• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Corsair Commander Pro

Deadslim77

New member
Ik zag op Tweakers een aanbieding van iemand met de tekst erbij dat de eerste 2 PWM aansluitngen het niet meer deden; en volgens hem de reden waarom..

https://tweakers.net/aanbod/1894002/corsair-commander-pro-met-kuren.html

Nu zat ik daar eens over te denken, gezien ik zelf ook die commander Pro heb, en ik om een wirwar aan draden en aansluitingen te voorkomen ook een PWM splitter op de Commander Pro wil gebruiken voor het aansluiten voor mijn fans enzo..

Ik vond op het Corsair forum in deze thread
Commander Pro PWM Splitter issue - The Corsair User Forums

Quote:
Originally Posted by Yetti
So doorknob...you have 4 fans connected to 1 fan outlet & 3 fans to another fan outlet on the CP.. the first question I would be asking myself is ' have I reached the current limit of the commander Pro?'
The current limit for each fan outlet 1to6 is 1Amp..but the total for all 6 fan outlets must not exceed 4.5 amps...this info is available in the CP manual. So your 4 fans on one outlet and 3 on another.. I would check their current demand else you may damage yr CP.





Excellent point and right on.
Quote:
Originally Posted by Yetti
Re-reported erratic speeds..I'm no engineer...ooops I am lol..but mechanical not electrical... surely if you connect a fan splitter to one of the CP fan outlets how is the Link software able to report accurate fan speeds? If you have multiple fans on the splitter cable which are of different brands or different rpm/motor specs, then I cant see how the CP can report accurate fan rpm speeds to the Link app.. as Link will receive different rpm data for each fan its bound to report erratic rpms...I feel sorry for the CP lol.
Even if all the fans connected to one CP fan outlet are identical...due to manufacturing tolerances each fan will spin at slightly different rpm speeds for a given PWM input...so I ask myself which fan speed is the CP supposed to report!..as far as I can see each one of the 6 fan ports on the CP can only report one speed so its bound to get confused and report spurious rpm speeds when its getting three or four different reported fan speeds from each fan connected to the splitter .."idea" maybe in the next update for the Link app could have an average rpm speed icon/button in case you have multiple fans connected to one CP fan port...or does the CP report an average figure already?...what about it Devs?





Most splitters only report the speed of a single fan on the splitter. If the tach connection reports the tach signal from multiple fans, yeah, it'll be crazy. But, again, most don't. On my CoPro, I actually have splitters on most of the connections (yes, I kept track of the current usage!) and have no issues whatsoever.



Dan mijn gesprek met die op Tweakers, mede omdat ik van hem 2 fan over heb genomen..:

Deadslim77

Ik zie trouwens je verhaal bij aanbod gehandicapte Commander Pro...

Je had de Commander pro in gebruik en begrijp ik goed op een van de 6 PWM aansluitingen een splitter voor 2 of 3 of 4 fans?



offline.gif
maandag 14 januari 2019 07:05


raytje192


Ja ik had op twee van de zes headers een splitter zitten naar 2 fans. Die headers stopte er beide mee vlak achter elkaar. De andere vier headers werken nog wel.


offline.gif
maandag 14 januari 2019 11:52


Deadslim77


stopten er compleet mee of alleen t PWM signaal niet meer door te geven?

Want ik las ergens dat je er best een splitter op kon doen omdat je genoeg stroom via de Sata krijgt om wel 10+ fans aan te sluiten, mede omdat de RGB via die node's gaat die ook apart nog stroom krijgen van de Sata, en helemaal als je nog zo'n tussen hubje (waar 2 RGB-hubs op aangeloten kan worden) tussenzet.




offline.gif
maandag 14 januari 2019 12:05


Deadslim77


Op corair forum:
Commander Pro PWM Splitter issue - The Corsair User Forums

Quote:
Originally Posted by Yetti View Post
So doorknob...you have 4 fans connected to 1 fan outlet & 3 fans to another fan outlet on the CP.. the first question I would be asking myself is ' have I reached the current limit of the commander Pro?'
The current limit for each fan outlet 1to6 is 1Amp..but the total for all 6 fan outlets must not exceed 4.5 amps...this info is available in the CP manual. So your 4 fans on one outlet and 3 on another.. I would check their current demand else you may damage yr CP.




offline.gif
maandag 14 januari 2019 12:17


Deadslim77


dus technisch theoretisch zou je gemiddeld 3 fans per aansluiting kunnen hebben,
maar dan kom je bij de 5e aansluiting al met die 4,5 in de knoei.

Dat brengt het punt op het volgende, voor mij dan.
Ik heb de push en pull voor mijn H150i 3x2 of 2x3 (* is nog niet bekend hoe ik het doe, maar gezien deze situatie denk ik maar 3x2) aansluitingen aan de AIO, die krijgt ook voor de pom stroom van een sata aansluiting.
die 6 push en pulls zijn nu nog LL120 rgb, maar die ga ik vervangen voor ML120 ivm meer airflow.
ML120 vraagt 0.225A per fan
LL120/140 vraagt 0.30A per fan

Ikzelf had gedacht dat je (2*3*0.3A) op de eerste twee voor de AIO, daarna nog 11*0.3= 3.3A best over één commander pro kon laten gaan. Niet een geheel onlogische gedachte toch?

Maar zelfs als ik al die 6Push/pull via de AIO laat gaan, en ik dus die overige 11 fans via de 6PWM aansluitingen van de commander pro laat lopen kom ik bllijkbaar nog steeds niet uit.

Of maak ik een denkfout?

De vraag is dus eigenlijk; maak ik een denk/rekenfout?
of zit ik (theoretisch) goed en had hij helaas een slechte Commander pro bijv?





1e idee was:
1 commander pro,
6 fans push/pull via 3*2 splitters op 3 PWM naar CP
3 frontfans via 1*3 splitter naar CP
3onder via 1*3splitter naar CP
en 4 onder via 1*4 splitter (stroom via molex) naar CP
1 of 2 losse fans naar de laatete 2 PWM op CP

Idee2:
Maar die 6 Fans Push/pull kunnen ook via de (3)PWM-kabels van de AIO, die weer stroom krijgt van een Sata-kabel.

Dan hou ik 11 (+ evt 3) over om te verdelen over de CP, en uitgaande van 0.3A *11 (*14) =3,3A (4,2A)
Dan zit ik toch ruim binnen de marges van 1Amp per PWM, en max 4,5Amp per CP


De rgb mikmak gaat via twee hubs, die je met de USB en RGB aalsuiting op de CP aansluit, maar zijn veide zelf voorzien van een Sata aansluiting voor stroom.



Of kan t in z'n geheel niet wat ik voor ogen heb?
Ik heb genoeg PWM aansluitingen op het mobo; maar je hebt ook juist de commander pro om daar alles op aan te sluiten en met de CorsairLink/ iCue mee te regelen... ?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
A Gevraagd: Iemand om Corsair Hydro X Hardline 14mm te buigen Gezocht 1
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E Corsair 7000D Black and Blue Gallery & Build Logs 0
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair PRE-BLACK FRIDAY Deal! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 DDR4 corsair vengeance rgb pro sl Problemen & Oplossingen 5
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Tath Corsair Obsedian 1000D Gallery & Build Logs 58
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
Jason 750W Corsair SF Series™ SF750 80 PLUS® Platinum Certified High Performance SFX PSU HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
arwin74 Corsair Gaming Audio SP2500 probleem Problemen & Oplossingen 5
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
A Corsair Hydro X Series XD3 RGB Waterkoeling 3
Jason Corsair iCUE 5000X RGB Midi-Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J [TKA-Case] Corsair Obsidian 900D | ColdZero modded edition Verkocht 2
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Bl4ckj4ck666 Corsair registerwaarden normaal? Hardware & Software 2
Bl4ckj4ck666 Corsair Crystal 570X RGB White tower-behuizing Gallery & Build Logs 18
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 corsair 570x rgb crystal white Cases en Modding 8
Bl4ckj4ck666 Corsair 570x RGB crystal white Cases en Modding 1
Bl4ckj4ck666 Schroeven voor zijpanelen Corsair 570X Hardware & Software 4
Bl4ckj4ck666 Corsair icue Hardware & Software 0
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
K Corsair 900D Mod Gallery & Build Logs 6
K Corsair 900D The Savage Gallery & Build Logs 8
Hightower Corsair ql fans 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Freddy Corsair Hydro X HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
the_cyberspace Corsair spullen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
the_cyberspace Corsair Crystal 280X Hardware & Software 0
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
Hightower corsair ll fans rgb 140mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
P Corsair Crystal 570X Case, PSU cover maken? Cases en Modding 3
Hightower Corsair ll12o rgb fans Overige Koeling 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan