• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Typhoon fans draaien niet op fancontroller of voluit

BlaserR93

Member
Ik heb een probleempje waar ik niet aan uit kom. Misschien kan 1 of 1+ van jullie mij helpen

Ik heb vandaag wat spullen wat spullen van highflow ontvangen. Onder andere een fancontroller van Lamptron:
Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels - Touchscreen - Black

en 3 fans van Scythe:
Scythe 120MM Gentle Typhoon 5400RPM D1225C12BBAP-31

Als ik de standaard fans van mijn CM HAF X op de controller aansluit werkt de controller perfect. Kan de fans dus langzamer of sneller laten draaien

Zodra ik een van mijn nieuwe scythe fans er op aan sluit (dmv de 3pin-connector) gaat de fan niet draaien, niet op 10% en niet op 100%

Zodra ik de fan aansluit via de 4pin molex aansluiting gaat de fan max draaien

De bedoeling is volgens mij dat ik de fans aansluit via de 3pin-connector en dan via de controller kan regelen.

Want 3 x 5400 rpm-fans is een hoop koeling ...... mag wel ietsje minder :icon_lol:

Wie kan mij helpen? .... alvast hartelijk bedankt
 
Ja heb de 4 standaard fans van mijn HAF X aangesloten op de controller en dat werkt perfekt. Maar zodra ik die typhoons aansluit werkt het niet. Ze draaien wel op max toeren via de molex maar gaan niet draaien als ik de 3pin gebruik op de controller. Zijn die fans misschien niet te zwaar voor die controller, dat hij ze niet op gang krijgt. En is het niet vreemd dat er alleen maar een gele draad in de 3pin van de fan zit?
Heb ook nog een fan van een scyth mugen aangesloten en die werkt ook op de controller
 
Hoogstwaarschijnlijk is de startvoltage van de Typhoon 5400RPM te hoog voor de controller.
Gaat de fan overigens wel draaien als je de bladen een aanzetje geeft?
 
Nee heb dat ook al geprobeerd. Daarmee bedoel ik dat ze niet vast zitten. Als ik ze een zetje geef gaan ze draaien en komen weer tot stilstand.
Had ze aangeschaft icm een Black Ice GT Xtreme 360 Black. Is er wel een vergelijkbare controller of kan ik beter op zoek gaan naar andere fans. Of is er misschien nog een ander optie?
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even op de verpakking gekeken en daar staat op dat je ze alleen via de molex kan aansluiten:

Only connect to peripheral 4-Pin from PSU to draw power

Dat verklaart waarschijnlijk het probleem.
Nu is de vraag of dat bij de versies van 4250 en 3000rpm ook zo is. Zo niet dan zijn die misschien een alternatief? Of eventueel een ander merk. Ze hoevenniet perse 5400rpm te zijn, als ze maar goed koelen en ze hoeven ook niet fluisterstil te zijn. Als ik ze maar kan regelen via een fancontroller. :)
 
Volgens mij wel als ik op de website van Scythe kijk. Toch vreemd dat dan die 3-pin daar bij zit ?

Mocht het zo zijn dat het ook bij die 4250 en 3000 is, dan moeten er maar 3 andere komen. Het is mijn 1ste wc dus ik heb weer wat hulp nodig bij het kiezen van andere fans.

Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn met een Black Ice GT Xtreme 360 Black.

Laat het maar weten als je iets meer weet

;)
 
de Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels kan de gentle thypoon aan hoor.

En is het niet vreemd dat er alleen maar een gele draad in de 3pin van de fan zit?

Het zal wel overbodig zijn, maar de 3 pin connector met alleen het gele kabeltje is alleen voor rpm monitoring. ja kan daar dus niks mee regelen, alleen de rpm mee "uitlezen". de fan zal ook nooit gaan draaien als je alleen de 3 pin (of hier 1 pin) connector aansluit

fan-809_3.jpg


Misschien is dit wat:

http://www.highflow.nl/aansluitingen/stroomkabels/4-pin-molex-naar-3-pin-fan-adapter.html

en als je handig ben kun je proberen om de 4 pin molex helemaal te verwijderen en er een 3 pin connector aan te zetten. dan zou de fan het eigelijk gewoon moeten doen op de fancontroller van 30W. kwestie van proberen!

(sluit de fan dan dus niet meer op het moederbord aan, die kan die stroom niet leveren. vandaar die waarschuwing op de verpakking)
 
Ja dat kan kloppen ........... bij full max gaf de lamptron iets van 5200rpm aan.

Mijn doel is om via de Lamptron het toerental van de Typhoons te regelen ................ en dat werkt niet. Waarschijnlijk om de reden die jij beschrijf.

Of als er een manier is waar op dat wel kan ................. dan zijn mijn oren gewillig :lol:

Bedankt voor het meedenken Erik :eusa_clap:



OOoops ........ had de tekst onder de foto niet gelezen.......... sorry


Misschien heb ik nog wel zo'n kabeltje liggen ................ bedankt voor de tip

Maar aan dat kabeltje zit geen gele draad ........... kan ik dan nog wel het toerental uitlezen op de Lamptron display?
 
Als ik het goed begrijp heeft de 5400RPM gentle typhoon dus alleen een 4-pin molex aansluiting,met daarop alleen een zwarte en een gele of rode draad aangesloten?
 
Okee, dan is het voor zover ik kan zien wel duidelijk wat er mis gaat. Als jij de header met de gele kabel aansluit op de controller is dat alleen het RPM signaal. Zonder stroom kan de fan niks (dus ook geen signaal teruggeven). Wat je wilt is die rode en zwarte draad die van de fan naar de molex connector gaan aansluiten op een 3-pin header die naar je controller kan. Een mogelijkheid, zoals al gesuggereert door Erik J is een zo'n adapter een goeie oplossing

Als je dan nog het signaal wil uitlezen van je fan, moet je de gele kabel uit de header halen (filmpje hieronder legt uit hoe je dat doet), en deze moet je dan in het lege gat van de 3-pin van de adapter stoppen (dus de aansluiting die op je controller komt te zitten).

Als het goed is zou het er dan ongeveer zo uit komen te zien:

2ag5ftl.png


Hier het filmpje dat uitlegt hoe je draden uit een fanheader haalt.

Je hebt trouwens geen speciale tools nodig zoals in dat filmpje gebruikt worden. Een kleine platkop schroevendraaier of zelfs een dunne vork is vaak al genoeg om het los te krijgen.
 
:eusa_clap: Thanx Alex

Snap het nu eindelijk. Ga direct 3x 4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapters bestellen.

Voor het verwijderen van de pins heb ik al een heerlijk stukje gereedschap :)

Ik heb er goede hoop op dat het zo gaat werken.

Dank jullie wel voor alle hulp en de uitleg ................ weer wat bij geleerd :)
 
2ag5ftl.png


Juist, zo zal het werken.

En als je handig bent kun je natuurlijk ook je kabeltjes sleeven en een 3-pin connector gebruiken zonder die 4 pin connector's, want dat wordt al snel een onoverzichtelijk zooitje. en dat willen wij natuurlijk niet.

let ook vooral op dat je de kabeltjes niet verwisseld in de 3-pin connector, na bijv. het sleeven. Bij een verwisseling werkt de fan niet meer goed en zou ook mogelijk kapot kunnen gaan. maak daarom altijd even een tekeningetje ofzo

Misschien overbodig maar de 3pin kabel vanuit de controller is rood/zwart/geel

een verlengkabel dus > Als ie 1 op 1 is maakt dat verder niks uit.
en dat zal ie wel zijn als ie bij de controller zat.
 
Dank je wel Erik :038:

Dus jij bedoeld feitelijk dat ik die dunne rode en zwarte draad uit de molex kan halen, daar nieuwe pinnetjes op krimpen en die in de 3-pin van de fan stoppen (waar nu alleen die gele inzit). En daarmee komt dan die molex te vervallen?

Met sleeven hou ik me nog maar net bezig. Heb wel een krimptang en volgens mij ook de juiste connectors. Toch maar even voor de zekerheid 3 van die adapters besteld.

Zodra alles naar behoren werkt en de wc-setup functioneert ..... dan ga ik mijn tijd besteden aan het sleeven en cable management
 
Dus jij bedoeld feitelijk dat ik die dunne rode en zwarte draad uit de molex kan halen, daar nieuwe pinnetjes op krimpen en die in de 3-pin van de fan stoppen (waar nu alleen die gele inzit). En daarmee komt dan die molex te vervallen?

Juist.

de rode en zwarte draad zul je dan af moeten knippen en er nieuwe pinnetjes aan vast maken. die steek je dan in je 3-pin connector.
Ik geloof dat het dan deze pinnetjes zijn:
3-Pin Fan Power Connector Pins Female - 20 stuks
die pinnetjes gaan dan hierin:
AC Ryan Connectx 3-Pin Female - Black


je zet dus gewoon een nieuwe connector aan je fan :038:
 
Volgens mij ik kan toch ook gewoon de connector van de fan gebruiken (waar die gele draad in zit) ? En daar dus die rode en zwarte bij steken.

Van die female fan connector pins heb ik nog voldoende liggen :)
 
Als je die pins hebt liggen en de juiste tools om ze vast te zetten zou ik dat zeker doen! Zoveel werk is dat namelijk niet, en erg moeilijk is het ook niet. Het ziet er dan ook meteen een stuk beter uit dan met die adapter ertussen :).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
G [TKA-FANS] Scythe Gentle Typhoon AP-15(1850rpm) Verkocht 3
HighFlow Gefeliciteerd, TYPHOON. Felicitaties 0
R DarkSide Gentle Typhoon DS1225C12B6AP-60 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
XenoMorpH Gentle typhoon's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 21
l3p [VERKOCHT] 3x Scythe 120MM Gentle Typhoon 3000RPM D1225C12B7AP-29 Verkocht 2
l3p [VERKOCHT] 3 x Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm) 120mm Verkocht 1
Legendary1985 [IN-ACTIVE] 3x Scythe Gentle Typhoon (1850 rpm) of Noctua P12 120mm gevraagd Gevonden 0
P Shopreview, H80+ Gentle Typhoon 1450RPM HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
Asphiax Scythe Gentle typhoon 1700 - 92 MM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Alex Scythe Gentle Typhoon AP-30 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 36
R Scythe Gentle Typhoon AP-14 - 1450RPM HighFlow Product Reviews 1
Dutch013 Gefeliciteerd ‎Blackruby en Typhoon Felicitaties 7
TYPHOON Typhoon & haf932 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 16
Alex Primochill Typhoon Split Window Reservoirs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Scythe Gentle Typhoon 1850 D1225C12B5AP-15 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
vincent XSPC Typhoon HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
damunk PrimoChill Typhoon III Reservoir System HighFlow Product Suggesties en Nieuws 70
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bl4ckj4ck666 arctic p14 pwm pst fans Cases en Modding 7
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Scythe Kaze Flex PWM Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Nog voorradig: Lian Li UNI SL140 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason Kraken X53/ X63/ X73 AIO Liquid Cooler With Aer RGB Fans (240mm/ 280mm/ 360mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Jason NZXT Aer RGB 2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li uni fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Freddy EK-Furious Meltemi 120mm x 38mm PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Corsair ql fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Freddy Nieuwe NZXT HUE2 producten, AER RGB 2 fans, Ambient Light, Cable Comb, Underglow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy Noctua 5v (USB) Fans / ventilatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower corsair ll fans rgb 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Corsair ll12o rgb fans Overige Koeling 12
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
B Thermalright square fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan