• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Media / tv meubel koelen

Cassie

New member
Zie de fotos voor mijn standaard IKEA meubel.

image3.jpg

image2.jpg

image1.jpg

Door de kastdeurtjes dicht te laten ontstaat helaas toch te veel warmte. Simpelweg geen lucht circulatie. Ik ben van plan hier wat actieve koeling in te bouwen. Ik dacht zelf aan een 120mm fan in de onderzijde (intake). Dit is esthetisch beter, kast wordt op 15 cm hoogte gehangen. Gaten maken in de tussenwanden (70mm) zodat lucht kan ciculeren. Aan de bovenkant kan zeker wat lucht ontsnappen.


Hiervoor heb ik wat zaken nodig:


- Een stille fan. 120mm is denk ik het best. Wat zouden jullie adviseren?
- Een eenvoudige controller om de fan op lage RPM te laten draaien
- Stroomvoorziening (Innovatek external Power Supply 90W 12V)


Hoe denken jullie hier over? Mis ik wat? Extra zaken om het nog stiller te maken?


Tip en truuks welkom!
 
Ik heb bij mijn alleen de achterkant van het meubel eraf gehaald, scheelt ook al een stuk met de warmte.

Dank voor je tip. De kast komt tegen de muur te hangen, ik denk dat het effect van alleen de achterplaat verwijderen te summier zal zijn. Ik zal hem in elk geval zeker er af halen.

Wat voor soort fan zou je adviseren?

edit: de fan aansturen middels de zalman fanmate lijkt mij een goed idee? Maar ik heb geen verstand van ..
 
Als het meubel strak tegen de muur komt te hangen zal het qua koeling inderdaad weinig uitmaken.
je kan 2 fan's aan de onderkant plaatsen van het kastdeel waar je apparatuur in staat.
1 fan naar binnen en 1 naar buiten voor een goede circulatie ( 1 links en 1 rechts).
Voor de fans zat ik te denken aan Be quiet fan's of Noiseblocker deze zijn stil en hebben een goede airflow of iets wat hier op lijkt.
Als je de fan's wilt aansluiten met de Zalman fanmate hoef je alleen de connector die je normaal op je moederbord aansluit er af te knippen en op een 12 volt voeding aan te sluiten.

Maar wat je ook kan doen is aan de onderkant van je kastdeel waar je apparatuur in staat een gleuf maken en dit ook aan de boven kant doen.
Hiermee krijg je een natuurlijke luchtstroom in je kast ( warme lucht stijgt ) ik zal de achterwand in ieder geval laten zitten helemaal als je met fan's gaat werken

Als de hele kast vol staat met apparatuur dan zal ik persoonlijk inderdaad in de tussen wanden gaten maken maar dan aan de zijkanten van de kast fan's plaatsen met een mooie fan gril.
Maar ook hier 1 in en 1 uit aangezien het een behoorlijke ruimte is wat je dan gaat koelen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag aan de klus geweest. Wat gaten gemaakt, achterwand eruit gehaald. Eerst een poging zonder fans. Het meubel hangt nu ook. Zie fotos.

IMG_1862.JPG

IMG_1863.JPG

IMG_1864.JPG

De temp loopt minder snel op maar na een uurtje (of 2) is het toch erg warm in het kastje. Toch maar eens met wat fans aan de slag.
[MENTION=4526]Eppy[/MENTION]; fans aan de buiten-zijkant zie ik niet zo zitten. Dit zal echt een laatste optie zijn. Een sleuf aan de bovenkant ook niet. Op het meubel komt nog een massief eiken blad van 2cm te liggen. Vind het ook niet de mooiste optie. Aan de bovenkant (niet zichtbaar op de fotos) zit in het midden een sleuf van 7 cm en 2 cm diep (voor kabels). Hier kan lucht dan weg. Moet lukken toch? Ik ga de gesuggereerde fans bekijken! Dank.
[MENTION=670]Sw333t[/MENTION]; ik heb een kabel gevonden . Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik daar een fan op aansluit.

Ik zie wel op tegen de 120mm.. Een 120mm gatenzaag is schaars. En ik heb al een gat van 74mm. Eens kijken of ik daar nog wat mee kan. Misschien gewoon los een fan in het kastje gooien? in elk geval iets van circulatie.. Ideeen? Inzichten?
 
Je moet een 110 mm gatenzaag nemen, ivp van 120mm.
\

Ook die zijn schaars. Vreemd bij de bouwmarkt kosten ze tot 100mm een euro of 5 en groter gelijk extreem prijzig.

Maar waarom 110 en geen 120? Mijn idee is om de fan te verzinken in het onderblad. Evt het fan"huisje" een beetje wegdremelen aan één kant..
 
\

Ook die zijn schaars. Vreemd bij de bouwmarkt kosten ze tot 100mm een euro of 5 en groter gelijk extreem prijzig.

Maar waarom 110 en geen 120? Mijn idee is om de fan te verzinken in het onderblad. Evt het fan"huisje" een beetje wegdremelen aan één kant..

Bij ecotools kun je die gatenzaag kopen, ze hebben verschillende maten.
Maar als je hem wilt gaan verzinken in je meubel dan heb je geen gaten zaag nodig, alleen een decoupeerzaag heb je dan nodig.

Maar hoe wil je hem dan vast zetten?
 
Tja hoe leg ik dat uit... je hebt -volgens mij- aan 2 kanten om een vierkant zitten, met schroefgaten. Als ik die nu aan 1 kant weghaal. Dan heb ik dus een plat vierkant (dik 2 mm oid) en de fan laat ik in het gat verzinken...

Met een decoupeerzaag maak je nooit een mooi rondje.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bundymania [Bundymania User Review] UGOOS UT4 Android Media TV Box (GER) HighFlow Product Reviews 0
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
dark viper zwolle [VERKOCHT] Thermaltake DH202 media center Verkocht 1
X All-round Media Center Hardware & Software 4
Wouter Gebruik jij social media site's zoals facebook? HighFlow Forum 27
gunnie_nl Nox media imon Gallery & Build Logs 19
H Media center met NAS Hardware & Software 0
Sw333t [INACTIVE] WD TV HD Media Player Verkocht 5
Freddy HighFlow Social Media @ Facebook, Twitter en Instagram HighFlow Computer Cooling Shop 14
L Media Center + TV Kaart, maar geen beeld/ontvangst? Help Hardware & Software 5
Source Western Digital TV HD Live Media Player HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Johnny [CANCELLED] Nox Media Imon Verkocht 0
Dustyrick media center Hardware & Software 20
E budget pure black media pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 24
Johnny [Oplossing] Windows media player bug Hardware & Software 6
Edtje Popcornhour Media Player Hardware & Software 38
MASTERBLASTER java ps3 media server. Hardware & Software 5
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Meubel koeling Overige Koeling 5
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
Sw333t Inbouw van een computer in een meubel, zijn er zaken waar ik echt op moet letten. Cases en Modding 26
W Koeling in TV-meubel Overige Koeling 18
stravinski Het "Meubel"topic Algemene Discussies 24
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30
Robin Radiator goed genoeg om 2 dikke videokaarten te koelen? Waterkoeling 7
maomanna 9600GT Magic passief koelen Overige Koeling 21
M Hoe goed koelen pads? Overige Koeling 18
RusH blitz extreme chipset koelen of niet ? Waterkoeling 7
Freddy Geheugen koelen? Hardware & Software 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan