• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang

Exlammer

New member
Tot nu toe goed geholpen door iemand van highflow, maar nu kreeg ik het advies hier een topic te starten.

Ik heb een Marantz versterker (en andere apparatuur) in een kast staan die ik met de wil koelen, die heb ik inmiddels gekocht. De fan moet aan en uit gaan als de versterker aan/uit gaat. Hoe kan ik dat het best/makkelijkst doen?

1) Er zit een USB aansluiting op de voorkant, maar het is geen gezicht om daarvandaan een USB kabel t trekken. Helaas niet op de achterkant. Dus dit valt af.

2) Een master-slave stekkerdoos, waarbij de versterker op de master zit en de slave wordt aangestuurd door een (extern gevoede) USB hub. Als ik het goed begrijp, krijgt de slave spanning als de master (de versterker) aangezet wordt. https://www.highflow.nl/modding/stroomkabels/brennenstuhl-automatic-master-slave-extension-socket-7-way.html
Ik zie ook master slave stekkerdozen waar een uSB aansluiting op zit, maar ik denk niet dat die ook op die manier werkt? https://www.highflow.nl/hardware/sy...kkerdoos-1x-master-en-4x-slave-1.5-meter.html

3) Kan ik een van de HDMI poorten op de achterkant gebruiken met een verloop naar USB? Dit zou het meest eenvoudig zijn, maar ik weet niet of de spanning en stroom gelijk zijn aan USB en ik ga ervan uit dat de HDMI poort pas spanning krijgt als de versterker aangaat.

4) Kan ik iets met een DC OUT-aansluiting (stuurt een elektrisch signaal uit van maximaal 12 V/150 mA)

Ik heb een plaatje van de aansluitingen op de achterkant toegevoegd.

Schermafbeelding 2019-05-14 om 13.50.56.jpgSchermafbeelding 2019-05-14 om 13.51.57.jpg
 
Ik ben niet op de hoogte of je met HDMI een USB afsplitting kan maken, de DC-OUT van jouw versterker heb ik ook geen ervaring mee.

De stekkerdoos van Brennenstuhl is de mooiste oplossing (de goedkopere slimme stekkerdoos is in jouw geval niet geschikt, omdat die werkt met een USB aansluiting).
Je kan dan kijken of je een 5 volt adapter over hebt (oude telefoonlader o.i.d.), die kan je dan aansluiten op de Noctua fan.
En anders deze: https://www.highflow.nl/watercoolin...-10/phobya-external-power-supply-70w-12v.html

Maar heeft jouw TV misschien een USB uitgang? Zo ja, kan je misschien de USB kabel vanaf TV doortrekken naar de fan.
 
Hoi Freddy,

Dank je voor je antwoord. Misschien toch gewoon proberen. Zo'n HDMI/USB adapter kost niets. Anders de (duurdere) stekkerdoos met voeding voor de Fan of via een USB hub.
Vwb mijn TV. Die heeft wel een USB aansluiting, maar als we TV kijken staat de kast open (het is een dichte kast) en is dus geen koeling nodig. Als de radio/DVD/versterker aanstaat zijn de deurtjes dicht en dan is wel koeling nodig, maar dan staat de TV uit, dus dat werkt helaas niet.

Added after 15 minutes:

Hoi Freddy,

Zo'n HDMI/USB adapter kost niets. .
Ik geloof toch niet dat die bestaat. Wel HDMI female naar USB Mail, maar ik heb het andersom nodig. Ik ga wel eerst e.e.a. proberen.
 
Laatst bewerkt:
Op die marantz versterker zit een remote out dat is een klein relais die 12 v 150mA geeft.
Voornamelijk is dit iets wat ze gebruiken om een eindtrap aan te sturen.
Evt. In die richting zoeken voor een relais of splitter hiervoor.
 
Er is ook een DC OUT-aansluiting (stuurt een elektrisch signaal uit van maximaal 12 V/150 mA). Ik neem aan dat je die bedoelt? Daar dacht ik ook aan, maar ik zou niet weten wie ik moet vragen wat je daar dan op moet aansluiten. Marantz heeft volgens mij in Nederland alleen een verkoopkantoor en beantwoorden geen technische vragen. Leuk dat het erop zit, maar er staat in de handleiding verder niet wat je ermee kan doen. Enige tips?
 
Dat lijkt er wel op. Maar ik heb die Fan vandaag ontvangen en er staat duidelijk op dat hij alleen geschikt is voor 5 V (dus niet 12 V). Ik heb ze de vraag gesteld of ik de USB dan gewoon via een iPhone oplader met USB aansluiting (= 5 V) en de USB kabel kan verbinden. Maar misschien weten jullie dat ook wel.

In dat geval is de master slave stekkerdoos waarschijnlijk het makkelijkste.
 
Een oude telefoonlader o.i.d. dat 5 volt geeft werkt prima.
Maar het gaat dan niet automatisch aan/uit met de versterker, daarvoor zal je een slimme stekkerdoos moeten gebruiken.
 
Ik heb gekozen voor een master-slave stekkerdoos met als master de receiver en slave een 5 V USB telefoonoplader. Werkt prima!
Het geluid van de fan valt me wel een beetje tegen, ondanks dat het een stille ventilator is, hoor ik hem wel. Dus eens kijken hoe lang ik dit volhou tot ik er aan gewend ben. :120: Bedankt voor de tips en hulp.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Sw333t Schakelen tussen 5v, 7v of 12v (vooral handig met pompen & fans) Electronica 2
Sw333t Een momentary switch (type reset switch) gebruiken om verlichting te schakelen Electronica 11
Brutus Harddisk schakelen Cases en Modding 17
P sata schakelen? ivm geluid Hardware & Software 10
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Noctua 5v (USB) Fans / ventilatoren HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
C Diverse H20 & Noctua fans te koop Verkocht 3
Sw333t [VERKOCHT] Noctua NH-L9i Verkocht 1
Sw333t Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
A Vervangende ventilator van Noctua koelt niet goed Overige Koeling 10
Stephan---pro [GEVONDEN] Noctua case badge gezocht Gevonden 8
N Noctua A-series fan NF-A6x25 FLX voor netwerk apparatuur HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Sanders [VERKOCHT] Lian Li PC-C60 en Noctua NH-U9B (SE2) Verkocht 3
Legendary1985 [IN-ACTIVE] 3x Scythe Gentle Typhoon (1850 rpm) of Noctua P12 120mm gevraagd Gevonden 0
A Noctua Nh-d14 + 1090t Overige Koeling 2
M [VERKOCHT] Noctua NF-S12B FLX (120mm, 1200RPM) Verkocht 1
M [VERKOCHT] 3x Noctua NF-P14 FLX 140mm Verkocht 2
M Paars/zwart of Noctua style kleuren? Waterkoeling 5
C [CANCELLED] FANS Coolermaster & Noctua Verkocht 7
Z Noctua NH-U12DO A3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
T Noctua NH-C14 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
brazen XSPC X2O RASA RS120 WaterCooling Kit vs Noctua NH-D14 Advies Waterkoeling Setup 13
K Vervangen van Noctua P14 fans. Cases en Modding 5
M i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp Overige Koeling 22
Freddy Noctua NH-D14 CPU Cooler (lucht) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Mobomonster Noctua 140mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Celly Noctua fan trilt als een vib...idioot Overige Koeling 11
S Zalman of Noctua? Overige Koeling 28
Yil Noctua vs. Thermalright ((wie))? Overige Koeling 3
Freddy Noctua Server (Opteron, Xeon) CPU Coolers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Catz Noctua NT-H1 HighFlow Product Reviews 0
Freddy Gratis Noctua Goodies bij Noctua producten HighFlow Computer Cooling Shop 28
Catz Noctua NF P12 120mm ventilatoren HighFlow Product Reviews 8
Freddy Noctua en handige producten op voorraad HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy December '11 Actie: SR-1 radiator + NF-F12 bundels! HighFlow Computer Cooling Shop 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan