wat ik nou moet nemen.
 
Laatst bewerkt:
De Koolance rad beugel is echt heel mooi :)

Verder heb je dan dit nodig:

3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
EK-FC4890 Sapphire PCB - Acetal


5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top
Je kan deze nemen en een willekeurige pomptop selecteren:
Laing DDC-1 MCP350 + Top Actie
(de top "XSPC Laing DDC Acrylic Top" is aan te raden)


6. Kies jouw Koelvloeistof
Neem een kant-en-klare, kleur naar wens:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Koelvloeistof :: Kant en Klaar


7. Kies jouw Slang/Tube
6mm slang is wel erg klein. Je kan beter een nemen uit deze categorie:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter)

8. Kies jouw Fittingen
Als je slang hebt gekozen uit bovenstaande categorie, heb je 10 stuks van deze nodig:
10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4


Trechter
Dit kan toch een keuken trechter zijn?
Ja dat kan


Slangknipper
Kan dit met een schaar?
Je kan het met schaar doen, je hebt dan wel kans op kartelrandjes en het knipt lastiger.
Als je de slangknipper in gebruik hebt, weet ik zeker dat je geen spijt hebt van de aankoop ;)


UV lampen
Is dit voor het mooie of is dit, net zoals bij een vijver, om de algen te doden? Als het om het eerste gaat dan liever niet.
Dit is voor de "mooie".
 
Rad = 50
Beugel = 50
Cpu = 35
Res = 35
Gpu = 83
Pomp = 70
Water = 10
Slang = 30
Fitting = 30

dat is al bijna 400 euro (exclusief fans, maar ik heb nog enkele standaard casefans liggen zodat ik die later kan vervangen), en ik wil ook mijn chipset gekoeld hebben (geen idee wat ik daarvoor moet doen). Zijn er goedkopere producten beschikbaar die vergelijkbaar zijn?

is het anders mogelijk dat ik begin met enkele onderdelen (bijvoorbeeld, cpu eerst, chipset en vga volgende maand of over 2 maanden) en dit zo uitbreiden?
 
Laatst bewerkt:
ik kom nu uit op een totaal van ongeveer 430 euro. is het mogelijk om dit 200 euro naar beneden bij te stellen? en wat zou ik in gedeeltes kunnen doen, en hoe makkelijk is het om dit te upgraden?

als ik bijvoorbeeld eerst mijn chipset doe (eerste aanschaf is dan nog steeds 320 euro) en daarna upgraden met mijn cpu en gpu?

het zijn vooral de pomp (en top, die zijn samen over de 100 euro als ik voor de combi ga in je laatste post) en de gpu koeler (82) die nogal duur zijn.

ik wil zelf wel de beugel, omdat ik die echt heel erg mooi vind (en het oog wil ook wat).

zoals ik in mijn eerste post ook aangaf, ik wil het niet 400 euro uitgeven, en daar zit ik met deze config al overheen. ik gaf ook aan 200/250 uit te willen geven. Ik heb op dit moment een E6600 en als ik 400 euro uit ga geven kan ik denk ik beter doorsparen voor een i7. Waterkoeling wil ik zeker mee beginnen, maar ik vind dit een hoop geld.
 
Als je de pomp neemt met de Acrylic Reservoir (dit is een top+reservoir in-een) kom je samen op €76.99.
Je komt dus niet boven 100 euro hiervoor.

En dan bespaar je dus ook het "Ball Front reservoir".

In gedeeltes is eigenlijk af te raden.
Dan zou je telkens het water weer moeten laten uitlopen.
Installeren, bijvullen, testdraaien etc. etc.

Je kan dan beter doorsparen dat je een totaalset kan aanschaffen.

Een waterkoeling set kan je overigens ook weer gebruiken als je een nieuwe PC gaat aanschaffen of gaat upgraden.
Wat dat betreft is dat dus een duurzame investering.


Het is bij jou aardig prijzig, omdat je 3 componenten wilt koelen en goede waterblokken zijn niet goedkoop.
 
volgens mij als ik overstap naar een core i7, dan is dat niet echt gemakkelijk. ik kan dan direct mijn chipset blok en mijn cpu blok weggooien.

en ik vind meer dan 400 euro veel geld voor een setje. ik wil volgend jaar ook nog een lian-li kopen en mijn pc upgraden (naar core i7). het zijn wel dingen die ik in moet plannen. ik heb nooit echt 400 euro over voor zo iets.

volgens mij past niet alles samen als ik dit zo zie. sommige dingen zijn 1/4e, en andere 3/8e

highflowcomputercooling.png
 
Laatst bewerkt:
Het past wel bij elkaar wat jij hebt geselecteerd :)

(de "G1/4" wat achter de productnaam staat, is de schroefdraad)

Het CPU blok past ook op i7 processoren.

Het enige wat bij jouw upgrade dan niet zou passen, is het Chipset blok.
 
ik moet van het weekend een hoop spullen kopen omdat ik over een week of 2 ga verhuizen. als ik geld over heb aan het einde ga ik dit direct kopen. zo niet ga ik sparen voor deze set. dank jullie wel! ik weet nu wat ik nodig heb!
 
ik kan mss wel iett cheaper samenstellen, maar dan moet je wachten tot morgenvroeg, moet nu nl gaan slapen (morgen om 5u gaat de wekker en dan zit ik wel nog ff @pc, zal dan voor jou wat samenstellen ;))
 
@Oli4v: ik ben benieuwd waar je mee gaat komen :)

om 5 uur wakker, ik moet er niet aan denken! ik sta normaal om 8:45 op, douchen, aankleden, spul in me haar, bakkie koffie, jas aan, schoenen aan en een kwartier op de brommert en dan ben ik om 9:15 op mijn werk :)
 
tsjah, 11 uurtjes werken en als ik nog iets waard ben, dan ga ik nog uit ;)

CPU block => EK Supreme LT = €35
Radiator => Swiftech MCR320 => € 60
NB Blok => Swiftech MCW30 => € 30
GFX BLOK => Swiftech MCW60-R => €40
Ramsinkjes => +- €15
Pomp + top (Laing DDC1T 18W (mcp355)+EK Xtop V2 => €87
Reservoir => Swiftech Microres v2 => € 18

Voorlopig sommetje = €285

Maar dan moet je nog met koppelingen etc beginnen, dat kan ook nog oplopen tot 'n euro of 40 en nog vloeistof

+ 6x Yate Loon D12SH fans voor op je radiator, die bevestig je achteraan de kast met 4 lange M3 of M4 bouten (weet niet uit het hoofd welke draad dat radje heeft ;)

ow ja en nu moet ik dringens naar mijn werk vertrekken !
 
dat is nog niet echt goedkoper ;)

de verschillen:

jouw config:
Radiator => Swiftech MCR320 => € 60
NB Blok => Swiftech MCW30 => € 30
GFX BLOK => Swiftech MCW60-R => €40
Ramsinkjes => +- €15
Pomp + top (Laing DDC1T 18W (mcp355)+EK Xtop V2 => €87
Reservoir => Swiftech Microres v2 => € 18
= 250 euro

de vorige config:
radiator = xspc rs360 = 45
nb blok = ek-nb 680i = 25
GFX BLOK = ek-fc4890 saphhire pcb = 83
pomp + top = laing ddc-1 mcp350 / xspc acryl = 65
= 218 euro

allebei exclusief slangen, fittingen etc.
 
zou daar vanaf stappen ;)

water kouder dan de omgevings temperatuur veroorzaakt condensatie, je moet dan namelijk de hele hoop gaan isoleren zodat je geen kortsluiting krijgt

pomp+res buiten de kast is simpel, iets langere slangen en 1 12v kabeltje naar buiten werken (of kabels van de pomp naar binnen), kijk maar eens in de build logs forum, enigste constante is dat je cpu block op je cpu gaat en je gpu block op je gpu :p
verschil is er niet, aleen handig als je meer ruimte in de kast wilt hebben of beter extern past

in stappen wc toevoegen is te doen, maar...
constant leeg laten lopen wat een *** klus is zonder een goeie drain
altijd extra slang bij bestellingen omdat je nooit weet of je genoeg hebt of dat het past en moet omleiden
je bent uiteindelijk duurder uit als je goedkoop begint en later beter wilt (uit ervaring)

pomp+res uit eigen ervaring is onhandig, reden is dat het onveranderbaar is
pomp kun je niet ergens in je kast hangen omdat je res er aan vast zit, ditto met je res, geen kantelen, zeer gelimiteerd plek en weinig opties met je slangen daar door
dus als je pomp+res aan mekaar wilt aleen vanwegen besparing, zou ik persoonlijk maar even door sparen en pomp+top nemen zoals in je originele setup
 
Laatst bewerkt:
ik heb zojuist gehoord dat omdat de economie zo erg aan het aantrekken is, we eind van het jaar een bonus krijgen (oftewel, ineens genoeg geld voor waterkoeling). ik ben alleen nog aan het twijfelen over dingen maarja dat hou je altijd.

ik was van het weekeinde "toevallig" bij ikbenstil, en ze raden mij daar aan om inplaats van rads en fans gebruik te maken van een waterchiller, en deze op 12 of 14 graden te laten draaien. dan heb je namelijk geen last van condens maar wel een goede constante temperatuur. is dit inderdaad handig? Hij gaf aan dat er goede beschikbaar zijn vanaf 270 (wel echt veel geld maar als het jaren mee gaat misschien toch een goede investering). of is het toch handiger om met rads te werken?

goede rads kosten volgens ikbenstil al snel 60/70 euro, en dan heb ik 2x240 nodig voor wat ik wil koelen, en dan 4x 20 euro voor de fans is ook al 220 euro. een chiller is dan net een klein beetje duurder.

daarnaast word het dan inderdaad in een keer kopen.

@Kamuchi: je laatste zin is juist het tegenovergestelde van wat ik wil. ik wil juist niet mijn pomp en top aan elkaar, maar gescheiden van elkaar.

ik zit nu zo te denken:

met rads:
wckoeler.png


met chiller:
wckoelerchill.png
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Wouzke ATI HD4890 Full Cover blok Waterkoeling 20
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
Kvasir 2e loop GPU ati hd4890 Advies Waterkoeling Setup 12
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
R [Waterkoeling] 2x ATI Radeon 7990 Advies Waterkoeling Setup 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
Vannos [VERKOCHT] Ati Radeon HD5870 1GB GDDR5 Verkocht 4
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
Vannos Ati radeon HD5870 Hardware & Software 3
Dustyrick [CLOSED] GPU ATI Asus EAH4890 1gb Gesloten 8
B Past EK ATI 4870x2 GPU waterblock op elke 4870x2 ? Waterkoeling 1
K GPU Waterblock Ati Radeon HD 7850. Waterkoeling 8
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
joostgvk Ati Sapphire HD 7970 OC Overclocking 3
C ATI 1090T - HD6970 - Custom Case Advies Waterkoeling Setup 10
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] EVGA 8800GTS 512MB met ATI kap Verkocht 2
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
wijthoef [VERKOCHT] Ati Radeon 4870x2 + WC blok Verkocht 14
Joren [VERKOCHT] Ati HD5770 1gb Verkocht 8
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
V Vreselijke framedrop ATI HD5870 crossfire Hardware & Software 43
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
D Crossfire Ati hd 4890xxx werkt niet :S Hardware & Software 5
Wally1987 [VERKOCHT] Ati radeon HD5870 Verkocht 8
Sw333t [VERKOCHT] MSI ATI HD Radeon HD3870 512mb OC-edition (RX3870-T2D512E-OC) Verkocht 1
Sanders nVidia en Ati op hetzelfde moederbord Hardware & Software 6
S ati radeon hd 5870 eyefinity 2 gb probleempje Hardware & Software 7
l3p Ati 5970 Artifacts Hardware & Software 8
k.3nny Ati is niet meer :( Algemene Discussies 16
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
G Core i7 930 ATI Radeon HD5870 Advies Waterkoeling Setup 5
V Waterblok voor ATI HD4650 en ASRock G43Twins-FullHD? Waterkoeling 3
Homienator ATI HD5850, liefst met zwarte PCB. Versie 1 (geschikt voor EK-FC5850) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
X-Tripiot [INACTIVE] Diverse ati 5870 kaarten Verkocht 19
E ati had4870 groen scherm Overclocking 5
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
J ATI Radeon HD4850 Coolers Overige Koeling 69
Dustyrick raar geluid van ATI Asus 4890 Hardware & Software 10
R 2 ATi Kaarten in CF-setup Hardware & Software 9
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
stravinski ati (club3d) 4670 wordt niet herkend Hardware & Software 11
Colossus Ati leesvoer, Nieuwe generatie half 2010 Hardware & Software 5
Fuwa Fuwa Ati Radeon 4850 HD res: 1920x1080 Hardware & Software 16
Sanders Ati Tray Tools Overclocking 22

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan