• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Stof filter: Slecht voor airflow?

Debro71

New member
Ik ben net verhuist en nu is mijn nieuwe huis stoffiger dan mijn ouder dus wil ik stof filters voor mijn fans plaatsen.
Nu is alleen mijn vraag welke stof filter werkt het beste, om specefieker te zijn, welke houd stof tegen maar beinvloed de fan zijn cfm niet teveel?
 
ik gebruik dit idee
product_image_213.gif

alleen dan met een beter (meer lucht doorlatend) plastic profiel..
ik ben er wel tevreden over... vangt goed stof op (en heb niet zoveel last van mindere airflow) en het makkelijke is je wast hem zo effe af :)
het enige is dat hij niet te mooiste is :)
 
Ik heb eigenlijk geen ervaring met stoffilters, maar het eerste wat bij me op komt is
dat een filter gaandeweg een steeds groter wordend opstakel is m.b.t. de airflow.

Een goed filter is dus denk ik op de eerste plaats goed schoon te maken.
Denk daarbij aan makkelijk toegankelijk en eventueel wasbaar.
Wat Dopestuff zegd dus ;)

In een stoffige(re) omgeving zou ik indien mogelijk ook zeker kiezen voor temperatuurgestuurde fan's.
Als het stof dan de temperatuur teveel beïnvloed ga je je vanzelf ergeren aan de extra herrie ;)
 
alleen dan met een beter (meer lucht doorlatend) plastic profiel..
Dus jij heb die balken eraf gezaagt? want dat klinkt nog niet eens zo slecht...
Alleen zou die stof die filtert ook apart verkrijgbaar zijn?

(at calimero)Nou tempratuur gestuurde fans heb ik niet nodig ik heb een fan controller en de herrie maakt ook niet uit want heb zo ie zo 5 cooler master blade master fan dus als ik die vol aan zet hoor je wel iets waar (als je hebt niet gewent bent) je aan zou kunnen ergeren.
 
Hier een testje met verschillende stoffilters.

Deze heeft in die test nog de minste weerstand op de luchtstroom:

fan-filter-no15.jpg


Alleen zal die niet veel stof tegenhouden. ;)



Die filter van dopestuff vind ik zelf ook een van de betere. Vooral om het gebruiksgemak. Zonder dingen los te hoeven schroeven kan je de filter eruit halen en schoonmaken of vervangen. Het is idd niet moeders mooiste filter.

Daar valt nog wat aan te doen:

icm Met deze shroud is er een mooie filter van te maken. :p

2vuzvq8.jpg


nx81s8.jpg


2n9voxv.jpg


Alleen nog wat verzinnen om de filters gemakkelijk wisselbaar te maken. Nu zitten ze weer vast.


Maar aan dat testje op xs kan je wel een beetje zien dat hoe meer stof je tegen wilt houden des te groter is de invloed op de luchtdoorstroom.
Zaak is dan dat je voor fans kiest die druk kunnen geven. Dat zijn over het algemeen de fans die goed geschikt zijn voor radiatoren, zoals de Gentle Typhoons, S-Flex, Yate Loons en nog wel een paar waar ik zo vlot even niet op komen kan. :)
 
Wauw!! bedankt voor de vele reacties!!
Ik had het eigenlijk niet verwacht maar hier kan ik wel echt al goed mee aan de slag.
Ik heb de blade masters van CM, die vallen volgens mij ook wel onder de hoge druk fans tog?

offtopic:sorry calimero als het verkeerd is over gekomen maar was eigenlijk als grap bedoeld.
 
Ik heb het nog 3x terug gelezen en kan met de beste wil de humor niet ontdekken, sorry....

Probeer ik mee te denken, vind (denk ik) een oplossing voor een nadeel van zo'n filter en
krijg daar dan een antwoord op wat kant noch wal raakt in mijn beleving.

Heb je eigenlijk wel gelezen wat ik nu werkelijk zei ? Dat kan ik namelijk totaal niet terug
vinden ik je "komische" antwoord.

Nog even resumé:

Q: Stof filter: Slecht voor airflow?.

A: Ja, en gaandeweg steeds erger, maar da's deels te ondervangen met een temperatuur controled fan
zodat de RPM toeneemt als het stof toeneemt.

Daar reageer je dan op met "Dat heb ik niet nodig" waaruit ik alleen op kan maken dat je te lui bent om
over de bijkomende zaken van zo'n filter na te denken, zelfs al krijg je ze op een presenteer blaadje ...

En om dat dan achteraf als grapje af te doen om je er uit te lullen schiet mij verkeerd.
 
Volgens mij is er sprake van een misverstand.
Ik denk dat Debro helemaal doorheeft met welk doel jij temperatuur gestuurde fans aankaart.
Jij beweerd dat wanneer je de fans temperatuur aangestuurd maakt ze vanzelf harder gaan draaien wanneer er teveel stof in het filter zit omdat er minder lucht door komt en de onderdelen warmer worden (plaats waar de sensor zit iig)

Ik denk dat Debro op heeft gevat dat hij toch al geen omkijken naar z'n fans heeft omdat hij een fancontroller bezit.
En mist daarbij het doel dat jij voor ogen had
 
Dan is het zaak dat Debro leert (de rust te vinden om) te lezen zodra er een antwoord op zijn vraag komt vind ik.

Wij hadden op de lagere school nog appart een cijfer voor "begrijpend lezen" dus mischien is het een generatie kloof inmiddels ?
Ik ben van 1968 ....

Ik denk dat Debro op heeft gevat dat hij toch al geen omkijken naar z'n fans heeft omdat hij een fancontroller bezit.

Mogelijk, maar dan heeft hij dus niet de moeite gedaan mij te begrijpen.
Een tegen vraag had ik met alle plezier beantwoord, nu nog als hij de draad weer netjes oppakt.
 
Aller eerst sorry calimero, ik denk inderdaad dat iets wat te snel en verkeerd heb geantwoord, mijn excuses daarvoor.
Ik ben hier namelijk niet om mensen tegen het hoofd te stoten, ik ben hier juist om hulp te vragen.
Maar ik probeerde eigenlijk te zeggen dat mijn kast, als de fans 100% draaien, toch al een kabaal maakt dus dat het voor de herrie niet uitmaakt.
Volgende keer zal ik wat beter uitleggen wat ik bedoel.
 
En ik wilde zeggen dat extra herrie eerder opvalt dan elke keer een display in de gaten houden ;)
Je fan controler zal niet altijd "vol gas" staan neem ik aan.

Een fan controler die ook de temp corrigeert, en dan fan's met een nòg hogere RPM geeft wel een
gehoorsmatige controle.
Zo hoef je dan minder zelf de boel in de gaten te houden, want ook met je fan's op max. terwijl je
filters te vol zitten zal te hoge temp's geven.

Simpelweg stellen dat je een fan controler hebt die op max. kan is in mijn beleving dus "struisvogel politiek" ;)
Dat gaat alleen goed als je ongeveer om het half jaar een compleet nieuwe pc op bouwt, iets dat ik me niet
voor kan stellen vlak na een verhuizing ?
Ik schat dat je je tijd, en mogelijk geld wel anders nodig bent ?

Ik ben hier namelijk niet om mensen tegen het hoofd te stoten, ik ben hier juist om hulp te vragen.

Zand er over en we pakken de draad weer gewoon op, goed ? ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S demciflex stof filters cm storm enforcer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Grijze stof in loop? Waterkoeling 28
XenoMorpH PVC Fan mesh / dust filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
S CM Elite 110 Demciflex Dust Filter Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Freddy DustEND Dust Sticker Filter bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
arwin74 fan filter materiaal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
dietje1908 Lian Li 140mm mesh filter / guard PT-AF14-1B HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Mobomonster Koolance Fillport & Inline filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Mobomonster Mesh Fangrill/filter in 80/120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Verderf Silverstone 180mm Fan Grill & Filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
C fan filter/filters vraagje Overige Koeling 14
Xtrafresh Afmetingen van AC filter unit? Waterkoeling 4
X Fan filter vs. overhitte processor Overige Koeling 5
Source Pentek In-line Filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Source Waterkoeling Filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
ShaquilleMoreno Steel Mesh Filter Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Q UV blue reageert slecht op UV licht Waterkoeling 6
E Kleurtoevoeging goed of slecht Waterkoeling 2
Freddy 21-09-10 slecht bereikbaar, bestellingen wel verzonden HighFlow Computer Cooling Shop 0
stravinski harde schijf slecht? Hardware & Software 18
stravinski supreme audio driver slecht? Hardware & Software 33

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan