• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraagje over case fan opstelling

EJS

New member
Ik ben een nieuw PC aan het bouwen en heb daar wat vraagjes over, dus ik hoop dat hier iemand mij kan adviseren.

Ik heb een Corsair Air 540 case welke ik een kwartslag wil draaien ( zie foto hieronder).

2013-12-29 16.23.24 (Medium).jpg

Hierdoor draait dus ook mijn Corsair hydro H110 radiator.
Maakt dat uit dat de radiator op zijn kant komt te staan in gebruik ?
En hoe kan ik zien wat de aanvoer- en retour-slang zijn bij de H110 ?
Want het lijkt mij dat ik de aanvoerslang het beste beneden kan hebben, of maakt dat ook niet uit ?

En welke case fan opstelling kan ik het beste kiezen uit de twee onderstaande voorbeelden ?
(letop: door dat ik de kast een kwartslag draai, zijn het boven-aanzichten en geen zij-aanzichten)

Corsair 540 case fan1.jpgCorsair 540 case fan2.jpg

Advies en uitleg is zeer welkom...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een nieuw PC aan het bouwen en heb daar wat vraagjes over, dus ik hoop dat hier iemand mij kan adviseren.

Ik heb een Corsair Air 540 case welke ik een kwartslag wil draaien om te gebruiken.
Hierdoor draait dus ook mijn Corsair hydro H110 radiator.
Maakt dat uit dat de radiator op zijn kant komt te staan in gebruik ?
En hoe kan ik zien wat de aanvoer- en retour-slang zijn bij de H110 ?
Want het lijkt mij dat ik de aanvoerslang het beste beneden kan hebben, of maakt dat ook niet uit ?

En welke case fan opstelling kan ik het beste kiezen uit de twee onderstaande voorbeelden ?
(letop: door dat ik de kast een kwartslag draai, zijn het boven-aanzichten en geen zij-aanzichten)

Bekijk bijlage 13346Bekijk bijlage 13347

Advies en uitleg is zeer welkom...[/QUOTE

Hallo, maakt denk ik niet uit hoe je rad vast zet, of de aanvoer nou boven of onder zit.De vloeistof gaat er toch wel doorheen. Ik zou het onderste plaatje doen met die fan opstelling, zo bouw je een beetje druk op in je kast, waardoor je minder stof hebt in je kast.

Gr sander
 
Oke duidelijk...

Dan de aansluiting op het MB, zelf dacht ik aan de volgende opstelling:

H110 pomp > CPU-FAN
2X Push fans met Y kabel > CHA_FAN1
2X Pull fans met Y kabel > CHA_FAN2
2X side fans met Y kabel > CHA_FAN3
1X back fan > CHA_OPT3

Is dit goed, of kan ik dat beter anders doen ?
 
Bij het moederbord (Maximus V Formula) wat ik ga gebruiken, zit het programma Fan_Xpres2 wat dient als fancontroller...


Ik kan anders ook nog kiezen voor de volgende setup, als dit beter is ?

H110 pomp > CPU-FAN
1X Push fan > CHA_FAN1
1X Push fan > CHA_OPT1
1X Pull fan > CHA_FAN2
1X Pull fan > CHA_OPT2
2X side fans met Y kabel > CHA_FAN3
1X back fan > CHA_OPT3
 
theoretisch zou ik ook voor je onderste plaatje gaan, maar in praktijk zal dit een 5graden MAX gemiddeld schelen!, ik zou het gewoon logisch aan pakken en je eerste plaatje hanteren, voorkant intake en achterkant/bovenkant outtake :).
 
Oke dan maakt het niet uit hoe je het aansluit, als je maar voldoende watt op je fan cha hebt.
En wat k.3nny zegt dat kan, maar als je niet overclock of een beetje overclock, dan maakt die 5 graden meer niet zo veel uit.

gr sander
 
Oke duidelijk, ik kreeg net ook de tip (via een ander forum) dat de CPU fans 4-Pins fans moeten zijn als je met Fan_Xpert2 van Asus wilt werken. Dus de 4 fans op de radiator daar ga ik de 4-Pins Noiseblocker - Blacksilent Pro PK-PS pwm 140mm fans op zetten. en dan wil ik ze aansluiten via deze kabel: http://www.highflow.nl/aansluitingen/stroomkabels/ek-cable-splitter-4-fan-pwm-extended.html Als ik het goed begrijp heb ik dan toch niet meer het probleem of ik voldoende watt op de cpu_fan cha heb ?

In het moederbord boekje staat trouwens: The CPU_FAN connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power. En zoals ik het overal lees zijn de
Noiseblocker - Blacksilent Pro PK-PS fans 0,2A (1,44W) dus dat moet toch kunnen dan ?

Sorry voor de vele vragen, maar waterkoeling met push/pull fans aansluiten is geheel nieuw voor mij dus wil het wel graag goed hebben straks...
 
Laatst bewerkt:
Oke duidelijk, ik kreeg net ook de tip (via een ander forum) dat de CPU fans 4-Pins fans moeten zijn als je met Fan_Xpert2 van Asus wilt werken. Dus de 4 fans op de radiator daar ga ik de 4-Pins Noiseblocker - Blacksilent Pro PK-PS pwm 140mm fans op zetten. en dan wil ik ze aansluiten via deze kabel: http://azerty.nl/8-1167-601800/gelid-solutions-pwm-1-to-4-split.html Als ik het goed begrijp heb ik dan toch niet meer het probleem of ik voldoende watt op de cpu_fan cha heb ?

In het moederbord boekje staat trouwens: The CPU_FAN connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power. En zoals ik het overal lees zijn de


Noiseblocker - Blacksilent Pro PK-PS fans 0,2A (1,44W) dus dat moet toch kunnen dan ?






Sorry voor de vele vragen, maar waterkoeling met push/pull fans aansluiten is geheel nieuw voor mij dus wil het wel graag goed hebben straks...

Hallo, dat zal wel gaan werken.

gr sander
 
Nog even een update, pc draait inmiddels en is echt super stil.

Ik heb nu als volgt gedaan:

rgkp.jpg


Letop: dit is een bovenaanzicht in mijn geval omdat ik de Air 540 een kwartslag heb gedraait:

Bios instellingen:
CPU_OPT - Bios fan instelling: Normal
CHA_FAN1 - Bios fan instelling: Silent
CHA_FAN2 - Bios fan instelling: Silent
CHA_FAN3 - Bios fan instelling: Silent

kabel aansluitingen:
H110 pomp (3Pins) > CPU_FAN (draait continu op +/- 1500rpm)
1>4 (met deze kabel) Noiseblocker BlackSilentPro PK-PS (4Pins) op de radiator > CPU_OPT
1x Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK-3 (3Pins) achterkant > CHA_FAN1
1x Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK-3 (3Pins) zijkant (normaal zou dit de top zijn) > CHA_FAN2
1x Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK-3 (3Pins) zijkant (normaal zou dit de top zijn) > CHA_FAN3

yio1.png



Ik ben echt heel erg te vrede, nogmaals bedankt voor jullie hulp en advies...
 
Ja klopt, nu trekken ze ook meteen de warme lucht bij mijn vga kaart weg.
Niet helemaal optimaal voor de CPU koeling maar die is mij zo goed zat (zie Core Temp image).
Ik heb nu ook overdruk in de kast, dus ook beter tegen het stof
 
Aparte keuze. Over overdruk, dat valt best wel mee. Echt overdruk creeren gaat pas op het moment dat de behuizing in kwestie ook luchtdicht is op overige plaatsen (dat is geen enkele case) ;).
 
Waarom een aparte keuze als ik vragen mag ?

Nou ik bedoel meer met overdruk dat ik nu bij elk rooster (bodem & achterkant) waar geen fan zit, ik lucht naar buiten voel blazen als de PC aanstaat, dus daar zal geen stof door naar binnenkomen. De enige plek waar lucht de PC in komt is bij de 3 case fans en daar zitten stoffilters die het stof tegen houden.
 
Apart aangezien het niet "de standaard" opstelling is. Apart omdat er meestal meer stof achter een pc ligt dan er voor. Maar dat er een "standaard" voor is wil niet zeggen dat je je daar ook aan moet houden natuurlijk. Zolang het maar het beste werkt bij je, dan is het goed.

De cooler die overigens op je gpu zit heeft overigens meer baat bij een frisse wind van voren, dan dat de warmte er vanaf getrokken wordt. Als het mijn systeem zou zijn geweest, dan zou ik juist gekozen hebben voor deze opstelling: http://forum.highflow.nl/attachment...case-fan-opstelling-corsair-540-case-fan1.jpg
 
Bij die opstelling zitten volgens mij ook een aantal nadelen, namelijk dat er een stoffilter voor je radiator komt te zitten, om de PC stof vrij te houden. Welke ik nu op die plek niet nodig heb wat de luchtdoorstroming door de radiator alleen maar ten goede komt (volgens mij). Ik nooit zoveel overdruk in de kast kan krijgen zoals ik nu heb. De 4 CPU fans draaien idle namelijk maar op 500rpm en de 3 case fans op 1200rpm en daarmee is de PC echt fluisterstil in idle stand. De GPU krijgt nu van de twee zij-fans volop lucht op de kaart geblazen met 1200rpm, en bij die andere opstelling krijgt hij met 500rpm de lucht van de 'warme' radiator aangevoerd.

Maar misschien heb ik het wel fout hoor, denk jij dat met die andere opstelling mijn temp dan veel beter zullen zijn dan nu ?

CoreTemp-Scr.png
 
In mijn PC zitten de fans zoals bij EJS. Het is een bewuste keuze geweest nadat ik veel stof in de PC kreeg. De frontfan zoog alle stof naar binnen. Een EML knutsel filter heeft nog een tijdje de stof tegengehouden aangezien de kast geen filtermogelijkheden heeft. Door de fans om te draaien steeg de interne temperatuur wel enkele graden, maar er is minder stofophoping in de PC en er is geen stoffilter meer nodig. De PC staat onder het bureau en het bureau is alleen van voren open. Tevens is er minder warmte tussen de kast en het bureau wat ik ook als voordeel zie.

[sub]EML=Eigen makkelij[/sub]
 
Ieder heeft een persoonlijke voorkeur. Stof valt hier mee gelukkig.

Bij mij zit het zo:



1. [OUTTAKE] 2x Corsair AF120 Quiet (wordt nog vervangen door 2x AF140).
2. [INTAKE] 2x Corsair AF140 Quiet. Deze staan onder 35c cpu temp stil.
3. [OUTTAKE] Standaard 120mm fan
4. Scythe Big Shuriken 2 Rev. B, met Corsair SP120 PWM Quiet erop.

1 en 2 staan onder 35c cpu temp stil. Bij nummer 2 zit een stoffilter.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
nootje vraagje over case Cases en Modding 13
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
X klein vraagje over fittings Waterkoeling 2
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
S Vraagje betreft OD 14*10Tubbing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
U draad tappen vraagje Cases en Modding 1
J vraagje primochill advanced lrt foute badge? Waterkoeling 3
U EK res en pomp vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 tja advies vraagje van mijn dan maar is Hardware & Software 11
D Vraagje slangen i.c.m. in bedrijf name Resorator 1. Waterkoeling 5
P vraagje over tubing Waterkoeling 9
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
M Vraagje m.b.t. levertijd EK DDC X-RES 100 CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
X-Tripiot [REFUSED] bitcoins vraagje Gevonden 1
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
J Vraagje over reservoir! Waterkoeling 3
J Radiator vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
Aequitis temp meter vraagje Electronica 4
F Vraagje Waterkoeling Videokaarten Advies Waterkoeling Setup 12
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
yamaha_R1 Temp sensor vraagje Waterkoeling 2
Dave-V Vraagje Over Waterblock Voor Club 3D radeon HD6870 Coolstream Edition! Waterkoeling 11
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
boefmans opmerking over gtx580sli en een vraagje Overclocking 10
R vraagje over radiator en backplate voor gtx 670 Waterkoeling 9
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
Ant 1 klein vraagje betreffende Molex Power Connector Pins HighFlow Webshop 3
W vertex 4 plus vraagje HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T vraagje over Sunbeam Meteor Light Multicolor ME-MU Problemen & Oplossingen 18
DieHard Vraagje over toolbar Hardware & Software 2
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Meelobee Vraagje over plaatsing rads Waterkoeling 4
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1
boefmans Vraagje voordat ik ga bestellen :) Cases en Modding 2
D Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller Overige Koeling 11
K Vraagje over LED verlichting. Cases en Modding 2
B Vraagje over snelsluitkoppelingen. Waterkoeling 5
B Dual pomp vraagje... Waterkoeling 4
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan