• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

i7 920 en Noctua nh-d14 hoge temp

Mista

New member
Hey,

Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn eerste pc in elkaar gezet.
Ik wou mijn pc gaan overclocken en daarom had een coolermaster v8 als heatsink genomen maar m'n temperaturen waren erg hoog, ook na een aantal keer opnieuw monteren en de koelpasta opnieuw erop doen.

Een paar dagen geleden heb ik een Noctua nh-d14 cpu cooler, maar mijn temperaturen zijn nog steeds vrij hoog vergeleken met de resultaten van de nh-d14 waar ik over gehoord heb.
Mijn temperaturen zijn nu op stock (na meerdere keren opnieuw monteren van de heatsink)
Idle:
Realtemp:35,30,35,29
Speedfan: Cpu:27; Cores: 35,29,35
Load:
Realtemp:56,50,54,52
Speedfan: Cpu:48; Cores: 56,51,53
Mijn case is een lian-li pc-p60 met aardig wat fans erin dus het lijkt mij dat dat niet echt het probleem is.

Mijn vragen zijn nu:
Zijn deze temperaturen wel normaal voor een nh-d14, en moet ik letten op de cpu temp van speedfan of op de core temps?
Zou ik misschien mijn cpu moeten lappen, en is dit wel te doen voor een beginner?
Ik zag al een goede tutorial op dit forum staan waarin beschreven staat hoe dit moet, dus misschien zal dit dan een goede oplossing zijn.

Alvast bedankt voor enig advies.
 
De temperaturen zijn in ieder geval niet echt ernstig hoog meer als met de v8, maar ik las wel op een aantal plaatsen dat de temperaturen van de i7 920(stock) met de nh-d14 een stuk lager zijn dan die van mij.

Ik heb de heatsink 2 keer gemonteerd.
De eerste keer heb ik arctic silver 5 gebruikt, ik heb het met een verticale lijn aangebracht zoals beschreven staat op de arctic silver site.
De tweede keer heb ik NT-H1 thermal paste gebruikt wat ik bij de koeler kreeg, en ik heb het aangebracht door een klein beetje van het spul op het midden van de cpu te doen.
Verder zit de koeler wel goed strak op de socket.

Na het booten van de pc in het bios menu geeft het aan dat de cpu op 35 graden zit en Everest geeft aan:
idle
cpu:27; cores:36,31,36,30.
load
cpu:46; cores:55,51,54,51
Ik weet niet echt of ik naar de cpu temperatuur moet kijken of de naar de cores.
 
Je hebt redelijke temperaturen inderdaad.

Lappen kan helpen, het kan zijn dat jouw CPU een heatspreader heeft dat niet helemaal vlak is.
Dan maakt die minder goed contact met de cooler en dus hogere temps.

Lappen is vrij simpel, schuurpapier op een vlakke tafel plakken en de CPU herhaadelijk erover heen schuiven/schuren.
Het is wel een tijdrovend karweitje, maar je moet niet bang zijn dat jouw CPU kapot gaat, die kan behoorlijk wat hebben ;)
 
Het is wel een tijdrovend karweitje, maar je moet niet bang zijn dat jouw CPU kapot gaat, die kan behoorlijk wat hebben ;)

Desalniettemin voorzichtig te werk gaan!
Geen druk uitoefenen op de CPU, laat de zwaartekracht het werk doen.
Dus enkel zijwaarts bewegen en niet naar onder drukken (vandaar dat het ook tijdrovend is)
Je kan een paar druppeltjes afwasmiddel, of een sopje op het schuurpapier doen om het makkelijker te laten glijden.
Als je het beschermkapje van je CPU nog hebt doe deze dan erop ;)
 
Ok bedankt voor de tips:icon_biggrin:, ik denk dat ik binnenkort even een lapsetje bestel en dan voorzichtig de cpu ga lappen.

Ik zou alleen nog willen weten op welke temperaturen ik nou echt moet letten aangezien de cpu in de bios op 35 graden wordt aangegeven, en dan op 27 staat in everest en speedfan, en de cores die staan allemaal weer een stuk hoger dan de cpu temperatuur.

Ook is er nog iets anders wat ik zou willen weten, doordat de nh-d14 een (erg) groot ding is, moest ik de bovenkant (heatsink) van 1 corsair dominator ram kaartje erafhalen om de cooler te kunnen monteren.
Zal dit problemen kunnen geven bij het overclocken?
 
CPU temperatuur moet je niet zo naar kijken
Ook speedfan is niet aan te raden om te meten.
Everest is al beter, maar nog beter gebruik je Core Temp of RealTemp voor je core temperaturen te meten.
Deze mogen volgens intel niet boven de 74 graden komen,voor de meeste cpu's
(Welke cpu heb je trouwens? Of heb ik daar overheen gelezen)

Maar het is beter om gewoon 60 graden als maximum temperatuur aan te houden
Dit voor de levensduur van je onderdelen, en de stabiliteit bij het overclocken.
 
Ik heb de i7 920 (c0/c1) :icon_smile:

Maar ik moet dus kijken naar de cores, ik zie alleen wel dat deze onder load op stock snelheid al best in de buurt komen van de 60 graden (2 cores zijn zo'n 55 tot 56 graden en 2 cores zijn weer wat koeler).
Als ik het zo zou gaan overclocken zullen de temps waarschijnlijk wel over de 60 graden heengaan, ik weet niet of ik zo dus veel ruimte overheb voor het overclocken.

Ik had op een aantal review sites toch wel wat betere temperaturen van de core i7 920 en nh-d14 combinatie gezien dan wat ik tot nu toe heb gehad,
 
Ik heb de i7 920 (c0/c1) :icon_smile:

Maar ik moet dus kijken naar de cores, ik zie alleen wel dat deze onder load op stock snelheid al best in de buurt komen van de 60 graden (2 cores zijn zo'n 55 tot 56 graden en 2 cores zijn weer wat koeler).
Als ik het zo zou gaan overclocken zullen de temps waarschijnlijk wel over de 60 graden heengaan, ik weet niet of ik zo dus veel ruimte overheb voor het overclocken.

Ik had op een aantal review sites toch wel wat betere temperaturen van de core i7 920 en nh-d14 combinatie gezien dan wat ik tot nu toe heb gehad,

de i7 920 D0 stepping draait eigenlijk altijd een stukje koeler als de C0 ;)
je weet dat met lappen je de garantie verspeelt??
check van te voren even hoe "krom" je heatspreader is (met een standymas over de bovenkant leggen ;) )

staat jou cpufan temperatuur geregeld?? zo ja dan kan het zijn dat hij nog niet voluit draait onder load en dat kan ook graden schelen ;)
 
Ja ik begrijp dat de garantie vervalt na het lappen:p

Ik weet eigenlijk niet precies of de cpu temperatuur geregeld is, ik zie de rpm wel telkens verschuiven in everest van 1205 naar 1223, maar er zijn 2 fans aan de heatsink die samengevoegd op de cpufan aansluiting zit op het moederbord , ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft?
Bij de specificaties van de nh-d14 staat dat de snelheid 900 - 1300 RPM is, dus misschien lopen mijn fans niet op de maximale snelheid dan.

Hoe kan ik zien of de cpufan temperatuur geregeld is staat dit in de bios?(misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben nogal nieuw met dit soort dingen:p)
 
Da's een afwijking van minder dan 10% en zou ik me niet gelijk al te veel
zorgen om maken. De fan's (elke fan) hebben een tolerantie (= toegestane
afwijking) en dat geldt ook voor het RPM detectie metertje op het MoBo.
 
Ik dacht ook al wel een beetje dat de rpm niet echt het probleem zou moeten zijn:p.
Ik ga maar gewoon even proberen om te beginnen met overclocken en dan kijk ik of de temperaturen dan nog acceptabel zijn.:p
 
Zorg ook dat de airflow in de kast voldoende is.
De beste koeler kan zn werk niet goed doen als hij de warme lucht niet buiten de kast kan mieteren ;)
Maar uit je topic post kan k opmaken dat dat niet echt een issue zal zijn
Wanneer heb je voor het laatst ontstoft? :p
 
Vorige week heb ik toevallig even een blik perslucht door mijn pc gejaagd om het een beetje te ontstoffen:p

Het enige wat misschien een probleem kan vormen zijn de kabels die uit de power supply(tagan-BZ900) komen, een paar kabels zijn best wel dik en komen wel in de ruimte tussen de intake fans van de case en de cpu koeler in(ik ben best wel slecht in het wegwerken van de kabels:p),maar volgens mij komt er nog steeds wel genoeg lucht in.
Ik heb meteen achter de nh-d14, een scythe gentle typhoon als exhaust en zo te voelen blaast die ook wel redelijk wat lucht uit.
 
Ik heb waterkoeling,

HK 3.0
360 rad RX360
en mijn HD4850 met een MCW-60R

Idle zit ik op 34 graden gemiddeld in een warme kamer en ik zit minstens, dus in het beste geval, rond de 29-30°C. Dus ik vind uw temps voor een lucht koeler alles behalve slecht.

en ik heb een C0 2.66GHz, nog niet overgeclockt
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Waterkoeling van i7 920 & HD7990 Advies Waterkoeling Setup 2
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Vannos [VERKOCHT] Intel core i7 920 D0 Verkocht 1
C [waterkoeling] advies gtx 580 sli mischien later ook cpu i7 920 d0 stepping Advies Waterkoeling Setup 18
S GTX560 TI DCII TOP - i7 920 Advies Waterkoeling Setup 5
R Waterkoeling, 500 Euro , i7 920, en in toekomst GPU Advies Waterkoeling Setup 25
Stephan---pro vraag over antec kuhler 920, vervangen van fans Overige Koeling 4
Stephan---pro Antec Kuhler h20 920 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Johnny [CLOSED] Asus Rampage II Gene, Core i7 920 D0, Club3D 5970 6GB ocz-xtc Gesloten 4
A [CLOSED] Rampage II Extreme + I7 920 (met stock koeler) + 6GB Mushkin PC-10600 Gesloten 3
C WC set, Budget: 500 Intel i7 920/ Asus 5870 Matrix 2GB / Asus P6T6 WS Revolution Advies Waterkoeling Setup 11
M Rampage 3 extreme i7 920 boot probleem. Problemen & Oplossingen 5
Ludwig Core i7 920 D0 OC en temps Overclocking 18
D I7 920, 12gb 2 x 4870 .... wat is dit nog waard ? Gesloten 0
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1
C [Waterkoeling] €1200, intel core i7 920 @ 3.8GHz, GTX 580 SLI, Gigabyte EX58-UD3R Advies Waterkoeling Setup 13
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
H i7 920 en 950 Gesloten 4
C watercooling set Antec Three Hunderd + i7 920 Waterkoeling 9
B Lage FPS met HD6970 en i7-920 @ 3.2 GHZ?! Problemen & Oplossingen 49
R watercooling, 400 euro, i7 920, AMD 6970. Advies Waterkoeling Setup 5
C [watercooling] €200, i7 920 @ 4.2GHz Advies Waterkoeling Setup 5
melchiortheijs WC i7-920/R3Gene/HD6850 Advies Waterkoeling Setup 27
dopestuff [VERKOCHT] core i7 920 Verkocht 3
R [Advies] €300 - €400 | i7 920 + EAH5870 v2 Advies Waterkoeling Setup 6
D [INACTIVE] Hardware, Intel Core i7 920, ddr3 6gb ram, etc! Verkocht 17
D [INACTIVE] Div. Hardware en Case(i7 920, DDr3 RAM etc) Verkocht 8
P mijn OC resultaat (i7 920, GTX480) Overclocking 2
R Core i7 920 D0 + REXII overclocken Overclocking 9
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
M XSPC X2O Delta V4 i7 920 hoge temps Waterkoeling 15
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
H [Waterkoeling] € 500, I7 920, 2x5850 Advies Waterkoeling Setup 6
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
P €200,- Core i7 920 watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 7
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
M [Waterkoeling] I7-920/P6T-Del /GTX275-SLI Advies Waterkoeling Setup 7
B waterkoeling voor i7 920 + 5970 Advies Waterkoeling Setup 9
H [Waterkoeling] €500, I7 920, HD5870 Advies Waterkoeling Setup 9
C [Waterkoeling] €300, I7 920, GA-X58A-UD7, GTX285 Advies Waterkoeling Setup 13
R [Waterkoeling] €130: i7 920 Advies Waterkoeling Setup 18
ThomasJS [Waterkoeling] €300: i7 920, (GTS250) Advies Waterkoeling Setup 5
ShockRaver I7 920 & Asus p6t SE Advies Waterkoeling Setup 24
W Asrock X58 extreme + i7 920 D0 Overclocking 4
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
W [Waterkoeling] €200 euro, i7 920, gtx 275 Advies Waterkoeling Setup 23
E I7 920 Waterkoeling beginner Advies Waterkoeling Setup 4
V Advies Waterkoeling: HAF932, ASUS REXII, i7 920, 2x HD5970 Advies Waterkoeling Setup 4
V [Waterkoeling] ~€400-500, i7 920, 2x HD4870 X2 Advies Waterkoeling Setup 9
Slader Intel Core i7-920 Replacement Arriving in Q1 2010 - i7 930 Nieuws en Sport 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan