• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fan controller en toebehoren.

Moogie

New member
Hallo!

Graag wil ik jullie advies over het bouwen van een fan controller in mijn PC-kast. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en kan dus wel wat hulp gebruiken. Hieronder wat informatie over mijn PC en wat ik wil.


Kast:
Corsair Carbine 540 High Airflow; Link met specificaties.

Op dit moment heb ik bovenop 2x de Cooler-Master Sickleflow RED(120MM).
Aan de voorzijde 2x en achterzijde 1x Corsair AF140L(140MM). (Standaard meegeleverd met kast)


Processor+koeler:
Intel Core i5-4670
; Link met specificaties.
Scythe Mugen 4 PCGH
; Link met specificaties.

Videokaart:
MSI GeForce GTX-780 Gaming 3GB
; Link met specificaties.

Moederbord:
MSI Z87-G45 Gaming
; Link met specificaties.


(Als er nog meer informatie over mijn PC moet komen hoor ik dat graag. Dit zijn de delen die "gekoeld" zijn met fans.)


Wat wil ik:

Dat mijn PC idle/afk een stuk stiller is dan dat hij nu is. Led-verlichte fans voor het uiterlijk. Op dit moment maakt mijn PC storend veel geluid en ik wil dit graag minderen. Ook wil ik er zeker van zijn dat als ze op hun laagst koelen, mijn PC niet te warm wordt. (Misschien hebben jullie hier tips voor). Ook benieuwd naar welke fans moet in blazen en welk uit, wat het meeste efficiënt werkt.

Waar ben ik naar opzoek:
  1. 6-fans van goede kwaliteit 120MM of 5-fans van goede kwaliteit in 140MM, net wat stiller/efficiënter is.
  2. Een fan controller 3.5 inch.
  3. Verlengkabels.
  4. 3-splitters van goede kwaliteit om 2 fans op 1 kanaal aan te sturen.
Waar dacht ik zelf aan: (Links naar producten.)

Yate Loon Fan 120MM Blauw of rood
Fan Contoller, weinig keuze in..
Verlengkabels
3-weg splitters

Hebben jullie hier misschien nog wat op toe te voegen, of hiervoor gaan?

Mijn budget:

Rond de €150 lijkt me een goed bedrag voor deze installatie.

Graag jullie mening/ervaring hierover.
Stel gerust je vragen mocht ik wat vergeten zijn, ik zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.


Mijn kast nu:
 

Bijlagen

  • 1486015_10152365628712978_2800702202766395343_o.jpg
    1486015_10152365628712978_2800702202766395343_o.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 1
  • 10368843_10152365628702978_7912117469227815710_o.jpg
    10368843_10152365628702978_7912117469227815710_o.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Niet specifiek op zoek gegaan. Ik ga ervan uit dat mijn PC zoveel geluid maakt omdat mijn fans op dit moment niet worden geregeld en dus op vol vermogen draaien. Ik denk dat dat niet nodig is, en wil daarom een fan controller er tussen zetten.
 
Oke, de gekozen Yate Loon fans zijn goedkoop, maar niet echt iets bijzonder qua performance en geluidsproductie.

Die standaard AF140L zou ik laten zitten, wanneer je die gaat aansturen door middel van een fancontroller zullen die stiller zijn en toch nog genoeg koeling geven.

In de top: 2x Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Rood (Highflow heeft ze nog niet in het assortiment, maar dat is vrij snel aangevraagd via deze sectie).

De blauwe versies staan wel bij Highflow in de shop.

Die standaard ventilator van de cpu cooler zou ik vervangen door een Corsair SP120 PWM Quiet Edition 120mm Fan - 1450RPM (jammer genoeg zijn deze er niet in led-uitvoering). Deze zou ik ook niet aansluiten op de fancontroller, maar laten regelen door je moederbord.

Die Akasa fancontroller is overigens zwak, heel zwak per kanaal. Waarom wil je eigenlijk een 3,5" versie? Je behuizing heeft enkel 5.25" sloten namelijk.
 
Had deze fans gevonden vanwege hun reviews en omschrijving. Niet om de kosten van de fan, aangezien ik daar zeker niet op wil besparen.

Standaard AF140L kan ik laten zitten, echter zou ik wel wat meer verlichting willen in mijn kast.
Deze is op de foto verlicht door een led strip, welke continue los liet en dus nu verwijdert is.
Zou je dan aanbevelen om de voorste en achterste ook te vervangen voor de AF140?

Ik had geen idee dat de standaard fan op mijn CPU ook te vervangen was, bedankt voor je tip.
Deze laat ik dan niet door de controller regelen.

De Akasa is ook niet echt mijn favoriet. Het liefst heb ik hem met een touchscreen en een silence mode erop zonder USB mogelijkheden of iets dergelijks als dat. Alleen volgens de specificaties van mijn kast, zie link in 1ste bericht, heb ik een dual 3.5 inch bay.. Zie ik dat verkeerd dan of?

Bedankt voor je berichtje.
 
Die dual 3.5" bays zitten intern. 3,5" is de maat van een harde schijf, 5.25" is de afmeting van een cd/dvd speler. Die 2 bays aan de voorzijde van de behuizing zijn 5.25".

De keuze is dan wat ruimer. Als je meer verlichting in je pc wilt, dan zou je ook eens kunnen kijken naar die van ProAce. Zijn niet de goedkoopste, maar geven flink wat licht (link naar de shop).
 
Pfff... en ik maar denken dat de fan controllers dus 3.5'' moeten zijn, dat verruimt de keuze enorm inderdaad.
Waar heb jij goede ervaring mee, en welke zal je mij aanraden?

Terugkomend op de fans die al in mijn kast zitten. Is het een verstandige keuze om die ook te vervangen voor de LED-fans?
Ik wil namelijk niet meer met LED-strips aan de gang en het licht uit de fans halen.

Hoor het graag van je.
 
Ik ben persoonlijk juist geen fan van ventilatoren met leds ;). Bij mij gaat er altijd een ledje in een hoek defect (karma?). De aandrijving van die Corsair AF (en SP) serie zijn echter behoorlijk goed.

Qua fancontroller, die van Lamptron zijn dik in orde. Maar elke andere die minimaal 12 Watt / 1 Ampere per kanaal aan kan zal genoeg voor jou zijn.

Zoek er een aantal uit zou ik zeggen. Doe ik er morgen mijn licht over laten schijnen (zit nu met mobiel online ;)).
 
Duidelijk! Na even wat reviews te hebben gelezen en wat dingen te hebben vergeleken kom ik op het volgende uit qua setup:

Fan controller:

Scythe Kaze Master KM01-BK

Ziet er strak uit. Levert goede prestaties volgens iedereen die hier een review over heeft geschreven. (Of jij moet een andere aanrader die beter is, kwam deze zelf niet zo snel tegen.) Kan 4 fans aansturen, voldoende voor mijn kast. Aangezien ik de voorste op 1 kanaal wil, de bovenste op 1 kanaal en de achterste los.

Fans:

Corsair Air Series AF140, 5x

Mooie LED verlichting en heb wat Youtube filmpjes gekeken over reviews, komt er goed uit.
Op bijvoorbeeld 829RPM maakt deze fan 13.3DB, mooie score lijkt mij?!

CPU Fan:

Corsair SP120

Hierbij hou ik het op jouw advies, ik denk dat deze fan er goed voor geschikt is.
Overigens zijn deze ook in LED leverbaar, of is dit niet te vergelijken met bovenstaand.
(Ook lees ik dat de SP serie bedoelt is voor watergekoelde systemen, klopt dat?)

Kan je mij overigens vertellen hoeveel RPM je fans minimaal moet laten draaien, of is dat ergens van afhankelijk? Ik heb gelezen dat de fan controller een alarm functie heeft voor 75 graden in de behuizing, maar ik verwacht niet dat deze zo warm wordt. Misschien dat jij mij een richtlijn kan geven?

Hoor het graag van je, bedankt voor de moeite.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks Freddy voor de link, kan ik mooi alles hier kopen!
De SP en AF types zijn nu ook duidelijk, bedankt.

Goed om te horen dat mijn keuzes, ik neem aan dat je die in mijn laatste bericht bedoelt, prima vind.
Dat geeft me even wat meer zekerheid erover.

Kan jij misschien mijn laatste vraag toelichten? Hoe hou jij dat bijvoorbeeld in de haten?
 
Ik laat mijn fans zo zacht mogelijk draaien, dus standaard op de laagste stand zetten.

In Windows kan je met programmaatjes als Coretemp en Realtemp de temperaturen in de gaten houden.
Als ik zie dat het boven de 60 graden komt, zet ik de fans iets harder :)
 
Realtemp heb ik ook sinds een paar dagen om alles bij te houden.

Hoe doe je dat wanneer je pc draait en je zelf niet in de buurt bent?
Of kan ik er vanuit gaan dat de fans dan makkelijk 600 RPM kunnen draaien zonder enige problemen?
Pc is dan meestal aan de download of helemaal niks aan het doen.

Zie ook dat andere controllers hiervoor een optie hebben dat hij automatisch gaat bij koelen, is dat handiger als mijn keuze of een overbodige luxe?

Nog een kleine vraag over de CPU fan, is de SP120 dezelfde als het lijstje wat ik stuurde mer de LEDs erin? Of is dat dan weer een andere serie?

Alvast bedankt voor je hulp Freddy.
 
Als het systeem geen zware dingen aan doen is als een film renderen, benchmark test, gamen etc., kan je de fans gewoon op zijn zachtst laten draaien.
Je kan in het begin even kijken welke temperaturen die aanhoudt voor de zekerheid, als dat laag blijft (zeg onder 50 graden), kan je gewoon weggaan en het systeem zo laten draaien.

Met bijvoorbeeld de Lamptron Touch kan je instellen dat ie onder de 60 graden (voorbeeld) 30% RPM draait en boven de 60 graden 100% RPM.
Hoef je zelf niet meer aan de knoppen te draaien.
Of dat overbodige luxe is of niet... tja, ligt er maar net aan wat jouw wensen zijn :)

Die met de LEDs erin zijn dezelfde, alleen met LED verlichting inderdaad.
 
Kijk! Dat is duidelijk, dank je wel.

Zat inderdaad al naar een Lamptron te kijken, de FC-5. Ook een erg mooi apparaatje.
Ga morgen even de touch bekijken en daarna alles op een rijtje zetten voor de bestelling.

Zal hier dan in de loop van de week foto's plaatsen van het eind resultaat.

Bedankt zover.
 
Laat jij hem regelen via de controller of gewoon moederbord?

Had de Touch ook gezien ja. Viel me alleen op dat veel mensen klagen over het zenuwachtige van de controller. Bij een maximaal ingestelde temperatuur overschrijding dat hij continue wisselt tussen 60% en 100%..

Omdat mijn fan controller verticaal wordt gemonteerd denk ik ook dat draaiknoppen beter zijn!
Heb jij trouwens enig idee of verlichting strips de zelfde aansluitingen hebben als fans?
Las namelijk dat deze ook te regelen zijn via de controller.
 
Die van ProAce zijn inderdaad in te stellen via een fancontroller, die zijn ook voorzien van een 3-pin fan aansluiting (je ziet alleen geen rpm, maar dat lijkt me logisch ;)). Een zeer gewaardeerde reviewer heeft zijn "licht" er al eens over laten schijnen: Hallo...Friesland? - Foritain's Wall-of-Text - Tweakblogs - Tweakers.

Wat de fancontroller betreft, is dit niet iets voor je: Scythe Kaze Master Flat II - KM08-BK. Het display kan je desnoods ook uitzetten (9 van de 10 keer heb je het toch niet nodig).

Als je absoluut zeker van bent dat het de Corsair AF140's gaan worden, dan zou je zelfs nog afkunnen met de BitFenix Recon (link). Deze is eventueel zelfs nog te bedienen op afstand ;). Een review: BitFenix Recon Black - Foritain - Userreviews - Tweakers
 
De touchscreen controllers zijn inderdaad mooie apparaten. Al weer ik niet of het voor mij functioneel is aangezien ik hem verticaal moet monteren. Een controller met draaiknoppen lijkt me dus handiger. Al is de op afstand te regelen fans wel gaaf, vraag me alleen af of je dat vaker als 5x gebruikt..

Ik zal eens kijken bij de led strips. Had vorige maand een led stip gekocht van Betfinex. Zag er goed uit, echter nog niet gemonteerd.
 
Het kan voor jou handig zijn zodat je niet elke keer je hoofd 90 graden hoeft te draaien. Als je een smartphone hebt, dan kan je het zelfs daar op zien (althans, voor Android en IOS dacht ik dat het kon, Windows Phone weet ik niet).

Theoretisch gezien zou je hem zelfs in kunnen bouwen zonder dat je hem ziet ;).
 
Haha, ja daar heb je een punt. Maar om hem te zien zitten in je case is ook wel een gaaf iets.
Heb zelf veel goede dingen gelezen over de FC-5 van Lemptron. En de Touch, die gebruikt Freddy zelf.

Even overwegen welke het beste voor mij is met de ''leukste'' functies al denk ik dat dat vrij dicht bij elkaar ligt.
Welke gebruik jij?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
D Fan controller gezocht Overige Koeling 1
bundymania Phobya Touch 630 Fan Controller [deutsch] HighFlow Product Reviews 5
S Nzxt Sentry 3 Fan Controller werkt niet met alle fans? Overige Koeling 9
ProAce [GEVONDEN] 5.25" Fan Controller Gevonden 4
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
l3p [VERKOCHT] Origen ae S21T + Koolance fan/pump controller +RGB controller (L3p L4n) Verkocht 20
vincent The new Adjust 108 fan controller from Fractal Design HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
stigma Fan controller Waterkoeling 10
B high end fan controller suggesties Electronica 8
K Aerocool Strike-X Panel Fan Controller Red Hardware & Software 0
alain-s Pomp MCP355 regelen met fan controller Advies Waterkoeling Setup 1
Besje BitFenix Recon fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
T Fan controller noodzakelijk voor fans op radiator? Waterkoeling 14
R [GEVONDEN] Fan controller Gevonden 1
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
V Welke fan controller kan 5400RPM fan aan? Overige Koeling 12
S [GEZ] fan controller Gevonden 5
lauwagie [lampton fan controller] Electronica 1
olympus [VERKOCHT] Aerocool Strike-X Panel Fan Controller (black) Verkocht 28
Sw333t Nesteq FanMax 8-Channel Fan Controller, Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
aadje93 AXP Flip-Up Farb-LCD Fan Controller HighFlow Computer Cooling Shop 9
K Lian li PC-P60 fan speed controller. Problemen & Oplossingen 3
P Enermax Appolish aansluiten met Fan Controller Overige Koeling 9
AceBaran Fan controller Overige Koeling 9
P Fan controller Waterkoeling 14
LightStar Lian Li PT-FN04 Fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Colossus Lamptron FC-5 Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
B Scythe 'Kama Meter' Functional Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D Pci bracket fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Fan Controller. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
R Fan Controller Hardware & Software 14
S Zalman MFC3 Fan Controller + 4 ultra Kaze Overige Koeling 23
Blackruby Ik heb een fan-controller omdat..? Hardware & Software 4
N Fan controller modden --> 12V output Cases en Modding 4
Busterben d5 655 pump & fan controller Waterkoeling 7
E CPU Fan op fan controller = CPU FAN ERROR? Cases en Modding 14
ShaquilleMoreno Scythe Kaze Master Ace 5.25" Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
V NZXT Sentry LX - Aluminum dual bay fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan