• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Corsair 800D Simple Black nd Blue

jcreations

New member
Vandaag de knoop doorgehakt en al m'n spullen besteld voor m'n eerste water gekoelde rig. Hiervoor al de nodige systemen gebouwd in verschillende Antec cases. Mijn doel was altijd om een zo stil mogelijk systeem te bouwen met zo veel mogelijk performance. Hoewel de cases van Antec altijd zeer stil waren (zeker de Solo), moest ik toch wel regelmatig m'n fans wat hoger draaien onder load waardoor ze toch weer herrie maken.

Doel van deze rig is dus een pc bouwen die onder load ook stil kan blijven (en natuurlijk een hele vette systeem te hebben:lol:).

Dit is m'n eerste build log die ik ga schrijven en ik ga het ook proberen om het een beetje in een "dagboek"/tutorial stijl te schrijven. Ik ben tijdens het orienteren en inlezen over waterkoeling erg veel info tegen gekomen waarvan ik denk dat andere mensen ook wel wat aan zullen hebben. Ik zal proberen een FAQ bij te houden en genoeg foto's te plaatsen met de nodige uitleg hoe ik dingen heb gedaan. Dit is mijn eerste build, dus ik zal wel de nodige fouten maken. Tips zijn dus welkom.

De volgende config ga ik bouwen:
Corsair 800D
i7 2600k met intentie om te oc'en naar 4.5ghz
ATI HD7970
Asus P8Z68 Deluxe/Gen3
Samsung 830 128GB
Creative X-fi Fatal1ty
Corsair 16GB vengeance pc1600
Seasonic X-660 Gold

Dit ga ik koelen met:
1x XSPC EX120 Black
1x XSPC RX240 Black
1x XSPC RX360 Black
6x Gentle Typhoons 1850RPM
Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra
EK-FC7970 - Nickel EN Acetal
EK-Supreme HF - Full Nickel -EN
3/8 tubing


Setup moet er ongeveer zo uitzien met blauwe tubes, zwarte fittingen en waarschijnlijk nog custom sleeves:

jc 800d v2.jpg

Hou de de F.A.Q. hieronder regelmatig in de gaten. Ik zal deze om de zoveel tijd aanvullen.

Ik wil ook waterkoeling, hoe moet ik beginnen?
Begin met jezelf goed in te lezen en te bepalen hoeveel je wil en kan uitgeven eraan. De kosten kunnen heel snel oplopen voor een customloop heb ik gemerkt.

Hier een aantal links met veel informatie. Lees het goed door en bepaal daarna of het echt iets is waar je aan wilt beginnen. Voordat je uitgebreid gaat lezen raad ik je aan om de volgende 2 links eerst goed door te lezen:
Goeie beginnersguide
Guide to Delta-T

Delta-T wordt veel in reviews gebruikt. Lees het artikel dus ff goed door dan zullen de volgende links ook een stukje makkelijker te begrijpen zijn.

Martins liquid lab, veel goeie reviews
Oude site van martin, maar nog steeds veel info
Skinnee labs, ook veel reviews
Highflow beginners guide
Beginners guide
Nog een beginnersguide


Waarom 16GB ram? Is toch zware overkill?
Ja is het ook een beetje, maar met de huidige prijzen is het prima te doen. De plannen zijn om 8GB te gebruiken als daadwerkelijke ram en 8GB te gebruiken als een RamDrive.

Wat is een RamDrive?
Simpel uitgelegd, een RamDrive is een softwarematige partitie die gemaakt wordt op je ram. Deze partitie zal een stuk sneller zijn dan de meeste SSD's. Nadeel van zo'n partitie is wel dat bij het afsluiten alles verloren gaat op deze partitie. Ik ga deze partitie daarom ook alleen gebruiken voor alle temp files en scratchfiles van photoshop etc. Bij elke reboot is je temp folder dus clean.

Zijn het niet erg veel radiators?
Mijn doel van dit systeem is om een zo stil mogelijk setup te krijgen. Hoe meer rads hoe meer oppervlakte er is om warmte weg te krijgen. Omdat er meer rads zijn hoeven je fans ook minder hoog te draaien (rpm) en is je pc dus stiller.

Welke radiator moet ik nemen?
Bij het kiezen van een radiator moet je op een aantal zaken letten.
Hoe groot wil je dat de rad is?
In principe is het zo dat hoe groter je rad is, hoe beter je het water kan koelen in je loop. Probeer dus een zo groot mogelijke rad te nemen die in je case past (als je het allemaal in je case wilt bouwen).

Wat is de Fins Per Inch (FPI)?
FPI betekend uit hoeveel vinnen de radiator is opgebouwd per vierkante inch. Hoe hoger dit getal hoe meer vinnen dus. Je fans moeten daardoor ook meer druk creeeren om de lucht er goed doorheen te krijgen. Let op, een fan met hoge CFM die maar weinig druk kan produceren is dus minder efficiënt dan een fan met minder CFM maar met meer luchtdruk. Vaak is het wel zo dat fans meer rpm moeten maken om radiatoren met hoge FPI optimaal te kunnen gebruiken waardoor je dus meer lawaai krijgt. Voordeel hiervan is wel dat deze radiatoren beter koelen bij hoge RPM van fans.
Wil je een systeem waarin je de fans altijd op laag houd, zoek dan naar een rad die een lage FPI heeft. Bij zo'n rad heb je minder luchtdruk nodig omdat de lucht er makkelijker doorheen gaat zodat je fans langzamer kunnen draaien.

Hoe dik is de rad?
Je hebt dunne en dikke rads. Dun is meestal rond de 30mm en dik is rond de 60mm. Dikke rads geven meer koeloppervlakte en zijn daardoor wat beter.


Waarom deze pomp en niet de beroemde d5 aka mcp655 of dcc3.2 aka mcp355?
Simpelweg omdat hij erg veel features heeft en stiller dan de 655 of 355 pomp. Zie deze review LINK voor meer info over deze pomp. De iets mindere prestaties vergeleken met de 655 en 355 pomp neem ik voor lief omdat deze pomp stiller moet zijn en meer features heeft.

In welke volgorde moet mijn loop opgebouwd zijn?
Er is in praktijk geen volgorde dat je echt moet aanhouden. Het enige wat echt aanbevolen wordt door bijna iedereen is om je reservoir/t-line voor je pomp te doen. Dit zorgt ervoor dat je pomp altijd voorzien wordt van water. Voor de rest maakt de volgorde zeer weinig uit. Dit heeft te maken met het feit dat de temperatuur van het water nagenoeg alveral in de loop hetzelfde zal zijn. Ga je voor het extreme dan zal de volgorde iets uitmaken, maar als je daarvoor gaat heb je hoogst waarschijnlijk mijn advies niet nodig ;)

Passen er 2 dikke rads (60mm) boven in de corsair 800D?
Ja, je kan er er vrij makkelijk een 360mm rad boven in kwijt in push OF pull. De 120mm rad moet je pull monteren. Dit heeft te maken met een klinknagel die in de weg zit. De 120mm rad kan je ook in push en pull monteren. Let wel op dat je dan de airflow van je 360mm beetje blokkeert.

Hoe kan ik de 800D modden zodat er een 240mm radiator onderin past?
Zie deze post: LINK

M'n radiators zijn binnen! Wat nu?
Begin eerst met de radiatoren goed schoon te spoelen. Er kan nog vrij veel "stof" inzitten die later je blocks kunnen verstoppen. Gewoon kraanwater erin vullen, schudden en legen. Doe dit net zo lang tot je bijna 100% schoonwater eruit krijgt. In extreme gevallen kan je ook kiezen om het water 1/10 aan te lengen met azijn. Je vult de rad met deze mengsel en laat het een half uurtje weken. Vervolgens moet je de rad weer goed schoonspoelen. Zorg ervoor dat je de rad op het laatst altijd met gedestilleerd water spoelt zodat alle mineralen etc etc eruit zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het resultaat:

dsc0565resize.jpg


dsc0570resize.jpg


dsc0571resize.jpg


dsc0573resize.jpg


dsc7425resize.jpg


dsc7430resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit ik ga hem volgen. Maar je maakt er eerder een guide voor dan een buildlog :p
Ik vroeg me alleen waarom je gekozen hebt voor EK-FC7970 - Nickel EN Acetal inplaats van nickel en plexi. In het plexie zitten dan gaten waar je LEDs in kunt plaatsen wat een heel mooi effect geeft.

Zie hier Project White : een van de mooiste builden die ik gezien heb, misschien geeft het wel inspiratie :p http://forum.highflow.nl/f34/project-white-9479/index12.html
 
De eerste spulletjes zijn binnen. De Corsair 800D is groot! Dusdanig groot dat ik m'n bureau hoger moest afstellen.

De case oogt massief en voelt ook vrij massief aan. Standaard zit er al usb3.0 in en een sata 6GB backplane. Hou er wel rekening mee met dat de sata 6GB backplane voor de hotswap bays nog wat problemen heeft. Check de volgende LINK. Het is dus slim om voorlopig nog even je sata600 schijven rechtstreeks aan te sluiten op je mobo.

De sidepanels inclusief de toppanel vallen mij helaas wel wat tegen vergeleken met de Antec case. De panelen zijn gewoon gemaakt van dun staal waarbij die van Antec opgebouwd zijn uit meerdere lagen materialen waardoor het geluid goed gedempt wordt. Zodra m'n hele systeem erin zit kan ik wat meer zeggen over geluidsisolatie.


DSC_0497r.jpg

Hoe kan ik overigens plaatjes groter posten?

@ Vissa, volgens mij kennen we elkaar van PB Factory Zaandam =p
 
Alle pc hardware is binnen! Nu is het wachten op de onderdelen voor m'n waterkoeling. Zal van de week is alle onderdelen testen om te checken of ik geen DOA heb. Hiervan zal ik geen foto's of een log schrijven. Ga er beetje vanuit dat de meeste van jullie wel weten of kunnen google'en naar de plaatjes van de onderdelen. Is allemaal niet zo spannend ;)

Vond de case toch wel erg zwaar om elke keer naar voren en achteren te schuiven op de rubberen pootjes. Vroeg of laat laten die dingen dan wel los of vegen achter op de vloer. Even een bezoekje aan de Praxis leverde het volgende op:

DSC_0498_resize.JPG

DSC_0499_resize.JPG

DSC_0502_resize.jpg
 
Vandaag m'n fittingen, 120mm en 360mm rad binnen gekregen. Leverancier heeft een foutje gemaakt en heeft in plaats van een EX120 een RX120 geleverd. Na wat passen en meten past deze prima in combinatie met de RX360 bovenin. Ik moet m'n tubes iets anders laten lopen dan ik eerst had geplanned, maar dat is niet zo'n punt. Let wel op dat je deze combinatie niet kan doen in een push en pull config van de 360mm en alleen met een 25mm dikke fan.

Ben gelijk begonnen met het spoelen van de rads. Het viel mee hoe veel rotzooi er in zat. De foto hieronder is van de eerste keer spoelen van de 360 rad.

imag0265f.jpg


Vervolgens ben ik de case maar vast een beetje gaan modden voor de 240 rad die nog moet komen.

Hiervoor heb ik gekeken naar de volgende guide: LINK
Deze heb ik NIET geheel gevolgd. Na wat meten kwam ik erachter dat je niet de hele hdd cage hoeft te verwijderen om de XSPC rad erin te plaatsen. Dit heeft als voordeel dat je case wat steviger blijft omdat het gewicht nog voor een deel op een halve cage kan leunen.

Als je goed kijkt naar de volgende 2 plaatjes, dan zie je dat ik maar 2 klinknagels eruit heb geboord ipv zes. Voor mijn versie van de mod is dit genoeg! Een 3mm boor is prima hiervoor. Kleiner zal ik niet gebruiken omdat anders de klinknagel gaat meedraaien.

3952905849_58bccecfb5.jpg


dsc0505resize.jpg



Zodra je deze 2 klinknagels hebt verwijderd en de klinknagel die binnen zit, moet je de case kantelen zodat de kant waar je pci slots en kabels eruit komen op de grond staat. Vervolgens kan je een stevige schroevendraaier in een van de gaten stoppen van de hdd cage. Zorg dat je de schroevendraaier aan beide kanten goed kan vasthouden en druk goed hard erop. De case zal dan een stukje oplaag schuiven. Druk vervolgens de lipjes die de cage klemde plat en je kan hem zo eruit halen.

dsc0506resize.jpg


dsc0504resize.jpg


F.A.Q. beetje bijgewerkt.
 
Thanks. Het was ff lastig om dat ding er zo eruit te krijgen. Heb ook de nodige krassen nu in m'n case, maarja.. dat ga je toch niet meer zien met de 240 rad eroverheen. Zodra ik m'n 240mm binnen heb zal ik is gaan meten en kijken hoeveel ik eruit moet frezen.
 
Laatst bewerkt:
@Wemmetje1: Fixed

Net even m'n onderdelen gecheckt op DOA's. Alles lijkt prima te draaien.

Cases zijn zoooooo overrated ;)

dsc0507resizel.jpg




Ervaring leert dat de standaard fanfilters vaak niet fijn genoeg zijn waardoor er alsnog wat stof in je systeem komt. Natuurlijk komt ook het nodige stof door de kieren etc. Aangezien ik te lui ben om elke keer de rad te demonteren of met luchtdruk erdoorheen te gaan om alles stof vrij te krijgen besloot ik maar wat filters te maken.

1x een oude muismat
1x maal een panty van m'n vriendin
1x een rol magneettape van de gamma

En het resultaat:

dsc0517resizew.jpg


dsc0518resize.jpg


dsc0519resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vond m'n creatie van gisteravond toch niet heel goed gelukt. Back to the drawing board dus en het resultaat:

dsc0524resize.jpg


dsc0523resizev.jpg


dsc0522resize.jpg


dsc0521resize.jpg


dsc0520resize.jpg


Ik heb hiervoor een karton gebruikt die vervolgens op maat gesneden. Het midden van het karton eruit snijden en vervolgens de panty eroverheen spannen en met nietjes vast zetten.
Vervolgens plak je aan 1 zijde 2 magneet strippen en aan de andere zijde kan je nog een extra laag karton, folie of wat dan ook plakken om de nietjes weg te werken.
Voor de 120mm rad kan je vrij dun karton gebruiken. Wil je het ook maken voor de 360mm rad, dan raad ik je aan om wat steviger materiaal te gebruiken.
 
Zeer nice bedacht met die filters en ziet er nog goed uit ook! Ik heb helemaal geen filters voor me radiatoren. Eén keer in de zoveel tijd alles loskoppelen, alles naar de garage en dan met de compressor blazen maar :p.

Als ik het zo bekijk wordt het een mooie build, succes verder!
 
@ TheNumberOne: Daar heb ik dus precies geen zin in, wil mooi en makkelijk :icon_biggrin: Vergeet nu al vaak de stofzuiger ff langs m'n filters te halen.

@Vissa: Ik vermoed wel dat het enigsinds negatief werkt op de airflow, vooral als je de filter in een push opstelling zet (fan blaast dus tegen filter). Ik zal is testen wanneer de build klaar is. Mocht de structuur te dicht zijn kan je nog altijd kiezen voor een dunnere panty of de panty strakker aanspannen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
SynthaxBE corsair 800d vervangen door een enthoo primo? Cases en Modding 26
Besje Corsair 800D Orgvord Gallery & Build Logs 6
R [CLOSED]Maximus IV Extreme-Z + 2600K + 4x 1tb + Corsair 800D met toebehoren Gesloten 6
Stephan---pro [VERKOCHT] Corsair 800d + 480 shroud Verkocht 1
R [IN-ACTIVE] Corsair 800D Verkocht 3
R [CLOSED] Corsair 800D Gesloten 6
D [VERKOCHT] - Corsair 800D Verkocht 3
J Eerste Waterkoeling Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 27
R [GEZOCHT] Tas/Sleeve om Corsair 800D te kunnen vervoeren Gevonden 6
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
J Jordyy - corsair 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
R Corsair 800D build :) Gallery & Build Logs 27
S Even voorstellen myself & Corsair Obsidian 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
S Corsair Obsidian 800D Full Liquid cooled Gallery & Build Logs 3
L Corsair 800D waterkoelingsbuild Waterkoeling 15
R graag advies: I7 3770K, formula V, HD7970, corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 9
Stephan---pro [CLOSED] Kartonnen doos van de corsair 800D Gevonden 6
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8
B Nieuwe build Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 10
Viepert [VERKOCHT] Corsair Obsidion 800D Verkocht 1
Stephan---pro corsair 800d moederbord zoals een silverstone tj11 Algemene Discussies 12
7 Corsair 650D/800D: side panel size & window Cases en Modding 1
S Advies voor eerste waterkoelling project intel 3930K, Asus GTX570 en Corsair 800D ? Waterkoeling 3
J [Waterkoeling] i7 2600k, HD7970, Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 13
Luculenus [VERKOCHT] Gemodde Corsair 800D Verkocht 19
Nessuno Wat te doen met een Corsair 800D front. Cases en Modding 10
R Corsair 800D SATA6/USB3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
W [VERKOCHT] Corsair 700D inc. 800D window Verkocht 14
W wemmetje1 - bart paret - corsair 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
vgojef Corsair Obsidian 800D Acid Green Gallery & Build Logs 23
L ModernIdiot - Lucien Schilperoord - Corsair 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
X Corsair Obsidian 800D SATA Controller Cases en Modding 8
H HansK aka hansdegebruiker, Corsair 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Yinchie Corsair Obsidian Series 800D SATA 6Gb/s Upgrade Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
V [INACTIVE] Corsair 800D Gesloten 3
Vissa [VERKOCHT] Corsair 800D Verkocht 8
P Vraag over inbouw 140mm radiator in Corsair 800D Cases en Modding 1
aadje93 Corsair Obsidian 800D radiator montage, welke schroeven? (XSPC) Cases en Modding 8
D Corsair Obsidian 800D Bouwen Cases en Modding 6
MaartenvdE Corsair Obsidian 800D HighFlow Product Reviews 9
H Hyp's Corsair 800D Gallery & Build Logs 76
P Corsair 800d "Dick Hard" Gallery & Build Logs 33
H [Waterkoeling] €... In Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 5
N Niels-corsair 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 17
ShockRaver [Case] Corsair 800D REVIEW (incl fotos beware 56k users) HighFlow Product Reviews 9
ShockRaver De beste 360 radiator...? voor Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 6
Ramon toen weer verder met Corsair Obsidian 800D Gallery & Build Logs 10
Ramon Nieuwe PC: Watergekoelde Corsair Obsidian 800D Gallery & Build Logs 28
L Solid Side Panel Corsair Obsidian 800D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan