• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

miXture

brinkdinges

New member
Een tijd geleden begonnen Overkill en ik met deze casemod voor hem. We zijn nu een hele tijd verder en we zijn nooit meer verder gegaan. Onlangs heb ik hem maar eens gevraagd of hij de kast terug wilde, maar dat wilde hij niet. Een halve kast had hij namelijk niet veel aan.

Enkele dagen later werd ik gewezen op een casemodding contest die Cooler Master hield, en het duurde wederom een paar dagen voordat ik besefte dat ik met deze case mee kon doen. Ik heb het project dan ook weer opgepakt voor de contest, en deze keer mod ik alles in m'n eentje.

De inspiratie is nog steeds Cygnus X1, die op deze foto eigenlijk nog maar half af is.

00_09.JPG


Iets soortgelijks gaat er met deze kast gebeuren, alleen dan weer compleet anders ;) Het slachtoffer is een Cosmos S:

miXture_00_01.JPG


Het plan is om de rechter zijkant en de voorkant volledig intact te laten, de kleur gaan we dus ook niks aan veranderen. De linkerkant, bovenkant en achterkant laten we echter verre van intact. De naam van de mod komt van de mix van stijlen die straks in de kast zullen voorkomen.

miXture_00_02.JPG


Het eerste zaagwerk begon met het verwijderen van de drivbebays, althans de linkerhelft ervan. Dit ging wat lastiger dan normaal, aangezien dit onderdeel overging in de voorkant. Na een paar minuutjes met de slijptol was dat probleem echter ook weer opgelost. De rechterhelft laten we vooralsnog even heel.

miXture_00_04.JPG


Als je deze zaaglijntjes ziet, dan weet je wel wat je te wachten staat ;)

miXture_00_05.JPG


miXture_00_06.JPG


We gaan dus een heel stuk van de kast afzagen, en dat hebben we maar gelijk gedaan :9

miXture_00_07.JPG


Omdat het maken van geschikte platen uit karton al behoorlijk lastig was, hebben we SolidWorks aangeslingerd. Hieruit komt nu dit eenvoudige model, wat toch al behoorlijk goed weergeeft wat er gaat gebeuren:

miXture_00_08.JPG


miXture_00_09.JPG


De hardware

Hier stond een heel stuk over dikke hardware die er in zou komen, maar daar heb ik nooit wat van terug gezien. Op dit moment heb ik geen idee wat er qua hardware in komt, aangezien ik er nu zelf voor moet zorgen.
 
Update

De kunststof delen moesten er nu ook aan geloven.

miXture_01_01.JPG


miXture_01_02.JPG


De kunststof delen zijn nu ook klaar om gezaagd te worden, en hebben het mooi afgetekend waar dat gebeuren moet. Ongeveer dan ;)

miXture_01_03.JPG


miXture_01_04.JPG


Nu was er toch echt geen weg meer terug. We hebben het grof afgezaagd, om het later makkelijker netjes te kunnen afwerken.
 
Update

Ik ben gisteren bezig geweest met de bovenkant van de kast. Daar zitten een aantal kunststof delen en stukken mesh, en die moesten aangepast worden aan onze plannen ;) Eerst heb ik met behulp van een laser een lijn afgetekend waar gezaagd moest worden:

miXture_02_01.JPG


Die snijlijn ziet er dan zo uit:

miXture_02_02.JPG


miXture_02_03.JPG


Na een hoop gezaag en geschuur met allerlei gereedschappen :9

miXture_02_04.JPG


Het grote stuk mesh was redelijk snel op maat, met behulp van de Dremel. Vroeger vond ik het een onding, maar tegenwoordig kan ik behoorlijk goed mee overweg :)

miXture_02_05.JPG


Dit stukje plastic klemt het achterste stukje mesh vast:

miXture_02_06.JPG


Tezamen zien die onderdelen er zo uit:

miXture_02_07.JPG


Deze assembly heb ik gemaakt van alle afgezaagde onderdelen :p

miXture_02_08.JPG


Afsluitend met wat overzichtsfoto's, de bewerkte onderdelen op de kast geplaatst :)

miXture_02_09.JPG


miXture_02_10.JPG


miXture_02_11.JPG


Waarschijnlijk is nu het linker zijpaneel aan de buurt. Daar zit ook een flink kunststof onderdeel in dat op maat gezaagd moet worden. Het is nog maar even afwachten hoe dat gaat worden, want dat wordt lastig.
 
We gaan verder met het bouwen aan deze case voor de CM contest :) Dit is de staat waarin ik hem onlangs van de plank haalde:

miXture_04_01.JPG


miXture_04_02.JPG


miXture_04_03.JPG


miXture_04_04.JPG


miXture_04_05.JPG


Na het maken van een lijstje was het tijd voor puntje 1; het verstevigen van de bovenkant van de kast. Tegen de zijkant komt een plaat 8mm Lexan die ik nog had liggen, dus het geheel moet wel stevig zijn. Je kunt je voorstellen dat de kast ietsje van zijn stevigheid kwijt was ;) Dit is een plaat 2mm alu:

miXture_04_06.JPG


Na een hele hoop zagen en vijlen blijft dit over:

miXture_04_09.JPG


Om die plaat goed te kunnen monteren, moeten er eerst een aantal bulten uit de bovenkant gehaald worden:

miXture_04_07.JPG


Ik pakte een hamer en een stuk hout en begon erop los te meppen. Dit gebeurde met ongeveer alles op mijn werkblad:

miXture_04_08.JPG


Het hameren werkte gelukkig wel goed, waardoor ik de zwarte plaat kon monteren:

miXture_04_10.JPG


miXture_04_11.JPG


Ik hoop dat dit een beetje een interessante restart is. De case moet half mei klaar zijn, dus ik moet behoorlijk opschieten. Naast al het modden zou het erg handig zijn als ik tegen die tijd wat hardware heb kunnen bemachtigen om erin te gebruiken. Daarnaast ben ik druk met m'n bedrijf en het afronden van m'n studie, dus ik kan m'n lol niet op :)
 
Puntje twee op de lijst was het verstevigen van de achterkant. Door het zagen zijn een aantal gaten onbruikbaar geworden, en ik ga ook geen slangen naar buiten voeren. Zelfs een halve Cosmos is groot zat :p

miXture_05_01.JPG


miXture_05_02.JPG

Hetzelfde 2mm zwarte alu als in de vorige update:

miXture_05_03.JPG


De grove vorm werd uitgezaagd en passend gemaakt. Het was al lastig genoeg om dit allemaal passend te krijgen, vandaar dat ik de schuine kant er pas later aan gemaakt heb:

miXture_05_04.JPG


Daarna was het slechts een kwestie van aftekenen langs de kast:

miXture_05_05.JPG


miXture_05_06.JPG


miXture_05_07.JPG


Aan de onderkant zit de plaat nog niet vast omdat ik nog niet weet of ik daar een PSU ga plaatsen of niet. De platen doen hun werk wel goed, de case is weer een heel stuk steviger :)
 
De Cygnus X1 is toch wel één van de, dan wel niet, DE mooiste build ever!
Als je inspiratie daarop gebaseerd is maak je me erg nieuwsgierig en moet het wel een 'winner' worden.
Het begin beloofd in ieder geval een hoop creativiteit!

Succes en alvast bedankt voor het lees en kijk voer (.,)
 
Ziet er inderdaad veelbelovend uit allemaal dus deze ga ik ondanks
de drukte hier (verhuizen) volgen !!

@ Ladenkastje: Roerlatje onder de voorkant lijmen ? Staat het ietsje achterover.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar dit was het eerste wat bij me op kwam.
 
Werd tijd na 2 jaar :p
Het was eerst niet mijn kast, dus het was niet aan mij om verder te gaan ;) Nu dat wel het geval is heb ik er wel weer zin in, er doen alleen wel heel veel goede modders mee in die compo zeg.

De Cygnus X1 is toch wel één van de, dan wel niet, DE mooiste build ever!
Als je inspiratie daarop gebaseerd is maak je me erg nieuwsgierig en moet het wel een 'winner' worden.
Het begin beloofd in ieder geval een hoop creativiteit!

Succes en alvast bedankt voor het lees en kijk voer (.,)
Als Cygnus X1 de mooiste case ooit is, dan wordt het redelijk lastig om dat te toppen :p We zullen zien hoe ver ik kom :)
 
[...]


Als Cygnus X1 de mooiste case ooit is, dan wordt het redelijk lastig om dat te toppen :p We zullen zien hoe ver ik kom :)

Dat is dan mijn smaak he ;) Het wil niet zeggen dat er niet meerdere mooie kasten zijn.
De style en het vakmanschap bij de Cygnus X1 spreken mij erg aan. Los daarvan, je sketch ziet er bijzonder uit! Ben erg benieuwd hoe je dit opbouwen gaat.
 
Update

Langzaamaan werken we toe aan het maken van het nieuwe zijpaneel. Dat gaat een hele klus worden, een flinke uitdaging :) Voordat dat paneel gemonteerd kan worden, moet er eerst nog wel wat meer plastic weggehaald worden:

miXture_06_01.JPG


miXture_06_02.JPG


Eerst een paar grove snedes met de Dremel, waarna dit overbleef:

miXture_06_03.JPG


Op dit moment ben ik even vergeten foto's te maken, maar hierna hoefde ik het stuk alleen nog maar een beetje af te werken. In het kleine voetje heb ik nog een boutgat gemaakt zodat ik het geheel goed op positie kan vastzetten.

We stellen de zijplaat nog even uit :p Hij moet namelijk wel ergens aan gemonteerd kunnen worden, daarvoor heb ik deze twee stukken aluminium profiel nodig. Ik had deze stukken nog liggen, vandaar dat ze niet dezelfde maat hebben:

miXture_06_04.JPG


Na een uurtje zagen, boren, meten, zagen, boren, passen en buigen, houd je zoiets over ;)

miXture_06_05.JPG


Past pesies :D

miXture_06_06.JPG


miXture_06_07.JPG


miXture_06_08.JPG


De strip aan de bovenkant is iets simpeler, omdat er geen hoek in zit. Vandaar dat ik hem er bijna gelijk op kan monteren. Om hem gelijk op de juiste plek te monteren, heb ik even een stukje plexi op de kast gelegd die vanzelf de juiste hoek aanneemt:

miXture_06_09.JPG


Het hoekprofiel even voorzien van een paar stukje dubbelzijdige tape:

miXture_06_10.JPG


Waarna ik vier gaten kon boren, die in het profiel nog een M4-groefje kregen. Na het monteren ziet het er allemaal al uit alsof er een plaat tegenaan gemonteerd kan worden :)

miXture_06_11.JPG


miXture_06_12.JPG


Ik weet dat de juiste hoek er nog niet in zit, maar hier ga ik nog mee bezig. Ook weet ik nog niet hoe exact dat allemaal komt, misschien is het zijpaneel prima te monteren zonder dat de hoekprofielen scheef staan. De tijd zal het leren, dit was in ieder geval het werk van de afgelopen dagen :)
 
Terug
Bovenaan