• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Game pc opbouw, need help

Sw333t

I Love my NUC
Allereerst een klein stukje inleiding, ik wil in mijn hobby hok een tweede computer neerzetten die puur gericht is op gaming (shooters en Need for Speed achtig spul). Welke games ik ga draaien weet ik nog niet, maar wil zoveel mogelijk kunnen spelen in 2013 en de komende 4 a 5 jaren erna (voor zover mijn gezondheid dat toelaat).

Nu zit ik erg te twijfelen tussen socket 2011 (i7 3930K) of socket 1155 (i7 3770K).

Qua basis componenten voor Socket 2011 ben ik ruwweg uitgekomen op onderstaande:

Mobo: Asus Sabertooth X79
CPU: Intel Core i7 3930K Boxed
RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9
GPU: 2x EVGA GeForce GTX 660 Ti SC 2GB

Qua basis componenten voor Socket 1155 ben ik ruwweg uitgekomen op onderstaande:

Mobo: Asus Sabertooth Z77
CPU: Intel Core i7 3770K Boxed
RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9
GPU: 2x EVGA GeForce GTX 660 Ti SC 2GB

Wat is hierin het meeste future proof zonder al te veel meer te hoeven upgraden in de toekomst (buiten wellicht een gpu upgrade).

Tevens ben ik op voor deze hardware nog op zoek naar een strak ogende behuizing met een zo groot mogelijk window (iig het volledige moederbord moet zichtbaar zijn), in de kleur zwart, zilver of wit. De maximale moederbord formaat dat er in komt is ATX, een grotere behuizing is dan ook niet nodig (zoals een Cooler Master Cosmos II of Corsair 800D).

Of ik zoek verkeerd, of ik kom niet de juiste tegen. Ik heb gedacht aan een CaseLabs Merlin SM8, maar vond het front toch niet zo strak.

In het kort de eisen aan een geschikte case (in volgorde van prioriteit):

- groot window (zonder modding),
- zwart, wit of zilver kleurig,
- ruimte voor een Corsair H100i in de top of front (bij voorkeur in de top, vind mesh in het front niet zo mooi),
- USB3 (met mobo connector, dus geen kabel die naar achteren moet),
- maximaal ATX,
- Geen ledfans (doe de standaard fans toch vervangen).

Overige componenten die gemonteerd moeten gaan worden in de behuizing (moet ik nog verder uitzoeken):

2,5" intern: 2 x ssd,
3,5" intern: 3x hdd,
5,25" extern: bluray speler/brander, fancontroller.


Zit nu dus nog met 2 vragen:

Vraag 1:
Welke socket is het beste voor een langdurig gebruik van de pc, waarbij de gebruiksperiode rond de 4 a 5 jaar ligt met daarbij het hoofddoel gaming.

Vraag 2:
Welke behuizing zouden jullie mij adviseren aan de hand van de eisen/wensen die ik heb?
 
Ik zou zelf voor de 2011 socket gaan omdat je met de 1155 op max zit al en je op de 2011 misschien over een jaar of 2-3 nog voor een leuk prijsje een 3960x of hoger kan scoren (dat is voor mij ook de reden geweest om 2011 te nemen) en je dus zo weer 3-4 jaar verder kan zonder probleem.

En ik zou niet voor 2x660 gaan maar 1x680 zodat je er over pak um beet een jaar er nog 1 naast zou kunnen zetten (als de nieuwe gpu's ingeburgerd zijn, en er veel 2e handse 680's loskomen), met een 680 speel je nu alles voluit.

Behuizing is zo persoonlijk dat ik je daar geen advies in kan/wil geven (wat ik mooi vind vind jij misschien oerlelijk en/of andersom).

(disclaimer : dit is wat ik zou doen, andere mensen hebben vaak commentaar op mijn ideen :p )
 
Vergeten om erbij te vermelden, is dat ik over een jaar iig wel de GTX7xx serie zie komen. En SLI staat zo mooi (altijd al eens willen doen ;).

Ik lees her en der (voornamelijk op HWI) dat er ook nog een socket 1150 aankomt. Een congrete launchdate zie ik ergens nergens staan.

Is dat de moeite waard is, moet ik me nog verder in inlezen.

Behuizing is inderdaad erg persoonlijk, maar wat zouden jullie kiezen. Lian Li heeft mooie modellen. CaseLabs ook, maar is het net niet. Wellicht is het zelf maken (laten watersnijden) nog wel een optie, maar dat kost wel een hoop reken en tekenwerk.
 
waarom een i7? heeft totaal geen meerwaarde voor gaming? neem gewoon een i5 (k versie) klok hem een beetje over en met het geld dat ge in uw zak steekt plakt ge der nen extra 680 en kunt ge een paar jaar gamen zonder u iets aan te trekken :)

edit: kwa kast kan je voor corsair gaan, die hebben ook prachtige behuizingen
 
Heb voor de i7 gekozen om meer future proof te zijn. Games zijn nu nog niet zwaar multi-core gericht, maar ik zie dit met een paar jaar nog wel veranderen. En als het financieel mogelijk is, why not.
 
Om toekomst gericht te zijn maakt het weinig uit welke cpu je kiest, of het nu de 3570, 3770 of de 3930 is, allemaal kunnen ze nog heel wat jaartjes mee..
Kijk maar naar bv de i7920, ondertussen ook al wat jaartjes oud en kan alles nog makelijk aan met 2 vingers in de neus.

De gpu is een heel ander verhaal, wat vandaag alles op Ultra vlotjes aankan kan met de volgende game moeite krijgen.
Op dit moment gaat het een beetje langzaam in gpu land, de gemiddelde midrange kaart kan alles makelijk aan, maar de verandering daarin zal wss komen als de next gen consoles op de markt verschijnen.
Dan worden de games weer zwaarder en is er weer meer behoefte aan gpu power.
4-5 jaar is lang om met de zelfde gpu's te doen... 4,5 jaar geleden kwam Nvidia met de 280 uit, als je die een zware game van vandaag de dag voorschoteld heeft hij het heel zwaar en mis je veel grafiche pracht en praal
 
Antwoord 1: socket maakt op het eerste gezicht niet veel uit. Maar inderdaad zoals de voorgangers al vaststelden gaat het om de gpu. Een Z77 bordje heeft meen ik max 16 PCIe 3.0 kanalen. En n X79 heeft er max 40 (afhankelijk van het merk/type). En daar zie ik dan in de toekomst wel de bottleneck voor jouw futureproof systeem. Dus niet de socket of de cpu maar de chipset zal de beperkende factor zijn.

Antwoord 2: ik denk dat je toch bij Lian li, Silverstone , Corsair, Little Devil of Caselabs uit komt.
 
Laatst bewerkt:
1320061659.jpeg


Of van binnen ook zwart:
1284468207.jpeg


Erg leuke en strakke case, maar ook veel moddingsopties :)

Die van mij zag er toen zo uit:

2gtsnjo.jpg
 
een nieuwe inprikken lijkt me lastig, niet omdat het moeilijk is maar omdat er maar 1 cpu boven deze staat en er verder niets meer uitgaat komen voor de s1155.
alleen de 3770 zou eem "upgrade" kunnen zijn...

Terwel voor de S2011 nog wel nieuwe cpu's gaan komen, nu zijn er de SB-E en de IB-E moet nog komen welke ook van de s2011 socket gebruik maakt..
De kans is groot dat games de komende jaren steeds meer gebruik gaan maken van meerdere cores en dan zit je met nu een 6-core en mss straks met een6 of 8-core IB-E langer goed..

Nu ik er zo over nadenk zou ik in jou schoenen voor een s2011 setje gaan... 3930 er in een gaan met de banaan :p
 
Kans dat ze multiicore gaan... Kan ook best 4 jaar duren joh... En dan is een mobo toch ook zo vervangen? Economisch gezien een onzinverhaal, maar als het kan en leuk is, waarom niet :)
Ik hang wel vagere verhalen op om investeringen in hardware goed te lullen thuis (al is steeds meer het argument: 'hobby zeur niet'
 
Om toekomst gericht te zijn maakt het weinig uit welke cpu je kiest, of het nu de 3570, 3770 of de 3930 is, allemaal kunnen ze nog heel wat jaartjes mee..
Kijk maar naar bv de i7920, ondertussen ook al wat jaartjes oud en kan alles nog makelijk aan met 2 vingers in de neus.

Eigenlijk precies wat je zegt..de 920 kan alles nog makkelijk aan..als je die hebt heb je de voordeel om die up te graden naar een 950..980x (zag er pas nog 1 bij tweakers voor 175 voorbij komen) dat heb je dus ook met de 2011 socket..3930..straks nieuwe sockets en worden de 3960x (vooral 2e hands) een stuk goedkoper.

Kans dat ze multiicore gaan... Kan ook best 4 jaar duren joh... En dan is een mobo toch ook zo vervangen? Economisch gezien een onzinverhaal, maar als het kan en leuk is, waarom niet :)
Ik hang wel vagere verhalen op om investeringen in hardware goed te lullen thuis (al is steeds meer het argument: 'hobby zeur niet'

2e pc (die mn vrouw gebruikt) is een 950 met Re gene en 12 gig mem. die gaat nog jaren mee (en gaat al jaren mee) zodra die te traag word zoeken we een 980 van hopelijk tegen die tijd 100-150 en kan ze zo weer jaren verder.

Ik heb zelf een 3820..kan dus nog naar 3930 en 3960 etc..nieuwe sockets kijk ik verder niet naar..als het maar snel genoeg blijft.
 
4-5 jaar is lang om met de zelfde gpu's te doen... 4,5 jaar geleden kwam Nvidia met de 280 uit, als je die een zware game van vandaag de dag voorschoteld heeft hij het heel zwaar en mis je veel grafische pracht en praal
Een gpu upgrade is ook makkelijker te doen (kan met uitleg mijn vrouw nog wel doen) dan een moederbord of processor upgrade. Ik verwacht in ieder geval wel dat er medio volgend jaar wel een GTX7xx serie is. Vandaar ook de keuze voor 2x GTX660Ti in SLI. Lees toch her en der dat 2x GTX660Ti in SLI beter presteert dan een enkele GTX680. Al ziet deze GTX680 van EVGA er ook wel erg lekker uit.

En over het socket: volgens mij is een 3570 de komende 2/3 jaar nog prima, en tegen die tijd prik je er zo een andere in (5 min werk). Is altijd goedkoper dan nu uber high end gaan en, zoals anderen al zeggen, met het prijsverschil kun je voor een dikke gpu gaan.
Waarom niet beiden ;). Maar goed, bedoel meer dat ik momenteel al wel merk dat mijn gezondheid cq conditie hard achteruit gaat, daarom kies ik ook meer voor hedendaagse overkill wat me in de toekomst eigenlijk alleen maar een gpu upgrade tot gevolg kan hebben ;).

Een Z77 bordje heeft meen ik max 16 PCIe 3.0 kanalen. En n X79 heeft er max 40 (afhankelijk van het merk/type). En daar zie ik dan in de toekomst wel de bottleneck voor jouw futureproof systeem. Dus niet de socket of de cpu maar de chipset zal de beperkende factor zijn.
In hoeverre ga ik met die 40 lanes in de knoei komen bij SLI? Mits ik maximaal 2 grafische kaarten ga gebruiken en hooguit een of 2 PCI-Express x1 sloten? Neem aan dat het dan maximaal 16 + 16 + 1 + 1 wordt?

Terwel voor de S2011 nog wel nieuwe cpu's gaan komen, nu zijn er de SB-E en de IB-E moet nog komen welke ook van de s2011 socket gebruik maakt..
Daar las ik net ook wat over, dat er voor het eind van 2013 nog zwaardere LGA2011 processors uit gaan komen. Ik verwacht echter dat dit voor deze pc niet nodig is, ben ook wel enigszins nu aan het lezen wat voor verschil er zit tussen een 3820, 3930K en 3960X/3970X.

Kans dat ze multiicore gaan... Kan ook best 4 jaar duren joh... En dan is een mobo toch ook zo vervangen?
Een mobo is zo vervangen mits dit lichamelijk mogelijk is. Zoals gezegd met ik de achteruitgang al wel (niet elke dag, maar toch wel vaker dan wenselijk). Budget technisch maakt me het bedrag onder de streep geen flaus aus om het zo maar te zeggen.
 
In hoeverre ga ik met die 40 lanes in de knoei komen bij SLI? Mits ik maximaal 2 grafische kaarten ga gebruiken en hooguit een of 2 PCI-Express x1 sloten? Neem aan dat het dan maximaal 16 + 16 + 1 + 1 wordt?

Dat hangt er allemaal vanaf hoe lang je met die configuratie door wilt gaan en hoe snel de ontwikkeling van de videokaarten gaat.
Hoa langer de configuratie meegaat, des te meer je aan of over de grenzen van 16 pci-e lanes gaat komen.
Dus dan is 40 altijd toekomst gerichter dan 16. :112:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Rammstation Gratis AMD Game - Horizon Zero Dawn : The Complete Edition Overige 3
HighFlow PlayStation VR-game Iron Man VR verschijnt op 3 juli Gaming 3
Freddy Mijn mini arcade zolder / game room Overige Builds 9
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
Hightower Arozzi game chairs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
iSP [VERKOCHT Assassin's Creed Syndicate game key Verkocht 1
iSP [TKA] Game Bundle; Just Cause 3 - Counter Strike: Global Defense - World of Warships Verkocht 1
P Advies game pc Hardware & Software 2
ProAce The Party 14: The game is on! Lan Party 269
J Joery - joery Coppe - Game PC (betty) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
Limecat Limecat - Richard - Game PC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
alain-s [VERKOCHT] Custom casemod watergekoelde game pc Verkocht 3
Freddy Star Wars Battle Pod arcade game Gaming 0
Stephan---pro War Thunder online game Gaming 1
Freddy [GEVONDEN] Nintento Game Cube kabel naar Televisie Gevonden 2
M PC blijft hangen in game Problemen & Oplossingen 4
B Even voorstellen :D Bearke Lambert mijn game rig :D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
C [REFUSED] Oude game pc. Verkocht 9
ProAce ProAce - Yorick Smilda - mijn game bak :sarc: Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
ProAce Game PC €500, in gedeeltes Hardware & Software 28
melchiortheijs mini -itx game pc Gallery & Build Logs 1
J Jap2slow - Danny - Game-PC & HTPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
DieHard [CLOSED]Zeer lichte game pc Gesloten 0
J Nieuwe Wolfenstein-game onthuld Gaming 1
S Advies Game PC ! Hardware & Software 11
S game pc Hardware & Software 11
PlayGamble Game op dubbelen scherm Hardware & Software 14
H [Casemod] GAME HARD, FOLD HARDER Gallery & Build Logs 162
G [CLOSED] Quad core game pc watercooled Gesloten 2
P [GEVONDEN] Socket 775 en socket AM3 Processoren en Moederborden, Game PC Neefje. Gevonden 5
J Welke game hardware/gear gebruiken jullie? (muis, headset, muismat etc.) Gaming 32
Wizzard22 Motion capture animation for development of homebrew MMORPG game Hardware & Software 0
J Welke game speel jij op je mobiel? Gaming 13
G Video Game High School Algemene Discussies 16
MASTERBLASTER [2011] Sherlock Holmes: A Game of Shadows Films / Movies 3
Legendary1985 [GEWEIGERD] Ultra highend bench/game pc’tje met ultra highend koeling Verkocht 7
Freddy TP9 Game / Compo Topic :D Lan Party 60
Gold Leader Avenger M99, mijn retro high end Game systeem van 1999, gerenoveerd! Gallery & Build Logs 7
Wouter [Gezocht]] Game Team Buddies playstation Gevonden 3
alain-s [CANCELLED] game pc met waterkoeling Verkocht 3
D Game PC? Hardware & Software 8
MASTERBLASTER [IN-ACTIVE] game pc/waterkoeling pc Verkocht 4
Demolisher game / long lasting - pc Hardware & Software 5
Dustyrick Hulp nodig: Nieuwe PC samenstellen, geschikt voor CSS (game) Hardware & Software 30
focus08 Lian Li Game Cube Gallery & Build Logs 22
Robin Dos game pc Hardware & Software 7
Wouter Forumon forum game. HighFlow Forum 8
Das Experiment Das Experiment's Edit/Game Machine Gallery & Build Logs 226
Sanders Welke game voor mij? Gaming 4
wijthoef [INACTIVE] Game PC met WC Verkocht 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan