+ Plaats een Reactie
Pagina 3 van de 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 268

Onderwerp: CPU Lapping Service

Senior Member ward0 is on a distinguished road ward0's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 07-Apr-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    mooi resultaat, mooie CPU ook die gaan toch voor 850€ of niet?

Junior Member me suki is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 27-Jul-08
    Credits
    665
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    deze kost ong 850 euro ja

ben echt super tevreden over deze cpu

Ingeschreven
    Mon 07-Apr-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    kan ik best wel geloven hoeveel OC staat hij nu? heb je al met droogijs gekoeld?

Junior Member me suki is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 27-Jul-08
    Credits
    665
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    0
    nee draai stock

hoef niet de OC die is snel zat zo lol

Ingeschreven
    Mon 07-Apr-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    lol man een extreme CPU op stock? tjah jouw keuze maar ik wil wel wisselen tegen mijn Q9450

Member virus_59 is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 27-Jul-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Ik heb vandaag mijn cpu ook gelapt, maar hellaas, ik zie geen verbetering van coolingperfomance.
    Ik heb Intel Q9450 overgecloockt to 3,0 GHz (375x8), 1,2v. + CM GeminII.
    Begin

Iets verder

Nog verder

Klaar

Op zich het oplappen viel mee. Ik heb op spiegel "nat" geschuurt, met terpentine, i.p.v. water zoals op dat engelse site.

Daarna begon ik met testen met OCCT 2.0.0a. Custom test van 23 minuten (1 minuut zonder belasting - 18 minuut volledige belasting op cpu en ram - 4 minuten zonder belasting). OCCT maakt ook grafieken voor temp en spanningen.
    Gisteren heb ook met onopgelapte cpu getest.

Wat ik wilde eigenlijk te bereiken - het verschil tussen cores bij mij is te groot, tot 10-11 graden. Dus ik hopte dat het lappen helpt, dus niet. Nu denk ik dat probleem ligt onder heatspreader. Misschien haal ik die straks ook weg, maar niet vandaag. Toch zonde van 250 euri als cpu kapot gaat.

Ik heb bij bijn mobo ook hardware sensors geplaast van Zalman MFC2
    Sensor voor cpu (1)

Sensor voor NB (2)

Sensor voor RAM (in spleet tussen aluminium radiatoren) (3)

Sensor SB (4)

Overzicht mobo met sensoren

Ik heb ook CM fans door Noctua vervangen die ik gisteren binnenkreeg van HF.

Ook met andere spullen zoals filters (dempen airflow veel te veel, niet gebruik), kleinere moddstuff zoals uv-lampen (ik wilde die eigenlijk achter het window in zijpaneel anzetten, maar dat window heb ik nog niet gemaakt, moet nog rand profiel hebben - U-rubber?).
    Kast met lampen onder, ziet best goed uit s'nachts

Maar ok, verder met testen. Q9450 / OC 375x8 = 3.00 GHz. 1,2v.
    In idle zie ik nog steeds verschil van 11 graden tussen core 1 en 2.

In het begin groeien temperaturen best snel met +10-12 graden, maar op zalaman sensor naast cpu zie ik verschil van 3 graden.

Bijna aan het eind van 18 minuten full load cpu & ram.
    Cpu is 47 graden, maar zalman sensor meet alleen 35, en op gevoel bij het aanraken van GeminII alleen onderste deel is een beetje warm.
    Ook bij testen langer dan 2 uur temp van core 1 blijft niet hoger dan 63 graden.

Eind van test, 4 minuten monitoring zonder belasting. Temperaturen dalen heel snel.

En als afsluitin, paar uur verder. Idle (intrenetten) verschil tussen cores blijft, maar verschil tussen processor sensor en zalman sensor is er niet meer.

Dus, als eindconclusie - bij mij lappen had geen zin, cooler blijft gewoonweg cool en krijgt geen kans om warmte af te voeren. Ik denk dat probleem ligt onder heatspreader dat geen goed contact maakt met cores. Later, misschien verwijder ik dat heatspreader. Ik denk ook dan lucht of waterkoeling verandert bij mijn niets.

Maar op zich ik zie geen probleem want zelfs bij fans draaiend op 600rpm wordt cpu niet warmer dan 65 en comp blijft heel stil, dat merkt iedereen die bij mij naar binnen komt.

Verdere plannen qua cooling - ctock-cooler mijn 9800GTX vervangen door Arctic Cooling Accelero Xtreme 9800 (als ie binnen komt bij HF).

En ik wil een grote window in zijpaneel maken met 3 Antec 200MM en misschien fans van GeminII weghalen. Ik hoop dat 2 Antec genoeg airflow hebben.
    CM Centurion 590 + CM PSU RP M620
    Intel Quad Q9450 @ 3.6 GHz + CM GeminII
    Asus P5K PRO + 8GB RAM
    nVidia 9800GTX + Iiyama 24" FullHD TFT
    Windows 2003 SP2 (x86)

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.547
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Mooie foto's!
    En wat een bak!
    De voorkant is mooi gevuld
    De Alphacool display doet zijn werk goed.

Maar ik zou die tempsensors niet tussen heatsink en chip doen.
    Ook al is het superdun, het kan wel de prestaties tegenwerken want de heatsink maakt dan net niet optimaal contact.

Je kan trouwens ook de oppervlak van de Cooler lappen, misschien dat die nog niet vlak genoeg is

Ingeschreven
    Sun 27-Jul-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    Mooie foto's!
    En wat een bak!
    De voorkant is mooi gevuld
    De Alphacool display doet zijn werk goed.

Maar ik zou die tempsensors niet tussen heatsink en chip doen.
    Ook al is het superdun, het kan wel de prestaties tegenwerken want de heatsink maakt dan net niet optimaal contact.

Je kan trouwens ook de oppervlak van de Cooler lappen, misschien dat die nog niet vlak genoeg is
    Nog niet helemaal gevuld - ik mis nog Antec Veris Multimedia Premier, maar niet lang nog, hoop ik

Ik heb bij elk sensor merdere malen gechekt dat ze contact tussen cooler en chip niet belemmeren.

Alphacool display is geweldig :icon_syda:, ik heb dat bij HF gezien en meteen gekocht. Mogelijkheden zij onbegrensd.

CM Gemin II heb ik ook gelapt tegeljikertijd met cpu, maar die is vlak en al goed gelapt door CM zelf. Dus dat verandert niks :022:

Maar ok, misschien heb ik zo een verkeerde cpu, nu kan ik niet meer omruilen, maar ik ga verder met experimenteren.
    Laatst gewijzigd door virus_59; 30-07-08 om 23:58.
    Asus P5K PRO + 8GB RAM
    Windows 2003 SP2 (x86)

Oc-en is a way of life stravinski is on a distinguished road stravinski's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 31-Jul-08
    Credits
    511
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    Ik heb al enkele CPU's opzitten

Het is relatief veilig als je weet wat je doet.
    Zolang je niet met jouw CPU gaat gooien, blijft die wel heel hehe.

Het lappen is wel de moeite waard, het kan namelijk zo'n 10 graden celcius schelen.
    En dat is vééél!!!

Mocht je het niet aandurven, dan wil ik het wel voor je doen hoor

Ga het binnenkort op de webshop zetten: "CPU Lapping Service".
    Moet nog wel eventjes regeltjes opstellen, qua prijs, garantie, levertijd en etc.
    ik had zo'n service al gezien... kostte 50 euro, maar dat vind ik wat veel voor een doe-het-zelf onderneming.
    regels waren dat ze een 100% stabiele cpu af zouden leveren (met toeziend oog van de klant, kortom als de klant niet tevreden was over de prestaties kreeg hij een nieuwe cpu)

Senior Member Robin is on a distinguished road Robin's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 13-Jun-08
    Credits
    303
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Hoezo gelapped met terpentine. Ga dat LCD schermpje binnenkort ook eens bestellen, staat lekker veel info op.:115:

Ingeschreven
    Sun 27-Jul-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stravinski Bekijk Berichten
    ik had zo'n service al gezien... kostte 50 euro, maar dat vind ik wat veel voor een doe-het-zelf onderneming.
    regels waren dat ze een 100% stabiele cpu af zouden leveren (met toeziend oog van de klant, kortom als de klant niet tevreden was over de prestaties kreeg hij een nieuwe cpu)
    Nou, 50 euro voor 2 uur werk en redelijk groot risico (vooral met dure CPU), lijkt mij heel weinig. Ik zelf zou echt niet aan beginnen aan z'n service.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin Bekijk Berichten
    Hoezo gelapped met terpentine. Ga dat LCD schermpje binnenkort ook eens bestellen, staat lekker veel info op.:115:
    Meestaal schuur je met water - minder stof, sneller, blijft koel. Ook hier schrijft een vent dat hij met water lapt..
    Freddy doet dat zo te zien gewoon droog.
    Ik was ook zo begonnen maar dacht dat kleine metallen deeltjes kunnen per ongeluk onder heatspreader komen. Daarom had ik besloten om iets te gebruiken, water leek mij niet handig (elektriciteitgeleidend, verdamt langzaam als toch naar binnen komt) daarom heb ik terpentine gebruikt, heeft wel een nadeel - het stinkt.

Misschien dat is een verkeerd idee, maar ik doe dat eerste keer

En LCD schermpje is niet verkeerd, vooral voor dat prijs. Eerst dacht ik aan z'n behuizing voor mijn PC - met geintegreerde touchscreen

Maar ja, 1000 euri (alleen behuizing) is een beetje te veel. Meer Origen behuizingen.

Er zijn ook andere alternatieven voor schermpjes zoals Lilliput of Xenarc maar ik heb nog geen zoiets in inbouwvariant gezien dat op AlphaCool lijkt.
    Laatst gewijzigd door virus_59; 31-07-08 om 20:13.
    Asus P5K PRO + 8GB RAM
    Windows 2003 SP2 (x86)

Oc-en is a way of life stravinski is on a distinguished road stravinski's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 31-Jul-08
    Credits
    511
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    vraag me trouwens af, hoe weet je of je je cpu wel recht schuurt en dat ie niet scheef afloopt? volges me pa (die zeer kritisch is) is het zo als je ook maar even beetje drukverschil hebt is je cpu weer scheef... hij zegt dat als je het door een service laat doen dat het met een apparaat gebeurt XD (niet waar dus) maar volgens mij maakt het ook niet veel uit als je cpu een klein beetje schuin afloopt aangezien de cooler gewoon volledig contact zal maken met de cpu...
    wie heeft er nou gelijk?? wil namelijk mijn cpu best wel lappen...

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.547
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Ik gebruik water en terpentine

Doe altijd paar druppels water op het schuurpapier en dan gelijkmatig verdelen over de lengte waarover ik het ga lappen.

Na elke +/-15 keer op en neer, maak ik de heatspreader schoon met een doekje en terpentine.

@ Stravinski,
    Je lapt het recht door met een stift een kruis te "tekenen" op de heatspreader.
    Dan schuren.
    Als de kruis niet gelijkmatig vervaagd, is het dus "scheef" en kan je het een beetje bespelen met meer druk geven aan de kant wat minder gelapt is.

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.547
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Een nieuwe CPU gelapped:

Hier een korte log:

Helemaal nieuw in doos:

Modelnummer:

Het test systeem voor straks:

De E8500 nog onbewerkt:

De stock cooler:

Stock koelpasta verwijderd:

Nu eerst even testen of de CPU het doet en wat de temperaturen nu zijn:

Zo weten we genoeg, cooler eraf, cpu eruit en lappen maar!

De CPU en de 7 vellen schuurpapier

Lappen!

Heel wat gelap verder en hier het eindresultaat:

Even weer testen of de temps lager zijn

Zoals je ziet scheelt het ongeveer 5 graden (kamertemperatuur 25 graden).
    Het verschil zal groter zijn met een betere cooler en als je de koelpasta er goed op smeert.

Want als je het nog niet gezien hebt, ik heb de koelpasta verkeerd erop gedaan!!!
    Het streepje koelpasta moest horizontaal i.p.v. verticaal, aangezien het een Dual Core is.
    (werk de laatste tijd alleen maar met quad cores en deed automatisch een verticaal lijntje trekken).

Junior Member Maatje is on a distinguished road Maatje's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 18-Jul-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    Ook mijn cpu gelapt. Schuurpapier setje besteld bij highflow. Glazen tafeltje als ondergrond en schuurpapier vastgeplakt met plakband.

CPU is een AMD X2 6400+ black edition. Paar fotootjes gemaakt van het resultaat na lappen.

Ben er tevreden over, de temperaturen zijn prima en lager dan voorheen, maar ik heb nu ook andere koelpasta gebruikt (artic MX-2 ipv artic silver 5). Temperaturen zal ik later nog even posten.
    Laatst gewijzigd door Maatje; 08-08-08 om 10:33.

Senior Member vincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond repute vincent's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 19-Jul-08
    Credits
    2.474
    Mentioned
    30 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    55
    mijn lapsetje is onderweg

resultaten volgen nog

Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Credits
    12.291.547
    Mentioned
    240 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    126
    Ik had de foto's van Maatje nog niet gezien (later geupload?)

Heb je mooi spiegelglad gekregen

Senior Member vincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond reputevincent has a reputation beyond repute vincent's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 19-Jul-08
    Credits
    2.474
    Mentioned
    30 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    55
    Vandaag pakketje binnen met een lapsetje ff druk bezig geweest en
    Hier mij resultaat (let niet op dat VIEZE swifttech block)

Laatst gewijzigd door vincent; 16-08-08 om 02:39.

Ingeschreven
    Mon 07-Apr-08
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    14
    mooi resultaat micron

Member knight1987 is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Wed 11-Jun-08
    Credits
    957
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    12
    had ff vraagje over die lapping set: hoeveel cpu's/heatsinks kun je daar mee doen? neem aan dat je die vellen op maat kan knippen of zie ik dat verkeerd.

zit er aan te denken om eerst een oude cpu te lappen (als test een oude s754 3200+) en daarna m'n c2d.

heeft het trouwens nut om m'n waterblokken ook te lappen (van nb/sb), denk dat als ik m'n cpu ga lappen dat ik ook cpu waterblok ga lappen.

laatste vraag: kan het ook in een envelop worden verstuurd, is namelijk nogal raar om meer te betalen voor verzendkosten als het product zelf

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten