+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Media / tv meubel koelen

Junior Member Cassie is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0

Media / tv meubel koelen

Zie de fotos voor mijn standaard IKEA meubel.

image3.jpg

image2.jpg

image1.jpg

Door de kastdeurtjes dicht te laten ontstaat helaas toch te veel warmte. Simpelweg geen lucht circulatie. Ik ben van plan hier wat actieve koeling in te bouwen. Ik dacht zelf aan een 120mm fan in de onderzijde (intake). Dit is esthetisch beter, kast wordt op 15 cm hoogte gehangen. Gaten maken in de tussenwanden (70mm) zodat lucht kan ciculeren. Aan de bovenkant kan zeker wat lucht ontsnappen.

Hiervoor heb ik wat zaken nodig:

- Een stille fan. 120mm is denk ik het best. Wat zouden jullie adviseren?
    - Een eenvoudige controller om de fan op lage RPM te laten draaien
    - Stroomvoorziening (Innovatek external Power Supply 90W 12V)

Hoe denken jullie hier over? Mis ik wat? Extra zaken om het nog stiller te maken?

Tip en truuks welkom!

chef prutser Hightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond repute Hightower's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 30-Mar-13
    Credits
    16.720
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    44
    Ik heb bij mijn alleen de achterkant van het meubel eraf gehaald, scheelt ook al een stuk met de warmte.

Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hightower Bekijk Berichten
    Ik heb bij mijn alleen de achterkant van het meubel eraf gehaald, scheelt ook al een stuk met de warmte.
    Dank voor je tip. De kast komt tegen de muur te hangen, ik denk dat het effect van alleen de achterplaat verwijderen te summier zal zijn. Ik zal hem in elk geval zeker er af halen.

Wat voor soort fan zou je adviseren?

edit: de fan aansturen middels de zalman fanmate lijkt mij een goed idee? Maar ik heb geen verstand van ..

Member Eppy will become famous soon enough
    Ingeschreven
    Mon 17-Mar-14
    Credits
    685
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Als het meubel strak tegen de muur komt te hangen zal het qua koeling inderdaad weinig uitmaken.
    je kan 2 fan's aan de onderkant plaatsen van het kastdeel waar je apparatuur in staat.
    1 fan naar binnen en 1 naar buiten voor een goede circulatie ( 1 links en 1 rechts).
    Voor de fans zat ik te denken aan Be quiet fan's of Noiseblocker deze zijn stil en hebben een goede airflow of iets wat hier op lijkt.
    Als je de fan's wilt aansluiten met de Zalman fanmate hoef je alleen de connector die je normaal op je moederbord aansluit er af te knippen en op een 12 volt voeding aan te sluiten.

Maar wat je ook kan doen is aan de onderkant van je kastdeel waar je apparatuur in staat een gleuf maken en dit ook aan de boven kant doen.
    Hiermee krijg je een natuurlijke luchtstroom in je kast ( warme lucht stijgt ) ik zal de achterwand in ieder geval laten zitten helemaal als je met fan's gaat werken

Als de hele kast vol staat met apparatuur dan zal ik persoonlijk inderdaad in de tussen wanden gaten maken maar dan aan de zijkanten van de kast fan's plaatsen met een mooie fan gril.
    Maar ook hier 1 in en 1 uit aangezien het een behoorlijke ruimte is wat je dan gaat koelen.
    Laatst gewijzigd door Eppy; 01-05-15 om 23:48.

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Je kan ook een fan op 5 volt laten draaien (via usb). Iets als een Corsair AF / SP serie bijvoorbeeld.
    In feite is een usb aansluiting van de tv al genoeg hiervoor .
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Vandaag aan de klus geweest. Wat gaten gemaakt, achterwand eruit gehaald. Eerst een poging zonder fans. Het meubel hangt nu ook. Zie fotos.

img_1862.jpg

img_1863.jpg

img_1864.jpg

De temp loopt minder snel op maar na een uurtje (of 2) is het toch erg warm in het kastje. Toch maar eens met wat fans aan de slag.
    @Eppy; fans aan de buiten-zijkant zie ik niet zo zitten. Dit zal echt een laatste optie zijn. Een sleuf aan de bovenkant ook niet. Op het meubel komt nog een massief eiken blad van 2cm te liggen. Vind het ook niet de mooiste optie. Aan de bovenkant (niet zichtbaar op de fotos) zit in het midden een sleuf van 7 cm en 2 cm diep (voor kabels). Hier kan lucht dan weg. Moet lukken toch? Ik ga de gesuggereerde fans bekijken! Dank.
    @Sw333t; ik heb een kabel gevonden . Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik daar een fan op aansluit.

Ik zie wel op tegen de 120mm.. Een 120mm gatenzaag is schaars. En ik heb al een gat van 74mm. Eens kijken of ik daar nog wat mee kan. Misschien gewoon los een fan in het kastje gooien? in elk geval iets van circulatie.. Ideeen? Inzichten?

chef prutser Hightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond reputeHightower has a reputation beyond repute Hightower's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 30-Mar-13
    Credits
    16.720
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    44
    Je moet een 110 mm gatenzaag nemen, ivp van 120mm.

Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hightower Bekijk Berichten
    Je moet een 110 mm gatenzaag nemen, ivp van 120mm.
    \

Ook die zijn schaars. Vreemd bij de bouwmarkt kosten ze tot 100mm een euro of 5 en groter gelijk extreem prijzig.

Maar waarom 110 en geen 120? Mijn idee is om de fan te verzinken in het onderblad. Evt het fan"huisje" een beetje wegdremelen aan één kant..

Ingeschreven
    Sat 30-Mar-13
    Credits
    16.720
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    44
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cassie Bekijk Berichten
    \

Ook die zijn schaars. Vreemd bij de bouwmarkt kosten ze tot 100mm een euro of 5 en groter gelijk extreem prijzig.

Maar waarom 110 en geen 120? Mijn idee is om de fan te verzinken in het onderblad. Evt het fan"huisje" een beetje wegdremelen aan één kant..
    Bij ecotools kun je die gatenzaag kopen, ze hebben verschillende maten.
    Maar als je hem wilt gaan verzinken in je meubel dan heb je geen gaten zaag nodig, alleen een decoupeerzaag heb je dan nodig.

Maar hoe wil je hem dan vast zetten?

Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Tja hoe leg ik dat uit... je hebt -volgens mij- aan 2 kanten om een vierkant zitten, met schroefgaten. Als ik die nu aan 1 kant weghaal. Dan heb ik dus een plat vierkant (dik 2 mm oid) en de fan laat ik in het gat verzinken...

Met een decoupeerzaag maak je nooit een mooi rondje.

Ingeschreven
    Sat 30-Mar-13
    Credits
    16.720
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    44
    Ok, bedoel je het zo, dan heb je inderdaad een gatenzaag nodig van 110, want de behuizing is 120mm en niet de fan opzich, want die zal rond de 110mm zitten.

Ingeschreven
    Fri 01-May-15
    Credits
    241
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    Ok. Dank voor de tip! Idee; eerst de fan kopen, even meten, gaatje maken

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Dat is wel een dure kabel. Geen overbodige usb kabels die je zelf kan monteren aan de ventilator? Zo veel werk is het niet (slechts 2 draadjes).
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

Member Eppy will become famous soon enough
    Ingeschreven
    Mon 17-Mar-14
    Credits
    685
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Hmm tja dan misschien toch de fans aan de onderkant monteren, zal dan wel een stoffilter gebruiken.
    Of de fans op de tussenwand monteren dan zie je er helemaal niks van.

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Forum Rechten