• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HULP nodig met FAN-splitter

CaptainMaus

New member
:icon_frown:pff ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb voor mijn 6 cooler master Jetflo's een PWM splitter van swiftech.
Deze zit zonder de adapters (dus met PWM control) naar mijn Maximus VI Formula van Asus.
Ze draaien op 100%, wat een herrie. Ik kan de fans niet aanpassen in de software noch de BIOS, ze blijven op 100...
Volgens het moederbord heb ik op Chassis-fan1 PWM control, dus het zou moeten werken.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt
 
Bedankt voor de reacties!
Bleek dat de Maximus VI Formula maar een PWM- kanaal heeft... De CPU. Die gebruik ik nu en nu werkt het!
dopestuff: Ik gebruik een 8-way PWM-splitter van swiftech ;)

Erg idioot dat er maar een aansluiting is voor PWM op een High-end mobo van ASUS.
 
Tsja, de aansluitingen zijn er wel, maar die vierde pin is er dus alleen voor de sier bij :p

Waar in dit forum kan ik opscheppen met mijn watergekoelde pc?
4670k
GTX780 Poseidon
Maximus VI formula
2x EVO in raid-0

enzovoort :D
 
Ik heb hier ook nog een vraagje over. Hoeveel PWM fan's kun je aan elkaar koppelen? Net zo veel tot ik aan de maximale wattage zit wat die betreffende channel aan kan?


Ik heb nu de handleiding van dat moederbord voor me, en er zijn 8 fan aansluitingen:
CPU_FAN
CPU_OPT
CHA_FAN1
CHA_FAN2
CHA_FAN3
OPT_FAN1
OPT_FAN2
OPT_FAN3

Er staat bij dat de CPU_FAN en CHA_FAN connectors ondersteund worden door de asus fan xpert 2. Klopt het dan dat alle "OPT" fan connectors niet regelbaar zijn?

Ook staat er: "The CPU_FAN" connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.
Maar over de andere word niks gezegd, kan ik aan nemen dat de andere ook 12W kunnen hebben?
 
Ik ben er achter gekomen dat de meeste asus mobo's maar één PWM kanaal hebben, de CPU FAN. De anderen worden wel ondersteund in fan xpert, maar als je een splitter eraan hangt, dan herkent hij het niet. Hopelijk heeft djt je geholpen.
Voor meer vragen, brand los.

Verstuurd vanaf de skivakantie in tsjechië, dus excuus voor mijn snelle Nederlands.
 
@Geenidee: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?22976-Rampage-IV-OPT_FAN1-header-cannot-control-fan-speed ;).

Over het algemeen ondersteunen elke header nu tegenwoordig 1A per header.

Over hoeveel fans je aan elkaar kunt knopen: Dit hangt sterk af van de gebruikte fan. Maar ze kunnen aan elkaar gemonteerd worden, er mag echter maar 1x een rpm signaal naar je moederbord gaan anders wordt deze gek van de onderlinge afwijkingen die er kunnen zijn tussen de fans.

Met die Swiftech fan splitter kan je gewoon ook 8 fans aansluiten, deze splitter krijgt zijn stroom van een molex connector en belast dus de fan header op het moederbord niet.
 
@sweet, dat gaat over een ander bord.

Maar betreft de splitter, wat je dus zou moeten doen is van alle extra fans het snelheidssignaal door knippen zodat ie die maar van 1 door krijgt.

En zou dat in het geval van maus de reden kunnen zijn waardoor hij niet herkend word?
 
Kan ik zo'n fan splitter van swiftech daisychainen?
Ja, met een omweg wel.

@sweet, dat gaat over een ander bord.

Maar betreft de splitter, wat je dus zou moeten doen is van alle extra fans het snelheidssignaal door knippen zodat ie die maar van 1 door krijgt.

En zou dat in het geval van maus de reden kunnen zijn waardoor hij niet herkend word?
Ik zag bij jou geen type mobo staan, vandaar dat ik enkel op OPT_FAN1 gezocht had.

Nee, bij die splitter van Swiftech hoef je niets door te knippen. Alleen bij de aansluiting met de rode afdekking (zie plaatje) wordt het rpm gedeelte doorgegeven, de overige niet.
 
Ik wil nog een keer terug komen op dit verhaal. Die box van swiftech vind ik wat lomp, als alles gaat zoals ik wil wil ik 2 x 4 fan's aan sturen en 2x 2 fans.

Ik zag dat EKWB ook een splitter heeft, en hoewel het niet concreet beschreven staat maak ik op uit de de afbeelding in de PDF (zie link) dat er slechts 1 snelheids signaal naar de mobo gaat (gele draad).

http://www.ekwb.com/shop/EK-PSS/EK-PSS-3831109867808.pdf

Als ik het verhaal goed begrepen heb hier, dan zou deze kabel ook probleemloos moeten werken toch?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
J Hulp nodig met nieuwe PWM fan Overige Koeling 1
radmiraal hulp nodig met waterkoeling samen stellen van een pro Waterkoeling 7
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
J hulp nodig voor fans met controller Cases en Modding 5
mailbomber Hulp nodig met radiator keuze Waterkoeling 6
Wouter Probleem met virus hulp nodig! Problemen & Oplossingen 14
k.3nny Hulp nodig met: EVGA Classified e759 BIOS updaten. Hardware & Software 5
MaartenvdE hulp nodig met onderdelen voor Umbra Hardware & Software 15
H Hulp nodig met waterkoeling. Waterkoeling 4
H Eigenbouw, hulp nodig met nadenken Cases en Modding 8
adje hulp nodig met het uitzoeken van wc installatie!! Advies Waterkoeling Setup 17
R Hulp nodig met wat meer basis informatie voor toekomstige setup Waterkoeling 35
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
Z 900D Waterbuild hulp nodig Waterkoeling 8
H Nieuwe watergekoelde pc, hulp nodig Advies Waterkoeling Setup 29
B ambient light (veel hulp nodig ben geen electries expert) Cases en Modding 4
Z Hulp nodig bij R9 290X Waterkoeling!!! Advies Waterkoeling Setup 48
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
S Hulp nodig 2e WC setup (enzotech vs bitspower, tygon norprene, pomp...) Waterkoeling 4
yamaha_R1 hulp nodig m.b.t videokaart & reservoir .... Waterkoeling 6
masterez Hulp nodig bij eerste WC in een CM Storm Trooper Advies Waterkoeling Setup 9
Sw333t Hulp nodig bij keuze hogere kwaliteit bokszak Gezondheid en Sport 6
N Hulp nodig in DreamWeaver Algemene Discussies 29
L Beginner in waterkoeling ( hulp nodig ) Advies Waterkoeling Setup 1
N Water koeling hulp nodig Advies Waterkoeling Setup 6
D Hulp nodig controls battlefield 3 Gaming 6
F Eerste WC opstelling en heb hulp nodig !!! Doorverwezen door l3p Advies Waterkoeling Setup 4
dark viper zwolle alteriw hulp nodig server instellingen Gaming 4
M hulp nodig bij waterkoeling set Waterkoeling 39
F hulp nodig bij onderdelen kiezen Advies Waterkoeling Setup 7
Dustyrick Hulp nodig: Nieuwe PC samenstellen, geschikt voor CSS (game) Hardware & Software 30
T Hulp nodig koeling set Advies Waterkoeling Setup 14
F hulp nodig bij freebsd Algemene Discussies 1
Wouter Hulp nodig. HighFlow Forum 5
D Nieuwe voeding (hulp hard nodig) Hardware & Software 1
Johnny [Inrichting kamer] Hulp nodig Algemene Discussies 5
R Watercooling hulp nodig Waterkoeling 19
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
Wouter hulp nodig plaatje('s) aanpassen. Algemene Discussies 0
I Luchtkoeling in Cosmos S, hulp nodig! Overige Koeling 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan