• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Groot tv meubel koelen

Olav

New member
Dag, ik ben nieuw hier, ben geen pc-bouwer en ga daar (helaas voor jullie) ook niet mij hobby van maken (hoe mooi ik sommige projecten ook vind). Maar heb wel jullie advies nodig, want wat ik wil ligt in het verlengde van wat jullie dus wel als hobby toegeëigend hebben: een bepaalde ruimte actief koelen. Specifiek: een groot hangend tv meubel maken (strak tegen de muur) waarvan de kastjes dicht moeten blijven als alles aan staat (lang leve logitech).

Ben op dit forum gekomen via google en heb aandachtig de volgende topics gelezen en mede daarop mijn ontwerp gebaseerd:
- http://forum.highflow.nl/f32/media-tv-meubel-koelen-17097/
- http://forum.highflow.nl/f32/audiomeubel-actief-koelen-12246/

Het meubel is niet alleen voorzien voor opbergruimte voor tijdschriften of blurays e.d. maar natuurlijk ook voor de apparatuur:

- Marantz SR5004 receiver
- Playstation 4
- Switch
- Mediasysteem of iets
- NAS
- Accesspoint
- Bluetooth streamer
- ... en voor zaken in de toekomst

Al deze apparaten genereren warmte en gezien het een dicht kast is, moet op een of andere manier deze warmte afgevoerd worden. Heb al vrij veel onderzoek gedaan, maar twijfel over een aantal zaken. De kan ik het meest eenvoudig schetsen met het ontwerp:

Vooraanzicht:
439809.jpg

Achteraanzicht:
439811.jpg

Compartiment 1
439813.jpg

Compartiment 2
439815.jpg

Het meubel is 4000mm breed, 500mm diep en 400mm hoog.

Er zijn dus twee intakes aan de vooronderzijde, voor ieder compartiment 1, om verse lucht aan te voeren. Uiteraard wordt dat ook gedaan via de kieren in het meubel, maar die zijn maar max 3 mm. Vervolgens wordt de warme lucht die gegenereerd wordt in compartiment 1 naar compartiment 2 geblazen (een outtake die ook een intake is, maar dan niet voor verse lucht) waardoor compartiment 2 nog meer warmte te verduren krijgt. Daar wordt vervolgens alle warme lucht weer naar buiten geblazen. Om het simpel te houden lijken me 4 12 mm fans voldoende. Deze hoeven dan niet op zo'n hoog toerental te draaien.
Wat niet afgebeeld staat is de wirwar aan kabels. Alleen al de receiver heeft een flinke bos achterin liggen, daar komen alle utp- en stroomkabels nog bij. (Ieder compartiment wordt overigens voorzien van een 6-voudige stekkerdoos).

De intakes worden voorzien van stoffilters. Daarnaast wil ik de ventilatoren aansturen met een fancontroller https://www.bitfenix.com/global/en/products/accessories/recon/, een van de weinige met 5 temperatuursensors. Met wat tweakwerk kan ik die controller op netstroom laten draaien (alhoewel, er zijn kant en klare voedingen voor: Phobya External PSU 230V to 4Pin Molex switch with 90W incl. Euro / UK plug

Maar er zijn nog veel twijfels en onzekerheden. Deze worden gevoed door onzekerheid over de maximale warmteontwikkeling en mijn niet aanwezige kennis van koeling en airflow in het algemeen:
  • Is dit misschien niet teveel of juist te weinig van het goede ?
  • Hoeveel warmte-ontwikkeling zou het nou echt zijn?
  • Is het misschien eenvoudiger dan ik denk of zie ik echt zaken over het hoofd?
  • Volstaat wellicht alleen een gat met stoffilter aan de onderkant om verse lucht aan te voeren?
  • Is 120mm voldoende of moet dit groter of kleiner?
  • Kan ik beter kiezen voor fans met kogellagers, maar maken die niet teveel herrie? De levensduur van de kast is meer dan dat van een pc, vandaar die keuze.
Hoop dat jullie me iets meer wegwijs kunnen maken en helpen (het bedankje zal in de vorm van het daadwerkelijk uitgevoerde meubel zijn!), bij voorbaat dank!
 
Zelf zou ik nooit lucht van onderen aanzuigen. Op die manier trek je meer stof aan dan lucht van boven aanzuigen. Je zal dan met enige regelmaat het stoffilter moeten schoonmaken. Om zoveel mogelijk stof te voorkomen kan je proberen om een kleine overdruk in de kast te krijgen. Je hebt dan geen outtakefans om dit voor elkaar te krijgen. Stoffilters op de intake is zeker aan te raden. Teveel koeling zal je niet snel hebben. Je kan altijd de fans langzamer laten draaien. Om zeker te zijn dat je voldoende koeling hebt zal je dit moeten uitproberen.

Of er überhaupt outtake gaten nodig zijn is maar de vraag. Er zijn ook gaten waardoor de kabels naar buiten gaan. De warme lucht kan ook via die gaten en de kieren ontsnappen.

De receiver, playstation, mediaplayer en de nas zijn de apparaten die de meeste warmte produceren als ze gebruikt worden. Tevens zijn deze apparaten het gevoeligst voor een te warme omgeving.

Mocht je twijfelen of 120 mm voldoende is dan kan je voor de zekerheid kiezen voor 140 fans.
 
jrheuwing, dank voor je snelle reactie!

Zelf zou ik nooit lucht van onderen aanzuigen. Op die manier trek je meer stof aan dan lucht van boven aanzuigen. Je zal dan met enige regelmaat het stoffilter moeten schoonmaken. Om zoveel mogelijk stof te voorkomen kan je proberen om een kleine overdruk in de kast te krijgen. Je hebt dan geen outtakefans om dit voor elkaar te krijgen.

Van boven aanzuigen heeft niet echt de (esthetische) voorkeur, vandaar de keuze voor onder aanzuigen en rechts uitblazen.
Maar onderdruk genereer je dus door wel lucht aan te zuigen, maar niet uit te blazen? Wat is dan het voordeel van die onderdruk? Wordt warme lucht dan naar buiten geperst?

Of er überhaupt outtake gaten nodig zijn is maar de vraag. Er zijn ook gaten waardoor de kabels naar buiten gaan. De warme lucht kan ook via die gaten en de kieren ontsnappen.

Veel kieren zijn er niet. Er zullen geen kabels naar buiten gaan, die zitten allemaal achter het meubel of in de muur gefreest. Mijn ervaring is dat warme lucht niet zo snel zijn eigen weg zoekt (ervaring met huidig meubel), vandaar dat ik dat naar buiten wilt blazen.
 
Van boven aanzuigen heeft niet echt de (esthetische) voorkeur, vandaar de keuze voor onder aanzuigen en rechts uitblazen.
Zelf jaren lang een PC kast op de grond gehad en kon bijna elk half jaar de kast van binnen stof vrij maken vanwege warmte problemen. Sinds de kast van de grond af is kan ik zelfs een jaar overslaan mocht ik geen zin hebben. Dat is voor mij de reden dat ik geen lucht van onderen wil aanzuigen.

Olav zei:
Maar overdruk onderdruk genereer je dus door wel lucht aan te zuigen, maar niet uit te blazen? Wat is dan het voordeel van die overdruk onderdruk? Wordt warme lucht dan naar buiten geperst?
Als de druk in de kast hoger is als de omgeving is het niet mogelijk om stof binnen te krijgen. Je hoeft dan alleen bij de intake een stoffilter te plaatsen om de stof buiten te houden. Dat is de enige reden om een overdruk te creëren.

Olav zei:
Mijn ervaring is dat warme lucht niet zo snel zijn eigen weg zoekt (ervaring met huidig meubel), vandaar dat ik dat naar buiten wilt blazen.
Heeft de huidige meubel ook fans of gaat alles passief?

Bij passieve koeling gaat de warmte alleen maar omhoog. Er is dan ook weinig luchtverplaatsing. Met fans krijg je veel meer luchtverplaatsing waardoor in het hele meubel de lucht in beweging komt. Met betere koel resultaten als gevolg. De warmte blijft dan niet 'hangen'
 
Huidig meubel is zeer passief, met alleen wat gaten voor kabels achterin.

Om die overdruk te creëren zou ik ook meerdere inlaatfans kunnen monteren zodat er meer lucht ingezogen wordt dan er uit gaat. De kast wordt echt strak tegen de muur gemonteerd, dus moet wel uitblazen.

Overigens komt de kast zo'n 30 cm van de grond af te hangen. Ga ook proberen om de stoffilters uitneembaar te maken zodat deze eenvoudig te verwisselen/reinigen zijn.

Inmiddels ook nog mondeling met wat mensen gepraat, ander advies was nog om de bovenste plank van gaten/sleuven te voorzien, zodat daar eenvoudiger verse lucht komt.

Heeft iemand nog tips voor het type fans? Kogellager of niet?
 
Met de oriëntatie van de fans wel rekening houden ja kogel zijn voor horizontaal wel goed.
Je hebt niet heel veel ruimte nodig om de lucht eruit te persen als je met inlaat fans overdruk creëert.
Als je aan de muurkant over heel de breedte 2 a 3 mm ruimte hebt heb je zat en dan in elke kast een inlaat fan (en als je overkill wilt een 140mm fan of 2 120mm) dan ben je er wel
 
Dank voor je reactie Dopestuff.

Met de oriëntatie van de fans wel rekening houden ja kogel zijn voor horizontaal wel goed.
Je hebt niet heel veel ruimte nodig om de lucht eruit te persen als je met inlaat fans overdruk creëert.
Als je aan de muurkant over heel de breedte 2 a 3 mm ruimte hebt heb je zat en dan in elke kast een inlaat fan (en als je overkill wilt een 140mm fan of 2 120mm) dan ben je er wel

En zijn fans voor de outtake dan nog nodig?
 
[MENTION=5130]Olav[/MENTION]: nee in mijn ogen niet, met actieve ventilatie stroomt er best wel wat lucht. En zeker op deze manier want je trekt onderin koude lucht naar binnen en de warme lucht word er boven door de kier naar buiten
 
Zo, na alle verhuisperikelen en inspanning mbt het tv-meubel mag het resultaat er zijn (vind ik zelf):

IMG_2617.jpgIMG_2604.jpgIMG_2602.jpgIMG_2607.jpg

Uiteindelijk gekozen voor twee inlaten aan de onderkant met de NOISEBLOCKER 140MM NB-BlackSilentPRO PK-2, dat was het meest praktisch. Door de onderzijde niet te belasten heb ik een lage legplank gemaakt waar het apparatuur op staat.

De fans worden gewoon aangestuurd door een universele adapter op 9 volt. Doordat de stroom via klik aan klik uit gaat, gaan ook de ventilators draaien op het moment dat de apparatuur aan gaat. Een fancontroller was uiteindelijk ook niet nodig. Heb alleen een kleine module gebruikt om meerdere fans op 1 adapter te kunnen aansluiten (zie hier).

Heb nooit gemeten hoe warm het echt wordt in de kast, maar het blijft in ieder geval koel. Bij het dichthouden dan de kast wordt ook inderdaad lucht uit de kieren geperst. Door grote fans te gebruiken (op 9 volt) is de geluidsoverlast minimaal, sterker nog, die is er niet.

Dank [MENTION=244]dopestuff[/MENTION] en [MENTION=2682]jrheuwing[/MENTION] voor al jullie tips en advies! Als jullie nog vragen over de details hebben, hoor ik dat uiteraard graag!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Gefeliciteerd, Andres de Groot. Felicitaties 0
HighFlow Gefeliciteerd, Andres de Groot. Felicitaties 1
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
D [IN-ACTIVE] Bureau (Groot) 55 Euro Verkocht 1
maomanna banden, winter, zomer , all season groot klein???!? Algemene Discussies 12
D [CANCELLED] Bureau Erg groot eventueel met luxe stoel Bureau 60 euro stoel 45 Verkocht 7
maomanna Groot reservoir met inhoud HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
Freddy [INACTIVE] Groot uitverkoop, veel Innovatek tegen dumpprijzen Verkocht 44
G NorthQ Fan te groot? Waterkoeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Meubel koeling Overige Koeling 5
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
Sw333t Inbouw van een computer in een meubel, zijn er zaken waar ik echt op moet letten. Cases en Modding 26
W Koeling in TV-meubel Overige Koeling 18
stravinski Het "Meubel"topic Algemene Discussies 24
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30
Robin Radiator goed genoeg om 2 dikke videokaarten te koelen? Waterkoeling 7
maomanna 9600GT Magic passief koelen Overige Koeling 21
M Hoe goed koelen pads? Overige Koeling 18
RusH blitz extreme chipset koelen of niet ? Waterkoeling 7
Freddy Geheugen koelen? Hardware & Software 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan