• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ATI Radeon HD4850 Coolers

Jos

Junior Member
Dag mensen,

Ik heb een probleem, ik heb twee keer een ATI Radeon HD4850 gekocht, die heb ik crossfire geschakeld allemaal goed werkt prima. Nu heb ik dit al een aardige tijd en zie ik bij spellen, maar ook gewoon als het warmer weer wordt, dat mijn videokaarten 100 graden makkelijk halen, vaak nog wel warmer.

Nu vroeg ik mij af of jullie daarvoor iets weten, een goed koelblok ofzo, het mag niet te dik worden, want dan passen de twee video kaarten niet meer naast elkaar op mijn moederbord. (Gigabyte GA-X48-DQ6)

Ik heb al een beetje rond gesnuffeld en ik heb wat optionele dingen gevonden:
- Akasa VORTEXX Neo AK-VC03-BLUV
- Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2
- Prolimatech MK-13 Multi-VGA Cooler
- Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000

Dus, hebben jullie advies? Kunnen jullie alvast aangeven welke de beste prestatie gaat leveren/ d.m.v. ervaring o.i.d.

Het moet zo koel mogelijk worden.

Bedankt!
Jos

Ps. Ik heb heel erg aan waterkoeling gedacht, maar is eigenlijk gewoon te duur voor mij. Dus als dit een oplossing biedt doe ik dit, anders moet ik aan de waterkoeling geloven.
 
Hier heb ik nog wat verduidelijkende foto's

4587527822_3ce5e47124_b.jpg


4587524766_3182080aa7_b.jpg


4587531158_789cfc61b9_b.jpg


Greets
 
begin eerst eens met het allemaal een beetje af te stoffen ;)
dit scheelt niet alleen in de temperatuur, maar ook in de levensduur :)

deze kaarten in combinatie met een koelblok zullen allemaal wel een fan nodig hebben (dus een orgineel passieve zoals de accelero moet dus een fan bij)
heb je aan de voorkant van je pc een intake fan??
 
2 Setsugens zou ik dan voor gaan. Accelero is heel leuk (en het was het eerste waar ik aan dacht, vandaar dat ik je die het vorige topic heb aangeraden), maar kan de VRM's niet goed koel houden.

Het enige wat je wel moet doen is de fans van de Setsugens omdraaien zodat de lucht zeg maar richting de kaart wordt geblazen. Hierdoor word je gpu ietsje warmer maar de rest van de componenten op je kaart een gigantisch stuk koeler.

Dan blijven je kaarten zeker wel koel. Daarnaast heeft de setsugen het voordeel dat de koeler incl kaart maar 2 slots inneemt ipv de accelero oplossing die 3 slots per koeler+kaart inneemt.

Prolimatech zou ik niet eens aan beginnen. Puur omdat dat te dikke overkill op je kaarten is.
 
begin eerst eens met het allemaal een beetje af te stoffen ;)
dit scheelt niet alleen in de temperatuur, maar ook in de levensduur :)

deze kaarten in combinatie met een koelblok zullen allemaal wel een fan nodig hebben (dus een orgineel passieve zoals de accelero moet dus een fan bij)
heb je aan de voorkant van je pc een intake fan??

Nee, aan de voorkant heb ik nog geen intake fan. Die wil ik wel gaan nemen.

Wat ik wil is dit:
3 nieuwe fans
- Een goede voor in de rear
- Een nieuwe voor op de heatsink (aangezien die stuk is)
- Een nieuwe voor in de front

2 nieuwe koelers op de videokaarten
- Akasa VORTEXX Neo AK-VC03-BLUV
- Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2
- Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000

Ik weet nog niet welke van de 3 het beste is en ik weet ook nog niet welke drie fans ik wil gaan instaleren. De voorwaarde is dat het veel lucht verplaatst en erg stil is.

Bedankt!
Jos

2 Setsugens zou ik dan voor gaan. Accelero is heel leuk (en het was het eerste waar ik aan dacht, vandaar dat ik je die het vorige topic heb aangeraden), maar kan de VRM's niet goed koel houden.

Het enige wat je wel moet doen is de fans van de Setsugens omdraaien zodat de lucht zeg maar richting de kaart wordt geblazen. Hierdoor word je gpu ietsje warmer maar de rest van de componenten op je kaart een gigantisch stuk koeler.

Dan blijven je kaarten zeker wel koel. Daarnaast heeft de setsugen het voordeel dat de koeler incl kaart maar 2 slots inneemt ipv de accelero oplossing die 3 slots per koeler+kaart inneemt.

Prolimatech zou ik niet eens aan beginnen. Puur omdat dat te dikke overkill op je kaarten is.

Nuttige informatie! bedankt!

Verder snap ik die fans omdraaien nog niet helemaal. Dan gaat de lucht naar de kaart toe, maar als de lucht in mijn computer (of van de andere videokaart) warm is, warm je als het ware een videokaart op of niet?

Greets
Jos

Ps. Kijk ook (als je wilt) even naar het bericht hier boven, welke fans?
 
de scythe slipstream serie kan je als casefan gebruiken, anders kan je altijd nog voor een mooie yate loon gaan

ik weet niet wat voor een case jij hebt, maar als je de optie hebt zou bij de intake een stoffilter plaatsen

ik zou als ik jou was twijfelen tussen de accelero en de setugen :p

verder zou ik voor de time being wel je kaarten effe goed afstoffen (ik gebruik er zelf altijd een kwast voor werkt heerlijk geen papiertje dat achter alle soldeerpuntjes blijft haken :p )
 
de scythe slipstream serie kan je als casefan gebruiken, anders kan je altijd nog voor een mooie yate loon gaan

ik weet niet wat voor een case jij hebt, maar als je de optie hebt zou bij de intake een stoffilter plaatsen

ik zou als ik jou was twijfelen tussen de accelero en de setugen :p

verder zou ik voor de time being wel je kaarten effe goed afstoffen (ik gebruik er zelf altijd een kwast voor werkt heerlijk geen papiertje dat achter alle soldeerpuntjes blijft haken :p )

Goede tips!
Bedankt!
Jos
 
Verder snap ik die fans omdraaien nog niet helemaal. Dan gaat de lucht naar de kaart toe, maar als de lucht in mijn computer (of van de andere videokaart) warm is, warm je als het ware een videokaart op of niet?

Greets
Jos

Ps. Kijk ook (als je wilt) even naar het bericht hier boven, welke fans?

Punt 1: Correct. Echter heeft het te maken met het temperatuurverschil. Het maakt al een heel verschil als je een videokaart met lucht van 30 of van 50 graden (wat dus nu bij jou het geval is). Jouw kaarten geven lucht van 100 graden af. Met nieuwe koelers word je onderste kaart idd koeler als de bovenste kaart. MAAR, als nu de onderste kaart 40 graden word meot de bovenste kaart zich met lucht van 40 graden koelen. Als je nu nog een fan plaatst die over de videokaarten blaast dan blaas je koelere lucht richting je kaarten. Dus hoeven je kaarten zich met minder warme lucht te koelen.

Conclusie (ik vind het zelf ook lastig om uit te leggen laat staan begrijpen): ja, je bovenste kaart word warmer, maar doordat je met relatief koelere lucht koelt maakt dat qua temperaturen weinig uit.

Punt 2: Wat voor figuur ben je. Wil je stilte? Enorm lage temps en een straaljager onder/op/naast je bureau. Fans zijn lastig te horen/onhoorbaar als ze op 800rpm draaien. Echter verplaatsen ze ook minder lucht. Ik denk dat je goed af bent met een Yate loon op 1350RPM. Ook zou ik je achter fan meteen veranderen omdat tricools verhoudingsgewijs weinig lucht verplaatsen voor het lawaai dat ze maken.

Edit: Bij de Yates mot je wel schroefjes of van die rubber dingetjes meebestellen.
 
Hmm ja dit is lastig. Sowieso gaat een dual slot koeler voor de onderste HD4850 niet passen, omdat je daar een geluidskaart hebt zitten. Als je er stille koeling op zou willen hebben, zul je dus ook je geluidskaart moeten vervangen. Of je zou de geluidskaart eruit moeten gooien en onboard gaan gebruiken. Wat overigens ook prima is tegenwoordig. Voor de graka koelers zou ik kijken naar 2x een Arctic Accelero Twin Turbo Pro. Die ramsinkjes zijn verbetert en er zit ook een extra grote VRM sink bij. Ik heb deze koeler op een HD3870 gehad, [inmiddels overleden doordat ik er een beetje lomp mee om ben gegaan.....] gpu idle 30 en stress 45. Deze temps zou je ook wel op een HD4850 kunnen halen.
 
bas als je goed kijkt zit er nog gewoon een lege slot tussen de videokaart en de geluidskaart...

verder klinkt een beetje een goede geluidskaart een heeel stuk beter als onboard, en scheelt ook nog eens in de performance ;)

je kan voor de accelero gaan, en kijken wat de temperaturen passief zijn, en als ze te hoog zijn een 120mm fan over beiden heen hangen
 
ik bedoel ook letterlijk erop dat je met 1 120mm fan beide kaarten koelt...
dat houd dus in of vanaf de kant waar de 6 pins power connectors ook zitten laten blazen of vanaf de kant waar je er meteen tegenaan kijkt (wat het minst mooi en effectief is want de fins lopen anders ;) )

maar misschien heb je met de nieuwe front intake wel mazzel als je de slot covver direct onder je gfx (dus eigenlijk de 2e slot) eruithaalt/geventileerde inzet de temps goed genoeg zijn ;)
 
Ik heb even jullie berichten gelezen en het klopt wel redelijk wat jullie zeggen. Ik heb niet echt een goede flow. Ik moet vanuit de voorkant van mijn kast nog een ventilator zetten die frisse lucht in mijn kast blaast.

Heb even een fototje en erop gezet waar ik ventilatoren heb/kan plaatsen.
4588365747_0a1cd809f1_b.jpg


Ik moet drie nieuwe fans
- Nieuwe rear fan, omdat hij niet genoeg prestatie leverd
- Nieuwe heatsink fan, omdat hij heel slecht/tot niet werkt.
- Een nieuwe front fan, omdat daar er nog geen zit.

Welke fans zouden jullie mij aanraden?
- Stil
- Veel lucht verplaatsing

En dus de twee nieuwe koelers op mijn GPU's
- Akasa VORTEXX Neo AK-VC03-BLUV
- Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2
- Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000

Welke van de drie is het best?
Ik heb voor elke videokaart twee sloten!

Bedankt mensen, you're helping me very much!
Jos

Added after 29 minutes:

Die intake fan dus de front fan die kan ik ook wel naar beneden doen en boven met schroefjes vast maken en beneden met een tiewarp oid.

Dan zit die fan precies op hoogte van de videokaarten, zou een koeler effect moeten hebben toch?
 
Laatst bewerkt:
yep dat zou een koeler effect moeten hebben
wat voor een kast heb jij??
en de aan t raden fans heb ik je eerder al verteld ;)

Ik heb een Antec Sonata III, het is een stille kast (staat in de verkoop truc) dus het zou moeten kunnen.

Yate Loon, maar het moet 3x 120mm zijn. Ik weet alleen nog niet welke rpm. Ik zit er ook over te denken om een controller bij te kopen.

Ik heb drie keuzes:
- Yate Loon 120MM D12SH-12 Black 2200RPM
- Yate Loon 120MM D12SL-12C Black 1350RPM
- Yate Loon 120MM D12SM-12 Black 1650RPM

Het mag best een beetje geluid maken, maar wel dat ik er nog mee kan slapen. Daarom de fancontroler zodat ik het 's nachts zachter kan zetten.

En deze koeler: Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000 ga ik denk ik op mijn GPU's zetten, daar zit al een ventilator bij, of raad je me dit af? Krijg ik dan weer een herrie ding?
 
D12SL Yates nemen. mijn real silents (gerebrande Yate Loons [D12SL's] met weerstandje zodat ze op 1000RPM draaien) zijn bijna onhoorbaar op 7v.

En Scythe fans zijn zeer degelijke fans. Ik zou je het alleen maar aanraden zodat je VRM's en ram chips ook koel blijven. Bij de koelers worden ook fancontrollers meegeleverd zodat je de snelheid kunt instellen.

ik zou als fancontroller een Scythe Kaze Master/Server nemen en nog een fan splitter. Dan heb je zeg maar 4 kanalen. 1 kanaal voor je cpu fan, 1 kanaal voor je achterfan, 1 kanaal voor je voorfan, en 1 kanaal voor je 2 setsugens (die op de splitter zitten). Met de tempsensors die meegeleverd worden kun je dan adhv temperatuur je fans regelen.
 
D12SL Yates nemen. mijn real silents (gerebrande Yate Loons [D12SL's] met weerstandje zodat ze op 1000RPM draaien) zijn bijna onhoorbaar op 7v.

En Scythe fans zijn zeer degelijke fans. Ik zou je het alleen maar aanraden zodat je VRM's en ram chips ook koel blijven. Bij de koelers worden ook fancontrollers meegeleverd zodat je de snelheid kunt instellen.

ik zou als fancontroller een Scythe Kaze Master/Server nemen en nog een fan splitter. Dan heb je zeg maar 4 kanalen. 1 kanaal voor je cpu fan, 1 kanaal voor je achterfan, 1 kanaal voor je voorfan, en 1 kanaal voor je 2 setsugens (die op de splitter zitten). Met de tempsensors die meegeleverd worden kun je dan adhv temperatuur je fans regelen.

Dus als ik jouw goed begrijp moet ik het volgende nemen:
GPU koelers:
Twee keer een Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000

Fans:
Drie keer een: Yate Loon 120MM D12SL-12C Black 1350RPM

En dan heb ik een keuze tussen deze twee controlers:
- Scythe Kaze Server 5.25 Fan Controller Black KS01-BK
- Scythe Kaze Master Ace 5.25 KM02-BK (Zwart)

Volgens mij maakt het niet uit, maar voor de zekerheid even vragen..
 
Laatst bewerkt:
ja of als je meer mogelijke rpm's wilt kan je ipv de 1350 rpm yates (welke de beste zijn) voor de zalman fans gaan ;) (die gaan tot 1800 rpm en kan je wel terug draaien tot ongeveer onhoorbaar met je fancontroler)
 
ja of als je meer mogelijke rpm's wilt kan je ipv de 1350 rpm yates (welke de beste zijn) voor de zalman fans gaan ;) (die gaan tot 1800 rpm en kan je wel terug draaien tot ongeveer onhoorbaar met je fancontroler)

Je hebt ook Yates die 1800 of 2200 rpm hebben, maar ik denk dat dit goed genoeg is of niet?

Dit is trouwens mijn shopping list:
Yate Loon 120MM D12SL-12C Black 1350RPM (3 keer)
Scythe Setsugen VGA Cooler SCVSG-1000 (2 keer)
Scythe Kaze Server 5.25 Fan Controller Black KS01-BK

Ik wil even iedereen bedanken die mee gedacht en geholpen heeft, want zelf was ik er nooit uitgekomen!

Bedankt!
Jos
 
ja dat lijkt wel goed, je zou evt nog de fans voor de zalmans kunnen vervangen (dan heb je de optie wat hogere rpm's te draaien) van de yate loons zijn namelijk de 1350 rpm de beste ;)

als je straks bezig bent effe goed alles afstoffen, ik weet niet of je weet hoe het moet, maar haal het stoffilter aan de voorkant er ook even uit en was hem af ofzo ;)

waarom zit er maar 1 hardeschijf in je pc?? :)
draait jou geheugen wel in dual channel mode?? (omdat ze in de verste geheugen sloten zitten vanwege de cpu koeler)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [Waterkoeling] 2x ATI Radeon 7990 Advies Waterkoeling Setup 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
Vannos [VERKOCHT] Ati Radeon HD5870 1GB GDDR5 Verkocht 4
Vannos Ati radeon HD5870 Hardware & Software 3
K GPU Waterblock Ati Radeon HD 7850. Waterkoeling 8
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
wijthoef [VERKOCHT] Ati Radeon 4870x2 + WC blok Verkocht 14
Wally1987 [VERKOCHT] Ati radeon HD5870 Verkocht 8
Sw333t [VERKOCHT] MSI ATI HD Radeon HD3870 512mb OC-edition (RX3870-T2D512E-OC) Verkocht 1
S ati radeon hd 5870 eyefinity 2 gb probleempje Hardware & Software 7
G Core i7 930 ATI Radeon HD5870 Advies Waterkoeling Setup 5
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
Fuwa Fuwa Ati Radeon 4850 HD res: 1920x1080 Hardware & Software 16
Freddy ATI RADEON HD5870 Topic Hardware & Software 61
V ATI Radeon Hardware & Software 4
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
Dustyrick [CLOSED] GPU ATI Asus EAH4890 1gb Gesloten 8
B Past EK ATI 4870x2 GPU waterblock op elke 4870x2 ? Waterkoeling 1
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
joostgvk Ati Sapphire HD 7970 OC Overclocking 3
C ATI 1090T - HD6970 - Custom Case Advies Waterkoeling Setup 10
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] EVGA 8800GTS 512MB met ATI kap Verkocht 2
Wouzke ATI HD4890 Full Cover blok Waterkoeling 20
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
Joren [VERKOCHT] Ati HD5770 1gb Verkocht 8
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
V Vreselijke framedrop ATI HD5870 crossfire Hardware & Software 43
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
D Crossfire Ati hd 4890xxx werkt niet :S Hardware & Software 5
Sanders nVidia en Ati op hetzelfde moederbord Hardware & Software 6
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
l3p Ati 5970 Artifacts Hardware & Software 8
k.3nny Ati is niet meer :( Algemene Discussies 16
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
V Waterblok voor ATI HD4650 en ASRock G43Twins-FullHD? Waterkoeling 3
Homienator ATI HD5850, liefst met zwarte PCB. Versie 1 (geschikt voor EK-FC5850) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
X-Tripiot [INACTIVE] Diverse ati 5870 kaarten Verkocht 19
E ati had4870 groen scherm Overclocking 5
Dustyrick raar geluid van ATI Asus 4890 Hardware & Software 10
R 2 ATi Kaarten in CF-setup Hardware & Software 9
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
stravinski ati (club3d) 4670 wordt niet herkend Hardware & Software 11
Colossus Ati leesvoer, Nieuwe generatie half 2010 Hardware & Software 5
Sanders Ati Tray Tools Overclocking 22

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan