• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling HD4870

Havvie

Member
Ik heb de standaardkoeler van de kaart afgehaald om de simpele reden dat de koeling dramatisch was. Fanspeed moest al gauw richting de 40% enkel om de boel niet te laten crashen bij grafisch zware games. Gezien de geluidsproductie was dit onprettig. Ik type dit nu trouwens niet vanuit huis, maar op een laptop, dus heb rivatuner niet bij de hand, kan dus ook helaas geen plaatjes bijvoegen ter verduidelijking.

Vandaar de reden om een accelero aan te schaffen, echter bleven de meegeleverde heatsinks weer niet super zitten met de standaard strips. Nu dacht ik, waarom combineer ik de accelero niet gewoon met het standaardkoelblok van de kaart. Die kan er gewoon opgeschroefd worden en daarna kan de accelero ook gewoon worden geplaatst. Alleen wat is nu het probleem, het blok en ram/vrms maken nu geen/slecht contact. Bij normaal gebruik geen problemen, maar bij veel rekenwerk in zware games, Fallout 3 bijvoorbeeld, dan wil het gebeuren dat ik last krijg van artifacts en crashes/bsods...

Anyway; er zijn dus verschillende temps, core, memio, dispio en 3x vrm/vddc temps. (Vanwaar deze gemeten worden weet ik eigenlijk niet, behalve de temperatuur van de gpu zelf.)

  • Core temp is nu geweldig met de accelero en MX-2, komt niet boven de 50 graden meer uit.
  • Memio/dispio (?) temps zijn volgens mij hoog, zeker boven de 60/70 graden als ik me niet vergis, zeker ben ik niet en het is ook niet te hoog, maar toch.
  • De VRMs worden echter echt te warm, beetje belasting en deze 3 gaan zo richting de 100 graden, niet goed dus.

Wat zal ik nu doen, thermalpads bestellen en deze tussen het blok en de rest doen of andere plakstrips bestellen van bijvoorbeeld akasa en dan de heatsinks gewoon weer elk apart gebruiken. Ik zit er aan te denken om gewoon voor beide oplossingen te bestellen zodat ik even kan vergelijken...
 
Hm, ja, ik heb die Zalman Compound geprobeerd maar die beviel me niet, erg slecht ook wat betreft instructies en er was zelfs niets over het product zelf te vindenop de site van zalman..

Mmm, maar anyway, ik denk dat ik de heatsinks dan nog een kans geef, met een andere compound, die ceramic lijkt me dan wel een aardige optie. Iemand van jullie ervaring met de verschille tussen de strips van Akasa en die ceramic? Qua temperatuur?

Ik zat daarnaast te denken om deze mee te bestellen voor de vrm's. Ik heb dus de blokjes van de accelero zelf, en wat van zalman, maar beide zijn ze eigenlijk te groot om te passen (niet erg lijkt me, wel vervelend). Deze zijn, naast beter passend, ook nog eens van koper. Enig idee of het verschil de moeite waard is?
 
Even een update vanuit huis, mijn temps gedurende stressen met Atitool:
wkkdps.jpg


Zoals je ziet knallen de VRM temps de hoogte in, de rest van de temps zijn (dacht ik) binnen de norm, maar kunnen zeker omlaag daar er slecht contact wordt gemaakt op dit moment. (Het is trouwens redelijk warm hier binnen op het moment van schrijven.)
 
Dat is idd nogal verschillend op de kaarten.

Op idle word mijn kaart niet warmer dan weergegeven op de screenshot, na een periode op load worden mijn VRM niet warmer dan 80-83 graden.

Ik zelf heb echter nog niet kunnen genieten van de pracht en praal van de HD4870 omdat de drivers nog niet helemaal optimaal lopen ivm oude restanten van de Nvidia drivers denk ik.

Plaatje:

2rnfywy.jpg
 
Zal je moeten laten importeren vanuit amerika via bijvoorbeeld petra's tech shop, er staat in het verhaaltje namelijk dat die dingen gemaakt worden door een modder in Amerika.

edit: er staat linksbovenin dat sidewinder ook global shipping heeft dus die verzenden ook naar nederland.
 
Een goedkopere oplossing is gewoon heatsinkjes op plakken :)

@ Havvie, is het geluk met de "plak pasta"?

Voor de HD4870 is dat TE goedkoop. :p

Dan word het VRM gedeelte alsnog te warm.

@ Flythe

Ik hoop dat je daarmee bedoelt dat jullie hem op kunnen nemen in het assortiment? :) Dan kan ik eindelijk 1 van de 2 Akasa Vortexx neo fans erop plaatsen die ik hier een tijdje geleden gekocht had.
 
Die "custom heatsinks" kunnen we helaas niet in assortiment nemen.
Ze komen namelijk uit USA.
Het is voor ons alleen rendabel (om verzend/import kosten te compenseren) als we dan met grote hoeveelheden inkopen.
Maar die heatsinks zal denk ik niet zo veel van verkocht worden en dan zitten we straks met veel voorraad (= verlies).
Daarbij verouderen videokaarten snel en daarbij zakt ook de vraag daarnaar dus ook snel.
Als je persé die blokken wilt hebben van "iandh", kan je die het beste zelf uit USA halen :)

Overigens denk ik niet dat die veel beter koelen dan een setje heatsinks van Swiftech/Enzotech.
De heatsinks van Swiftech/Enzotech koelt denk ik zelfs beter, aangezien die puur van koper zijn en voorzien zijn van vele pinnen om warmte af te dragen.
 
En wat dacht je van deze dingen op je ram:

image.php


De kaart is iets van 9,5 cm groot als ik het goed heb dus, als je dan zoiets op je VRM's plakt met een heatpad (zal je er wel die oogjes eraf moeten zagen):

image.php


Of je plakt al deze mosfet heatsinks naast elkaar, dan heb je 4x21mm = 84mm dat is denk ik lang genoeg om over al de VRM's te passen:

image.php
 
@ Havvie, is het geluk met de "plak pasta"?
Ja de sinks op m'n mem zitten goed vast nu, (shader)coretemp blijft rond 50 graden stressed met MX-2. Memio en dispio temps blijven rond de 60/61 graden stressed.

Echter de VRM-temps zijn nog steeds erg hoog, 100+ stressed.. Nu mogen ze dat wel zijn. maar toch vind ik het erg hoog. Ze zijn bevestigd met de meegekomen thermal strip, dus misschien verbeterd het met de thermal compound van AS waarmee ik de sinks op m'n mem heb geplakt, maar ik verwacht weinig verschil.
 
Die dingen voor op het ram zijn wel leuk als VRM koeling, als die even hoog zijn als die ik eerder liet zien dan komt dat wel goed. De laatste zijn van alu, die koelen dus wat minder goed denk ik.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan