• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Optimale airflow in Lian-Li PC-P50WB

Deathchant

New member
Hmmm ik ga de volgende setup bouwen, maar twijfel nu toch een beetje over de airflow. Vergeef m'n brakke paintskills. Ik ben geen held met photoshop o.i.d.
6082872404_7ed6ac2dde_b.jpg

Ik heb uiteraard rekening gehouden met een zo optimaal mogelijke flow en een goeie verdeling intake/exhaust.
Teveel onderdruk is niet goed, teveel overdruk ook niet, dus beetje kerk in het midden houden.

Echter heb ik bij mijn huidige setup een testje gedaan. In het sidepanel een exhaust fan gedaan om de hete lucht van de videokaart (die van alle kanten in de kast gedumpt wordt) sneller af te voeren. Onder load zakt ie van 66C naar 64C. De ambient temp was 37C.
Mooi! Toen had ik dus diezelfde fan omgedraaid en dus als intake gebruikt. Wat bleek? Videokaart temperatuur zakte van 66C naar 59C! Maar de ambient temp steeg wat naar 39C-40C.

Dus ik heb mij mijn toekomstige setup een Lian-Li BS-08 insteekkaartkoeler gekocht die koele lucht van buiten de kast direct op mijn videokaart blaast. Echter vraag ik me af of deze aangezogen lucht wel zo koel zal zijn aangezien de hete voedinglucht, wanneer deze mijn kast uit is geblazen, zal opstijgen door de warmte en misschien wel die BS-08 ingezogen gaat worden.

Wat denken jullie?

Ow de 140mm fans zijn gewoon van lian li (om restwarmte af te voeren), maar de 120mm fans zijn allemaal Gelid Wing 12PL 1800RPM fans (76CFM).
 
Echter vraag ik me af of deze aangezogen lucht wel zo koel zal zijn aangezien de hete voedinglucht, wanneer deze mijn kast uit is geblazen, zal opstijgen door de warmte en misschien wel die BS-08 ingezogen gaat worden.

Wat denken jullie?

Ik denk dat je concept goed is.
Bij mijn computers is de lucht uit de voedingen nooit echt warm. Dus ik denk dat het inzuigen van warme lucht wel mee zal vallen.

met een fan controller kun je ook bijv een klein beetje overdruk/onderdruk in je kast creëren (positieve/negative air pressure) en kan je alles nog mooier regelen.

Je kast heeft trouwens ook ook aan de voorkant "mesh bay panels" en aan de achterkant "open pci brackets". dit heeft ook een effect op de airflow!

Case:
http://www.lian-li.com/v2/en/produc...373&cl_index=1&sc_index=25&ss_index=62&g=spec

BS-08 cooler:
http://www.lian-li.com/v2/en/produc...ex=284&cl_index=2&sc_index=34&ss_index=83&g=f
 
Ja ik weet dat er door die meshdingen waarschijnlijk niet evenveel lucht aangezogen kan worden dan wanneer die dingen er niet zouden zijn, en het zal ook wel meer geluid produceren, maar koeling boven alles :)
Maar wat probeer je precies te zeggen ermee?

Hmmm, fancontroller.....ik kan de Lian-Li PT-FN04 kopen:
PT-FN04-b.jpg

Dan kan ik net 6 fans aansturen. Maar wat bedoel je dan precies met een beetje over/onderdruk creeeren? Hoe zou jij het dan regelen?

(ook uit Limburg? Ik ook, helemaal in het zuiden ;))
 
dat kan je met een fancontroler natuurlijk een beetje sturen door de outtake fans trager te laten draaien en intake sneller

btw overdruk is altijd beter (in mijn ogen kan je er nooit teveel van hebben), je haalt dan namelijk altijd al je lucht eerst door een filter heen wat een berg stof scheelt (bij onderdruk wat jij gaat krijgen kan het stof via elke kier naar binnen komen zonder eerst door een filter te zijn gegaan)
 
Bij een overdruk blijft warme lucht hangen in de case, voor optimale prestaties is een kleine onderdruk juist beter.

Klopt ook. Bij overdruk is dat, maar bij overdruk kun je stof uit je case houden door filters te plaatsen voor de intake fans.

de kunst is om eigenlijk om maar een kleine over of onderdruk te creëren, net wat je doel is.

overdruk > mindere koeling, maar ook minder stof (denk aan stoffilters bij de fans!)
onderdruk > betere koeling, maar ook meer stof (wordt door alle gaatjes in de case gezogen!)

en met een fancontroller zoals de bijv de Lian-Li PT-FN04 kun je met beide experimenteren, aangezien je elke fan kunt regelen en zo kleine overdruk - neutraal - kleine onderdruk kunt realiseren (zonder een fan om te hoeven draaien). bevalt het een je niet, dan stel je het gewoon anders in. (natuurlijk moet je fan verhouding dan ook redelijk in balans zijn, maar dat lijkt me bij jou het geval) Welke fan controller je neemt is een eigen keuze, net wat je wensen zijn.

dit zijn wel mooie linkjes om het te begrijpen:

SilverStone Technology Co., Ltd.

http://tech.icrontic.com/articles/pc_airflow_heat_cooling_guide

http://www.demcifilter.com/filters_performance.php#positive_pressure
 
Laatst bewerkt:
Nou kep even gerekend....

De lianli top fans van 140mm hebben 72.88CFM (als het de 1200rpm versies zijn, maar dit kan ik nergens terugvinden) per stuk.
De gelid wing 12PL 120mm fans hebben 75,6CFM per stuk.

Outtake:
Lian li top fans: 2x140mm outtake = 145.76CFM
Gelid Wing fans: 1x120mm outtake = 75.6CFM
Total outtake: = 221.36CFM

Intake:
Gelid Wing front: 2x120mm intake = 151.2CFM
Gelid Wing via BS-08: 2x120mm intake = 151.2CFM
Totaal intake = 302.4CFM

Conclusie: +81CFM intake = positive airpressure.....

Hmmz, terwijl ik net voor negative pressure wilde gaan....
 
Conclusie: +81CFM intake = positive airpressure.....

Hmmz, terwijl ik net voor negative pressure wilde gaan....

Het berekenen van zoiets vergt toch wat meer rekenwerk dan dat. bijv moet je rekening houden met de weerstand van de mesh voor de fan ed. Ik heb dat ook eens proberen te bereken...

Formula as follows:

A - (F x A) = T
T - E = Positive or Negative CFM

Uitleg forumle hier:
DemciFlex

effect mesh op airflow hier:
SilverStone Technology Co., Ltd.

maar dat ter zijde.

als je negative pressure wilt dan kan je met een fan controller al je intake fans wat minderen zodat er meer lucht uit je kast wordt geblazen dan erin.

dus:
negative pressure > meer lucht UIT je kast blazen dan erin
positive pressure > meer lucht IN je kast blazen dan eruit
neutral pressure > evenveel lucht in je kast blazen als eruit

ja als je in de materie duikt blijkt het nogal omvattend te zijn :|
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
A Airflow in de Azza 804 Overige Koeling 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
M Airflow Casefan. Overige Koeling 2
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
T Koolance radiatoren vraag over high airflow Waterkoeling 0
Viepert [IN-ACTIVE] Corsair Dominator 6GB DDR3-1600 Tri-kit icl. Dominator Airflow Verkocht 1
D airflow radiatoren Waterkoeling 25
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
D Stof filter: Slecht voor airflow? Overige Koeling 12
l3p [VERKOCHT] Corsair Dominator GT CMXAF2 GTL Airflow cooling fan Verkocht 4
E Airflow advies Cases en Modding 6
Blackruby Corsair® AirFlow Pro HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
Roel1966 Temperaturen moederboard en airflow ! Overige Koeling 10
Celly Help met slechte airflow Overige Koeling 12
MrGiorgio Airflow bij 2 radiators Waterkoeling 40
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
Hightower Lian Li UNI SL120 en SL140 V2 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Hightower Lian li front mesh 011 evo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
Jason Lian Li Strimer Plus V2 RGB Motherboard & VGA Cables HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Lian Li O11 Dynamic EVO HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
cablegunmaster Lian Li O11 Dynamic EVO HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason Nieuwste Lian Li Fans op voorraad: UNI AL120 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
N Lian Li Black Thumbscrews TS-01 Verkocht 0
Hightower Lian li sl uni fans synchroniseren probleem Overige Koeling 15
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
Jason Lian-Li UNI SL140 Addressable RGB 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nog voorradig: Lian Li UNI SL140 Fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li Strimer Plus Triple 8-Pin RGB PCIe VGA Cable + Remote HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li O11 Dynamic Mini, Mid Tower, Tempered Glass HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li ST120 RGB PWM Fans, Triple Pack incl. Controller - 120mm, Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Jason Lian Li LANCOOL II Mesh RGB Midi-Tower, Tempered Glass - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Lian li pc case o11 dynamic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Lian Li PC-O11 Dynamic XL (ROG Certified) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad! Lian-Li PC-O11 Dynamic Midi-Tower - Black Window HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
R1NS3 Lian Li Strimer Plus 3x8-pin HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
Hightower Lian Li UF-EX Device Cable Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 19
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Lian Li O11 Dynamic Mini, Mid Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason Bitspower Touchaqua Sedna O11D Lite-F for LIAN LI O11 DYNAMIC Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Hightower Lian li uni fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan