• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HTPC koelen

Panoramix

Junior Member
Hoi samen,

even een vraagje over koeling :) Ik ben van plan om een HTPC te bouwen. En maximale stilte is dan ook een van de grootste "design"-parameters. Bij een HTPC hoort uiteraard uiteraard een grafische kaart met HDMI-uitgang. En die moet gekoeld worden. Omdat het geen gaming-pc is, hoeft de grafische kaart ook geen SLI/Crossfire hyper-mega-performant ding te zijn. Ik dacht zelf aan een NVIDIA GT240. Deze bestaat nu ook fan-less, dus zonder ventilator. De vraag is of dit verstandig is? Want doordat de kaart dan niet actief gekoeld wordt, zegt mijn boerenverstand dat de passief uitgestraalde warmte van de grafische kaart actief door de case-ventilatoren moet "verplaatst" worden naar buiten.
Concreet: wat maakt globaal het minste lawaai: een systeem met een passief gekoelde GT240 of één met een ventilator?

Alvast bedankt voor de input.

grreetz,

Anton.
 
Laatst bewerkt:
Een maat van me doet full HD ongecomprimeerd video bewerken op een on-board ;)
Hij moest daarvoor met een krap budget naar een quad-core en 64-bit OS dus is
het een ASUS bordje met een AMD cpu geworden. Draait prima.
 
ja daar heb je het al.

welke bestanden moet de htpc afspelen? want gecomprimeerde files moet ie realtime renderen, dus vraagt meer energie, dus meer stroom en dus meer warmte.

hoe groot wordt je htpc kast? je hebt namelijk systemen die middels heatpipes de warmte transporteren naar de kast, waardoor je minder/geen fans nodig hebt.
 
Renderen is toch juist comprimeren ?
Waarom zou je dàt willen op een HD scherm ?
Het wordt pas een probleem als je lage resolutie files moet gaan upsamplen om weer HD te krijgen toch ?
En dan is het maar net de vraag of het de taak van de cpu of de gpu is ?
 
ja daar heb je het al.

welke bestanden moet de htpc afspelen? want gecomprimeerde files moet ie realtime renderen, dus vraagt meer energie, dus meer stroom en dus meer warmte.

hoe groot wordt je htpc kast? je hebt namelijk systemen die middels heatpipes de warmte transporteren naar de kast, waardoor je minder/geen fans nodig hebt.

Ja de vraag was misschien wat algemeen gesteld: de bedoeling is DVB-T op te nemen (en af te spelen) en fullHD 1080p Blu-ray (of rips daarvan met H.264-codec of diergelijks). Ik hoop dat de videokaart een deel van de encoding van de DVB-T-streams voor zich neemt.

Anton.

een passieve...
als je bluray enz wilt afspelen de max is is die kaart nog overkill...
neem je een minder snelle dan heb je dus minder warmte en hoeven de fans evt minder hard te werken ;)

Dus voor afspelen is het overkill? Heb je een andere suggestie want die zijn altijd welkom?
 
Renderen is toch juist comprimeren ?
Waarom zou je dàt willen op een HD scherm ?
Het wordt pas een probleem als je lage resolutie files moet gaan upsamplen om weer HD te krijgen toch ?
En dan is het maar net de vraag of het de taak van de cpu of de gpu is ?

Hd films zijn uit zichzelf toch 25gb plus, je kan wel mkv's afspelen, maar die moet hij realtime coderen naar 25gb, teminste dat kwam ik vorig jaar tegen voor mijn htpc build.

Het renderen kan geheel overgelaten worden aan de gpu, daarvoor moet je de juiste codecs gebruiken. Coreavc kan het volgens mij.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hd films zijn uit zichzelf toch 25gb plus, je kan wel mkv's afspelen, maar die moet hij realtime coderen naar 25gb, teminste dat kwam ik vorig jaar tegen voor mijn htpc build.

Dan heb je dus (mits ik het tot nu toe allemaal begrepen heb) een HD ready scherm ?
Een full HD tv kan dat zelf ?
Of werkt die upsampler alleen met het antenne signaal ?

Je merkt dat ik in de verte de klok heb horen luiden maar eigenlijk totaal niet weet
waar de klepel hangt.
Ik hoop dat ook de TS iets aan de info heeft die zo los komt ;)
 
Naar mijn weten moet je dan een vrij dure tv hebben. Als je tv mkv/wmvhd(wmv10) bestanden vanaf usb kan afspelen kan hij volgens mij wel upscalen. Download maar eens een hd film die gecomprimeerd is, speel hem af en bekijk je resources. Een core i7 heeft er geen moeite mee (doohhh) maar een intel e2200 bijv weer wel.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Haha, allemaal AMD/ATI-fans! Ben zelf eerder nVidia, maar ga hier zeker de polemiek niet starten. Iemand ervaring met de ondersteuning en drivers voor Linux (64 bit) met de Radeons? Als daar geen/weinig problemen mee zijn, dan probeer ik misschien wel eens een ATI-tje.
 
Die drivere zijn er gewoon.

Waarom velen voor ati kiezen, is volgens mij omdat die kaartjes perfect aansluiten bij de needs voor een htpc :) zijn goedkoop en goede ondersteuning

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
kijk mao snapt hem ;)

ze zijn goedkoop, ondersteunen de features en dit type kaart is ook nog eens super zuinig :)

ik heb laatst voor mijn broer zijn htpc een videokaart uitgezocht, en uren onderzoek gedaan (vind ik wel leuk meestal) en zelf ook bij de radeon 5450 uitgekomen :)
 
Maar dan nog een passieve graka vraagt wel om een beetje airflow als je een kleine behuizing neemt wordt het wel lastig om hem goed koel te houden.
Ik heb mijn HTC in de inloopkast staan achter mijn tv en na een full HD filmpje is het flink warm in de kast.
Ik heb dan wel actief gekoeld want ik hoor mijn pc echt niet al staat het ding op tig toeren te bulderen !
 
Dan moet je inderdaad een beetje airflow hebben in de case.
Opzich kan zo'n kaartje best wel 90 graden worden en nog prima functioneren.
Maar het is natuurlijk beter voor de levensduur ervan als hij koeler blijft.

De HD5450 is inderdaad goedkoop, passief gekoeld wat ideaal is voor HTPC, en single slot. Dus het past ook nog eens altijd.
De kaart wordt ook meegeleverd met een low profile bracket, en heeft alle drie de mogelijke uitgangen.
Ideaal dus.
Als ik aan de nVidia kant aan een dergelijk soort kaartje zou moeten denken dan denk ik aan de n210.
Punt is dat die in single slot alleen actief te krijgen is, en passief is dual slot.
Wat ik heb gedaan bij deze kaart is een 5 V weerstand kabeltje ertussen gepropt. Dus ding is ook nauwelijks hoorbaar en toch krijgt het blokje een beetje koeling van zichzelf.
 
Als ik aan de nVidia kant aan een dergelijk soort kaartje zou moeten denken dan denk ik aan de n210.
Punt is dat die in single slot alleen actief te krijgen is, en passief is dual slot.
Wat ik heb gedaan bij deze kaart is een 5 V weerstand kabeltje ertussen gepropt. Dus ding is ook nauwelijks hoorbaar en toch krijgt het blokje een beetje koeling van zichzelf.

Ik dacht eerst aan de GT240 (passief), maar ga waarschijnlijk idd voor de 210. Ik blijf bij nVidia omdat de meeste fora de ondersteuning voor nVidia binnen Linux (en Mythtv) iets beter vinden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bunbun passief gekoelde ryzen/vega htpc Gallery & Build Logs 5
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
CDA441 Modular HTPC Gallery & Build Logs 15
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
gerjanlubbers Clean HTPC Gallery & Build Logs 5
reclamations Hulp gezocht voor samenstellen HTPC Hardware & Software 2
X Htpc Problemen & Oplossingen 17
J Jap2slow - Danny - Game-PC & HTPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
gerjanlubbers HTPC Build (SINASS Case) Gallery & Build Logs 5
Wally1987 [CCIP] Car computer/HTPC Gallery & Build Logs 19
Mobomonster [VERKOCHT] Lian Li PC-C32B - Black - HTPC Case Verkocht 5
bundymania [Bundymania User Review] Streacom F7CB - ein neuer Stern am HTPC Himmel ?! HighFlow Product Reviews 4
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
vincent Vincent,s HTPC Gallery & Build Logs 42
animal baars [VERKOCHT] Zalman HD160 HTPC behuizing Verkocht 11
H HTPC advies Hardware & Software 4
D Waarom een htpc ? Hardware & Software 8
animal baars Animal's HTPC Gallery & Build Logs 21
M Advies, soort van htpc Overige Koeling 4
H HTPC configuratie? Hardware & Software 17
D htpc samenstellen ? Hardware & Software 20
MonsterEnergy Monster's Custom HTPC Gallery & Build Logs 27
Freddy Moneual Mediacenter / HTPC cases! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Htpc Hardware & Software 8
D HTPC configuratie Hardware & Software 13
Mobomonster Mobo's Peace 'nd Quiet - HTPC Gallery & Build Logs 97
F HTPC Configuratie, zo voordelig mogelijk Algemene Discussies 5
Johnny Johnny's HTPC Monsta Gallery & Build Logs 40
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
Killerbee Thermalright kondigt low-profile-koeler voor htpc's aan Overige Koeling 3
maomanna Full HD HTPC Gallery & Build Logs 53
maomanna HTPC samenstellen Hardware & Software 10
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan