• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraagje: SSD schijven, welke merk het beste?

friedric

Junior Member
Wat is het beste merk voor deze schijven (firmware/klantenservice tec...)

En ik zie bv bij OCZ verschillende uitvoeringen en de meeste nemen de vertex , maar is oook gelijk een stuk duurder ....

Dus ik zou graag SSd willen gaan , maar heb er geen kaas van gegeten.
Welke is de beste prijs/kwaliteit verhouding .
En ik zou ook willen weten of deze schijven speciale brackets nodig hebben om in de plaats van normale schijf te gebruiken .
Ik zou of wil nog) niet voor de duurste gaan . 250 gb zou het minimum opslag moeten hebben (want het zal men enige schijf zijn voor een tijdje)
En moet je die schijven in raid gebruiken , of kan ik alleen ééntje kopen nu , en al verschil zien ipv van de velocity's (die staan in verkoop , en met dat geld die SSD kopen )

Mvg
 
Ik kan je een ding vertellen, en dat is dat 250gb ssd's niet goedkoop gaan zijn :D de meeste 250 gb's zijn sowieso al beter.

Als je dan toch zon groote wilt denk ik dat je het beste kan gaan voor de nieuwe intel serie.
 
Als je een OCZ ssd wilt kan het beste een Vertex nemen... de andere series hebben andere controllers en zijn soms heel traag...

Je hoeft ze niet persé in raid te zetten... je moet ze gewoon zien als een gewone schijf..

Je moet wel brackes gebruiken om ze in een 3,5" bay te zetten om dat ze kleiner zijn...

Hier vind je een aantal artikelen over ssd's
AnandTech: Storage Section
 
ik zou kiezen voor intel postville 80 gb's
betaalbaar (rond de 190 euro) en deze hebben hele snelle lees snelheid
schijfsnelheid is betreft grote bestanden lager dan de vertex maar in de rest topt de postville het helemaal

ook is het redelijk bekend dat de constantiteit van de ozc een heel stuk minder is dan die van de intel schijven
in raid hele leuke resultaten te behalen van rond de 540 mb/s leessnelheid :icon_keel:
 
Dank jullie allemaal voor jullie reactie's , ben een stuk wijzer geworden .

Nu voor die intels of ocz , weten jullie meschien een goed online shop ervoor die een beetje mooie prijzen aanbied , of zijn deze schijven overal de zelfde prijzen .
 
ik heb zelf 2x intel 80gb postville en het zijn hele mooie dingen, ik zat ook te twijfelen tussen die 2, maar dit stond op HWI :

Ga je op dit moment een SSD kopen, dan is een Intel X25-M simpelweg de beste keuze. De OCZ Vertex met Indilinx controller is ook zeker het overwegen waard; iets langzamer, maar ook iets goedkoper. Wij zouden je afraden om een goedkopere, op JMicron gebaseerde SSD te kopen: je kunt dan echt beter even doorspareren

SSD's: Wachten of Kopen? | Hardware.Info Nederland
 
Even al je vragen op een rijtje, ik heb me hierin best wel ingelezen.

Welke SSD moet ik kopen?

Of een SSD goed is of niet hangt (bijna) volledig af van de gebruikte controllerchip. Bijna alle merken gebruiken verschillende controllerchips. Zo gebruikt OCZ in de Vertex-serie een Indilinx (goed) en in de Core-serie een JMicron (slecht). Om het nog verwarrender te maken voor de consument geeft bijna geen enkele fabrikant aan welke controller er in de SSD zit.
Op het moment zijn er 4 verschillende controllers in omloop. Dit zijn ze op volgorde van goed naar slecht:
  • Intel
  • Indilinx "Barefoot"
  • Samsung
  • JMicron 602b
De beste keuze is Intel, maar de Indilinx ligt niet ver achter.
De Intel controller wordt gebruikt door Intel zelf en ook door Kingston. Pas echter HEEL erg goed op als je een Kingston koopt, hun gebruiken ook Jmicrons namelijk, en die zijn ronduit bagger.

Je wilt eigenlijk een Intel "postville" (tweede generatie) kopen dus. Zoals Kerensky zegt is die te herkennen aan het typenummer, daar staat G2 vlak aan het eind, en niet G1.
Hier is de lijst met de beste aanbiedingen in nederland op tweakers is hier, beste prijs is op het moment 181 euro voor 80GB.
Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
De 160GB-versie kost een stuk meer:
Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1 160GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
Als dat te duur is heeft Kingston een budget-alternatief dat ook de intel-controller gebruikt. Hij is wel langzamer en een stuk kleiner, maar nog steeds een goede schijf, en voor een heel zacht prijsje: 85 euro inclusief backet.
Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
Let wel op dat je geen andere Kingston koopt dan deze, want die hebben allemaal de door en door rotte JMicron controller.

Mocht je om 1 of andere reden geen intel willen, hier is een lijst van de modellen die de Indilinx Barefoor controller gebruiken:
  • OCZ Vertex
  • OCZ Agility
  • Patriot Torqx
  • G. Skill Falcon
  • Crucial M225
  • Corsair Extreme
  • Supertalent Ultradrive GX
Tip: Als deze drives zijn ongeveer gelijk qua prestaties. De goedkoopste (by far) is de Crucial M225 serie. Deze is helaas in Nederland erg moeilijk te vinden, maar laat de Pond nu eens erg laag staan ten opzicte van de euro:
Computer Hardware - All - Hard Drives - Int. - Scan.co.uk
Daar heb je een 250 GB schijfje voor ongeveer 500 euro. Ter vergelijking: dezelfde schijf met een OCZ-sticker kost dik 600 euro.
Even verder zoeken in Engeland zou ook wel eens de 64GB en 128GB modellen voor een mooie prijs kunnen opleveren.

Hoe groot moet hij zijn?
Niet echt een vraag van je, maar uit je eerste post wordt mij duidelijk dat je niet helemaal doorhebt hoe je een SSD het beste kan gebruiken (no offense).
Ten eerste: ze zijn (voorlopig) veel te duur om als enige opslag te gebruiken, tenzij je een diepe portemonnee hebt. (er bestaat een 3,5" OCZ Colossos van 1TB, maar die kost naar mijn weten meer dan 2000 pepernoten).
Wat je dus wil doen is een SSD en een gewone HDD in je PC zetten. Vervolgens installeer je Windows op de SSD (de C:-schijf), en daar installeer je ook games en applicaties op. Die laden dan allemaal lekker snel, en je hele systeem gaat er sneller van lopen.
De grote bulk van de opslag (films, muziek, game-iso's, installers) gooi je op een HDD, want daarvoor maakt de snelheid niet uit.
Verder heb je om hem in je behuizing vast te schoeven een bracket nodig, maar je hoeft hem helemaal niet vast te schroeven. SSDs hebben namelijk geen bewegende delen, en genereren dus ook geen trillingen en nauwelijks warmte. Bovendien zijn ze lekker klein en licht. Het is dus geen enkel probleem om ze met een beetje dubbelzijdig plakband (1 euro in de aanbiedingbakken van de gamma) op de bodem of tegen de zijkant van je kast te plakken.

Kan ik een schijf bijplaatsen op een bestaande RAID-0 array?

Nee. Je zult een backup moeten maken en die op het nieuwe RAID-volume moeten plaatsen zodra je de derde schijf erbij gezet hebt.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik een schijf bijplaatsen op een bestaande RAID-0 array?

Nee. Je zult een backup moeten maken en die op het nieuwe RAID-volume moeten plaatsen zodra je de derde schijf erbij gezet hebt.

Mooie copy/paste :
JA

indien je een raid controller gebruikt, kun je rebuild doen en steeds ssd's blijven toevoegen tot alle poorten/aansluitingen bezet zijn.

Kwa performance : want als je goede ssd's onboard raid gebruikt, haal je er niet het volledige potentieel uit, plus je eigen cpu moet het berekenen en kan gaan tot 15% cpu-use.

gebruik je raid controller met eigen cpu onboard, haal je de volledige performance van iedere ssd eruit, en zal je cpu voor HDD berekening maar max 0.5% gaan gebruiken,
en kun je ook meer transfer uithalen dan de max van 600Mb/s van de onboard, mùet raid controller kun je tot 3.4Gb/s gaan naargelang welke.
 
de snelste raid controller op dit moment is de :

PCs For Everyone : Product - Adaptec - 2258400-R

en deze voor 999dollar komt bij mij erin te zitten met 8 intel extreme ssd's SLC
12 poorten intern en 4extern.

image.php
 
Mooie copy/paste :
JA

indien je een raid controller gebruikt, kun je rebuild doen en steeds ssd's blijven toevoegen tot alle poorten/aansluitingen bezet zijn.
Ik durf de weddenschap wel aan dat hij de onboard RAID functie gebruikt, zeker omdat hij specifiek informeert naar de Intel Matrix Storage Manager. Het antwoord (in zijn geval) blijft dus NEE, want de Intel chipset RAID implementaties kunnen dit zeer zeker niet.

Je bent de SuperTalent Ultra Drive ME vergeten, ook een Indilinx controller.
I stand corrected, is toegevoegd ;)
 
En waarom gaat het nu richting een welles-nietes discussie over RAID Controllers.
Topic starter heeft toch de vraag wat voor en welk merk SSD hij moet kopen, als ik het goed lees :))).

Snap daarom ook niet waarom er RAID Controllers van bijna €700,- worden gepost, zit toch niemand op te wachten, of?

Heel leuk dat je allemaal Hardware als RAID Controllers en CPU's of GPU's van €100de tot €1000de euro's post maar als je het mij vraagt kan je de mensen die daar op zitten te wachten op 1 hand tellen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
X klein vraagje over fittings Waterkoeling 2
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
S Vraagje betreft OD 14*10Tubbing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
U draad tappen vraagje Cases en Modding 1
J vraagje primochill advanced lrt foute badge? Waterkoeling 3
U EK res en pomp vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 tja advies vraagje van mijn dan maar is Hardware & Software 11
D Vraagje slangen i.c.m. in bedrijf name Resorator 1. Waterkoeling 5
P vraagje over tubing Waterkoeling 9
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
EJS Vraagje over case fan opstelling Overige Koeling 27
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
M Vraagje m.b.t. levertijd EK DDC X-RES 100 CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
X-Tripiot [REFUSED] bitcoins vraagje Gevonden 1
T Vraagje CPU koeler icm RAM koeler Overige Koeling 9
J Vraagje over reservoir! Waterkoeling 3
J Radiator vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
Aequitis temp meter vraagje Electronica 4
F Vraagje Waterkoeling Videokaarten Advies Waterkoeling Setup 12
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
yamaha_R1 Temp sensor vraagje Waterkoeling 2
Dave-V Vraagje Over Waterblock Voor Club 3D radeon HD6870 Coolstream Edition! Waterkoeling 11
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
boefmans opmerking over gtx580sli en een vraagje Overclocking 10
R vraagje over radiator en backplate voor gtx 670 Waterkoeling 9
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
Ant 1 klein vraagje betreffende Molex Power Connector Pins HighFlow Webshop 3
W vertex 4 plus vraagje HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T vraagje over Sunbeam Meteor Light Multicolor ME-MU Problemen & Oplossingen 18
DieHard Vraagje over toolbar Hardware & Software 2
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Meelobee Vraagje over plaatsing rads Waterkoeling 4
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1
boefmans Vraagje voordat ik ga bestellen :) Cases en Modding 2
D Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller Overige Koeling 11
K Vraagje over LED verlichting. Cases en Modding 2
B Vraagje over snelsluitkoppelingen. Waterkoeling 5
B Dual pomp vraagje... Waterkoeling 4
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan