• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2001 - A Case Modyssey

Asphiax

New member
2001_-_a_case_modyssey.jpg


2001 - A Case Modyssey

Kan me nog heel goed herinneren de eerste keer dat ik deze film zag.
Ik was 11 en de film was al 20 jaar oud !!

Het was op een oude zwart/wit tv met het geluid bijna helemaal uit zodat me ouders niet zouden horen dat ik de film zat te kijken, ik mocht eigenlijk niet zo laat op zijn, lol! Maar dat maakte niet uit ... Ik was daar ... Op de Clavius maanbasis, Ik trok HAL zijn memory modules eruit, ik was de aap die de leider van de rivaliserende apentroep zijn kop insloeg met mij nieuwe werktuig. Dit is DE film die mijn verslaving aan SCIFI heeft gestart. Stanley Kubrick's EPIC interpretatie van de enormheid van de ruimte, de realiteit waarmee de film is geschoten, de 2 minuten zwart scherm intro, de special effects, de vergaande concepten en OMG !!! ... de boeken van Sir Arthur C Clark zijn zelfs nog beter !!!!

Anyway, na de bouw van de USS EURISKO - Intrepid Mark II Class (hij moet alleen nog een verfje krijgen) kwam ik in contact met de modder Nixjuh. We begonnen te praten over onze passie voor SCIFI in de SCIFI OCD group en hij liet me wat van zijn werk zien. Zijn artistieke skills zijn echt wreed en we zaten al snel te praten over hoe we zijn teken en sculpting skills konden gebruiken voor een pc dedicated aan een van onze favoriete films aller tijden.

Dit is wat er uit die sessies is gekomen :

2001-a-space-odyssey-tribute-pc.jpg


3D model van de binnenkant van de case

De vorm van de case hebben we geprobeerd zo veel mogelijk op de Monolith TWA-1 uit de film. we konden niet de 1².2².3² dimensies aanhouden omdat dat de case enorm hoog (144 cm) of the dun zou maken voor de hardware. Dus hebben we nu de afmetingen van ongeveer 80cm hoog, 45 cm breed en 18 cm diep.


Ok , wat voor lekkers gaat er in de case geplaatst worden : Sommige zijn nog TBD

BlackIce GT Extreme 560 Radiator 6 x 140 mm (4 for 560 rad en 2 for intake)

Motherboard AMD

watercooled AMD 1090T processor

2 x watercooled 580GTX in SLI mode

2 x SSD

Custom reservoir met picture of Arthur C Clark

Bitspower fittings

Aircooled RAM

1200 Watt PSU

arthur-4.jpg


De binnenkant van de case is ontworpen om zo veel mogelijk op de binnenkant van de HAL9000 super computer te lijken. De scene waarbij Dave Bowman HAL's memory modules ontkoppeld en hem een liedje laat zingen als bewijs van de factory default reset is gewoon briljant !

2001.jpg


Het frame zal gemaakt worden van MDF en Vuurhout. We zouden graag ALU willen gebruiken maar we kunnen dit niet verwerken omdat we niet het jusite materiaal hebben. Er zijn 2 opties mogelijk, of we dekken de hardware af met een plexi plaat of we maken diverse plexi encasings voor de GPU en USB poorten enz.
Er zullen veel witte of rode plexi plaatjes komen die de HAL9000 memory modules gaan vormen. De kleurstelling zal merendeel zwart/rood en zilver en plexi zijn. lekker strak dus ...
De dubbele 580GTX zullen een verwijderbare casing krijgen die de HAL9000 interface doet nabootsen.

non-render.png


De buitenkant is waar Nixjuh zijn talenten zal los laten. Custom graveringen van 10 van de meest imposante scenes en voertuigen kan de kap, welke over de binnenkant gezet kan worden, bekleden. De kap zal van zwart ALU (geverft of annodised weten we nog niet) gemaakt worden.
We hebben iets aparts in gedachten voor de aan/uit en reste knoppen maar daar kunnen we nog niet te veel over zeggen. We kunnen al wel vertellen dat de case op een rotsachtig plateau (net als in de film) komt te staan en het thema ervan is: "The Rise and Fall of man"

We kunnen niet zeggen hoeveel plezier we al hebbn gehad om het hele concept uit te denken en hopen dat jullie even enthousiast erover zijn als wij. Ondanks dat de hele bouw vooraf uitgedacht is hopen we dat het concept nog zal groeien en evolueren en dat jullie daarmee helpen!

airflow1.jpg


Hier is een update van de bouw tot nu toe !

ASPHIAX en NIXJUH
 
Ok, hier gaat ie dan ..

Allereerst hebben we toch besloten om het frame te maken van ALU ipv MDF. En wat een verschil heeft dat gemaakt ! Ik had el een groot deel van het frame gebouwd maar het voelde niet goed, te licht, te zwak en dus na wat huiswerk en aanschaf van diverse tools toch maar begonnen met de ALU bouw. En ik ben zo blin dat we dat gedaan hebben. Wat een materiaal, ik denk dat ik niet meer in MDF ga bouwen (behalve als er een hele goed reden voor is, lol)

Anyway , hier is het MDF / PINE frame

1.jpg


Het uitgebreide 3D design dat ik heb gemaakt kwam nu gode van pas. De afmetingen waren eenvoudig te halen uit het design en naar de ALU boer gestuurd.

2.jpg


Dus wat hebben we ... 12x12 mm vierkantstaf

3.jpg


En 2mm ALU plaat ..

4.jpg


Allereerst een van de belangrijkste elementen goed uitgemeten. De EXTREEM grote BlackIce GT 560

5.jpg


Het zou moeten passen als de 3D tekening goed klopt. We will see ...

6.jpg


7.jpg


Ik heb al een groot deel van de hardware in huis , dus even een test fitting !

9.jpg


8.jpg


Ik had alleen groene 120mm enermax fans liggen, deze gaan vervangen worden door rode 140mm fans !

Een van de lastigste dingen is het correct bepalen van de fanholes en schroefgaten ... (tenminste vind ik)

10.jpg


Uurtje en heel veel zagen en vijlen later ..

11.jpg


13.jpg


14.jpg


14b.jpg


Weer een paar uur later, man wat werkt dat ALU lekker !!!

15.jpg


En de finale staat voor gisteravond. Morgen naar NIXJUH (30km dus best te doen) om wat te photosoepen en verder te werken aan het frame. Hij heeft de Fall of Man uitgewerkt ... Oh Yeah ....

15b.jpg


16.jpg


En de Monolith is born. Stel je hem in geheel zwart met een 4 rode enermaxen erachter voor , kan best ok zijn volgens mij !

17.jpg


Laters !
 
Hallo iedereen,
Ik zal mezelf eerst een beetje introduceren en vertellen over mijn plek in deze build. Ik ben Asphiax tegengekomen toen ik naar de EURISKO kwam kijken. We begonnen toen wat te praten over onze interesse voor SCI-FI en kwamen op het idee voor deze build. De eerste paar weken hebben we alleen maar gebrainstormd om met een goed en uniek concept op de proppen te komen. Zoals jullie kunnen lezen in de post van Asphiax hierboven, heeft Asphiax te gekke 3D renders gemaakt en is hij begonnen met het bouwen van de kast. Deze heb ik gisteren voor het eerst mogen aanschouwen en wat een vakmanschap en kwaliteit! Het doel van deze build is natuurlijk een hoop lol hebben en nieuwe skills leren.

Hier kom ik kijken, ik zal het meeste van het design van de buitenkant van de kast doen. In totaal zullen er 10 graveringen op de kast komen, welke allemaal een scène uit de film zullen bevatten. Ook zullen er een paar echte 3D aspecten komen. Maar dat is iets voor later (vandaar de censuur op de foto) Uiteraard zullen de kleuren en schaduwen niet gegraveerd worden.

We willen Simon Atkinson extra bedanken voor het beschikbaar stellen en het mogen gebruiken van zijn tekeningen. Hij is echt goed in het modelbouw, tekenen en andere kunst! Vergeet niet zijn website te checken.

Vandaag zullen we jullie onze plannen voor de graveringen laten zien, dus hier gaan we!

Dit is een 3D render van de kast inclusief de buitenste kap.
rendered.png

Aan de voorkant komt een gravering van de aap die de monolith aanraakt en de astronaut in de tunnel.
engravings-5.jpg

Op de bovenkant komt een gravering van de Discovery 1.
engravings-3.jpg

En aan de achterkant komen de de aarde de zon en de maan, en de astronaut in de centrifuge van Discovery 1
engravings-4.jpg

Nu nog de twee grootste panelen.
de plaat aan de achterkant van het mobo zal een gravering van de aarde, het sterren-kind en station V met het Orion ruimtevaartuig bevatten.
engravings_1.jpg

De laatste kap zal een Plexiglas window hebben in de vorm van gescheurd metal. Dit heeft te maken met ons eigen hersenspinsel, in welke de aap het voor elkaar krijgt de monolith the slopen. Vandaar het thema “The rise and fall of men”. Ook heeft deze kant een gravering van de EVA pod.
engravings-2.jpg

Hier nog een lay-out van alle graveringen bij elkaar, zodat jullie een beetje een idee kunnen krijgen.
complete_layout.jpg

En de laatste feature blijft nog een verrassing voor nu, maar we houden jullie op de hoogte!
 
Ziet er supergoed uit zeg... En die hardware mag er ook wel wezen. Bookmarked, just like the Eurisko.

Offtopic: Doe je ook custom graveringen, of is het puur hobbyistisch? Want als je bovenstaande kunt realiseren in detail heb ik misschien (over een flinke tijd) wel interesse.
 
In eerste instantie is het puur hobbyistisch, maar als ik al deze graveringen gedaan heb dan zal ik er ondertussen wel een beetje handig in geworden zijn.. ;)

Laat maar weten, mijn mail staat in mijn profiel. En vragen staat altijd vrij he!
 
Daar zijn we weer met een nieuwe update!

We wilden een kleine verrassing blijven houden, in plaats van alles weggeven in de eerste post.
De monolith zal op een grondplaat komen te staan. Op deze plaat, op de plek waar het “censored” staat in het design van de kap komt een aap.

Nu zie ik jullie denken..... een aap?!? Herrineren jullie je de scene waarin de aap evolueert doordat hij de monolith aanraakt? Het idee achter de aap en de scheur in de monolith komt van de menselijke aard om dingen kapot te maken die we niet begrijpen. Kubrick en Clark beelden Dave Bowman af als ambassadeur in het buitenaardse, maar wat als we de monolith daadwerkelijk kapot hadden kunnen maken......??

Asphiax vond dit geweldige plaatje online, en we moesten deze gewoon op de een of andere manier gebruiken.
743511225797094.jpg

In de ene hand zal hij een stuk steengereedschap houden (welke zal functioneren als de power knop van de pc) en in de andere houdt hij een gebroken bot.
Om het model te gaan bouwen, hebben we een wireframe gekocht en deze gevormd naar het model.
1.jpg

Toen heb ik stukken klei erop gedaan om de basisvorm vast te leggen. Dit was de eerste keer dat ik met klei werkte, en op dat punt dacht ik echt “waar ben ik aan begonnen?”
2.jpg

Maar na een paar uur werken begon het de vorm te krijgen die ik wilde.
IMG_0214.jpg

Hierna heb ik de handen en het bovenlichaam gemaakt.
IMG_0221.jpg

En als laatste het hoofd erop gezet.
IMG_0226.jpg

Hier gaat de draad van de powerknop naartoe.
IMG_9341.jpg

En hier is het uiteindelijke model, het moet alleen nog geschilderd worden voordat we het op de grondplaat kunnen zetten.
IMG_9336.jpg

Vandag ben ik ook nog naar de bouwmarkt geweest, en heb gereedschap gehaald om te beginnen met graveren! Ik weet nog niet precies wat ik ga gebruiken, dus heb ik zowel tools voor de Dremel multitool gekocht als een speciale graveermachine. Dit weekend gaan we hieraan beginnen!
IMG_0253.jpg

Tot de volgende update!
 
Hi All,

Hier is weer een build update !
Maar eerst wil ik een paar sponsors aankondigen !

Asus gaat ons helpen met een Corsshair IV Formula motherboard



EKWB gaat ons helpen met een full cover setup inclusief mobo, CPU, RAM en de 2 GTX580's



My favo webshop voor watercooling supplies Highflow gaat ons ook helpen! Thanks Freddy !



Lamptron gaat ons helpen met het leveren van de krachtige Touch fan controller, 30w per kanaal is niet mis!

De beste group op Facebook voor jouw SCIFI Obsessive Creation Disorder! We hebben meer dan 40 Star Wars, Star Trek, BSG, Alien en veel meer andere SCIFI mods. Join us and start sharing your SCIFI Creations !!!




Ok en nu naar de build !!!

The Enermax fans zijn gearriveerd! 140mm of Red eyecandy !

18.jpg


De gehele rad/fan combi in de kleine ruimte geplaatst die ik ervoor ontworpen had. past op de mm

21.jpg


Ik zal de fan cables moeten verlengen maar daar had ik al op gerekend!

31.jpg


Ik ben op zoek naar een bedrijf dat voor mij een 560 fangrill kan laseren met een ontwerp dat ik gemakt heb!

41.jpg


De volgende uitdaging, Ik moet de precieze locatie van de fanholes bepalenzonder dat ik precies kan meten. ben er een behoorlijk tijdje mee bezig geweest !

51.jpg


Hier zijn de kamers voor de PSU (links) en de intake fans (rechts)

61.jpg


Met de fan holes erg ruw uitgezaagd, belsoot ik even een snelle test fitting te doen om te zien hoe het geheel er uit komt te zien.

de 2 x GTX 580 hebben de waterblokken nog niet gemonteerd, hoop dat ikze snel binnen heb!

71.jpg


Even een tijdelijk mobo en een stapel boeken voor het reservoir gebruikt

Het echte mobo wordt door ASUS ASAP naar mij gestuurd!

81.jpg


Get set, ready .... GO !!! Klaar voor een paar uur vijlen en schuren

91.jpg


Nom, Nom .... Enermax !!!

101.jpg


Even een snelle test omte kijken of ze het allemaal doen , en dan kan de rad chamber dicht !

111.jpg


En de finale status voor vandaag! Ik moet nog een berg M4 schroeven plaatsen om het geheel lekker strak sluitend te krijgen maar dat is voor de volgende keer, nu eerst een paar biertjes pakken !

121.jpg



131.jpg


Oh ja, hier nog een pic om te laten zien hoe het plexiglazen raam geplaatst gaat worden. Zonder de kap is er dus een ongehinderd zicht op de binnenkant !

141.jpg


Tot de volgende update !

ASPHIAX
 

Bijlagen

  • ocd11.png
    ocd11.png
    142,4 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:

Dat is eigenlijk best een goed idee, weet alleen niet of we daar genoeg ruimte voor hebben, want hij zou dan tussen de twee videokaarten komen te zitten. Halve bol van plexiglas erover heen en je hebt een mooi effect.. ;)

Thanks voor het delen van dit goede idee! :) zo horen we het graag.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Rebuild oude (2001) Waterchill PC... Gallery & Build Logs 39
The_Saviour# [2001] Donnie Darko Films / Movies 17
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Jason Singularity Computers Wraith 2.0 ITX/DTX Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Singularity Computers Wraith ITX/DTX Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Jonsplus i100 Pro Mini-ITX Case / Tempered Glass / Black / Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Lian li pc case o11 dynamic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J [TKA-Case] Corsair Obsidian 900D | ColdZero modded edition Verkocht 2
Jason BarrowCH STAR1 Series Limited Edition Circular Open Panel Case - Zwart HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason PHANTEKS Evolv Shift Air 2 Mini-ITX Case, Mesh Panel - Black or Grey HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason BarrowCH Rhopilema Series V2 Limited Edition Composite Channel Test Bench Case - Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Spectre 2.0 Case, 10% korting aanbieding HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Wraith Mini-ITX Case/ Behuizing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Slader [TKA-Case] MATX Parvum case Verkocht 0
Freddy Singularity Computers Wraith Mini-ITX Chassis / Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy Singularity Computers Spectre 2.0 case / behuizing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
V Phanteks evolv X, heerlijke case. Gallery & Build Logs 5
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
P Corsair Crystal 570X Case, PSU cover maken? Cases en Modding 3
0 [Waterkoeling] Luchtdichte-anti-kattenharen-case, 1000 euro, i7 8700K, GTX 1080Ti Advies Waterkoeling Setup 9
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
F Phanteks case en cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S PC case laten spuiten HighFlow Forum 9
TinusB scratch build pc case Gallery & Build Logs 18
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
P Desk-case advies Cases en Modding 2
S IO USB port verlengen custom case Cases en Modding 1
I case modding Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
A Lian Li case met tool-les PCI Cases en Modding 5
S Case upgrade? Cases en Modding 2
L Nieuwe case, maar welke? Cases en Modding 6
JaPeMo JP[0] by JaPeMo (Acrylic Pc Case) Gallery & Build Logs 22
G Case voor 2 240-rads EK-CoolStream PE 240 Radiator Cases en Modding 9
ProAce [GEVONDEN] Case Badges Gevonden 0
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master ITX case met Hotswap bays Verkocht 4
F [Radiator] Obsidian Series® 650D Mid-Tower Case Waterkoeling 4
nicvdv [IN-ACTIVE] medion case Verkocht 1
radmiraal de NZXT H440 case + GTX 780 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 31
S Symphton - Jelle Hoylaerts - Case mod SugarLAN Edition Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
ProAce [CiP] Server Case 2.0 Gallery & Build Logs 12
ProAce Eerste Build: Server Case Gallery & Build Logs 6
M 2 (of meer) PSU voor een case Hardware & Software 18
EJS Vraagje over case fan opstelling Overige Koeling 27
tomasvanderpijl Nieuwe case Cases en Modding 4
l3p [CANCELLED] L3p Parvum case incl 7x UV green fans. Verkocht 2
C Nieuwe Case Cases en Modding 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan