• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoogste I5 of laagste I7?

RedBullet

Formally known as DJNOMEN1997
Hallo.
Binnenkort ga ik een nieuwe pc kopen maar ik zit met een probleempje.
Ik kan namelijk niet kiezen tussen de hoogste I5 (I5 750) of de laagste I7 (I7 860).
Het enige verschil is volgens mij de prijs en de kloksnelheid, bij de I7 is dit 2.8 GHz X4 en 238 euro op het moment en bij de I5 is dit 2.66 GHz en 161 op het moment bij 4Launch.
Ik ben helemaal niet van plan om te gaan overclocken want dan had ik het wel geweten.
Qua budget kan het allebij alleen ben ik eerder bij een I5 dan bij de I7.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
 
Ik ben zeer tevreden over mijn i5 750, maar ik heb nog nooit een i7 860 geprobeerd, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar als je toch het geld heb zou ik voor de i7 860 gaan.
 
Tsja, aan de ene kant wil ik graag snel een nieuwe pc en zomaar die 60 euro ergens vandaan toveren is als 13 jarige niet echt simpel maar aan de andere kant wil ik ook een pc waar ik lang mee vooruit kan en een welke misschien makkelijker over te klokken is als ik eenmaal de kennis daarvoor heb.
 
Je geeft zelf aan dat je een tijd met die pc wil doen.
Dan zou ik voor die 60 euro meer , gelijk voor de i7 gaan.
Beide cpu's zullen even makkelijk te zijn overclocken. Alleen zal je met de i7 hoogstwaarschijnlijk wel hogere clocksnelheden halen dan met de i5.
 
Het hangt er ook vanaf wat je allemaal met je pc wilt doen natuurlijk, en dan doel ik met name op crossfire/sli en de software die je gebruikt.

Ik liep/loop met hetzelfde dilemma, maar krijg toch van alle kanten te horen dat die i7 860 een beetje geld weg gooien is. Als je het kunt missen; prima. Maar hij is ongeveer 10% sneller dan de i5 750, misschien moet je je afvragen in hoeverre je dat gaat merken met jou gebruik. (basic) Overklocken is trouwens helemaal niet zo moeilijk meer tegenwoordig hoor, de meeste betere moederborden kunnen dit gewoon voor je doen middels een simpele slider in het bios oid.
 
Laatst bewerkt:
In spellen zal je het verschil tussen een i5 750 en i7 860 niet merken. Het enige belangrijke verschil tussen de i5 en i7 is dat de i5 geen HT ondersteund. Zowel de i5 als de i7 zijn beide met het zelfde gemak te overclocken alleen kom je met een i7 net even iets verder met overclocken, maar dan zit je over 4.1+Ghz te denken.
 
Wat houd dat HT (hyperthreading toch?) eigenlijk precies in?
Het was volgens mij dat elke Core een extra draadje krijgt om mee te werken of zoiets.
-edit: Qua software wil ik wat download programma's gaan draaien (Grabit of Newsleecher), Msn en mijn Mail. Als ik een spel ga spelen zet ik dit toch allemaal uit. Mij lijkt dat de I5 dit ook wel aankan. Een vriend van me is vandaag zijn I5 gaan halen en ik vraag wel eens wat hij ervan vind.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo eens hoor denk ik dat jij méér dan zat zal hebben aan een 750. Eigenlijk is de enige processor die erboven zit en écht verschil geeft de over 5 dagen te koop komende i7-980X, en die kost 900 euro ofzo ;)

Ik heb zelf een 870 (ooit eens gewonnen), en die heb ik eens heel erg goed vergeleken met de 750 die hier ook ligt. Dingen die opvallen:
- HT heeft eigenlijk helemaal geen enkele zin. Hogere load temps, meer stroomverbruik en maar 15% meer performance in het ideale geval, terwijl 99% van de tijd (bij normaal gebruik) het helemaal niets toevoegt omdat je threads 5-8 helemaal niet nodig hebt.
- op stock settings is de 870 heel wat sneller, vooral vanwege de mega-agressieve turbo modus, maar als je gaat overklokken zit er maar weinig verschil tussen de twee (4,4 tegenover 4,2).

Die twee dingen samen zorgen ervoor dat ik met vertrouwen kan zeggen dat je met een 750 (mits je gaat overklokken) 95% van de performance van de veel duurdere i7's krijgt, voor ongeveer tweederde van de prijs. De rest van het geld is veel beter besteed aan een beter beeldscherm, betere muis & tobo, of een goede headset. Daar heb je bij mekaar veel meer lol van.
 
Als ik het zo eens hoor denk ik dat jij méér dan zat zal hebben aan een 750. Eigenlijk is de enige processor die erboven zit en écht verschil geeft de over 5 dagen te koop komende i7-980X, en die kost 900 euro ofzo ;)

Ik heb zelf een 870 (ooit eens gewonnen), en die heb ik eens heel erg goed vergeleken met de 750 die hier ook ligt. Dingen die opvallen:
- HT heeft eigenlijk helemaal geen enkele zin. Hogere load temps, meer stroomverbruik en maar 15% meer performance in het ideale geval, terwijl 99% van de tijd (bij normaal gebruik) het helemaal niets toevoegt omdat je threads 5-8 helemaal niet nodig hebt.
- op stock settings is de 870 heel wat sneller, vooral vanwege de mega-agressieve turbo modus, maar als je gaat overklokken zit er maar weinig verschil tussen de twee (4,4 tegenover 4,2).

Die twee dingen samen zorgen ervoor dat ik met vertrouwen kan zeggen dat je met een 750 (mits je gaat overklokken) 95% van de performance van de veel duurdere i7's krijgt, voor ongeveer tweederde van de prijs. De rest van het geld is veel beter besteed aan een beter beeldscherm, betere muis & tobo, of een goede headset. Daar heb je bij mekaar veel meer lol van.

Als ik zo jouw verhaal hoor bedoel jij dus eigenlijk dat als :
- ik niet over ga klokken ik beter af ben met de I7
- ik wel over ga klokken ik beter af ben met de I5?

Als dit klopt denk ik dat ik toch meer neig naar de I7 want ik wil er NU ook al plezier van hebben en niet pas over een jaar of 2 als ik klaar ben om te overklokken.
 
Je bent nu al klaar om te overklokken , met 1 simpele link naar goede i5 overclock thread ben je er al. (met hem alleen even zoeken :p ) Zolang je maar een fatsoenlijke koeler erop zet.

Normale/lichte OC snelheden is de i5 dus juist zat. Het gaat juist om de extreem hoge overclocks waar een i7 verder komt dan de i5.
 
Je bent nu al klaar om te overklokken , met 1 simpele link naar goede i5 overclock thread ben je er al. (met hem alleen even zoeken :p ) Zolang je maar een fatsoenlijke koeler erop zet.

Normale/lichte OC snelheden is de i5 dus juist zat. Het gaat juist om de extreem hoge overclocks waar een i7 verder komt dan de i5.

Tsja, ik weet het nu ook niet echt meer... ik vind het hele overclocken best eng.
Klinkt misschien raar maar t is gewoon zo. Ik ben bang dat ik iets helemaal verkeerd doe waardoor ik miss garantie ofzo verlies..
En voor een koeler is een Ninja Skyte (of zoiets..) dan een goede oplossing?
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan