+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: HULP nodig met FAN-splitter

Junior Member CaptainMaus is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6

HULP nodig met FAN-splitter

Pff ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb voor mijn 6 cooler master Jetflo's een PWM splitter van swiftech.
    Deze zit zonder de adapters (dus met PWM control) naar mijn Maximus VI Formula van Asus.
    Ze draaien op 100%, wat een herrie. Ik kan de fans niet aanpassen in de software noch de BIOS, ze blijven op 100...
    Volgens het moederbord heb ik op Chassis-fan1 PWM control, dus het zou moeten werken.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt

Oldscool. k.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond repute k.3nny's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    82
    zijn de JET flows wel 4 pins? zo niet, reageren ze niet op een PWM afstelling.
    Long time lurker

Moderator dopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to alldopestuff is a name known to all dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Credits
    472
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    22
    ik weet er niets van maar mag ik je wel waarschuwen dat je met 6 fans op maar 1 kanaal van je moederbord er bijna 30W overheen trekt (vind ik erg veel en misschien je mobo wel niet leuk)

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Bedankt voor de reacties!
    Bleek dat de Maximus VI Formula maar een PWM- kanaal heeft... De CPU. Die gebruik ik nu en nu werkt het!
    dopestuff: Ik gebruik een 8-way PWM-splitter van swiftech

Erg idioot dat er maar een aansluiting is voor PWM op een High-end mobo van ASUS.

Oldscool. k.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond repute k.3nny's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    82
    Pwm is in mijn ogen een beetje onderwaardeerd en ben het wel met je eens, mijn Gene-z 4 zit wel weer vol met pwm aansluitingen
    Long time lurker

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Tsja, de aansluitingen zijn er wel, maar die vierde pin is er dus alleen voor de sier bij

Waar in dit forum kan ik opscheppen met mijn watergekoelde pc?
    4670k
    GTX780 Poseidon
    Maximus VI formula
    2x EVO in raid-0

enzovoort

Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    82
    je eigen netjes voorstellen zal helpen !

EDIT: http://forum.highflow.nl/f16-introdu...-jouw-pc-voor/
    Long time lurker

Member GeenIdee is just really niceGeenIdee is just really niceGeenIdee is just really niceGeenIdee is just really nice
    Ingeschreven
    Tue 04-Nov-08
    Credits
    601
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    Ik heb hier ook nog een vraagje over. Hoeveel PWM fan's kun je aan elkaar koppelen? Net zo veel tot ik aan de maximale wattage zit wat die betreffende channel aan kan?

Ik heb nu de handleiding van dat moederbord voor me, en er zijn 8 fan aansluitingen:
    CPU_FAN
    CPU_OPT
    CHA_FAN1
    CHA_FAN2
    CHA_FAN3
    OPT_FAN1
    OPT_FAN2
    OPT_FAN3

Er staat bij dat de CPU_FAN en CHA_FAN connectors ondersteund worden door de asus fan xpert 2. Klopt het dan dat alle "OPT" fan connectors niet regelbaar zijn?

Ook staat er: "The CPU_FAN" connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.
    Maar over de andere word niks gezegd, kan ik aan nemen dat de andere ook 12W kunnen hebben?

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Ik ben er achter gekomen dat de meeste asus mobo's maar één PWM kanaal hebben, de CPU FAN. De anderen worden wel ondersteund in fan xpert, maar als je een splitter eraan hangt, dan herkent hij het niet. Hopelijk heeft djt je geholpen.
    Voor meer vragen, brand los.

Verstuurd vanaf de skivakantie in tsjechië, dus excuus voor mijn snelle Nederlands.

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    @Geenidee: http://rog.asus.com/forum/showthread...trol-fan-speed .

Over het algemeen ondersteunen elke header nu tegenwoordig 1A per header.

Over hoeveel fans je aan elkaar kunt knopen: Dit hangt sterk af van de gebruikte fan. Maar ze kunnen aan elkaar gemonteerd worden, er mag echter maar 1x een rpm signaal naar je moederbord gaan anders wordt deze gek van de onderlinge afwijkingen die er kunnen zijn tussen de fans.

Met die Swiftech fan splitter kan je gewoon ook 8 fans aansluiten, deze splitter krijgt zijn stroom van een molex connector en belast dus de fan header op het moederbord niet.
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Kan ik zo'n fan splitter van swiftech daisychainen?

Member GeenIdee is just really niceGeenIdee is just really niceGeenIdee is just really niceGeenIdee is just really nice
    Ingeschreven
    Tue 04-Nov-08
    Credits
    601
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    @sweet, dat gaat over een ander bord.

Maar betreft de splitter, wat je dus zou moeten doen is van alle extra fans het snelheidssignaal door knippen zodat ie die maar van 1 door krijgt.

En zou dat in het geval van maus de reden kunnen zijn waardoor hij niet herkend word?

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CaptainMaus Bekijk Berichten
    Kan ik zo'n fan splitter van swiftech daisychainen?
    Ja, met een omweg wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GeenIdee Bekijk Berichten
    @sweet, dat gaat over een ander bord.

Maar betreft de splitter, wat je dus zou moeten doen is van alle extra fans het snelheidssignaal door knippen zodat ie die maar van 1 door krijgt.

En zou dat in het geval van maus de reden kunnen zijn waardoor hij niet herkend word?
    Ik zag bij jou geen type mobo staan, vandaar dat ik enkel op OPT_FAN1 gezocht had.

Nee, bij die splitter van Swiftech hoef je niets door te knippen. Alleen bij de aansluiting met de rode afdekking (zie plaatje) wordt het rpm gedeelte doorgegeven, de overige niet.
    Haikus are easy.
    Refrigerator.

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Als ik nog zon swiftech fan splitter aansluit op een van de zwarte aansluitingen van een andere swiftech fan splitter, moet dit lukken toch? Enorm veel rads moeten gekoeld worden :p

Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CaptainMaus Bekijk Berichten
    Als ik nog zon swiftech fan splitter aansluit op een van de zwarte aansluitingen van een andere swiftech fan splitter, moet dit lukken toch? Enorm veel rads moeten gekoeld worden :p
    Nee, dat gaat niet werken, want die aansluiting geeft het PWM signaal niet door.

Enige manier dat gaat werken is:

Foto is klikbaar voor een wat groter formaat.
    Haikus are easy.
    Refrigerator.

Ingeschreven
    Mon 27-Jan-14
    Credits
    490
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    6
    Awesome! Nu snap ik het! Ik dacht dat zo'n splitter het pwm signaal naar alle fan stuurde, omdat ze allemaal op dezelfde snelheid draaien. Top!

Ingeschreven
    Tue 04-Nov-08
    Credits
    601
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    Ik wil nog een keer terug komen op dit verhaal. Die box van swiftech vind ik wat lomp, als alles gaat zoals ik wil wil ik 2 x 4 fan's aan sturen en 2x 2 fans.

Ik zag dat EKWB ook een splitter heeft, en hoewel het niet concreet beschreven staat maak ik op uit de de afbeelding in de PDF (zie link) dat er slechts 1 snelheids signaal naar de mobo gaat (gele draad).

http://www.ekwb.com/shop/EK-PSS/EK-P...1109867808.pdf

Als ik het verhaal goed begrepen heb hier, dan zou deze kabel ook probleemloos moeten werken toch?

Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Jups, dat gaat ook werken ja.
    Haikus are easy.