• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Freddy

Administrator
Forumleiding
CPU Lapping:
Het vlak schuren van de heatspreader van een CPU.

Waarom?
De heatspreader is standaard niet vlak afgeleverd door de fabrikant,
Daarom bestaat er geen optimale contact tussen CPU en Heatsink van de CPU Cooler.
Hierdoor gaat er koelvermogen verloren...

Wanneer we de heatspreader helemaal vlak schuren, ontstaat er wel de optimale contact tussen CPU en Heatsink.
Hierdoor wordt de hitte van de CPU beter/optimaal afgegeven aan de Heatsink, zodat de Heatsink+Fan de hitte weer sneller kan afgeven aan de omgeving.
Uw CPU wordt dus koeler!
Een gelapte CPU kan wel 10 celcius graden koeler zijn dan een niet gelapte CPU!
Dat betekent dat u dus verder kan overclocken ;)

Hoe?
Een CPU is een kostbaar geavanceerd stuk technologie met een kleine omvang.
Hier dient dus uiterst voorzichtig mee om te worden gegaan!
Ook vervalt uw garantie bij Intel, als u uw CPU gaat lappen.

De CPU wordt gelapt middels verschillende soorten schuurpapieren (van 400 grid naar 1000 grid of zelfs hoger).
400 grid is grof schuurpapier en 1000 grid zeer fijn schuur papier.

De CPU wordt dan +/- anderhalf uur voorzichtig en langzaam geschuurd, tot het een egaal en spiegelend oppervlak heeft.
Tussendoor dient de CPU schoongemaakt te worden met kleine hoeveelheden alcohol en een anti-stof doekje.
De CPU lapping kan totaal wel 2-3 uur in beslag nemen.

Geduld is hierbij een schone zaak.

Foto's voorbeeld van een Q6600 CPU:

De Q6600 nog in zijn doos:
00.JPG


Uit zijn doos:
03.JPG


Close up:
04.JPG


Na 1 minuut lappen, met 400grid. Je ziet hoe oneven de heatspreader is (kleurverschil)!:
05.JPG


Na 6 minuten lappen, nog steeds is de oppervlak erg ongelijk.
Zoals je ziet is deze CPU aan de hoeken "hol":
06.JPG


Na een kwartier lappen, begint het al wat vlakker te worden.
De "holheid" in de hoeken neemt af:
07.JPG


We zijn ondertussen overschakeld naar iets fijner schuurpapier, aangezien de holheid al bijna weg is.
We doen het nu met 600grid, 10 minuten later:
08.JPG


Een kwartier later met 600grid, zijn de uitstekende hoeken bijna vlak geschuurd!
Nog een klein stukje linksonder:
09.JPG


Na 20 minuten lappen met 600grid, is de CPU al bijna helemaal vlak!
10.JPG


We stappen nu over naar nog fijner schuurpapier, om het netjes af te werken.
5 minuten met 800grid:
11.JPG


Een kwartier met 800grid, het begint al een beetje te spiegelen:
12.JPG


Nog fijner schuurpapier, 1000grid!
Na 5 minuten met 1000grid begint het er al op te lijken:
13.JPG


Na een half uur heel veel geduld hebben en lamme armen, is de lapping voltooid!
Een mooi spiegelend en supervlakke heatspreader als resultaat!
14.JPG


Hierop hebben we het harde werk gedaan, de gebruikte schuurpapieren:
15.JPG



Nu is deze Q6600 overclock ready! :D
(natuurlijk nog een goede CPU cooler, of nog beter: waterkoeling!)


Ook op youtube is er iemand die het lappen heeft opgenomen :)
Zie hier onder:

deel 1van2

deel 2van2
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al enkele CPU's opzitten :)

Het is relatief veilig als je weet wat je doet.
Zolang je niet met jouw CPU gaat gooien, blijft die wel heel hehe.

Het lappen is wel de moeite waard, het kan namelijk zo'n 10 graden celcius schelen.
En dat is vééél!!!

Mocht je het niet aandurven, dan wil ik het wel voor je doen hoor :)

Ga het binnenkort op de webshop zetten: "CPU Lapping Service".
Moet nog wel eventjes regeltjes opstellen, qua prijs, garantie, levertijd en etc.
 
Dan probeer ik het eerst met een oer oude CPU om te proberen. En als je schuurpapier nodig heb freddy ik kan korting krijgen bij de Gamma eh :p

EDIT:

Never mind ik begin er niet aan. Het was ZOOWN gedoe om die koeler erop te krijgen.. mn moederbord buigt nu al een beetje door..
 
Relax, wist niet dat het bestond.. Ik dacht dat als er een krasje opzat dat ie t al niet deed :p Maar die dingen hebben dus toch wel een flinke beschermlaag. Ik zou het opzich wel willen, maar durf het zelf ook niet aan.. :p
 
Waar kan je dat hele fijne schuurpapier kopen? Bij de gamma gaan ze volgensmij tot de 600 grid.

ps. gaat het lappen van een koeler hetzelfde?
 
Laatst bewerkt:
Die moet je kopen bij de lokale autogarage.

Die hebben tot 2000 grid als je erom vraagt (bij de betere autogarage) :D

Bij de koeler inderdaad hetzelfde.
Gaat wel iets moeilijker, omdat het lastiger "vast te pakken" is.
Dus wel uitkijken dat je het egaal schuurt/lapt ;)
 
Ik lees eigenlijk alleen niet of je een (schuur) blokje of iets gebruikt om het plat te houden, of doe je het alleen met schuurpapier?

Misschien alles omgedraaid? Schuurpapier op tafel met het schuurgedeelte naar boven en de CPU bewegen over het papier ipv het papier over de CPU?

Resultaat is trouwens supermooi.

Ga ik zeker ook doen (of laten doen door jou) als de koeler er af gaat volgende maand.
 
Nooooit met een schuur blokje doen of schuurblok bewegen.
Dan heb je namelijk grote kans dat de CPU niet egaal geschuurd wordt!

Wat je daarna schrijft is correct.

Schuurpapier op tafel plakken en de CPU voorzichtig heen en weer bewegen.
Geen druk op de CPU uitoefenen en de zwaartekracht zijn werk laten doen.
Dan bereik je de mooiste en beste resultaat :)
 
8tjes?! Dan oefen je geen gelijkmatige druk uit op de CPU, waardoor je een oneffen oppervlak krijgt.

Je kan beter alleen op en neer doen en dan weer 90 graden draaien.
Dan hou je veel beter jouw "evenwicht" op de CPU.
 
Ik gebruik het beschermkapje dat standaard bij de CPU wordt geleverd.

Ik hou mijn linker wijsvinger en duim op de linker hoeken van de CPU.
En mijn rechter wijvinger en duim op de rechter hoeken van de CPU.

Ik probeer qua gevoel op de vier hoeken evenveel "kracht" uit te oefenen.

Kracht heb ik tussen haakjes gezet, omdat je het beste zo min mogelijk druk op de CPU moet uit oefenen.
Laat de zwaartekracht het werk doen.

Je laat de CPU alleen op en neer schuiven met zo min mogelijk druk naar beneden.

Mocht ik weer een CPU gaan lappen, zal ik daarvan een foto maken :)
 
Ik heb het zelf gedaan zonder beschermkapje omdat ik hem niet meer kon vinden. gewoon je vingers op de punten houden en idd de zwaartekracht alles laten doen.

En trouwens die Lap kit werkt wel goed hoor:041:
Alleen zit mijn zalman 9500 niet zo goed meer vast omdat er een beetje teveel vanaf geschuurt is.
 
Goed dat de lapkit jou goed is bevallen :D

Zijn jouw temperaturen gedaald?

Zalman coolers zitten overigens nooit heel goed vast, je kan die altijd een beetje "draaien".
Het zelfde geldt voor Thermalright coolers.
Maar dat is normaal en niet slecht voor de temps :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Freddy Aqua-Computer cuplex kryos NEXT RGBpx CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
I Triple 80mm rad cpu+gpu Waterkoeling 2
Freddy EK-Quantum Magnitude High End CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Bitspower Premium Summit M CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Dima Monoblock vs standaard CPU block Waterkoeling 6
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan